Emne

folkeskolen

Hård kritik af DF-forslag om mere kristendom i undervisningen

Det bryder med den danske tradition for åndsfrihed at påtvinge elever undervisning i kristendom. Sådan lyder reaktionen fra Københavns biskop på nyt kulturudspil fra Dansk Folkeparti, der også møder kritik fra Skolelederforeningen og Danske Gymnasier

#MeToo-debatten efterlader de unge drenge forvirrede og usikre

#MeToo-debatten er et vigtigt fremskridt for ligestillingen, men i mit arbejde med seksualundervisning er det tydeligt, at den også efterlader de unge drenge bundforvirrede omkring grænser. Det er en oplagt mulighed for at undervise mere i dette emne, skriver seksualist Julie Nielsen

Efter nye coronatal: »Vi skal holde godt øje med smitte blandt børn i Danmark«

Coronasmitten stiger lige nu blandt børn og teenagere i Israel. Vi skal holde godt øje med udviklingen, siger dansk epidemiolog, som dog ikke er bekymret for, at de yngste børn i dag er tilbage på skolebænken

Lærer i 3. klasse om fjernundervisning: »Jeg kan da godt blive i tvivl, om jeg har tabt nogen«

Der er skal både holdes styr på teknikken, humøret og egne børn, når dansklærer Annette Wagner Azizi fjernunderviser 3.C på Lergravsparkens Skole i København. Katrine Bergendorff Poulsen, der går i 3.C, kan godt lide, at onlineundervisningen er mere afslappet, men hun synes, det er sværere at forstå undervisningen end normalt

De offentlige læreruddannelser bør have samme frihed som en ny privat

Der er flertal i Folketinget for at oprette en ny fri læreruddannelse, som skal have mere fokus på dannelse. Politikerne bag en ny privat læreruddannelse har ret i deres kritik af læreruddannelsen, men problemerne skyldes selvsamme politikere

Skolelæreres tid bliver ædt op af alt andet end undervisning – selvfølgelig falder niveauet

Siden en international undersøgelse har vist, at danske elevers matematikevner er faldet drastisk, har det ikke skortet på forklaringer på hvorfor. En oplagt forklaring er dog, at lærerne har fået markant flere opgaver uden medfølgende ressourcer de seneste år

Forligskredsen bag folkeskolen er løbet fra deres løfte om at erstatte nationale test

Forligskredsen bag folkeskolen sagde, at de inden ved udgangen af 2020 ville komme med et forslag til et bedre evaluerings- og bedømmelsessystem end de nationale test. Men hvor er forslaget henne, spørger rådmanden for Børn og Unge i Aarhus Kommune, Thomas Medom (SF) i dette debatindlæg

Skolen skal ikke bare undervise i demokrati, den skal være et demokrati

Danmark har officielt tilsluttet sig Børnekonventionens fordring om, at børn skal have medbestemmelse på deres egen hverdag. Men undersøgelser viser, at mange skoleelever slet ikke har den oplevelse. Vi må tage dannelse til demokrati i skolen alvorligt, skriver cand.pæd. i didaktik Kasper Kjeldgaard Stoltz i dette debatindlæg

Nu er det officielt: Flere timer giver hverken dygtigere eller gladere elever

Selv om skolereformen skulle hæve danske elevers faglige niveau med langt flere timer, så er der sket en markant tilbagegang i matematik. Det bør få reformpolitikerne til at se på kvaliteten af undervisningen frem for antallet af timer

Tag fritidspædagogik alvorligt, så der også er fokus på det udviklende børneliv efter skole

Når pædagoguddannelsen om lidt skal evalueres, bør der sættes ekstra fokus på den ellers forsømte fritidspædagogik. Så vi får fritidsinstitutioner med høj faglighed, og så børnenes fritid ikke ender med at være pædagogers fritid, skriver pædagog og tillidsrepræsentant Emilie Lindegaard i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Det bryder med den danske tradition for åndsfrihed at påtvinge elever undervisning i kristendom. Sådan lyder reaktionen fra Københavns biskop på nyt kulturudspil fra Dansk Folkeparti, der også møder kritik fra Skolelederforeningen og Danske Gymnasier
  2. Jeg brød med min belastede barndom, fik uddannelse og fast job. Min bror endte på bunden af samfundet. Det ville være et kæmpe fremskridt, hvis politikerne ville erkende, at mennesker ikke ender der, fordi de er dovne. Hvis de ville indse, at ikke alle kan rejse sig, bare de ønsker det nok
  3. Sådan lyder det fra Silkeborg Kommune, som vil gøre skoleundervisningen mere drengevenlig. Det irriterer mig
  4. Der er lærere, som kommer for sent til deres lektioner, forbereder sig dårligt til undervisningen og ikke gider deltage i teamsamarbejdet med de kolleger, der rent faktisk tager ansvar. De har brug for en fremmødekultur med stempelur, skriver folkeskolelærer Peter Stouby Hansen i dette debatindlæg
  5. Partierne tror, det er strukturelle forhold som klassestørrelse og blandet elevsammensætning, der kan løfte det faglige niveau. Ingen forholder sig til, at ikkevestlig indvandring sænker Danmarks gennemsnitlige IQ og dermed trækker fagligheden ned, skriver Helmuth Nyborg og Emil Ole William Kirkegaard i dette debatindlæg
  6. Folkeskolen er i en ond spiral, hvor nedskæringer og faldende elevtal presser budgetterne, fører til dårligere undervisning og skræmmer endnu flere forældre væk fra vores fælles skole. Vi bliver nødt til at vende udviklingen nu. Ellers ender vi med et ulighedsskabende skolesystem som dem, vi kender fra, England og USA
  7. Folkeskolen er ikke et rart sted at være, hvis man ikke passer ind i de snævre normer, og lærerne vil gerne gøre noget ved det, men mangler redskaberne til det. Derfor skal normkritik nu på læreruddannelsens pensum, skriver repræsentanter fra syv ungdoms- og minoritetsorganisationer i dette debatindlæg.
  8. #MeToo-debatten er et vigtigt fremskridt for ligestillingen, men i mit arbejde med seksualundervisning er det tydeligt, at den også efterlader de unge drenge bundforvirrede omkring grænser. Det er en oplagt mulighed for at undervise mere i dette emne, skriver seksualist Julie Nielsen