Emne

folkeskolen

Gør læreruddannelsen femårig, så vi sikrer dygtige lærere nu og i fremtiden

Mange uddannede lærere forlader folkeskolen i takt med, at kravene til lærerne stiger, mens tilliden til dem daler. Der er behov for at udvikle lærerprofessionen, og en kandidatuddannelse kan sikre et kvalitetsløft, skriver Danmarks Lærerforening i dette debatindlæg

Danske Skoleelevers formand: Kampen for ligestilling starter i skolegården

Vi skal starte allerede fra barnsben. For hvis der ikke er ligestilling i skolen, hvordan kan vi så forvente, det kommer senere i livet

Vi har ikke brug for puljerytteri, hvis vi skal dyrke skolens mange talenter

Børn i en folkeskoleklasse i dag ved udmærket, hvem der er de fagligt dygtigste. Problemet er, at for hver ny pulje, nyt projekt og initiativ, der trækkes ud af basisdriften, bliver børnenes behov modarbejdet. Ikke bare talenternes, men alle børnenes behov

Folkeskolen får ikke meget mere frihed med ny aftale, men samarbejdet om skolen er tilbage

Et frihedsbrev kaldte flere politikere onsdagens aftale om at ændre på skolereformen. Og færre timer får de mindste skoleelever da også, mens de ældre elever i skolen får flere fagtimer. Så meget mere frihed er der ikke tale om, men aftalen er et tegn på, at der nu bliver – for første gang siden 2014 – lyttet og samarbejdet om skolen

Mine lærerkolleger og jeg kan bryde den negative sociale arv, hvis vi får nok tid til det

Elever i folkeskolen kan bryde den sociale arv, når de møder fagligt kompetente, engagerede og dygtige lærere. Forudsætningen er, at lærerne har tid til at bruge deres kompetencer

Før ekskluderede vi diagnosebørn, nu ekskluderer vi deres lærere

Som lærernes erfaringer viser, er stress og sygdom blandt velfærdsstatens frontsoldater ikke nødvendigvis kun et spørgsmål om øget effektivisering og meningsløse krav om dokumentation

Der er for mange fordele ved at sende sine børn i privatskole

Folkeskolen er i en ond spiral, hvor nedskæringer og faldende elevtal presser budgetterne, fører til dårligere undervisning og skræmmer endnu flere forældre væk fra vores fælles skole. Vi bliver nødt til at vende udviklingen nu. Ellers ender vi med et ulighedsskabende skolesystem som dem, vi kender fra, England og USA

Har I hørt, at et barn er født i Bætløhæm?

Vi glemmer at hylde folkeskolen for at lære vores børn den der med nissen, der havde glemt sin tissemand, og da den kom tilbage, hang den på en knage

Stop skoleskænderiet, og giv tid til den gode undervisning

Stridighederne om skolen er brudt ud i lys lue og er nu endt på finansministerens bord. Men der er behov for at lægge alle skoleskænderier væk og rette op på, at folkeskolereformen ikke har gjort eleverne dygtigere eller skabt en mere varieret skoledag

Vi gør børn med autisme til outsidere

Succesfuld udvikling af børn med autisme kræver inklusion gennem effektive pædagogiske metoder. De metoder findes, men bruges ikke i danske dagtilbud og skoler, hvor man har travlt med at tage hensyn til børnenes vanskeligheder

Sider

Mest læste

  1. Succesfuld udvikling af børn med autisme kræver inklusion gennem effektive pædagogiske metoder. De metoder findes, men bruges ikke i danske dagtilbud og skoler, hvor man har travlt med at tage hensyn til børnenes vanskeligheder
  2. Hvis tilliden mellem lærere og forældre kan blive større, vil problemet med Forældreintra forsvinde af sig selv
  3. Folkeskolen er i en ond spiral, hvor nedskæringer og faldende elevtal presser budgetterne, fører til dårligere undervisning og skræmmer endnu flere forældre væk fra vores fælles skole. Vi bliver nødt til at vende udviklingen nu. Ellers ender vi med et ulighedsskabende skolesystem som dem, vi kender fra, England og USA
  4. I offentligheden dominerer fortællingerne om, at inklusionen udsætter lærere for en voldspræget og stressende hverdag. Vi ville ønske, at læreruddannelsen rustede os bedre til at møde inklusionen ude i klasseværelserne
  5. Velfærdsstatens frontsoldater skal løse uløselige dilemmaer. Som at inkludere diagnosebørn, mens forældrekrav om andre elevers ve og vel og høj faglighed presser i den anden retning. Oven i hatten kommer vold og trusler om vold. Den slags dobbeltpres må også gøre andre offentligt ansatte syge
  6. Skoleforsker Keld Skovmand har skrevet en tør videnspolitisk gyser i to bind og i foråret 2018 anmeldt fire uddannelsesforskere til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed. For fem år siden reformerede magtfulde politikere og embedsmænd både folkeskolen og læreruddannelsen. Hvorfor, hvordan og med hvilken forskningsmæssig legitimation?
  7. Undervisningsminister Merete Riisager vil sætte hårdt ind over for fravær i gymnasiet, selv om frafaldet formentlig er faldende. Fraværet i folkeskolen vil ministeren derimod ikke gøre det store ved
  8. Elever i folkeskolen kan bryde den sociale arv, når de møder fagligt kompetente, engagerede og dygtige lærere. Forudsætningen er, at lærerne har tid til at bruge deres kompetencer