Emne

folkeskolen

Danmarks Lærerforening: Drop besparelserne på folkeskolen, så den igen bliver lærernes førstevalg

For mange lærere er det i dag umuligt at give eleverne den undervisning, de fortjener, og det får lærerne til at søge væk fra folkeskolen. Drop den massive styring og tilfør de nødvendige ressourcer, så folkeskolen igen bliver lærernes førstevalg, skriver formanden for Danmarks Lærerforening i dette debatindlæg

De nationale tests viser kun, hvor skidt børn reagerer under pres

Hvis vi har behov for at teste børnene, så bør vi gøre det med en test, som kan gøre os klogere på det, vi vil vide. Ikke kaste dem ud i følelsesmæssigt kaos over et resultat, der er lige til brændeovnen, skriver lærer Stina Miller i dette debatindlæg

Et liv er forbi: »Man havde aldrig klamme håndflader med Vognsen«

Christian Vognsen kæmpede for at forbedre undervisningen for alle. For som barn havde han lært, at uddannelse var noget, man måtte kæmpe for

Giv folkeskolen samme frihed som privatskolerne, så stopper forældreflugten

Forældrene flygter fra en folkeskole med reformer, tests og læringsmål. Politikerne skal blande sig mindre og stole mere på, at lærere og ledere ved, hvad en god skole er, skriver folkeskolelærer Per Arnoldi i dette debatindlæg

Hvis de nationale test ikke passer, er det på tide at trække stikket

Den nationale test i læsning i 8. klasse giver helt forkerte resultater om elevernes niveau, viser ny undersøgelse. Hvis det viser sig, at testen spytter lige så fejlagtige resultater ud i andre fag, bør man helt droppe de nationale test

Gør læreruddannelsen femårig, så vi sikrer dygtige lærere nu og i fremtiden

Mange uddannede lærere forlader folkeskolen i takt med, at kravene til lærerne stiger, mens tilliden til dem daler. Der er behov for at udvikle lærerprofessionen, og en kandidatuddannelse kan sikre et kvalitetsløft, skriver Danmarks Lærerforening i dette debatindlæg

Danske Skoleelevers formand: Kampen for ligestilling starter i skolegården

Vi skal starte allerede fra barnsben. For hvis der ikke er ligestilling i skolen, hvordan kan vi så forvente, det kommer senere i livet

Vi har ikke brug for puljerytteri, hvis vi skal dyrke skolens mange talenter

Børn i en folkeskoleklasse i dag ved udmærket, hvem der er de fagligt dygtigste. Problemet er, at for hver ny pulje, nyt projekt og initiativ, der trækkes ud af basisdriften, bliver børnenes behov modarbejdet. Ikke bare talenternes, men alle børnenes behov

Folkeskolen får ikke meget mere frihed med ny aftale, men samarbejdet om skolen er tilbage

Et frihedsbrev kaldte flere politikere onsdagens aftale om at ændre på skolereformen. Og færre timer får de mindste skoleelever da også, mens de ældre elever i skolen får flere fagtimer. Så meget mere frihed er der ikke tale om, men aftalen er et tegn på, at der nu bliver – for første gang siden 2014 – lyttet og samarbejdet om skolen

Mine lærerkolleger og jeg kan bryde den negative sociale arv, hvis vi får nok tid til det

Elever i folkeskolen kan bryde den sociale arv, når de møder fagligt kompetente, engagerede og dygtige lærere. Forudsætningen er, at lærerne har tid til at bruge deres kompetencer

Sider

Mest læste

  1. Socialdemokratiet vil tage 350 mio. kr. fra friskolerne og give dem til folkeskolen, mens Venstre er imod. Men selv om der er forsvundet en milliard til folkeskolen, samtidig med at friskolerne har fået mere, så er pengene kun en del af problemet, hvis vi fortsat vil have stærk fælles folkeskole
  2. Folkeskolen er i en ond spiral, hvor nedskæringer og faldende elevtal presser budgetterne, fører til dårligere undervisning og skræmmer endnu flere forældre væk fra vores fælles skole. Vi bliver nødt til at vende udviklingen nu. Ellers ender vi med et ulighedsskabende skolesystem som dem, vi kender fra, England og USA
  3. Jeg brød med min belastede barndom, fik uddannelse og fast job. Min bror endte på bunden af samfundet. Det ville være et kæmpe fremskridt, hvis politikerne ville erkende, at mennesker ikke ender der, fordi de er dovne. Hvis de ville indse, at ikke alle kan rejse sig, bare de ønsker det nok
  4. Mit gode snakketøj og min evne til at gennemskue mine lærere har altid skaffet mig gode karakterer. Jeg har ikke for alvor haft grund til at lægge mig i selen rent fagligt. Først ved den endelige eksamen i 10. klasse gik det op for mig, hvor lidt jeg har lært
  5. Undervisningsminister Merete Riisager vil sætte hårdt ind over for fravær i gymnasiet, selv om frafaldet formentlig er faldende. Fraværet i folkeskolen vil ministeren derimod ikke gøre det store ved
  6. Alle fra FN til de danske politikere forsøger at forstå, hvordan radikalitet opstår blandt unge muslimer med vestlig baggrund. Men færre interesserer sig for, hvordan religiøsitet faktisk mødes i et sekulært samfund. Det gjorde forskeren Laura Gilliam, og hun fandt ud af, at en nok så tolerant skole ikke kan rumme de, der er ’overdrevet muslimske’
  7. Succesfuld udvikling af børn med autisme kræver inklusion gennem effektive pædagogiske metoder. De metoder findes, men bruges ikke i danske dagtilbud og skoler, hvor man har travlt med at tage hensyn til børnenes vanskeligheder
  8. Det er blevet så forfærdeligt at træde ved siden af i folkeskolen, at børnene helt er holdt op med at række hånden op i timerne. Lad os som voksne blive bedre til at vise dem, at det perfekte ikke findes – ellers vil det koste samfundet dyrt