Emne

folkeskolen

Hvorfor stoler undervisningsministeren ikke på skolelederne og lærerne?

Folkeskolen bliver i disse år mere og mere topstyret. Det betyder, at skoleledere og lærere sættes ud på sidelinjen til skade for elevernes trivsel og læring

Folkeskoleelev: »Lær os at skrive jobansøgninger«

Det er forargeligt, at man ikke lærer elever i den danske folkeskole at lave en ansøgning, når man nu vil gøre skolen mere virkelighedsnær

Brevkassen: Min søns dansklærer kan ikke skrive dansk

Et forkrampet sprog blottet for stilistisk raffinement, rytme og nerve. Læg dertil et væld af formelle fejl. Jeg har endnu ikke modtaget en fejlfri besked fra ham på forældreintra. Men det er ham, der skal lære min søn at skrive

Børns fritid rager Merete Riisager en høstblomst

Med det nye skoleudspil sender regeringen en ekstraregning på 225 millioner til SFO’er og klubber, der skal holde to timer mere åbent – uden at der følger midler med

Regeringens skoleudspil vil udgrænse inklusionsbørnene

Med justeringen af skolereformen bevæger folkeskolen sig i retning af en mere traditionel, faglig skole, stik imod ambitionerne bag reformen, der skulle gøre skolen til en skole for alle børn. Forslaget splitter, og inklusionen aflyses

Lad os ude på skolerne selv finde besparelserne – det gør vi bedre end politikerne

Det er skammeligt, at politikerne ikke kan tage beslutninger, der forringer folkeskolen, uden at forsøge at bilde os ind at det er godt for børnene

Nyt forsøg vil skabe frie folkeskoler, men det risikerer at skabe mere ulighed mellem skolerne

Det er en farlig politisk kurs at ville dele skolen op i frie folkeskoler og så resten. For hvad er resten? Ufrie skoler? I hvert fald får de resterende folkeskoler det utaknemmelige job at arbejde for en reform, som ikke engang den siddende regering ser ud til at bakke helhjertet op om

Hvordan redder vi folkets skole?

Folkeskolen er i krise. Sådan lyder diagnosen fra den verserende debat efter årets skolestart om den 200 år gamle samfundsbærende institution. Information har afprøvet påstanden hos syv forskellige danskere, der hver især har deres daglige gang med folkeskolen – og spurgt dem, hvordan vi redder den

Gymnasielærer: Forbyd mobiler i skolen

Et mobilforbud på landets folkeskoler er en hjælp – og ikke en straf – til skolebørnene. Mobilen er et kraftigt instrument, der ikke kan styres, og den frister konstant både børn og voksne. Vi bør som voksne hjælpe og beskytte vores børn mod mediegiganternes tillokkende digitalisering

Mobilen skal bruges med omtanke i skolen, men ikke forbydes

Hvis danske børn og unge skal vokse og blive kritiske digitale brugere med indsigt i de psykologiske, kommercielle og tekniske kræfter i en stadig mere digitaliseret verden, så skal mobilen ikke holdes helt ude af skolen

Sider

Mest læste

  1. Et forkrampet sprog blottet for stilistisk raffinement, rytme og nerve. Læg dertil et væld af formelle fejl. Jeg har endnu ikke modtaget en fejlfri besked fra ham på forældreintra. Men det er ham, der skal lære min søn at skrive
  2. Med det nye skoleudspil sender regeringen en ekstraregning på 225 millioner til SFO’er og klubber, der skal holde to timer mere åbent – uden at der følger midler med
  3. Folkeskolen er i krise. Sådan lyder diagnosen fra den verserende debat efter årets skolestart om den 200 år gamle samfundsbærende institution. Information har afprøvet påstanden hos syv forskellige danskere, der hver især har deres daglige gang med folkeskolen – og spurgt dem, hvordan vi redder den
  4. Det er en farlig politisk kurs at ville dele skolen op i frie folkeskoler og så resten. For hvad er resten? Ufrie skoler? I hvert fald får de resterende folkeskoler det utaknemmelige job at arbejde for en reform, som ikke engang den siddende regering ser ud til at bakke helhjertet op om
  5. Folkeskolen bliver i disse år mere og mere topstyret. Det betyder, at skoleledere og lærere sættes ud på sidelinjen til skade for elevernes trivsel og læring
  6. Undervisningsminister Merete Riisager vil sætte hårdt ind over for fravær i gymnasiet, selv om frafaldet formentlig er faldende. Fraværet i folkeskolen vil ministeren derimod ikke gøre det store ved
  7. Det er skammeligt, at politikerne ikke kan tage beslutninger, der forringer folkeskolen, uden at forsøge at bilde os ind at det er godt for børnene
  8. Jeg brød med min belastede barndom, fik uddannelse og fast job. Min bror endte på bunden af samfundet. Det ville være et kæmpe fremskridt, hvis politikerne ville erkende, at mennesker ikke ender der, fordi de er dovne. Hvis de ville indse, at ikke alle kan rejse sig, bare de ønsker det nok