Emne

Folkeskolen efter corona

Landets skoler har været lagt ned under coronapandemien. Selv om udfordringerne har været mange, har de også været en øjenåbner for mange med eksperimenterende undervisning og mere tid uden for skolen. Læs her forskellige bud på, hvad vi kan og bør lære af tiden med coronaundervisning i folkeskolen.

Kronik
16. november 2021

Psykolog: Endnu en nedlukning vil være et brud på FN’s børnekonvention

Endnu en nedlukning vil være skadelig for de unge og true deres mentale udvikling. Hvis man vælger at lukke skoler og uddannelsesinstitutioner ned igen, vil det være et brud med børnekonventionens bud om at sætte barnets tarv i første række, skriver psykolog Louise Lyrstrand i dette debatindlæg
Under en lokal nedlukning af Gefion Gymnasium i april 2021, mødtes en gruppe elever på en cafe til onlineundervisning.
Ugens person
6. november 2021

Skoleleder i Albertslund: »Jeg forstår godt, man holder igen med, at børnene skal sendes hjem«

Coronasmitten breder sig på en række folkeskoler, og det har fået skoleledere til at efterspørge flere værktøjer til at bremse den. Men man har allerede mange muligheder, og smitteopsporingen er blevet mere simpel, mener Birgitte Pilgård, der er skoleleder i Albertslund og har 35 smittetilfælde
Coronasmitten breder sig på en række folkeskoler, og det har fået skoleledere til at efterspørge flere værktøjer til at bremse den. Men man har allerede mange muligheder, og smitteopsporingen er blevet mere simpel, mener Birgitte Pilgård, der er skoleleder i Albertslund og har 35 smittetilfælde
Børn under corona
17. maj 2021

Flertal for at sætte flere penge af til børn og unges trivsel efter nedlukningen

Regeringen og dens støttepartier er enige med børne- og ungepsykiatere i, at der skal afsættes flere midler til at øge unges trivsel efter corona. Folketingets partier er netop gået i gang med at forhandle om, hvordan trivsel og faglighed kan forbedres, også efter ferien
Regeringen og dens støttepartier vil gerne sætte flere penge af til at styrke børn og unges trivsel – eksempelvis ved at lade flere børn deltage i fritidsaktiviteter, komme på ture eller på koloni.
Leder
17. april 2021

Stop med at lukke skoler, der ikke har nogen smittede

De automatiske nedlukninger af skoler og uddannelser i kommuner med et vist smittetal giver ingen mening, når der samtidig er et krav om massiv testning af elever og lærere. Politikerne vil nu genoverveje nedlukningsmodellen, og de bør kunne finde en mindre rigid løsning
De automatiske nedlukninger betyder, at selv om der ingen smittede er på skoler eller gymnasier, så risikerer alle at blive sendt hjem, hvis smittetallet i kommunen er på over 200 per 100.000 indbyggere.
Radio Information
12. marts 2021

Podcast: 10 år for krigen i Syrien, et år for nedlukningen og en masse ’cancel culture’

I denne udgave af Radio Information skal vi tale om fyringen af en journalist, anklaget for antisemitisme, og om annulleringen af genudgivelser, beskidt for racisme. Og om 1-året for nedlukningen af Danmark, og 10 året for krigens begyndelse i Syrien
Fotos: William Widmer, Martin Sylvest, Omar Sanidiki
Leder
9. februar 2021

To ugentlige kviktest i skolen kan mindske smittespredning og utryghed

De yngste elever er tilbage i skolen. Men den mere smitsomme britiske variant gør det nødvendigt at holde øje med smittespredningen i skolen, hvor afstand og mundbind er sværere at håndtere. Derfor skal tilbuddet om to ugentlige kviktest til de ansatte hurtigst muligt føres ud i livet
Elever på Kildedamsskolen i Tølløse var mandag tilbage i skolen. Hvis genåbningen for de mindske skoleelever ikke skal virke utryghedsskabende, er det vigtigt hurtigst muligt at få styr på testning af lærere og elever.
Leder
22. januar 2021

Når skolerne genåbner, skal de bruge tiden på undervisning og trivsel – ikke nationale test

De nationale test skal gennemføres i skolen efter måneders fjernundervisning. Men der er behov for langt mere end usikre og overfladiske test, hvis vi vil sikre, at skolenedlukningen ikke får konsekvenser for børns og unges læring på sigt
Skolerne står efter to nedlukninger med en massiv opgave, når de åbner igen, ikke bare i forhold til det faglige efterslæb, men også en dalende trivsel og manglende tiltro til egne evner blandt eleverne.
Nyhed
17. december 2020

Næsten et år med coronalukkede skoler: »Det er en katastrofe for vores fremtid«

Forhåbentligt vil pandemien snart ebbe ud, men skolelukningerne vil fortsætte med at skabe ravage mange årtier ud i fremtiden. Coronatidens unge kan opleve et tab af viden, øget ulighed og et stort fald i indtægt helt frem til pensionsalderen – ikke mindst i Italien, hvor skolerne har været lukket i længere tid end noget andet sted i Europa
I protest over skolelukninger samles elever – på behørig afstand med mundbind – foran skoler i blandt Milano, hvor de laver lektier og får fjernundervisning.
Nyhed
30. november 2020

Skolefolk: Urealistisk at leve op til krav om timetal med masser af hjemsendte lærere

Folkeskolen skal leve op til de samme krav som før corona, og det holder hårdt, når hundredvis af lærere og elever er sendt hjem. Undervisningsministeren er villig til se på, hvordan skolerne kan få større fleksibilitet i en presset hverdag
»Hverdagen skal kunne hænge sammen. Derfor er jeg også i gang med at se på, om vi kan sikre skolerne noget mere fleksibilitet, så enderne bedre kan mødes ude lokalt,« skriver undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til Information.
Interview
30. november 2020

På Brøndbyøster Skole har corona betydet, at klassekammeraterne er kommet tættere på hinanden

Elever og lærere i hele landet bliver jævnligt sendt hjem på grund af mistanke om coronasmitte. Sådan er det også på Brøndbyøster Skole på den københavnske vestegn. Her er den største bekymring dog ikke, om skolen kan leve op til faglige krav. Men om elever, lærere og forældre har det godt sammen trods de mange restriktioner
Coronaregler og hjemsendelser har kostet fagligt, mener Mathilde Filskov fra 9. b på Brøndbyøster Skole. Hun føler, hun har misset en del undervisning under forårets nedlukning. »Især i sprogfagene mangler vi timer,« siger hun og forklarer, at hun har brugt sin fritid på at læse op i tysk.

Sider

  • Kronik
    16. november 2021

    Psykolog: Endnu en nedlukning vil være et brud på FN’s børnekonvention

    Endnu en nedlukning vil være skadelig for de unge og true deres mentale udvikling. Hvis man vælger at lukke skoler og uddannelsesinstitutioner ned igen, vil det være et brud med børnekonventionens bud om at sætte barnets tarv i første række, skriver psykolog Louise Lyrstrand i dette debatindlæg
    Under en lokal nedlukning af Gefion Gymnasium i april 2021, mødtes en gruppe elever på en cafe til onlineundervisning.
  • Baggrund
    15. april 2020

    Det store pædagogiske eksperiment under nedlukningen af uddannelserne kan forbedre undervisningen

    Skoler og uddannelsesinstitutioner har under nedlukningen været tvunget ud i at afprøve nye pædagogiske metoder med fjern-og onlineundervisning. Det kan have stillet de svageste dårligere, men nu, hvor nogle af eleverne er på vej tilbage i skole, kan det også vise sig, at det har gjort undervisningen mere kreativ og inddragende, mener eksperter og uddannelsesledere
    Den påtvungne onlineundervisning kan på sigt få lærerne til at tænke væk fra tavlen og ud i elevernes hverdag og inddrage og aktivere dem der. Og det kan blive til gavn for de svageste elever.
  • Læserbrev
    19. maj 2020

    Coronaens kortere skoledage er som skoledage bør være – virus eller ej

    De kortere og mere udendørs skoledage, man har indført på grund af coronavirus, er bedre for både børn og lærere, end de umenneskeligt lange skoledage før krisen var. Der er faktisk sådan her, folkeskolen altid burde være, skriver lærer Camilla Sascha Porsborg i dette debatindlæg
  • Kommentar
    17. august 2020

    Det er absurd at ønske sig tilbage til dårlig håndhygiejne og overskredne intimsfærer

    Myldretid, dårlig hygiejne, ekstreme rejsevaner, overfyldte klasselokaler og rutinemæssig overskridelse af folks intimsfære i busser, tog, til koncerter og på natklubber. Det er den virkelighed, vi stræber mod at vende tilbage til. Hvor er det absurd, skriver Peter Skjøt i dette debatindlæg
    Passagerer med mundbind i offentlig transport i Aarhus, mandag den 10. august 2020. Krav om mundbind blev indført fredag den 7. august 2020.
  • Kommentar
    24. juni 2020

    Vi kan give vores børn en bedre skole, og coronakrisen har vist os hvordan

    Krisen har gjort det, skolereformerne ikke kunne. Den har udfoldet elevernes kreativitet og givet lærerne frihed til at skabe en hverdag med fokus på trivsel og læring. Derfor står vi med en unik mulighed at forme fremtidens skoler på ny, skriver rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune, Thomas Medom (SF)
    'Krisen har kastet lys over det store potentiale i mere frihed: Skoledagene har været kortere, kravene har været færre, og der har været færre børn og flere voksne. Mange lærere, jeg har talt med, beskriver, hvordan det har betydet færre konflikter og givet mere tid til at tage sig af sårbare børn og børn med særlige behov,' skriver rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune, Thomas Medom (SF). Arkivfoto.
  • Interview
    30. november 2020

    På Brøndbyøster Skole har corona betydet, at klassekammeraterne er kommet tættere på hinanden

    Elever og lærere i hele landet bliver jævnligt sendt hjem på grund af mistanke om coronasmitte. Sådan er det også på Brøndbyøster Skole på den københavnske vestegn. Her er den største bekymring dog ikke, om skolen kan leve op til faglige krav. Men om elever, lærere og forældre har det godt sammen trods de mange restriktioner
    Coronaregler og hjemsendelser har kostet fagligt, mener Mathilde Filskov fra 9. b på Brøndbyøster Skole. Hun føler, hun har misset en del undervisning under forårets nedlukning. »Især i sprogfagene mangler vi timer,« siger hun og forklarer, at hun har brugt sin fritid på at læse op i tysk.
  • Radio Information
    12. marts 2021

    Podcast: 10 år for krigen i Syrien, et år for nedlukningen og en masse ’cancel culture’

    I denne udgave af Radio Information skal vi tale om fyringen af en journalist, anklaget for antisemitisme, og om annulleringen af genudgivelser, beskidt for racisme. Og om 1-året for nedlukningen af Danmark, og 10 året for krigens begyndelse i Syrien
    Fotos: William Widmer, Martin Sylvest, Omar Sanidiki
  • Læserbrev
    19. juni 2020

    Vi skal skabe en bæredygtig grundskole. Vi har ikke noget valg!

    Verden er i klimakrise. Der er brug for forandring. NU. En del af løsningen er at uddanne grundskolens lærere i grøn dannelse, så fremtidens medborgere kan være med til at skabe en bæredygtig verden, så vi igen kan passe på kloden, skriver lærerstuderende Amalie Stærke i dette debatindlæg