Emne

folkeskolereform

Artikler
Læserbrev
23. marts 2023

Historien om folkeskolereformen gentager sig med regeringens plan for en mere praktisk skole

SVM-regeringen lægger op til, at folkeskolen skal være mere praktisk orienteret for at løse problemet med for få ansøgere til erhvervsuddannelserne. Det lyder som et ekko af folkeskolereformen fra 2014, og det løser ikke skolens mange udfordringer
SVM-regeringen lægger op til, at folkeskolen skal være mere praktisk orienteret for at løse problemet med for få ansøgere til erhvervsuddannelserne. Det lyder som et ekko af folkeskolereformen fra 2014, og det løser ikke skolens mange udfordringer
Interview
20. marts 2023

Ny bog om et af folkeskolens store hovedbrud: »Vi har glemt, at inklusion handler om alle børn«

Der går lige så mange børn i specialklasser og -undervisning i dag som før inklusionsloven fra 2012. Det er en fiasko, som ikke bare skyldes skolepolitikken, men også forskningen, mener inklusionsforsker Lotte Hedegaard-Sørensen
Der går lige så mange børn i specialklasser og -undervisning i dag som før inklusionsloven fra 2012. Det er en fiasko, som ikke bare skyldes skolepolitikken, men også forskningen, mener inklusionsforsker Lotte Hedegaard-Sørensen
uddannelse
29. november 2022

Dansk metode til at bekæmpe skolefravær møder hård kritik i Norge

Et dansk program for behandling af skolefravær får hård kritik i Norge. Psykiatere og psykologer kalder det »skadeligt« og »belastende«, fordi grundholdningen er, at det er barnet og ikke skolen, der er noget galt med. Forskeren bag programmet ser kritikken som misforstået
Børn, der ikke trives i skolelivet, skal hjælpes med deres høje fravær. Det danske program for indsatsen møder hård kritik.
Kommentar
16. november 2022

Lad os lære af folkeskolereformens fejl: Børns trivsel kræver bedre evaluering

Folkeskolereformens fejl kunne have været undgået, hvis de forventede virkninger var blevet undersøgt inden udrulning. Lad os følge Finlands eksempel med et evalueringssystem på børne- og ungeområdet, så vi kan sikre fagligheden og trivslen i skolen
Tænk, hvis vi i Danmark havde afprøvet de forskellige elementer af folkeskolereformen, inden den blev implementeret i hele landet. Så havde vi fået øje på knasterne, inden alle landets skolebørn blev udsat for eksperimentet, skriver forskere ved Økonomisk Institut og Institut for Psykologi på Københavns Universitet i denne kommentar.
Læserbrev
29. juli 2022

Det vil gavne alle børn, at vi satser mere på mellemformerne mellem inklusion og specialklasse

Nest-klasser, som er en mellemform mellem inklusion og specialtilbud i folkeskolen, hævdes at være meget dyre. Men det er de kun, hvis man måler dem op imod den almindelige inklusion, for de er et godt og billigt alternativ til egentlige specialklasser
Ikke engang den dygtigste lærer kan løfte inklusionsopgaven i folkeskolen, når klasserne er fyldt til bristepunktet, og der ikke er tid til relationsarbejde, mener Niels Christian Sauer.
Læserbrev
6. december 2021

Hvis folkeskolen skal tages seriøst, skal skolerne have selvbestemmelsen tilbage

Folkeskolereformen har vist, at det ikke er politikerne, der er de bedste til at drive folkeskole. Det er skolerne selv, fordi de ved, hvad der er brug for hos lige præcis deres elever. Elever er ikke ens, og derfor bør skolerne heller ikke være det, skriver uddannelsesordfører for Venstres Ungdom, Carl Wengel Grauballe, i dette debatindlæg.
Kommentar
10. november 2021

Skolelærer: Sophie Hæstorp må starte med at rydde op efter sit eget partis skolereform

Socialdemokratiets underfinansierede skolereform spænder ben for at lave projekter som skolehaver og skoleskak, som Sophie Hæstorp ellers skriver, at hun ønsker sig. Rådhuset burde sikre reel mulighed for kortere skoledage og ordentlige omgivelser for børnene, skriver folkeskolelærer Jessica Uebelin i dette debatindlæg
»Skal der være plads til mere bevægelse og praksisfaglighed, må faglokalerne og udearealer på skolerne opgraderes,« skriver folkeskolelærer Jessica Uebelin.
Leder
11. august 2021

Skolereformen har fejlet fatalt, og det er på høje tid at give folkeskolen større frihed

De Radikale fortryder skolereformen og lover som flere andre partier mere frihed til folkeskolen. Og der er ingen vej udenom, for de seneste årtiers skolepolitik viser, at kontrol måske nok føles godt, men ikke har den store effekt i skolen
De Radikale fortryder folkeskolereformen og lover folkeskolen mere frihed. Arkivfoto fra Gram Skole.
Læserbrev
1. juli 2021

Sanser og kunst skal bane vejen for større trivsel og højere faglighed i folkeskolen

Forskning viser, at en integration af kunst- og sansefag i folkeskolens kan give bedre trivsel og højere faglighed. To ting, som den gamle folkeskolereform ikke formåede. Derfor er det på tide med en ny reform, der har fokus på kunst og kreativitet, skriver Sebastian Tiku Lybecker, der studerer visuel kultur på Københavns Universitet
Forskning viser, at en integration af kunst- og sansefag i folkeskolens kan give bedre trivsel og højere faglighed. To ting, som den gamle folkeskolereform ikke formåede. Derfor er det på tide med en ny reform, der har fokus på kunst og kreativitet, skriver Sebastian Tiku Lybecker, der studerer visuel kultur på Københavns Universitet
Interview
7. juni 2021

Skolereformen skal ændres: Mindre detailstyring og mere trivsel er nogle af budene

Et nyt samarbejde om skolen skal rette op på folkeskolens problemer. Det står fast, efter undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har afgivet en længe ventet redegørelse om skolereformen. Lærere, pædagoger og en skolerådmand giver her deres bud på ændringer i skolen
»Både lærere og pædagoger har haft travlt med de mange krav i reformen, der skulle indfases, men også med inklusionsopgaven, samtidig med at der er blev skruet ned for forberedelsestiden« siger Elisa Rimpler.

Sider

  • Interview
    20. marts 2023

    Ny bog om et af folkeskolens store hovedbrud: »Vi har glemt, at inklusion handler om alle børn«

    Der går lige så mange børn i specialklasser og -undervisning i dag som før inklusionsloven fra 2012. Det er en fiasko, som ikke bare skyldes skolepolitikken, men også forskningen, mener inklusionsforsker Lotte Hedegaard-Sørensen
    Der går lige så mange børn i specialklasser og -undervisning i dag som før inklusionsloven fra 2012. Det er en fiasko, som ikke bare skyldes skolepolitikken, men også forskningen, mener inklusionsforsker Lotte Hedegaard-Sørensen
  • Læserbrev
    23. marts 2023

    Historien om folkeskolereformen gentager sig med regeringens plan for en mere praktisk skole

    SVM-regeringen lægger op til, at folkeskolen skal være mere praktisk orienteret for at løse problemet med for få ansøgere til erhvervsuddannelserne. Det lyder som et ekko af folkeskolereformen fra 2014, og det løser ikke skolens mange udfordringer
    SVM-regeringen lægger op til, at folkeskolen skal være mere praktisk orienteret for at løse problemet med for få ansøgere til erhvervsuddannelserne. Det lyder som et ekko af folkeskolereformen fra 2014, og det løser ikke skolens mange udfordringer
  • Kommentar
    16. november 2022

    Lad os lære af folkeskolereformens fejl: Børns trivsel kræver bedre evaluering

    Folkeskolereformens fejl kunne have været undgået, hvis de forventede virkninger var blevet undersøgt inden udrulning. Lad os følge Finlands eksempel med et evalueringssystem på børne- og ungeområdet, så vi kan sikre fagligheden og trivslen i skolen
    Tænk, hvis vi i Danmark havde afprøvet de forskellige elementer af folkeskolereformen, inden den blev implementeret i hele landet. Så havde vi fået øje på knasterne, inden alle landets skolebørn blev udsat for eksperimentet, skriver forskere ved Økonomisk Institut og Institut for Psykologi på Københavns Universitet i denne kommentar.
  • Kronik
    11. juni 2013

    Historien om en skolereform

    Folkeskolereformen skulle have været en vindersag for regeringen. Men efter et uskønt forløb – som ellers var nøje planlagt i Moderniseringsstyrelsen – og en række fodfejl er man endt i en situation, hvor man har fremmedgjort lærerne og ikke just vundet støtte i befolkningen. En lærer giver her sin version af begivenhedernes gang
    Undervisningsminister Christine Antorini (S) fik givet Venstre og Dansk Folkeparti så mange indrømmelser, at de to partier bakkede op om folkeskolereformen.
  • Podcast
    16. august 2017

    Sådan tænder vi fredspiben mellem skolelærere og djøf’ere

    Uddanner vi til livet eller konkurrencestaten? Stefan Hermann står midt i konflikten og et bud på, hvordan den kan løses i dette afsnit af Moderne Ideer. Lyt med
    Uddanner vi til livet eller konkurrencestaten? Stefan Hermann står midt i konflikten og et bud på, hvordan den kan løses i dette afsnit af Moderne Ideer. Lyt med
  • Kronik
    20. september 2016

    Jeg – en tyskertøs!

    På lærerseminariet i 1980’erne læste vi tyske filosoffer. Det innovative havde intet med de sidste nye forskningsresultater at gøre. Det havde med historiebevidsthed at gøre. Men så kom folkeskolereformen. Mit fundament blev suspekt. Lærergerningen blev amerikansk ’newspeak’
    På lærerseminariet i 1980’erne læste vi tyske filosoffer. Det innovative havde intet med de sidste nye forskningsresultater at gøre. Det havde med historiebevidsthed at gøre. Men så kom folkeskolereformen. Mit fundament blev suspekt. Lærergerningen blev amerikansk ’newspeak’
  • uddannelse
    29. november 2022

    Dansk metode til at bekæmpe skolefravær møder hård kritik i Norge

    Et dansk program for behandling af skolefravær får hård kritik i Norge. Psykiatere og psykologer kalder det »skadeligt« og »belastende«, fordi grundholdningen er, at det er barnet og ikke skolen, der er noget galt med. Forskeren bag programmet ser kritikken som misforstået
    Børn, der ikke trives i skolelivet, skal hjælpes med deres høje fravær. Det danske program for indsatsen møder hård kritik.
  • Leder
    11. august 2021

    Skolereformen har fejlet fatalt, og det er på høje tid at give folkeskolen større frihed

    De Radikale fortryder skolereformen og lover som flere andre partier mere frihed til folkeskolen. Og der er ingen vej udenom, for de seneste årtiers skolepolitik viser, at kontrol måske nok føles godt, men ikke har den store effekt i skolen
    De Radikale fortryder folkeskolereformen og lover folkeskolen mere frihed. Arkivfoto fra Gram Skole.