Jeg hopper fra sten til sten og kan til nød betale min husleje, selv om jeg er en af landets bedst betalte instruktører. Kunstneres arbejdsliv passer ikke ind i systemerne, og det håber jeg, at en kommende kulturminister vil sætte sig ind i
I modsætning til de anklager, som Sidsel Eriksen i en kronik i Information kommer med, så er Carlsbergfondets forskningsstøtte ikke missionsdrevet. De fleste af vores midler uddeles i fri konkurrence baseret på forskernes egne forskningsideer
De almennyttige fonde udfylder en vigtig rolle i samfundet, men de er blevet for optagede af effektmålinger og resultatkrav. De burde bruge deres magt til at støtte flere vilde eksperimenter, som det offentlige ikke ville kunne støtte, skriver cand.mag. i filosofi og medstifter af Ungdomsbureauet Olav Hesseldahl i denne kronik
Når eksterne fonde støtter forskning, betaler de ikke altid for alle de indirekte omkostninger til blandt andet administration, husleje og el. Universiteternes egne midler bindes til disse ting, og de tidsbegrænsede projekter skaber mere prekære forhold for forskerne, skriver formand for fagforeningen DM, Camilla Gregersen, og professor Morten Rosenmeier i dette debatindlæg
Uligheden i forskningsmidler står i vejen for nytænkning og faglig udvikling, og den cementerer de danske universiteters bundplacering i frihed og medbestemmelse. Det er på tide, at universiteterne siger fra, skriver lektor i afgrødevidenskab Jesper Rasmussen i dette debatindlæg.
Spillestedet Jazzhus Montmartre lukker af økonomiske årsager. Det sker blandt andet, fordi stedet umuligt kan, og desværre aldrig vil kunne, leve op til de krav som Statens Kunstråd har stillet for at opnå status som regionalt spillested, skriver medstifter af Radio Jazz Søren Svagin i dette debatindlæg
I Information får Carlsbergfondet kritik for ikke længere at finansiere postdoc-forskning, men Ny Carlsbergsfondets Forskningsinitiativ uddeler faktisk stadig postdoc-stipendier i Danmark, skriver forskningskonsulent i Ny Carlsbergfondet, Tom Hermansen i dette debatindlæg
Realdania uddeler millioner til projekter, der blandt andet skal sikre danske byer mod stigende vandstande og andre negative konsekvenser af den globale opvarmning. Men samtidig investerer Realdania selv penge i verdens mest CO2-udledende selskaber, der er med til at forårsage problemet
Hvor kommer pengene fra? Mange af de midler, der finansierer kunst- og kulturlivet stammer fra firmaer, der har død og lidelse på samvittigheden. Det vigtige er, at tale åbent om det
De store private fonde hævder at dele penge ud til almennyttige formål, men fungerer ofte som skattefritaget fidus til skjult reklame. Statens fonde er sat i verden for at støtte den fri kunst, men ofte ender midlerne som gaver, en lukket kreds af kunstnere forærer hinanden
Jeg hopper fra sten til sten og kan til nød betale min husleje, selv om jeg er en af landets bedst betalte instruktører. Kunstneres arbejdsliv passer ikke ind i systemerne, og det håber jeg, at en kommende kulturminister vil sætte sig ind i
I modsætning til de anklager, som Sidsel Eriksen i en kronik i Information kommer med, så er Carlsbergfondets forskningsstøtte ikke missionsdrevet. De fleste af vores midler uddeles i fri konkurrence baseret på forskernes egne forskningsideer
De almennyttige fonde udfylder en vigtig rolle i samfundet, men de er blevet for optagede af effektmålinger og resultatkrav. De burde bruge deres magt til at støtte flere vilde eksperimenter, som det offentlige ikke ville kunne støtte, skriver cand.mag. i filosofi og medstifter af Ungdomsbureauet Olav Hesseldahl i denne kronik
Med lanceringen af Fonden Socialøkonomi.dk bliver der sat øget fokus på alternative non-profit virksomheder, der blandt andet hjælper handicappede, svage ledige og hjemløse
Realdania uddeler millioner til projekter, der blandt andet skal sikre danske byer mod stigende vandstande og andre negative konsekvenser af den globale opvarmning. Men samtidig investerer Realdania selv penge i verdens mest CO2-udledende selskaber, der er med til at forårsage problemet
I disse dage går afgangseleverne fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og overvejer, hvordan deres kunstneriske levevej skal finansieres, alt imens galleriejere, museer og private fonde er på jagt efter de nye talenter
I takt med at staten skærer ned, spiller private fonde en stadig større rolle i finansieringen af dansk kulturliv. Men fondene vælger i højere grad end tidligere at støtte de store, etablerede kulturinstitutioner, og det går ud over eksperimenterende og små projekter