Emne

forbrug

»For os handler det ikke så meget om omsætning«

IKEA Danmark opfordrede i år kunderne til at købe genbrug på Black Friday. Virksomhedens Country Commercial Manager, Elefteria Cromlidou, mener, at møbelsalg og bæredygtighed skal gå hånd i hånd, hvis virksomheden skal overleve i fremtiden

Du tænker nok, at det er godt for klimaet at sænke sit forbrug. Men nu skal du høre...

Det er Black Friday, og mange klimabevidste forbrugere bliver hjemme for klimaets skyld. Men den sørgelige sandhed er, at det økonomisk betragtet kan være rigtig svært at gøre en forskel med den slags valg. Det kan derfor give bedre mening at være klimabevidst vælger end klimabevidst forbruger, skriver økonom Jeppe Druedahl i en kommentar

Der er grund til at glædes på dette års Black Friday

Årets store forbrugsfestdag forbindes normalt ikke med stor optimisme, hvad angår klodens fremtid. Men i år ser jeg optimistisk på det hele. For hvor er der sket vidunderligt meget på bare ét år, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg

Gør alle produkters bæredygtighedsstatus transparent og tilgængelig

Det er tæt på umuligt at vurdere, hvilke firmaer og produkter der reelt er bæredygtige. For at kunne mobilisere investeringer og forbrug i en bæredygtig retning skal der laves et tilgængeligt sammenligningsværktøj, skriver Claus Strue Frederiksen og Frank Hvid Petersen i dette debatindlæg

Drop dyre babyshowers. Det er en kapitalistisk teaterforestilling

Jeg vil gerne dele glæden med venner, der skal være forældre. Men at være til babyshower er som at deltage i en kapitalistisk teaterforestilling, hvor vi skal shoppe løs, hver gang en baby kommer til verden, skriver Freja Kalderén i dette debatindlæg

Outdoorfeberramte mænd i cykeltøj og vandrebukser driver rovdrift på naturen

Vildmarksserierne vælter ud af fjernsynet, og vi valfarter til ’naturoplevelserne’, retræter på solkyster, mountainbikekørsel og skovløb for sundhedens skyld, ikke for naturen. Vi bruger naturen som en ny livsstilskulisse uden omtanke for ressourceforbruget, skriver David Camacho i dette debatindlæg

Det kan du gøre, når Amazonas brænder

Overraskende mange af vores varer i Danmark stammer enten direkte fra regnskoven eller indeholder ingredienser derfra, og derfor kan vi gøre meget for Amazonas ved at være mere bevidste forbrugere og stille krav til politikerne, skriver aktivist Julie Luna Bayer i dette debatindlæg.

I dag er klodens ressourcer for 2019 opbrugt – vi må have overskud til at ændre kurs

Earth Overshoot Day – dagen, hvor vores forbrug skal stoppe, hvis kloden skal gendanne sine ressourcer og biokapacitet – bevæger sig år for år i den forkerte retning. Verdens befolkning forbruger i dag, som om vi havde 1,75 jordkloder til rådighed. Vi skal ændre kurs – nu, skriver Jørgen Steen Nielsen i denne leder

Det burde ikke gavne vores CO2-regnskab at udnytte klimabelastende produktion i andre lande

Det er godt at høre regeringens ambitiøse mål for at sænke CO2-udledningen, men det er bekymrende, at der så ensidigt bliver fokuseret på vores egen udledning. Vi burde medregne klimaaftrykket fra vores importerede varer i CO2-regnskabet, skriver Finn Verner Jensen i dette debatindlæg

FOLK

FOLK fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Det er Black Friday, og mange klimabevidste forbrugere bliver hjemme for klimaets skyld. Men den sørgelige sandhed er, at det økonomisk betragtet kan være rigtig svært at gøre en forskel med den slags valg. Det kan derfor give bedre mening at være klimabevidst vælger end klimabevidst forbruger, skriver økonom Jeppe Druedahl i en kommentar
  2. Årets store forbrugsfestdag forbindes normalt ikke med stor optimisme, hvad angår klodens fremtid. Men i år ser jeg optimistisk på det hele. For hvor er der sket vidunderligt meget på bare ét år, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg
  3. Overraskende mange af vores varer i Danmark stammer enten direkte fra regnskoven eller indeholder ingredienser derfra, og derfor kan vi gøre meget for Amazonas ved at være mere bevidste forbrugere og stille krav til politikerne, skriver aktivist Julie Luna Bayer i dette debatindlæg.
  4. Status, fællesskab og profit. Det er det, der driver de unge drenge, der betegnes som ’hypebeasts’. Traditionelt har tøjdesignerne henvendt sig til kvinder, men nu er teenagedrenge blevet en købestærk og ukritisk målgruppe. Dyre, sjældne mærkevarer er blevet samlerobjekter, og for mange af drengene er det prisen og ikke udseendet, der er det afgørende
  5. – og hvad så med de langfristede huslån, om jeg må spørge
  6. IKEA Danmark opfordrede i år kunderne til at købe genbrug på Black Friday. Virksomhedens Country Commercial Manager, Elefteria Cromlidou, mener, at møbelsalg og bæredygtighed skal gå hånd i hånd, hvis virksomheden skal overleve i fremtiden
  7. Mens verdens ledere i Rio skal tale om at sikre vand til verdens fattige, vurderer eksperter, at prisen på vand fordobles over de kommende år. Det bliver i stigende grad en værdifuld handelsvare. Det er faktisk godt for både miljøet og verdens fattige, siger både den kommercielle branche og klimaforkæmpere – dog med forbehold
  8. EN GENNEMSNITLIG dansk familie bruger en fjerdedel af sit samlede budget på fritidsaktiviteter, ferierejser, fladskærme og forbrugsgoder, mens kun cirka 12 procent af budgettet sættes af til mad...