Emne

forbrug

Gavnlig overvågning?

Cepos-direktør Martin Ågerup bliver ufrivillig mental-overvågnings-konsulent

Affaldssortering og genanvendelse er ikke nok til at redde os

Vi skal kunne have det godt uden at drive rovdrift på planeten, og vi kan ikke genanvende os ud af problemerne. Skal vi leve bæredygtigt, skal vi gøre tingene anderledes og have modet til at lave en grundlæggende systemforandring af den måde, vi i dag forbruger på

Klimaprofessor: »Du skal handle allerede i dag, hvis vi skal undgå klimakaos«

Det er forkert at tro, at Vestens borgere kan fortsætte deres forbrug som hidtil, advarer professor Kevin Anderson. Han peger på, at den radikale omstilling skal ske inden for tre til fem år, ellers bliver konsekvenserne af klimaforandringerne fatale

Vi skal tale om, hvordan vi forholder os til porno som forbrugere

Det skaber undren og forfærdelse, når børn og unge ser nøgenbilleder og videoer på nettet uden omtanke for dem, der lægger krop til. Men hånden på hjertet, gør de ikke bare ligesom os voksne?

Grønne afgifter skal kobles med social retfærdighed

Det er ikke sjovt, når det går ud over vores eget forbrug. Men vi er nødt til at diskutere, hvordan vi kan leve mere klimavenligt. Klimarelaterede afgifter kan være et led i at fremme omstillingen til et klimavenligt forbrug på en socialt retfærdig måde
Cirkulær økonomi

Coca Cola-chef: Vi forbruger vores planet, som lå der en ny på hylden

På World Economic Forum er den cirkulære økonomi et af ugens buzzwords. Men verden er meget langt fra at have stillet om, og at gøre det kræver vidtgående beslutninger på alle niveauer

Fra gammel tid har gavegivning været et gensidigt ritual

Den moderne logik er, at vi stræber efter det, vi ikke har, men at det kun er attråværdigt, så længe vi ikke har det. Den første jul, hvor min søn var stor nok til at forstå, hvad pakker var for noget, var det første, han gjorde, da han kom ind til træet julemorgen, at lægge sig ned og kigge ind under det for at se, om der var kommet nye til i nattens løb! Fra barnsben suges vi ind i en verden af ting, hvor begæret aldrig tilfredsstilles og ikke skal tilfredsstilles.

Aktive Forbrugere bryder tavshed efter svindelsag: ’Betydelig uenighed’

Foreningen Aktive Forbrugere udsender en pressemeddelelse, der bakker en bortvist og politianmeldt sekretariatschef op. Samtidig mener Aktive Forbrugere at have udført arbejde for de penge, ngo’en Clean Clothes kræver tilbagebetalt fra foreningen

Vesten kan ikke løse klimakrisen. Det er op til Asien

Asien kan udvikle den alternative økonomiske model, der redder verden fra klimakatastrofer. Vesten er alt for vant til sin luksus, og demokratiet blokerer for, at den rulles tilbage eller gentænkes

Aktive Forbrugere mistænkes for fup

De opfandt nærmest den aktive politiske forbruger i Danmark. Nu er foreningen direkte involveret i sag om alvorlige uregelmæssigheder med anvendelsen af offentlig støtte

Sider

Mest læste

  1. Det skaber undren og forfærdelse, når børn og unge ser nøgenbilleder og videoer på nettet uden omtanke for dem, der lægger krop til. Men hånden på hjertet, gør de ikke bare ligesom os voksne?
  2. Det er forkert at tro, at Vestens borgere kan fortsætte deres forbrug som hidtil, advarer professor Kevin Anderson. Han peger på, at den radikale omstilling skal ske inden for tre til fem år, ellers bliver konsekvenserne af klimaforandringerne fatale
  3. Vi skal kunne have det godt uden at drive rovdrift på planeten, og vi kan ikke genanvende os ud af problemerne. Skal vi leve bæredygtigt, skal vi gøre tingene anderledes og have modet til at lave en grundlæggende systemforandring af den måde, vi i dag forbruger på
  4. De digitale medier har pustet nyt liv i 80’ernes selv-dyrkelse, og en ny narcissisme har ramt Vesten som en epidemi
  5. Gennem århundreder formede korsetterne kvindekroppen efter modeidealet. Nu er det viljestyrken, pengepungen eller kirurgen, der holder formerne på plads, siger etnologen Marianne Thesander
  6. Mens verdens ledere i Rio skal tale om at sikre vand til verdens fattige, vurderer eksperter, at prisen på vand fordobles over de kommende år. Det bliver i stigende grad en værdifuld handelsvare. Det er faktisk godt for både miljøet og verdens fattige, siger både den kommercielle branche og klimaforkæmpere – dog med forbehold
  7. Status, fællesskab og profit. Det er det, der driver de unge drenge, der betegnes som ’hypebeasts’. Traditionelt har tøjdesignerne henvendt sig til kvinder, men nu er teenagedrenge blevet en købestærk og ukritisk målgruppe. Dyre, sjældne mærkevarer er blevet samlerobjekter, og for mange af drengene er det prisen og ikke udseendet, der er det afgørende
  8. Verdens vandproblemer var i fokus ved Verdenskonferencen Stockholm Water Week, hvor opfinderen af begrebet 'virtuelt vand' blev hædret. Konceptet 'virtuelt vand' kan give et overblik over det skjulte vandforbrug i dagligdagen og måske få betydning for vores forbrugsmønstre