Emne

forbrug

FOLK

FOLK fra dagens avis

Brevkassen: Hvordan får jeg min 14-årige til at være mindre materialistisk?

Man hører meget om, at de unge er blevet bevidste om klima, overforbrug osv., men jeg må konstatere, at det ikke helt er slået igennem i min søns omgangskreds

Brevkassen: Hvor skal vi spare på middeklasselivet?

Det her er i den grad et first world problem – ingen skal have ondt af os. Men altså: Trods to pæne indtægter har vi stort overtræk hver eneste måned, og nu vi bliver nødt til at gøre noget ved det

Når januarudsalget lokker, holder jeg mig langt væk – for klimaets skyld

Journalist Laura Friis Wang har været vant til at bruge op til flere tusinde kroner om måneden på tøj. Nu vil hun stoppe med at købe nyt, medmindre hun virkelig har brug for det. Men fristelserne venter lige rundt om hjørnet

Der må ikke gå identitetspolitik i klimaet

Det er fint, at folk bekymrer sig om klimaeffekten af deres privatforbrug. Men debatten om klimaets fremtid må ikke udvikle sig til en skyttegravskrig om, hvem der er mest hellig. Kritikken skal rettes derhen, hvor magten ligger
Black Friday

Black Friday er endnu en dag, hvor venstrefløjen strides indbyrdes, mens den destruktive kapitalisme vinder

Den årlige Black Friday-debat giver en fristende anledning til at stive sin position i henholdsvis den grønne og den røde lejr af – og således drukner de reelle problemer endnu en gang i identitetskampe

Vi bruger slet ikke 30-40 procent af vores tøj – husk det på Black Friday

Når så meget af vores tøj alligevel synker hen i glemsel, kan vi lige så godt nøjes med kun at købe de gode stykker. Selv på en Black Friday

Byboerne strømmer ud i naturen - men kommercialiseringen truer

Stadig flere byboere i 20’erne rykker ud i oplandskommunerne – og flere danskere rejser i eget land. En turismeforsker og en kultursociolog ser begge en øget higen efter naturen, men advarer imod kommercialisering af provinsen

Vi forstår ikke længere de produkter, vi køber – og derfor er vi ikke frie forbrugere

Vi er gået fra at handle med geder, sko og skovle til at handle med mere komplekse varer som elektronik, it og finansielle ydelser. Når virksomhederne sidder med højt specialiseret viden, som er uden for forbrugerens rækkevidde, så er der ikke længere tale om frihed for forbrugeren

Vi laver en ny måde at leve sammen på

Vejen fremad er ikke at sige nej til alt det sjove og udskamme dem, som gør det forkerte. Det er derimod at gøre det til en fornøjelse og en genopdagelse af tilværelsen at leve bæredygtigt

Sider

Mest læste

  1. Du vil have et liv, der er enklere, bedre, lykkeligere – nemt nok – det er bare at sige simple living
  2. De ansvarlige myndigheder bekæmper frygten på dine vegne ved at udvide enhver tænkelig kontrol, du selv bekæmper den gennem selvkontrol dagen igennem og ved om aftenen at lade dig belønne med en katastrofefilm, der ender godt
  3. FOLK fra dagens avis
  4. Thomas siger sjældent nej til en bane coke. Men han er ikke afhængig og ærgrer sig kun over, at kokainen får festerne til at slutte for hurtigt
  5. Status, fællesskab og profit. Det er det, der driver de unge drenge, der betegnes som ’hypebeasts’. Traditionelt har tøjdesignerne henvendt sig til kvinder, men nu er teenagedrenge blevet en købestærk og ukritisk målgruppe. Dyre, sjældne mærkevarer er blevet samlerobjekter, og for mange af drengene er det prisen og ikke udseendet, der er det afgørende
  6. – og hvad så med de langfristede huslån, om jeg må spørge
  7. Den typiske prostitutionskunde er grim, overvægtig, klam og småpervers – tror vi. Ny dansk undersøgelse viser noget helt andet
  8. Det her er i den grad et first world problem – ingen skal have ondt af os. Men altså: Trods to pæne indtægter har vi stort overtræk hver eneste måned, og nu vi bliver nødt til at gøre noget ved det