Emne

forbrug

Anmeldelse

Kun med raseri – og kærlighed – kan verden reddes

Sociologen Rasmus Willig og filosoffen Arne Johan Vetlesen har skrevet en nådesløs bog om, hvad vi skal sige til vore børn, når de spørger, hvad vi egentlig gjorde for at redde den verden, de skal arve. Der er ikke brug for letkøbt optimisme – situationen kalder på modstand, mener de

Fanget i reklamernes omklamrende net

Det reklamefri rum hører fortiden til: Ny teknologi og manglende regulering har gjort det muligt for virksomheder at plastre hele livet til med reklamer, der skal få os til at købe mere. Ny bog undersøger den amerikanske markedsføringsindustri og dens stræben efter den totale kommercialisering.
Omstilling

Vores børnebørn vil undre sig over vores vulgære forhold til skrald

Vi har udviklet nanoteknologi, fremstillet kunstigt kød og lavet førerløse biler. Men siden 1800-tallet har vi stort set ikke gjort mentale, organisatoriske eller teknologiske fremskridt, når det gælder effektiv udnyttelse og genanvendelse af udtjente forbrugsgoder – eller det vi i dag kalder ’storskrald’

’Økonomer er nødt til at tage skyklapperne af og se det fulde billede’

Aalborg Universitet har netop publiceret et omfattende undervisningsmateriale indenfor økologisk økonomi, der går i rette med traditionel økonomisk tænkning

Jeg er fanget i en forbrugsspiral, det ikke er til at komme ud af

Plastikfolien i min køkkenlåge har fået en revne. Rådet fra fagfolk? Skift køkkenet ud til en ny model. Det er jo næsten ti år gammelt

Brevkassen: Hvornår bliver pengeforbrug uetisk?

Min gode veninde har lige købt en taske til 12.000 kroner, som hun er meget glad for. Hun har rigeligt med penge, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er uetisk, at bruge den slags beløb på en taske, når man nærmest kan redde en afrikaners liv med de penge

En dråbe i plastikhavet

Skal bananer, som fra naturens side har en naturlig indpakning, pakkes ind i plastik? Det mener nogle forskere. Alt imens emballagefri supermarkeder så småt vinder frem.

Små handlende taber på Kinas voksende nethandel

I Kina har store it-giganter skabt internetplatforme i e-handlens navn, der er skræddersyet det kinesiske marked. De kinesiske forbrugere jubler over nethandlens muligheder, mens taberne er de småhandlende, der ikke kan overskue at omstille sig. Information har være på shoppetur i Beijing

Kender du typen?

Forbrugeren spiller en stor rolle i bestræbelsen på at skabe en omstillet verden, men hvilken type forbrugere er det, der skal drive udviklingen, og findes den perfekte grønne forbruger overhovedet?

Som politisk forbruger er du altid til grin

Vores bedste bud på en medmenneskelig handling er at købe bestemte ting som aflad for en anklage, der kommer fra os selv. Det føles som at stemme i Nordkorea.

Sider

Mest læste

  1. Sociologen Rasmus Willig og filosoffen Arne Johan Vetlesen har skrevet en nådesløs bog om, hvad vi skal sige til vore børn, når de spørger, hvad vi egentlig gjorde for at redde den verden, de skal arve. Der er ikke brug for letkøbt optimisme – situationen kalder på modstand, mener de
  2. De digitale medier har pustet nyt liv i 80’ernes selv-dyrkelse, og en ny narcissisme har ramt Vesten som en epidemi
  3. Vi har udviklet nanoteknologi, fremstillet kunstigt kød og lavet førerløse biler. Men siden 1800-tallet har vi stort set ikke gjort mentale, organisatoriske eller teknologiske fremskridt, når det gælder effektiv udnyttelse og genanvendelse af udtjente forbrugsgoder – eller det vi i dag kalder ’storskrald’
  4. Gennem århundreder formede korsetterne kvindekroppen efter modeidealet. Nu er det viljestyrken, pengepungen eller kirurgen, der holder formerne på plads, siger etnologen Marianne Thesander
  5. Mens verdens ledere i Rio skal tale om at sikre vand til verdens fattige, vurderer eksperter, at prisen på vand fordobles over de kommende år. Det bliver i stigende grad en værdifuld handelsvare. Det er faktisk godt for både miljøet og verdens fattige, siger både den kommercielle branche og klimaforkæmpere – dog med forbehold
  6. Man går stadig til logeaften i kjolesæt. Og indvielsesritualerne er en dybt velbevaret hemmelighed. Men ellers har Frimurerordenen åbnet døren på klem til hemmelighedernes allerhelligste
  7. Hvis man ikke kan konkretisere, hvad der menes med økonomisk vækst, bliver diskussionen hurtigt til en ufrugtbar markering af holdninger til nulvækst og lignende begreber, som taler stærkt til følelser og holdninger, men som næppe får politikerne til at tænke mere langsigtet
  8. Det reklamefri rum hører fortiden til: Ny teknologi og manglende regulering har gjort det muligt for virksomheder at plastre hele livet til med reklamer, der skal få os til at købe mere. Ny bog undersøger den amerikanske markedsføringsindustri og dens stræben efter den totale kommercialisering.