Emne

forbrug

Fra gammel tid har gavegivning været et gensidigt ritual

Den moderne logik er, at vi stræber efter det, vi ikke har, men at det kun er attråværdigt, så længe vi ikke har det. Den første jul, hvor min søn var stor nok til at forstå, hvad pakker var for noget, var det første, han gjorde, da han kom ind til træet julemorgen, at lægge sig ned og kigge ind under det for at se, om der var kommet nye til i nattens løb! Fra barnsben suges vi ind i en verden af ting, hvor begæret aldrig tilfredsstilles og ikke skal tilfredsstilles.

Aktive Forbrugere bryder tavshed efter svindelsag: ’Betydelig uenighed’

Foreningen Aktive Forbrugere udsender en pressemeddelelse, der bakker en bortvist og politianmeldt sekretariatschef op. Samtidig mener Aktive Forbrugere at have udført arbejde for de penge, ngo’en Clean Clothes kræver tilbagebetalt fra foreningen

Vesten kan ikke løse klimakrisen. Det er op til Asien

Asien kan udvikle den alternative økonomiske model, der redder verden fra klimakatastrofer. Vesten er alt for vant til sin luksus, og demokratiet blokerer for, at den rulles tilbage eller gentænkes

Aktive Forbrugere mistænkes for fup

De opfandt nærmest den aktive politiske forbruger i Danmark. Nu er foreningen direkte involveret i sag om alvorlige uregelmæssigheder med anvendelsen af offentlig støtte

FOLK

FOLK fra dagens avis

Grøn forbrugerisme og bæredygtig vækst er illusioner. Alle dage er Black Friday

Vi er ved at bytte vores levende klode for kunstige snesaunaer, bærbare vandmelonkølere og smartphones til hunde. Efter en uge bliver man træt af dimserne, de ligger i et hjørne, indtil de bliver smidt ud. Om du lever grønt, gør ingen forskel, du bidrager også til den langsomme kvælning af kloden. Det er systemet, der må laves om

Drengene kalder sig for hypebeasts, og deres hobby er at samle på dyrt tøj

Status, fællesskab og profit. Det er det, der driver de unge drenge, der betegnes som ’hypebeasts’. Traditionelt har tøjdesignerne henvendt sig til kvinder, men nu er teenagedrenge blevet en købestærk og ukritisk målgruppe. Dyre, sjældne mærkevarer er blevet samlerobjekter, og for mange af drengene er det prisen og ikke udseendet, der er det afgørende
Anmeldelse

Kun med raseri – og kærlighed – kan verden reddes

Sociologen Rasmus Willig og filosoffen Arne Johan Vetlesen har skrevet en nådesløs bog om, hvad vi skal sige til vore børn, når de spørger, hvad vi egentlig gjorde for at redde den verden, de skal arve. Der er ikke brug for letkøbt optimisme – situationen kalder på modstand, mener de

Fanget i reklamernes omklamrende net

Det reklamefri rum hører fortiden til: Ny teknologi og manglende regulering har gjort det muligt for virksomheder at plastre hele livet til med reklamer, der skal få os til at købe mere. Ny bog undersøger den amerikanske markedsføringsindustri og dens stræben efter den totale kommercialisering.

Sider

Mest læste

  1. Sociologen Rasmus Willig og filosoffen Arne Johan Vetlesen har skrevet en nådesløs bog om, hvad vi skal sige til vore børn, når de spørger, hvad vi egentlig gjorde for at redde den verden, de skal arve. Der er ikke brug for letkøbt optimisme – situationen kalder på modstand, mener de
  2. Vi er ved at bytte vores levende klode for kunstige snesaunaer, bærbare vandmelonkølere og smartphones til hunde. Efter en uge bliver man træt af dimserne, de ligger i et hjørne, indtil de bliver smidt ud. Om du lever grønt, gør ingen forskel, du bidrager også til den langsomme kvælning af kloden. Det er systemet, der må laves om
  3. De digitale medier har pustet nyt liv i 80’ernes selv-dyrkelse, og en ny narcissisme har ramt Vesten som en epidemi
  4. De opfandt nærmest den aktive politiske forbruger i Danmark. Nu er foreningen direkte involveret i sag om alvorlige uregelmæssigheder med anvendelsen af offentlig støtte
  5. Mens verdens ledere i Rio skal tale om at sikre vand til verdens fattige, vurderer eksperter, at prisen på vand fordobles over de kommende år. Det bliver i stigende grad en værdifuld handelsvare. Det er faktisk godt for både miljøet og verdens fattige, siger både den kommercielle branche og klimaforkæmpere – dog med forbehold
  6. Gennem århundreder formede korsetterne kvindekroppen efter modeidealet. Nu er det viljestyrken, pengepungen eller kirurgen, der holder formerne på plads, siger etnologen Marianne Thesander
  7. Hvis man ikke kan konkretisere, hvad der menes med økonomisk vækst, bliver diskussionen hurtigt til en ufrugtbar markering af holdninger til nulvækst og lignende begreber, som taler stærkt til følelser og holdninger, men som næppe får politikerne til at tænke mere langsigtet
  8. Med markedsøkonomien sprøjtes der stadig nye gavebjerge ud – og de skal sælges, uanset om vi har brug for dem. Alligevel er det rart at give gaver