Emne

forbrug

Danskerne vil godt betale (lidt) mere for rødt kød og flyrejser i klimaets navn

Epinion-måling lavet for Djøf viser, at vi godt vil betale mere for blandt andet rødt kød, flyrejser og engangsservice for klimaets skyld. Men ikke klimaafgifter på alle varer og ikke for høje

Black Friday er det perfekte eksempel på detailbranchens uansvarlighed i klimakrisen

Detailbranchen har så stor indflydelse på klima og miljø, at der skal politisk handling til for at forhindre dem i at udnytte forbrugere og lukrere på overforbrug på udsalgsdage som Black Friday, skriver hovedbestyrelsesmedlem i Rød-Grøn Ungdom, Nikolaj Hendriksen i dette debatindlæg
Også som podcast

Hvis tøjbranchen skal være bæredygtig, skal den producere 20 gange mindre

Modeindustrien står for op mod ti procent af de menneskeskabte drivhusgasser. Hvis branchen skal gøres bæredygtig, er et opgør med overproduktionen og -forbruget af tøj afgørende, fortæller Else Skjold fra Kunstakademiets Designskole i Informations klimapodcast ’Den grønne løsning’

»For os handler det ikke så meget om omsætning«

IKEA Danmark opfordrede i år kunderne til at købe genbrug på Black Friday. Virksomhedens Country Commercial Manager, Elefteria Cromlidou, mener, at møbelsalg og bæredygtighed skal gå hånd i hånd, hvis virksomheden skal overleve i fremtiden

Du tænker nok, at det er godt for klimaet at sænke sit forbrug. Men nu skal du høre...

Det er Black Friday, og mange klimabevidste forbrugere bliver hjemme for klimaets skyld. Men den sørgelige sandhed er, at det økonomisk betragtet kan være rigtig svært at gøre en forskel med den slags valg. Det kan derfor give bedre mening at være klimabevidst vælger end klimabevidst forbruger, skriver økonom Jeppe Druedahl i en kommentar

Der er grund til at glædes på dette års Black Friday

Årets store forbrugsfestdag forbindes normalt ikke med stor optimisme, hvad angår klodens fremtid. Men i år ser jeg optimistisk på det hele. For hvor er der sket vidunderligt meget på bare ét år, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg

Gør alle produkters bæredygtighedsstatus transparent og tilgængelig

Det er tæt på umuligt at vurdere, hvilke firmaer og produkter der reelt er bæredygtige. For at kunne mobilisere investeringer og forbrug i en bæredygtig retning skal der laves et tilgængeligt sammenligningsværktøj, skriver Claus Strue Frederiksen og Frank Hvid Petersen i dette debatindlæg

Drop dyre babyshowers. Det er en kapitalistisk teaterforestilling

Jeg vil gerne dele glæden med venner, der skal være forældre. Men at være til babyshower er som at deltage i en kapitalistisk teaterforestilling, hvor vi skal shoppe løs, hver gang en baby kommer til verden, skriver Freja Kalderén i dette debatindlæg

Outdoorfeberramte mænd i cykeltøj og vandrebukser driver rovdrift på naturen

Vildmarksserierne vælter ud af fjernsynet, og vi valfarter til ’naturoplevelserne’, retræter på solkyster, mountainbikekørsel og skovløb for sundhedens skyld, ikke for naturen. Vi bruger naturen som en ny livsstilskulisse uden omtanke for ressourceforbruget, skriver David Camacho i dette debatindlæg

Det kan du gøre, når Amazonas brænder

Overraskende mange af vores varer i Danmark stammer enten direkte fra regnskoven eller indeholder ingredienser derfra, og derfor kan vi gøre meget for Amazonas ved at være mere bevidste forbrugere og stille krav til politikerne, skriver aktivist Julie Luna Bayer i dette debatindlæg.

Sider

Mest læste

  1. Detailbranchen har så stor indflydelse på klima og miljø, at der skal politisk handling til for at forhindre dem i at udnytte forbrugere og lukrere på overforbrug på udsalgsdage som Black Friday, skriver hovedbestyrelsesmedlem i Rød-Grøn Ungdom, Nikolaj Hendriksen i dette debatindlæg
  2. Epinion-måling lavet for Djøf viser, at vi godt vil betale mere for blandt andet rødt kød, flyrejser og engangsservice for klimaets skyld. Men ikke klimaafgifter på alle varer og ikke for høje
  3. Med omkring 3.000 kr. om måneden til forbrug har 16-18-årige flere penge til dem selv end mange af deres forældre
  4. Modeindustrien står for op mod ti procent af de menneskeskabte drivhusgasser. Hvis branchen skal gøres bæredygtig, er et opgør med overproduktionen og -forbruget af tøj afgørende, fortæller Else Skjold fra Kunstakademiets Designskole i Informations klimapodcast ’Den grønne løsning’
  5. Hvis man ikke kan konkretisere, hvad der menes med økonomisk vækst, bliver diskussionen hurtigt til en ufrugtbar markering af holdninger til nulvækst og lignende begreber, som taler stærkt til følelser og holdninger, men som næppe får politikerne til at tænke mere langsigtet
  6. Alt design har en historie. Spørgsmålet er blot: Hvilken historie? Hvor starter den, hvor slutter den og er det en god eller dårlig historie? Tag med et par jeans på jordomrejse fra råvarer i Afrika, Sydamerika og Australien til færdige jeans, klar til at tage med hjem
  7. Gennem århundreder formede korsetterne kvindekroppen efter modeidealet. Nu er det viljestyrken, pengepungen eller kirurgen, der holder formerne på plads, siger etnologen Marianne Thesander
  8. – og hvad så med de langfristede huslån, om jeg må spørge