Emne

forbrug

Regeringens nye coronarestriktioner viser, at for den er forbrug vigtigere end klima og kultur

Man må gerne stå i massive køer på strøget for at klare julegaveindkøb, men museumsbesøg og fysisk undervisning er bandlyst. Regeringen har med sine nye restriktioner valgt at prioritere julens forbrug og kapitalismen over klima, kultur og uddannelse, skriver studerende Thøger Lautrup Knøss i dette debatindlæg

Danskerne vil godt betale (lidt) mere for rødt kød og flyrejser i klimaets navn

Epinion-måling lavet for Djøf viser, at vi godt vil betale mere for blandt andet rødt kød, flyrejser og engangsservice for klimaets skyld. Men ikke klimaafgifter på alle varer og ikke for høje

Black Friday er det perfekte eksempel på detailbranchens uansvarlighed i klimakrisen

Detailbranchen har så stor indflydelse på klima og miljø, at der skal politisk handling til for at forhindre dem i at udnytte forbrugere og lukrere på overforbrug på udsalgsdage som Black Friday, skriver hovedbestyrelsesmedlem i Rød-Grøn Ungdom, Nikolaj Hendriksen i dette debatindlæg
Også som podcast

Hvis tøjbranchen skal være bæredygtig, skal den producere 20 gange mindre

Modeindustrien står for op mod ti procent af de menneskeskabte drivhusgasser. Hvis branchen skal gøres bæredygtig, er et opgør med overproduktionen og -forbruget af tøj afgørende, fortæller Else Skjold fra Kunstakademiets Designskole i Informations klimapodcast ’Den grønne løsning’

»For os handler det ikke så meget om omsætning«

IKEA Danmark opfordrede i år kunderne til at købe genbrug på Black Friday. Virksomhedens Country Commercial Manager, Elefteria Cromlidou, mener, at møbelsalg og bæredygtighed skal gå hånd i hånd, hvis virksomheden skal overleve i fremtiden

Du tænker nok, at det er godt for klimaet at sænke sit forbrug. Men nu skal du høre...

Det er Black Friday, og mange klimabevidste forbrugere bliver hjemme for klimaets skyld. Men den sørgelige sandhed er, at det økonomisk betragtet kan være rigtig svært at gøre en forskel med den slags valg. Det kan derfor give bedre mening at være klimabevidst vælger end klimabevidst forbruger, skriver økonom Jeppe Druedahl i en kommentar

Der er grund til at glædes på dette års Black Friday

Årets store forbrugsfestdag forbindes normalt ikke med stor optimisme, hvad angår klodens fremtid. Men i år ser jeg optimistisk på det hele. For hvor er der sket vidunderligt meget på bare ét år, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg

Gør alle produkters bæredygtighedsstatus transparent og tilgængelig

Det er tæt på umuligt at vurdere, hvilke firmaer og produkter der reelt er bæredygtige. For at kunne mobilisere investeringer og forbrug i en bæredygtig retning skal der laves et tilgængeligt sammenligningsværktøj, skriver Claus Strue Frederiksen og Frank Hvid Petersen i dette debatindlæg

Drop dyre babyshowers. Det er en kapitalistisk teaterforestilling

Jeg vil gerne dele glæden med venner, der skal være forældre. Men at være til babyshower er som at deltage i en kapitalistisk teaterforestilling, hvor vi skal shoppe løs, hver gang en baby kommer til verden, skriver Freja Kalderén i dette debatindlæg

Outdoorfeberramte mænd i cykeltøj og vandrebukser driver rovdrift på naturen

Vildmarksserierne vælter ud af fjernsynet, og vi valfarter til ’naturoplevelserne’, retræter på solkyster, mountainbikekørsel og skovløb for sundhedens skyld, ikke for naturen. Vi bruger naturen som en ny livsstilskulisse uden omtanke for ressourceforbruget, skriver David Camacho i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Modeindustrien står for op mod ti procent af de menneskeskabte drivhusgasser. Hvis branchen skal gøres bæredygtig, er et opgør med overproduktionen og -forbruget af tøj afgørende, fortæller Else Skjold fra Kunstakademiets Designskole i Informations klimapodcast ’Den grønne løsning’
  2. Verdens vandproblemer var i fokus ved Verdenskonferencen Stockholm Water Week, hvor opfinderen af begrebet 'virtuelt vand' blev hædret. Konceptet 'virtuelt vand' kan give et overblik over det skjulte vandforbrug i dagligdagen og måske få betydning for vores forbrugsmønstre
  3. – og hvad så med de langfristede huslån, om jeg må spørge
  4. Verdens produktion af kød er femdoblet siden 1950 og har tabt forbindelsen med den oprindelige landbrugskultur og lægger et voksende pres på naturressourcer og de fattiges ernæring Kødspiseri Verdens produktion af kød er femdoblet siden 1950...
  5. Den systemkrise, som hjemsøger den globaliserede vækstkapitalisme, passer ind i mønstret af 50-60 år lange bølger, der afsluttes med dybe problemer før overgangen til en ny fasei udviklingen, siger professor Walden Bello
  6. Status, fællesskab og profit. Det er det, der driver de unge drenge, der betegnes som ’hypebeasts’. Traditionelt har tøjdesignerne henvendt sig til kvinder, men nu er teenagedrenge blevet en købestærk og ukritisk målgruppe. Dyre, sjældne mærkevarer er blevet samlerobjekter, og for mange af drengene er det prisen og ikke udseendet, der er det afgørende
  7. Krisetider skaber muligheder. De liberale har grebet chancen for at virkeliggøre deres visioner om en minimalstat; velfærdsstaten og de arbejdsløse betaler prisen
  8. Gennem århundreder formede korsetterne kvindekroppen efter modeidealet. Nu er det viljestyrken, pengepungen eller kirurgen, der holder formerne på plads, siger etnologen Marianne Thesander