Emne

forbrug

Byboerne strømmer ud i naturen - men kommercialiseringen truer

Stadig flere byboere i 20’erne rykker ud i oplandskommunerne – og flere danskere rejser i eget land. En turismeforsker og en kultursociolog ser begge en øget higen efter naturen, men advarer imod kommercialisering af provinsen

Vi forstår ikke længere de produkter, vi køber – og derfor er vi ikke frie forbrugere

Vi er gået fra at handle med geder, sko og skovle til at handle med mere komplekse varer som elektronik, it og finansielle ydelser. Når virksomhederne sidder med højt specialiseret viden, som er uden for forbrugerens rækkevidde, så er der ikke længere tale om frihed for forbrugeren

Vi laver en ny måde at leve sammen på

Vejen fremad er ikke at sige nej til alt det sjove og udskamme dem, som gør det forkerte. Det er derimod at gøre det til en fornøjelse og en genopdagelse af tilværelsen at leve bæredygtigt

Vi unge kommer ikke til at redde kloden af os selv – magthaverne må på banen

Ja, vi unge er måske mere klimabevidste, men ligesom alle andre mennesker kan vi lide ting, der er nemme, hurtige og billige. Derfor skal politikerne sætter en stopper for nogle af de ting, der ødelægger kloden

Lad os bekæmpe klimaforandringer med tid til et meningsfuldt liv

Men hvad nu hvis den grønne omstilling kan blive en gylden mulighed for at skabe et bedre liv?

Leverpostej og vaskepulver er alt for dyrt i Danmark

Det er dyrt at være dansker. Årsagen er, at vi betaler alt for meget for vores dagligvarer, fordi for få kæder sidder på hele markedet

Kviklånsregler umyndiggør voksne 

Når renterne på bankernes kassekreditter i mange tilfælde er lige så svimlende som kviklånenes, så kan et loft, der udelukkende rettes mod kviklånsudbyderne, kun betragtes som en hetz

Hun ønsker sig en Gucci-taske – han et skin til sin AK-47

Både Gucci-tasken og udsmykningen i spillet giver en god portion streetcredit og anerkendelse, som unge i den alder ofte søger – omend målgrupperne er ganske forskellige

Gavnlig overvågning?

Cepos-direktør Martin Ågerup bliver ufrivillig mental-overvågnings-konsulent

Affaldssortering og genanvendelse er ikke nok til at redde os

Vi skal kunne have det godt uden at drive rovdrift på planeten, og vi kan ikke genanvende os ud af problemerne. Skal vi leve bæredygtigt, skal vi gøre tingene anderledes og have modet til at lave en grundlæggende systemforandring af den måde, vi i dag forbruger på

Sider

Mest læste

  1. Stadig flere byboere i 20’erne rykker ud i oplandskommunerne – og flere danskere rejser i eget land. En turismeforsker og en kultursociolog ser begge en øget higen efter naturen, men advarer imod kommercialisering af provinsen
  2. Ja, vi unge er måske mere klimabevidste, men ligesom alle andre mennesker kan vi lide ting, der er nemme, hurtige og billige. Derfor skal politikerne sætter en stopper for nogle af de ting, der ødelægger kloden
  3. Mens verdens ledere i Rio skal tale om at sikre vand til verdens fattige, vurderer eksperter, at prisen på vand fordobles over de kommende år. Det bliver i stigende grad en værdifuld handelsvare. Det er faktisk godt for både miljøet og verdens fattige, siger både den kommercielle branche og klimaforkæmpere – dog med forbehold
  4. Vi er gået fra at handle med geder, sko og skovle til at handle med mere komplekse varer som elektronik, it og finansielle ydelser. Når virksomhederne sidder med højt specialiseret viden, som er uden for forbrugerens rækkevidde, så er der ikke længere tale om frihed for forbrugeren
  5. Vejen fremad er ikke at sige nej til alt det sjove og udskamme dem, som gør det forkerte. Det er derimod at gøre det til en fornøjelse og en genopdagelse af tilværelsen at leve bæredygtigt
  6. Efterspørgslen på alt fra mad til aktier og tandpasta, som er produceret i overensstemmelse med islam, stiger verden over i takt med muslimske forbrugeres indkomster. Dermed er kampen om at være rigtigt halal sat ind
  7. Hvis man ikke kan konkretisere, hvad der menes med økonomisk vækst, bliver diskussionen hurtigt til en ufrugtbar markering af holdninger til nulvækst og lignende begreber, som taler stærkt til følelser og holdninger, men som næppe får politikerne til at tænke mere langsigtet
  8. Status, fællesskab og profit. Det er det, der driver de unge drenge, der betegnes som ’hypebeasts’. Traditionelt har tøjdesignerne henvendt sig til kvinder, men nu er teenagedrenge blevet en købestærk og ukritisk målgruppe. Dyre, sjældne mærkevarer er blevet samlerobjekter, og for mange af drengene er det prisen og ikke udseendet, der er det afgørende