Emne

forbrug

Brevkassen: Hvor skal vi spare på middeklasselivet?

Det her er i den grad et first world problem – ingen skal have ondt af os. Men altså: Trods to pæne indtægter har vi stort overtræk hver eneste måned, og nu vi bliver nødt til at gøre noget ved det

Når januarudsalget lokker, holder jeg mig langt væk – for klimaets skyld

Journalist Laura Friis Wang har været vant til at bruge op til flere tusinde kroner om måneden på tøj. Nu vil hun stoppe med at købe nyt, medmindre hun virkelig har brug for det. Men fristelserne venter lige rundt om hjørnet

Der må ikke gå identitetspolitik i klimaet

Det er fint, at folk bekymrer sig om klimaeffekten af deres privatforbrug. Men debatten om klimaets fremtid må ikke udvikle sig til en skyttegravskrig om, hvem der er mest hellig. Kritikken skal rettes derhen, hvor magten ligger
Black Friday

Black Friday er endnu en dag, hvor venstrefløjen strides indbyrdes, mens den destruktive kapitalisme vinder

Den årlige Black Friday-debat giver en fristende anledning til at stive sin position i henholdsvis den grønne og den røde lejr af – og således drukner de reelle problemer endnu en gang i identitetskampe

Vi bruger slet ikke 30-40 procent af vores tøj – husk det på Black Friday

Når så meget af vores tøj alligevel synker hen i glemsel, kan vi lige så godt nøjes med kun at købe de gode stykker. Selv på en Black Friday

Byboerne strømmer ud i naturen - men kommercialiseringen truer

Stadig flere byboere i 20’erne rykker ud i oplandskommunerne – og flere danskere rejser i eget land. En turismeforsker og en kultursociolog ser begge en øget higen efter naturen, men advarer imod kommercialisering af provinsen

Vi forstår ikke længere de produkter, vi køber – og derfor er vi ikke frie forbrugere

Vi er gået fra at handle med geder, sko og skovle til at handle med mere komplekse varer som elektronik, it og finansielle ydelser. Når virksomhederne sidder med højt specialiseret viden, som er uden for forbrugerens rækkevidde, så er der ikke længere tale om frihed for forbrugeren

Vi laver en ny måde at leve sammen på

Vejen fremad er ikke at sige nej til alt det sjove og udskamme dem, som gør det forkerte. Det er derimod at gøre det til en fornøjelse og en genopdagelse af tilværelsen at leve bæredygtigt

Vi unge kommer ikke til at redde kloden af os selv – magthaverne må på banen

Ja, vi unge er måske mere klimabevidste, men ligesom alle andre mennesker kan vi lide ting, der er nemme, hurtige og billige. Derfor skal politikerne sætter en stopper for nogle af de ting, der ødelægger kloden

Lad os bekæmpe klimaforandringer med tid til et meningsfuldt liv

Men hvad nu hvis den grønne omstilling kan blive en gylden mulighed for at skabe et bedre liv?

Sider

Mest læste

  1. Det er fint, at folk bekymrer sig om klimaeffekten af deres privatforbrug. Men debatten om klimaets fremtid må ikke udvikle sig til en skyttegravskrig om, hvem der er mest hellig. Kritikken skal rettes derhen, hvor magten ligger
  2. Den årlige Black Friday-debat giver en fristende anledning til at stive sin position i henholdsvis den grønne og den røde lejr af – og således drukner de reelle problemer endnu en gang i identitetskampe
  3. Stadig flere byboere i 20’erne rykker ud i oplandskommunerne – og flere danskere rejser i eget land. En turismeforsker og en kultursociolog ser begge en øget higen efter naturen, men advarer imod kommercialisering af provinsen
  4. Journalist Laura Friis Wang har været vant til at bruge op til flere tusinde kroner om måneden på tøj. Nu vil hun stoppe med at købe nyt, medmindre hun virkelig har brug for det. Men fristelserne venter lige rundt om hjørnet
  5. Det er rigtigt, at der ikke kommer CO2 ud af et atomkraftværk. Det har atom-lobbyen benyttet til at markedsføre atomkraften som en løsning på klimaproblemerne
  6. Når så meget af vores tøj alligevel synker hen i glemsel, kan vi lige så godt nøjes med kun at købe de gode stykker. Selv på en Black Friday
  7. Gennem århundreder formede korsetterne kvindekroppen efter modeidealet. Nu er det viljestyrken, pengepungen eller kirurgen, der holder formerne på plads, siger etnologen Marianne Thesander
  8. Status, fællesskab og profit. Det er det, der driver de unge drenge, der betegnes som ’hypebeasts’. Traditionelt har tøjdesignerne henvendt sig til kvinder, men nu er teenagedrenge blevet en købestærk og ukritisk målgruppe. Dyre, sjældne mærkevarer er blevet samlerobjekter, og for mange af drengene er det prisen og ikke udseendet, der er det afgørende