Emne

forbrugeradfærd

Jeg håber, Lars Larsen tog forbrugsfesten med sig i graven

Lars Larsen var mester i at få os op af sofaen og ud at købe billigt ind. Nu er han død, og med ham forhåbentlig de selvdestruktive forbrugsvaner - selv om avisernes næsegruse beundring af hans købmandsskab ikke tyder på det, skriver Rasmus Bay Arnbjerg i dette debatindlæg.

Klimabelastning reduceres ikke ved, at man selv smider sin sovepose ud

Virksomhederne producerer varer, der hurtigt går i stykker, for at holde vores forbrug oppe. Det er den klimabelastende praksis, som de unges køb og smid væk-kultur på festivalerne er et udtryk for, skriver konsulent Hanne Feldthus i dette debatindlæg

Rasmus Nordquist: »Klimakampen foregår på tallerkenen«

Alternativets Rasmus Nordquist har tabt sig så meget i valgkampen, at mikrofonerne ikke kan sidde fast i hans bukser. Han glemmer nemlig tit at spise frokost

App med produkters klimaaftryk kan gøre det lettere at træffe grønne valg i supermarkedet

Det er svært at gennemskue, hvad der er det bæredygtige valg, når vi handler. Derfor bør politikerne indføre en app til forbrugerne, der fortæller om produkters klimaaftryk, skriver Mette Reissmann (S) i dette debatindlæg

Forskere før regeringens klimaudspil: Umuligt at nå Parismål uden radikale forbrugsændringer

Hvis danskernes forbrug og dets klimabelastning bliver ved med at stige, kan selv den hastigste grønne teknologiudvikling ikke følge med, viser nyt studie

Det store madspild sker ikke i hjemmet – men hos producenterne

Størstedelen af verdens madspild sker i forbindelse med virksomhedernes produktion og håndtering af fødevarer, konstaterer ny rapport, som er udkommet i dagene op til World Food Summit i København

Tyler Cowen: USA er blevet en træt gammel mand

USA er blevet som en gammel mand, der ikke opfinder nyt og ikke tør tage chancer. Det mener den toneangivende økonom Tyler Cowen. Se på tallene, siger han: Amerikanerne flytter mindre, starter få nye virksomheder og prøver færre nye ting. Ja, Trump skaber kaos i Washington, men generelt er USA mere stabilt og selvtilfreds end nogensinde før. Og det bliver Amerikas undergang

Fristende flyrejser er en civilisationsselvaflivende absurditet

Mådehold er ikke menneskeartens stærke side. For mens vi flyver kloden sort for at dulme vores eksistentielle uro, krydser vi blot fingrene og håber, at teknologien redder os. Det gør den ikke

Det er forbrugerne og ikke politikerne, der skal drive den kødløse bølge

I Coop vil vi ikke agere sundhedspoliti. Så det er forbrugerne, der skal fortsætte med at stemme med indkøbskurven, hvis udviklingen skal fortsætte i retning af mindre kød på gaflen

Vi kan forbruge os til en bedre verden

Pengepungen er vores stærkeste våben i kampen for en mere retfærdig verden. Vi bliver nødt til at sende et klart signal om, at vi ikke vil købe varer, der er blevet til ved at underbetale arbejdere eller forurene miljøet. Det virker, hvis bare vi er nok

Sider

Mest læste

  1. Danskerne er langt mere bekymrede over klimaet end over den økonomiske krise, viser ny måling. Men det kniber med at ændre de personlige vaner for klimaets skyld. Politikerne må sige det højt og gøre det nemmere at ændre adfærd, siger forsker
  2. Størstedelen af verdens madspild sker i forbindelse med virksomhedernes produktion og håndtering af fødevarer, konstaterer ny rapport, som er udkommet i dagene op til World Food Summit i København
  3. I næste uge åbner Københavns modeuge, men tøj er ikke, hvad det har været. Måske er tøj bare ved at gå af mode
  4. Hvis danskernes forbrug og dets klimabelastning bliver ved med at stige, kan selv den hastigste grønne teknologiudvikling ikke følge med, viser nyt studie
  5. Alternativets Rasmus Nordquist har tabt sig så meget i valgkampen, at mikrofonerne ikke kan sidde fast i hans bukser. Han glemmer nemlig tit at spise frokost
  6. Det er svært at gennemskue, hvad der er det bæredygtige valg, når vi handler. Derfor bør politikerne indføre en app til forbrugerne, der fortæller om produkters klimaaftryk, skriver Mette Reissmann (S) i dette debatindlæg
  7. I Coop vil vi ikke agere sundhedspoliti. Så det er forbrugerne, der skal fortsætte med at stemme med indkøbskurven, hvis udviklingen skal fortsætte i retning af mindre kød på gaflen