Emne

forbrugeradfærd

’Made in Denmark’ skal i fremtiden være lig med bæredygtig og retfærdig produktion

Med en ny statskontrolleret mærkningsordning, der stiller både røde og grønne krav til virksomhederne, kan Danmark præge det globale marked til det bedre og samtidig udmærke sig i den globale konkurrence, skriver medlemmer af Enhedslisten Margit Kjeldgaard og Per Bregengaard i dette debatindlæg

Når man boykotter Lagkagehuset, finder man pludselig frem til Eriks Bageri

Selv om mit boykot ikke er specielt stålsat, bilder jeg mig ind, at det trods alt er bedre kun at støtte et firma, som er i skattely, lidt frem for meget. Og denne gang ledte min forbrugerpolitiske adfærd til noget decideret godt, så jeg er klar til at fortsætte, skriver journalist Kristian Villesen i dette debatindlæg

Vi læser flere bøger om børneopdragelse – og seks andre nye hverdagsvaner fra coronakrisen

Coronakrisen har skabt en ny hverdag for mange mennesker, og med den er der også opstået nye vaner – både hvad angår læsning, tv, porno og vores trang til at bevæge os ud i naturen

Brevkassen: COVID-19 får mig til at glemme at bruge penge

Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne, alle spørgsmål får to svar. Her har et ægtepar glemt at bruge penge på grund af isolationen

Vi bør udnytte folks dovenskab til at øge deres sundhed

Der findes et punkt, hvor ens magelighed overstiger ens trang til slik, cigaretter eller andre usunde lyster. Det skal vi udnytte og gøre det endnu mere besværligt for folk at tage de sundhedsskadelige valg, skriver psykoterapeut Claus Burlin i dette debatindlæg

Vores bøger burde kunne holde i 50 år. Det kan de ikke. Og det handler blandt andet om lim

Kender du det med, at bøgerne går op i limningen? Informations London-korrespondent blev så irriteret over, at det skete med næsten alle bøger medbragt på juleferien, at han satte sig for at finde en forklaring

Du tænker nok, at det er godt for klimaet at sænke sit forbrug. Men nu skal du høre...

Det er Black Friday, og mange klimabevidste forbrugere bliver hjemme for klimaets skyld. Men den sørgelige sandhed er, at det økonomisk betragtet kan være rigtig svært at gøre en forskel med den slags valg. Det kan derfor give bedre mening at være klimabevidst vælger end klimabevidst forbruger, skriver økonom Jeppe Druedahl i en kommentar

Jeg håber, Lars Larsen tog forbrugsfesten med sig i graven

Lars Larsen var mester i at få os op af sofaen og ud at købe billigt ind. Nu er han død, og med ham forhåbentlig de selvdestruktive forbrugsvaner - selv om avisernes næsegruse beundring af hans købmandsskab ikke tyder på det, skriver Rasmus Bay Arnbjerg i dette debatindlæg.

Klimabelastning reduceres ikke ved, at man selv smider sin sovepose ud

Virksomhederne producerer varer, der hurtigt går i stykker, for at holde vores forbrug oppe. Det er den klimabelastende praksis, som de unges køb og smid væk-kultur på festivalerne er et udtryk for, skriver konsulent Hanne Feldthus i dette debatindlæg

Rasmus Nordquist: »Klimakampen foregår på tallerkenen«

Alternativets Rasmus Nordquist har tabt sig så meget i valgkampen, at mikrofonerne ikke kan sidde fast i hans bukser. Han glemmer nemlig tit at spise frokost

Sider

Mest læste

  1. Danskerne er langt mere bekymrede over klimaet end over den økonomiske krise, viser ny måling. Men det kniber med at ændre de personlige vaner for klimaets skyld. Politikerne må sige det højt og gøre det nemmere at ændre adfærd, siger forsker
  2. Selv om mit boykot ikke er specielt stålsat, bilder jeg mig ind, at det trods alt er bedre kun at støtte et firma, som er i skattely, lidt frem for meget. Og denne gang ledte min forbrugerpolitiske adfærd til noget decideret godt, så jeg er klar til at fortsætte, skriver journalist Kristian Villesen i dette debatindlæg
  3. Størstedelen af verdens madspild sker i forbindelse med virksomhedernes produktion og håndtering af fødevarer, konstaterer ny rapport, som er udkommet i dagene op til World Food Summit i København
  4. Der findes et punkt, hvor ens magelighed overstiger ens trang til slik, cigaretter eller andre usunde lyster. Det skal vi udnytte og gøre det endnu mere besværligt for folk at tage de sundhedsskadelige valg, skriver psykoterapeut Claus Burlin i dette debatindlæg
  5. I næste uge åbner Københavns modeuge, men tøj er ikke, hvad det har været. Måske er tøj bare ved at gå af mode
  6. Pengepungen er vores stærkeste våben i kampen for en mere retfærdig verden. Vi bliver nødt til at sende et klart signal om, at vi ikke vil købe varer, der er blevet til ved at underbetale arbejdere eller forurene miljøet. Det virker, hvis bare vi er nok
  7. Med en ny statskontrolleret mærkningsordning, der stiller både røde og grønne krav til virksomhederne, kan Danmark præge det globale marked til det bedre og samtidig udmærke sig i den globale konkurrence, skriver medlemmer af Enhedslisten Margit Kjeldgaard og Per Bregengaard i dette debatindlæg