Emne

forbrugeradfærd

Forskere før regeringens klimaudspil: Umuligt at nå Parismål uden radikale forbrugsændringer

Hvis danskernes forbrug og dets klimabelastning bliver ved med at stige, kan selv den hastigste grønne teknologiudvikling ikke følge med, viser nyt studie

Det store madspild sker ikke i hjemmet – men hos producenterne

Størstedelen af verdens madspild sker i forbindelse med virksomhedernes produktion og håndtering af fødevarer, konstaterer ny rapport, som er udkommet i dagene op til World Food Summit i København

Tyler Cowen: USA er blevet en træt gammel mand

USA er blevet som en gammel mand, der ikke opfinder nyt og ikke tør tage chancer. Det mener den toneangivende økonom Tyler Cowen. Se på tallene, siger han: Amerikanerne flytter mindre, starter få nye virksomheder og prøver færre nye ting. Ja, Trump skaber kaos i Washington, men generelt er USA mere stabilt og selvtilfreds end nogensinde før. Og det bliver Amerikas undergang

Fristende flyrejser er en civilisationsselvaflivende absurditet

Mådehold er ikke menneskeartens stærke side. For mens vi flyver kloden sort for at dulme vores eksistentielle uro, krydser vi blot fingrene og håber, at teknologien redder os. Det gør den ikke

Det er forbrugerne og ikke politikerne, der skal drive den kødløse bølge

I Coop vil vi ikke agere sundhedspoliti. Så det er forbrugerne, der skal fortsætte med at stemme med indkøbskurven, hvis udviklingen skal fortsætte i retning af mindre kød på gaflen

Vi kan forbruge os til en bedre verden

Pengepungen er vores stærkeste våben i kampen for en mere retfærdig verden. Vi bliver nødt til at sende et klart signal om, at vi ikke vil købe varer, der er blevet til ved at underbetale arbejdere eller forurene miljøet. Det virker, hvis bare vi er nok

Mavefornemmelsen: Spidskål er et af de allerbedste eksempler på noget, der er kommet meget mere af

WHO har kaldt frembringelsen af ny nordisk mad for en ’ekstraordinær bedrift’. Men hvor udbredt er tendensen til nordisk mad egentlig i danskernes indkøb? Meget, fortæller analysechef i COOP, Lars Aarup. Men kun i de store byer

Affaldssortering og genanvendelse er ikke nok til at redde os

Vi skal kunne have det godt uden at drive rovdrift på planeten, og vi kan ikke genanvende os ud af problemerne. Skal vi leve bæredygtigt, skal vi gøre tingene anderledes og have modet til at lave en grundlæggende systemforandring af den måde, vi i dag forbruger på

Skån miljøet. Du kan jo sagtens få fikset din gamle jakke og din iPhone

Såkaldt varige forbrugsgoder har kortere og kortere levetid og er næsten umulige eller unødigt dyre at reparere. Men der findes råd for at omgå ’køb og kassér’-kulturen: Reparer mere
Klumme

Det er ikke i det forjættede land, man bliver lykkelig. Men i længslen efter det

Det, mennesker frygter mere end noget andet, er paradoksalt nok at mangle manglen. Det er forbrugssamfundets brændstof og den angst, der skal manipuleres med, hvis vi ønsker omstilling i stedet for depression

Sider

Mest læste

  1. Størstedelen af verdens madspild sker i forbindelse med virksomhedernes produktion og håndtering af fødevarer, konstaterer ny rapport, som er udkommet i dagene op til World Food Summit i København
  2. Hvis danskernes forbrug og dets klimabelastning bliver ved med at stige, kan selv den hastigste grønne teknologiudvikling ikke følge med, viser nyt studie
  3. USA er blevet som en gammel mand, der ikke opfinder nyt og ikke tør tage chancer. Det mener den toneangivende økonom Tyler Cowen. Se på tallene, siger han: Amerikanerne flytter mindre, starter få nye virksomheder og prøver færre nye ting. Ja, Trump skaber kaos i Washington, men generelt er USA mere stabilt og selvtilfreds end nogensinde før. Og det bliver Amerikas undergang
  4. Danskerne er langt mere bekymrede over klimaet end over den økonomiske krise, viser ny måling. Men det kniber med at ændre de personlige vaner for klimaets skyld. Politikerne må sige det højt og gøre det nemmere at ændre adfærd, siger forsker
  5. I Coop vil vi ikke agere sundhedspoliti. Så det er forbrugerne, der skal fortsætte med at stemme med indkøbskurven, hvis udviklingen skal fortsætte i retning af mindre kød på gaflen
  6. Pengepungen er vores stærkeste våben i kampen for en mere retfærdig verden. Vi bliver nødt til at sende et klart signal om, at vi ikke vil købe varer, der er blevet til ved at underbetale arbejdere eller forurene miljøet. Det virker, hvis bare vi er nok
  7. I næste uge åbner Københavns modeuge, men tøj er ikke, hvad det har været. Måske er tøj bare ved at gå af mode