Emne

forbrugeradfærd

Klimabelastning reduceres ikke ved, at man selv smider sin sovepose ud

Virksomhederne producerer varer, der hurtigt går i stykker, for at holde vores forbrug oppe. Det er den klimabelastende praksis, som de unges køb og smid væk-kultur på festivalerne er et udtryk for, skriver konsulent Hanne Feldthus i dette debatindlæg

Rasmus Nordquist: »Klimakampen foregår på tallerkenen«

Alternativets Rasmus Nordquist har tabt sig så meget i valgkampen, at mikrofonerne ikke kan sidde fast i hans bukser. Han glemmer nemlig tit at spise frokost

App med produkters klimaaftryk kan gøre det lettere at træffe grønne valg i supermarkedet

Det er svært at gennemskue, hvad der er det bæredygtige valg, når vi handler. Derfor bør politikerne indføre en app til forbrugerne, der fortæller om produkters klimaaftryk, skriver Mette Reissmann (S) i dette debatindlæg

Forskere før regeringens klimaudspil: Umuligt at nå Parismål uden radikale forbrugsændringer

Hvis danskernes forbrug og dets klimabelastning bliver ved med at stige, kan selv den hastigste grønne teknologiudvikling ikke følge med, viser nyt studie

Det store madspild sker ikke i hjemmet – men hos producenterne

Størstedelen af verdens madspild sker i forbindelse med virksomhedernes produktion og håndtering af fødevarer, konstaterer ny rapport, som er udkommet i dagene op til World Food Summit i København

Tyler Cowen: USA er blevet en træt gammel mand

USA er blevet som en gammel mand, der ikke opfinder nyt og ikke tør tage chancer. Det mener den toneangivende økonom Tyler Cowen. Se på tallene, siger han: Amerikanerne flytter mindre, starter få nye virksomheder og prøver færre nye ting. Ja, Trump skaber kaos i Washington, men generelt er USA mere stabilt og selvtilfreds end nogensinde før. Og det bliver Amerikas undergang

Fristende flyrejser er en civilisationsselvaflivende absurditet

Mådehold er ikke menneskeartens stærke side. For mens vi flyver kloden sort for at dulme vores eksistentielle uro, krydser vi blot fingrene og håber, at teknologien redder os. Det gør den ikke

Det er forbrugerne og ikke politikerne, der skal drive den kødløse bølge

I Coop vil vi ikke agere sundhedspoliti. Så det er forbrugerne, der skal fortsætte med at stemme med indkøbskurven, hvis udviklingen skal fortsætte i retning af mindre kød på gaflen

Vi kan forbruge os til en bedre verden

Pengepungen er vores stærkeste våben i kampen for en mere retfærdig verden. Vi bliver nødt til at sende et klart signal om, at vi ikke vil købe varer, der er blevet til ved at underbetale arbejdere eller forurene miljøet. Det virker, hvis bare vi er nok

Mavefornemmelsen: Spidskål er et af de allerbedste eksempler på noget, der er kommet meget mere af

WHO har kaldt frembringelsen af ny nordisk mad for en ’ekstraordinær bedrift’. Men hvor udbredt er tendensen til nordisk mad egentlig i danskernes indkøb? Meget, fortæller analysechef i COOP, Lars Aarup. Men kun i de store byer

Sider

Mest læste

  1. Virksomhederne producerer varer, der hurtigt går i stykker, for at holde vores forbrug oppe. Det er den klimabelastende praksis, som de unges køb og smid væk-kultur på festivalerne er et udtryk for, skriver konsulent Hanne Feldthus i dette debatindlæg
  2. Danskerne er langt mere bekymrede over klimaet end over den økonomiske krise, viser ny måling. Men det kniber med at ændre de personlige vaner for klimaets skyld. Politikerne må sige det højt og gøre det nemmere at ændre adfærd, siger forsker
  3. Markedsføringsmonsteret inddeler os i bittesmå segmenter og håndfodrer os med det, vi allerede kender og kan lide. Jeg lod mig forføre af opmærksomheden, men nu vil jeg ud. Inden jeg bliver for doven og asocial. Og helt mister fornemmelsen for andre og fællesskabet
  4. Når butikkerne lokker med medlemskort, handler det ikke om fællesskaber, rabatter eller VIP-arrangementer, men derimod om overvågning af forbrugeradfærd. Vi har samlet plastickort og undersøgt, om det virkelig kan være rigtigt, at COOP overvåger sine egne medejere
  5. Pengepungen er vores stærkeste våben i kampen for en mere retfærdig verden. Vi bliver nødt til at sende et klart signal om, at vi ikke vil købe varer, der er blevet til ved at underbetale arbejdere eller forurene miljøet. Det virker, hvis bare vi er nok
  6. Størstedelen af verdens madspild sker i forbindelse med virksomhedernes produktion og håndtering af fødevarer, konstaterer ny rapport, som er udkommet i dagene op til World Food Summit i København
  7. I næste uge åbner Københavns modeuge, men tøj er ikke, hvad det har været. Måske er tøj bare ved at gå af mode
  8. USA er blevet som en gammel mand, der ikke opfinder nyt og ikke tør tage chancer. Det mener den toneangivende økonom Tyler Cowen. Se på tallene, siger han: Amerikanerne flytter mindre, starter få nye virksomheder og prøver færre nye ting. Ja, Trump skaber kaos i Washington, men generelt er USA mere stabilt og selvtilfreds end nogensinde før. Og det bliver Amerikas undergang