Emne

fri læring

Artikler
Baggrund
28. marts 2022

Ny forskning kaster lys over, hvordan skolen kan gøre eleverne bedre til at skrive i de små klasser

Danske forskere er dykket ned i 50.000 tekster skrevet af elever i 0.-4. klasse. Det har givet helt nye indsigter i børns måde at tilegne sig skrivning på. Resultaterne kan via ny sprogteknologi bruges direkte i undervisningen til at understøtte eleverne i deres tidlige skriveudvikling
Nyt dansk forskningsstudie af mere end 50.000 tekster skrevet af 0.-4. klasses elever viser, at der er nogle fælles træk i elevernes skriftlige udvikling.
Baggrund
2. august 2016

Forældre vælger det frie børneliv til – og skolen fra

Skolen fylder mere og mere i vestlige børns liv, og det påvirker deres trivsel i negativ retning, mener amerikansk psykolog. Han har forsket i en læringsform fri for tvang, kaldet ’unschooling’, som flere og flere amerikanske og nu også danske forældre bekender sig til
Det svensk-amerikanske ægtepar Sarah Jensen og Jens Peter de Pedros ældste datter blev ’unschoolet’ sidste år. Nu går hun i Brooklyn Free School, som bygger på nogle af de samme demokratiske og tvangsfrie elementer som ’unschooling’.
Baggrund
24. januar 2015

Professor: Legen må aldrig blive et middel

Slut med ’krig’ mellem fortalerne for fri leg og tidlig indlæring blandt småbørn, siger professor Dion Sommer. Hans nye studie viser, at børn får ringe udbytte af målstyret læring. Men Sommers studie anklages for at være for ’selektivt’
Når legen ikke er til for legens skyld, går det galt. Det viser en ny stor undersøgelse, som Dion Sommer, professor i udviklingspsykologi, står bag.