Emne

frihed

Husk massakren på Den Himmelske Freds Plads, for Kina så gerne, at du glemte den

Ding Zilin insisterer på, at verden skal vide, hvad der skete natten til den 4. juni 1989. Natten, hvor hendes 17-årige søn deltog i protesterne for et andet Kina og aldrig kom hjem igen

Özlem Cekic: »Alle bør læse Flemming Roses ’Hymne til friheden’«

Özlem Cekic er med i juryen, der hver uge under valgkampen hædrer en eller flere politikere med Politikens dialogpris, og hun anbefaler bøger, der burde være på alle skolers pensumlister for at forebygge had og hævn

Læst udefra: Frihed er ikke noget, der er, men noget, der sker

Den store tyske filosof Hegel forstod frihed som en bevægelse mellem befrielse og ufrihedens genkomst i form af den ’anden natur’. Ny bog genaktualiserer Hegels dynamiske frihedsbegreb

Historie: Jyske lov gav ikke frihed, men værnede de besiddendes ret

Jyske lov var en stormændenes lov, der beskrev de ejerforhold og politiske strukturer, som magtelitens familiestrukturer i land efter land så deres interesse i at gentage og bekræfte sammen med romerkirken

Et liv er forbi: »Mennesker har ret til at være, som de er«

Bent O. Rasmussen forpagtede et værthus i Aalborg, og da byrådet ville jævne det med jorden, indledte han en kamp for de skøre og de skæves ret til at have et sted at komme

Nu skal vi lære om den kedelige side af friheden

Den amerikanske forsker Cass Sunstein har præsteret at skrive en lille bog om frihed, som er interessant, fordi den forholder sig til hele den kedelige side af sagen

Cepos er blevet normsætter for den økonomiske debat

I 15 år har Cepos med stor succes drevet samfundet i liberal retning. Tænketanken er blevet et samlingspunkt for det liberale Danmark og en institution i den politiske debat. Spørgsmålet er, om de også de næste 15 år kan overbevise befolkningen om, at markedet er svaret på tidens udfordringer

Du kan ikke lykkes, men det kan lykkes for dig

En lille forskydning fra ’det’ til ’hun’ vidner om en frigørelse, som er blevet til frygteligt selvpineri og selvnedbrydende ufrihed

Den, der siger populisme, må samtidig sige økonomi

Tysk politolog vil i ny bog forklare populismen med økonomiske strukturer. Hans analyse er grundig og interessant, men hans forståelse af populismefænomenet er ikke uproblematisk

Vi må gøre os fri af myten om individets frihed

I en epoke, hvor statsmagter og magtfulde selskaber kender os bedre, end vi kender os selv, er de liberale demokratiers indgroede tro på, at mennesker har en fri vilje blevet farlig

Sider

Mest læste

  1. Ding Zilin insisterer på, at verden skal vide, hvad der skete natten til den 4. juni 1989. Natten, hvor hendes 17-årige søn deltog i protesterne for et andet Kina og aldrig kom hjem igen
  2. Rune Lykkeberg udvander begrebet ’liberal’, når han definerer frihed som friheden til at gøre og leve, som man gerne vil, inden for rammerne af en stærk stat. For frihed er ikke lighed – de to begreber er i praksis politisk modsatrettede
  3. I 15 år har Cepos med stor succes drevet samfundet i liberal retning. Tænketanken er blevet et samlingspunkt for det liberale Danmark og en institution i den politiske debat. Spørgsmålet er, om de også de næste 15 år kan overbevise befolkningen om, at markedet er svaret på tidens udfordringer
  4. Jeg siger ikke, at vi konstant skal smalltalke og mærke på hinandens mangoer i Netto– men vi vinder altså ikke noget ved altid at holde os for os selv i offentligheden
  5. Bent O. Rasmussen forpagtede et værthus i Aalborg, og da byrådet ville jævne det med jorden, indledte han en kamp for de skøre og de skæves ret til at have et sted at komme
  6. Hvad drømmer du om i livet? Formentlig det samme som alle andre. For selv om vi hylder Danmark som et frit land med rige muligheder, så traver vi alle ad den samme rute med blikket stift rettet mod uddannelse, karriere og familie
  7. Kære Liberal Alliance, jeg vil gerne være fri for jeres naive patetiske trojanske hest af et frihedsbegreb og jeres folkeforførende retorik, der gør os dummere på, hvad det vil sige at være mennesker
  8. Professor Frederik Stjernfelt har et par alvorsord at fortælle os om Martin Luther. For før vi kommer alt for godt i gang med fejringen af 500-året for reformationens begyndelse og skåltalerne til manden, der har fået æren for at lægge kimen til alt fra menneskelig frihed over demokrati til velfærdsstaten, bør vi tage et kritisk kig på Luthers egne ord