Emne

gadekunst

Artikler
Anmeldelse
2. november 2018

Gadekunstneren Banksy er et gidsel af sin tid – og det er opskriften på hans succes

Dokumentarfilmen om et Banksy-værk på Vestbredden, der sælges tilbage til Vesten, fortæller effektivt historien om den frie gadekunsts dilemma i en verden, der vil eje
På Vestbredden har Banksy lavet et systemkritisk værk, hvor et æsel får tjekket sit pas af en tungt bevæbnet soldat. Filmen ’The Man Who Stole Banksy’ følger en taxachauffør, der får den fire tons tunge betonvæg skåret ud for at sælge den i vesten.
Interview
9. januar 2016

’Streetart er blevet pussenusset og udvandet med perler og strik’

Sammen med HuskMitNavn er Kissmama Danmarks største streetartist. Kunstneren, hvis identitet og køn er hemmelig, bruger altid satire og samfundskommentarer i sin streetart, fordi ’en gadekunstner helst skal have noget på hjerte. Ellers bliver det kedsommeligt og ufarligt’
Gadekunst er flygtigt. Men Kissmama har oplevet, at folk bevidst vælger at lade hans/hendes gadekunst blive. ’For eksempel morgenværtshuset Café Louise på Nørrebrogade, der skulle male hele deres dør, hvor jeg havde sat en Kissmama op, så malede de uden om den,’ forklarer Kissmama.
Baggrund
27. oktober 2014

Med skønheden som kampvåben

Midt i kampen om Hongkongs politiske fremtid har protesterne fået indbyggernes kreativitet til at blomstre. En af protestzonerne er blevet omdannet til både et stort udendørs galleri og velfungerende kollektiv, hvor medborgere frit udtrykker deres holdninger og fælles sympati
Midt i kampen om Hongkongs politiske fremtid har protesterne fået indbyggernes kreativitet til at blomstre. En af protestzonerne er blevet omdannet til både et stort udendørs galleri og velfungerende kollektiv, hvor medborgere frit udtrykker deres holdninger og fælles sympati
Baggrund
23. august 2014

Svensk gadekunstner dømt for racistisk hetz

Domsafsigelsen over den svenske gadekunstner Dan Park har sat gang i den svenske debat om kunstnerisk frihed. Ifølge retten gør Dan Park sig skyldig i racisme og ærekrænkelse med henvisning til, at hans kunst kun har til formål at provokere og dermed ikke fremmer debatten. Men hvordan vurderer man egentlig det?
Dan Parks omstridte værk ’Hang on, afrofobians’. En udtalelse om angst for afrikanere fra formanden for Afrosvenskaras Riksförbund, Jallow Momodous, i forbindelse med et voldeligt overfald på Yusupha Sallah satte et eller andet i gang hos Dan Park, og han lavede kort efter denne kollage, hvor Jallow Momodous hænger yderst til venstre, Yusupha Sallah hænger i midten og en tredje sort mand, Aaron Alexis, hænger til højre. Foto fra Dan Parks profil på Twitter