Emne

gallerier

De genåbnede galleriers kunst henter storslået fortællekraft fra makreller, franskbrød og parcelhuskvarterets haveplanter

Som små butikker må kunstgallerierne igen invitere publikum indenfor. Informations kunstanmelder er kommet på græs og er begejstret over udstillinger med blandt andre Bjørn Nørgaard og Kirstine Roepstorff, der finder urkomiske fantasivæsner i velkendte jordmaterialer

Forårskuller på kulturgangen: Kulturabstinenser på retræte efter galleriernes genåbning

Genåbningen af butikker, der indbefatter gallerier, betyder, at det igen er blevet muligt at se kunst. I virkeligheden. Det fejrer vi på kulturgangen, side om side med ny superfunktion på Twitter og muleposer i verdensklasse, der i disse dage eksponeres i norske retssale

Kunstguide til vinterferien: Der er ikke noget, der hedder dårlig kunst, kun dårlig påklædning!

Under den devise delte kulturredaktionen sig en iskold formiddag op i coronavenlige smågrupper for at suge al nektar ud af nogle af hovedstadens nye udendørs kunstværker. Devisen holdt måske ikke hele vejen, men til gengæld holdt vi af at gøre det sammen. Vi guider her til udendørskunst til vinterferiens sidste weekend

Tove Storchs ulige materialer samarbejder så smukt, at det smutter i musklerne

Hun er en stædig kunstner, Tove Storch. En overlegen materialeformgiver, der bliver ved med at lave samme type minimalistiske skulptur af modstridende, men sanselige grundelementer. På Galleri Nils Stærk udfordrer hun nu alligevel sit repertoire

Efterårets gallerikunst er hjemsøgt. Af levende døde, fordrukne guder og oldgamle teknikker

Der går en rød tråd af myter om liv og død igennem efterårets udstillinger. Informations udsendte kunstanmelder er taget på gallerirunde i København til ferniseringer for samtidskunst, der sætter historien stævne med dødedans og pangfarver

Det ender altid med en Billy-reol

Galleritur: Hvem er ikke blevet reddet af Billy-reolen/har kæmpet med at komme af med den evindelige Billy-reol, åh Billy!

Ud af gotikkens skygge

Baltikums største by Riga byder på lige dele klassisk art noveau, gotisk arkitektur og nye gallerier, designerbarer og restauranter. Som leder af byens museum for design og dekorativ kunst følger Inese Baranovska udviklingen tæt

Skudhullernes lysende pletter

Med udgangspunkt i Berlins tunge historie undersøger Andreas Albrectsen den spinkle skillelinje mellem fiktion og fakta, drøm og virkelighed

Sorgens gevandter

Fotografen Trine Søndergaard lodder sørgeslørets psykologiske og kulturelle dybder i en ny serie, som kan minde os om, at sløret har en ganske lang historie i Danmark

Skal man være mand for at sælge kunst?

Tre ud af fire kunstnere på de danske gallerier er mænd. Det til trods for at kvindelige kunstnere er i overtal på Kunstakademiet og kunstnernes brancheorganisationer. Den maskuline kunst sælger bedre, siger en tidligere gallerist. Men hvorfor egentlig?

Sider

Mest læste

  1. Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  2. Troels Trier bor på Fyn. Han har det godt og maler uudgrundelige tegneseriemalerier, hvis han da ikke har tømmermænd. Det er der nu skrevet en bog om
  3. "Kan du ringe lidt senere, jeg er lige ved at lukke får ind." Kunstneren Bjørn Nørgaard, der blev berømt og berygtet, da han i 1970 slagtede en hest for at udstille den i syltetøjsglas, er faktisk god ved dyr...
  4. Kunstneren Michael Kvium arbejder alene, uden assistender. Også selv om det betyder, at han ikke kan følge med efterspørgslen
  5. Graffiti-festivalen Meeting of Styles i København og Malmø møder skarp modstand fra myndighederne. Det er ikke nyt for graffiti-kulturen, der har levet et næsten 40-årigt konfliktfyldt liv
  6. London er andet end Tate og V&A. Hvis man ved, hvor man skal lede, kan man komme på besøg hos Freud eller se den engelske samtidskunst hos nye gallerier i det gamle arbejderkvarter i East End
  7. Galleritur: Hvem er ikke blevet reddet af Billy-reolen/har kæmpet med at komme af med den evindelige Billy-reol, åh Billy!
  8. Brian O’Dohertys nyoversatte kunstklassiker ’I den hvide kube’ er en vigtig forudsætning for at forstå de ideologiske slag, der stadig udkæmpes på museer og gallerier