Emne

Game of Thrones

Folk
27. oktober 2020

FOLK

Vi er på vej ind i en vinter, der formentlig bliver præget af coronarestriktioner, men i det mindste har vi fundet et nyt ord at eksportere til den engelsksprogede verden
Baggrund
24. maj 2019

Frank Hvam er den rigtige Voteman

... synes kulturredaktionen, der i denne uge har set ham opfordre de danske borgere til at stemme til EP-valget. Vi anbefaler også storhittende western-hip hop, et plantekursus i Søndermarken, og nogen af os hylder noget så dejligt roligt som silent disco under Distortion, der er ved at blive voksen
Kan Frank Hvam påvirke valgdeltagelsen ved weekendens EP-valg? Vi tror det.
Anmeldelse
24. maj 2019

’Game of Thrones’ endte som en fejring af fortællingens kraft, men den kunne have været fortalt meget bedre

Ottende og sidste sæson af ’Game of Thrones’ har ikke været på højde med de første. Man kan godt forstå de millioner af fans, der har skrevet under på et ønske om at skrotte hele David Benioff og Dan Weiss’ bud på en ottende sæson. Og så alligevel. Serien sluttede, hvor den skulle. Ved begyndelsen. Dramaturgisk hænger det sammen, men desværre bliver den leveret helt ubegribeligt banalt
Arya Stark (Maisie Williams) har aldrig været som de andre i Game of Thrones, har aldrig ønsket magten. Men hun har været den, der har set klarest af alle. Hun kunne lige så godt have fletninger og stå med et »Skolstrejk for klimatet«-skilt.
Folk
20. maj 2019

FOLK

FOLK fra dagens avis
Folk
18. maj 2019

FOLK

FOLK fra dagens avis
Klumme
10. maj 2019

Hele verden rykker ind på hitlisterne, men skal ud af Holland

Globaliseringen er kommet til musiktjenesten YouTube, hvor engelsksproget musik rykker ned og puertoricanere og tyrkere rykker op. Imens kæmper Amsterdam den omvendte kamp og vil nu have turisterne ud af byen. Ugen har også budt på nye sider af Rasmus Paludan og konkurrenceforvridende kunststøtte
Globaliseringen er kommet til musiktjenesten YouTube, hvor engelsksproget musik rykker ned og puertoricanere og tyrkere rykker op. Imens kæmper Amsterdam den omvendte kamp og vil nu have turisterne ud af byen. Ugen har også budt på nye sider af Rasmus Paludan og konkurrenceforvridende kunststøtte
Feature
15. april 2019

I ’Game of Thrones’ historie om drager, synske børn og iszombier gemmer sig brutale historiske sandheder

Sidste sæson af et af årtiets største populærkulturelle fænomener, Game of Thrones, er nu i gang, og vi varmer op med en alternativ genfortælling af de syv første sæsoner. For man kan betragte serien som en dragebefængt, playboychannelsk, middelalderfantasysk sæbeopera. Men man kan også kigge efter seriens mindre flamboyante, men meget virkelige minoriteters skæbnefortællinger, som blandt andet har fået Informations anmelder til at stødhulke over det feudale samfunds brutale klasseskel
Sidste sæson af et af årtiets største populærkulturelle fænomener, Game of Thrones, er nu i gang, og vi varmer op med en alternativ genfortælling af de syv første sæsoner. For man kan betragte serien som en dragebefængt, playboychannelsk, middelalderfantasysk sæbeopera. Men man kan også kigge efter seriens mindre flamboyante, men meget virkelige minoriteters skæbnefortællinger, som blandt andet har fået Informations anmelder til at stødhulke over det feudale samfunds brutale klasseskel
Analyse
2. september 2017

’Game of Thrones’ kan lære os om virksomhedsledelse, klimaforandringer og, at man skal have en flåde, hvis man går i krig

Går man og tror, at HBO-serien ’Game of Thrones’ bare er et fantasydrama, som foregår i en fjern og fiktiv verden, tager man grueligt fejl. Vi har spurgt Jan Lemnitzer, historiker på Center for War Studies på Syddansk Universitet, hvad ’Game of Thrones’ kan sige om historien og samtiden, og det er ikke så lidt
Går man og tror, at  HBO-serien ’Game of Thrones’ bare er et fantasydrama, som foregår i en fjern og fiktiv verden, tager man grueligt fejl. Vi har spurgt Jan Lemnitzer, historiker på Center for War Studies på Syddansk Universitet, hvad ’Game of Thrones’ kan sige om historien og samtiden, og det er ikke så lidt
Baggrund
9. august 2017

Sydstatssejr og slaveri som tv-underholdning? HBO’s næste store satsning møder hård kritik

Opfølgeren til succes-tv-serien ’Game of Thrones’ bliver en kontrafaktisk føljeton med titlen ’Confederate’, hvor USA’s sydstater har vundet den amerikanske borgerkrig, og slaveriet består. Men det oplæg vækker snarere harme end begejstring – har manuskriptforfatterne og tv-selskabet forregnet sig?
Opfølgeren til succes-tv-serien ’Game of Thrones’ bliver en kontrafaktisk føljeton med titlen ’Confederate’, hvor USA’s sydstater har vundet den amerikanske borgerkrig, og slaveriet består. Men det oplæg vækker snarere harme end begejstring – har manuskriptforfatterne og tv-selskabet forregnet sig?
Analyse
25. juli 2017

Hvorfor handler alle film og tv-serier lige nu om kvinder og magt?

Overalt er der lige nu filmiske fortællinger om forholdet mellem kvinder og magt, fra ’The Handmaid’s Tale’ til ’Game of Thrones’. Om det nu skal ses som et udtryk for feminisme eller misogyni, er slet ikke pointen
Overalt er der lige nu filmiske fortællinger om forholdet mellem kvinder og magt, fra ’The Handmaid’s Tale’ til ’Game of Thrones’. Om det nu skal ses som et udtryk for feminisme eller misogyni, er slet ikke pointen

Sider

  • Feature
    15. april 2019

    I ’Game of Thrones’ historie om drager, synske børn og iszombier gemmer sig brutale historiske sandheder

    Sidste sæson af et af årtiets største populærkulturelle fænomener, Game of Thrones, er nu i gang, og vi varmer op med en alternativ genfortælling af de syv første sæsoner. For man kan betragte serien som en dragebefængt, playboychannelsk, middelalderfantasysk sæbeopera. Men man kan også kigge efter seriens mindre flamboyante, men meget virkelige minoriteters skæbnefortællinger, som blandt andet har fået Informations anmelder til at stødhulke over det feudale samfunds brutale klasseskel
    Sidste sæson af et af årtiets største populærkulturelle fænomener, Game of Thrones, er nu i gang, og vi varmer op med en alternativ genfortælling af de syv første sæsoner. For man kan betragte serien som en dragebefængt, playboychannelsk, middelalderfantasysk sæbeopera. Men man kan også kigge efter seriens mindre flamboyante, men meget virkelige minoriteters skæbnefortællinger, som blandt andet har fået Informations anmelder til at stødhulke over det feudale samfunds brutale klasseskel
  • Baggrund
    9. august 2017

    Sydstatssejr og slaveri som tv-underholdning? HBO’s næste store satsning møder hård kritik

    Opfølgeren til succes-tv-serien ’Game of Thrones’ bliver en kontrafaktisk føljeton med titlen ’Confederate’, hvor USA’s sydstater har vundet den amerikanske borgerkrig, og slaveriet består. Men det oplæg vækker snarere harme end begejstring – har manuskriptforfatterne og tv-selskabet forregnet sig?
    Opfølgeren til succes-tv-serien ’Game of Thrones’ bliver en kontrafaktisk føljeton med titlen ’Confederate’, hvor USA’s sydstater har vundet den amerikanske borgerkrig, og slaveriet består. Men det oplæg vækker snarere harme end begejstring – har manuskriptforfatterne og tv-selskabet forregnet sig?
  • Baggrund
    24. maj 2019

    Frank Hvam er den rigtige Voteman

    ... synes kulturredaktionen, der i denne uge har set ham opfordre de danske borgere til at stemme til EP-valget. Vi anbefaler også storhittende western-hip hop, et plantekursus i Søndermarken, og nogen af os hylder noget så dejligt roligt som silent disco under Distortion, der er ved at blive voksen
    Kan Frank Hvam påvirke valgdeltagelsen ved weekendens EP-valg? Vi tror det.
  • Anmeldelse
    24. maj 2019

    ’Game of Thrones’ endte som en fejring af fortællingens kraft, men den kunne have været fortalt meget bedre

    Ottende og sidste sæson af ’Game of Thrones’ har ikke været på højde med de første. Man kan godt forstå de millioner af fans, der har skrevet under på et ønske om at skrotte hele David Benioff og Dan Weiss’ bud på en ottende sæson. Og så alligevel. Serien sluttede, hvor den skulle. Ved begyndelsen. Dramaturgisk hænger det sammen, men desværre bliver den leveret helt ubegribeligt banalt
    Arya Stark (Maisie Williams) har aldrig været som de andre i Game of Thrones, har aldrig ønsket magten. Men hun har været den, der har set klarest af alle. Hun kunne lige så godt have fletninger og stå med et »Skolstrejk for klimatet«-skilt.
  • Baggrund
    23. april 2016

    ’Det blev frivilligt til sidst’

    HBO-serien ’Game of Thrones’ er fuld af powerkvinder, der går i krig og slår på tæven. Men serien angribes også for sexisme og for et afslappet upolitisk forhold til voldtægt. Filmatiseringen af George R.R. Martins fantasyepos er mere populært end nogensinde, men samtidig under kraftig beskydning
    HBO-serien ’Game of Thrones’ er fuld af powerkvinder, der går i krig og slår på tæven. Men serien angribes også for sexisme og for et afslappet upolitisk forhold til voldtægt. Filmatiseringen af George R.R. Martins fantasyepos er mere populært end nogensinde, men samtidig under kraftig beskydning
  • Folk
    27. oktober 2020

    FOLK

    Vi er på vej ind i en vinter, der formentlig bliver præget af coronarestriktioner, men i det mindste har vi fundet et nyt ord at eksportere til den engelsksprogede verden
  • Analyse
    25. juli 2017

    Hvorfor handler alle film og tv-serier lige nu om kvinder og magt?

    Overalt er der lige nu filmiske fortællinger om forholdet mellem kvinder og magt, fra ’The Handmaid’s Tale’ til ’Game of Thrones’. Om det nu skal ses som et udtryk for feminisme eller misogyni, er slet ikke pointen
    Overalt er der lige nu filmiske fortællinger om forholdet mellem kvinder og magt, fra ’The Handmaid’s Tale’ til ’Game of Thrones’. Om det nu skal ses som et udtryk for feminisme eller misogyni, er slet ikke pointen
  • Analyse
    2. september 2017

    ’Game of Thrones’ kan lære os om virksomhedsledelse, klimaforandringer og, at man skal have en flåde, hvis man går i krig

    Går man og tror, at HBO-serien ’Game of Thrones’ bare er et fantasydrama, som foregår i en fjern og fiktiv verden, tager man grueligt fejl. Vi har spurgt Jan Lemnitzer, historiker på Center for War Studies på Syddansk Universitet, hvad ’Game of Thrones’ kan sige om historien og samtiden, og det er ikke så lidt
    Går man og tror, at  HBO-serien ’Game of Thrones’ bare er et fantasydrama, som foregår i en fjern og fiktiv verden, tager man grueligt fejl. Vi har spurgt Jan Lemnitzer, historiker på Center for War Studies på Syddansk Universitet, hvad ’Game of Thrones’ kan sige om historien og samtiden, og det er ikke så lidt