Emne

gaming

Ugen på kulturgangen
24. september 2021

Kina vil forbyde grimme huse og Grønnegårdsteatret er i fare for at blive smidt ud af deres have

Kina er træt af grimhed og Designmuseet er blevet trætte af, at Grønnegårdsteatret bruger deres have. Mens Tinder er gået aktivt ind i seksualundervisningen i Indien, er krænkelser og diskrimination stadig et problem i den danske musikbranche
Kina gør nu en indsats for at grimme bygninger som for eksempel dette hotel i det indre Mongoliet ikke længere vil blive bygget.
Folk
17. august 2020

FOLK

Sengen er en dejlig opfindelse – og endnu ældre vi troede. Og kvindelige landmænd søger nu også kærlighed på TV 2
Interview
4. april 2020

Coronakrisen har fået 4,5 millioner mennesker til at spille Figment. Vi har talt med skaberen

Det danskudviklede spil ’Figment’ er i denne uge blevet downloadet mere end fire millioner gange i hele verden. Spillet handler om at overvinde sin angst – blandt andet for sygdomme
Man får ikke uden videre 4,5 millioner mennesker til at interessere sig for ens produkt, bare fordi det er gratis, siger Klaus Pedersen.
Interview
28. december 2019

I 10’erne blev computerspil en tilskuersport: »Man får et meget personligt forhold til seerne«

Computerspillet udviklede sig blandt meget andet til en tilskuersport. I dag er der millioner, der ser andre spille. Den største spilstreamingplatform, Twitch, havde i september 2,9 millioner aktive spillere, der i alt blev set i 879 milliarder timer. En af dem, der livestreamer fra sit spil, er Kathrine Jensen på 25
Når Kathrine Jensen spiller Grand Theft Auto, streamer hun det, så andre kan følge med og lytte til hendes kommentarer. Hun tror, folk ser med, fordi det er lidt som at sidde i samme rum og kigge en ven over skulderen, og det er måske hyggeligere, end selv at spille alene.
Satire
19. oktober 2019

Fatter du heller ikke, hvor alvorlig Fortnite-katastrofen var? Vi har omregnet den til katastrofer, alle kan forstå

Som læser af Information forstår du med al sandsynlighed ikke, hvor apokalyptisk det føltes for børn og unge verden over, da computerspillet Fortnite gik i sort. Derfor har vi omregnet Fortnites nedbrud til nogle enheder, alle kan forstå
En kæmpe katastrofe ramte midt i efterårsferien, da verdens mest populære computerspil, Fortnite, brød sammen.
Klumme
7. september 2019

Center for Vild Analyse: I computerspil er vi udødelige, men kun inden for spillets rammer

Det store spørgsmål om subjektet er i dag måske ikke, om det er dødeligt eller udødeligt, men snarere hvilken form for udødelighed, det tager på sig
Computerspil lærer os det, både Kierkegaard og Lacan har fremhævet: At problemet med os mennesker ikke så meget er vores dødelighed som vores udødelighed.
Feature
30. august 2019

Spillerne har presset på i årevis: Fællesskabet er omsider tilbage i ’World of Warcraft’

Tirsdag nat blev computerspillet ’World of Warcraft’ relanceret i sin oprindelige form. Fans af multiplayerspillet har glædet sig til at spille lige netop den version, der kræver meget mere samarbejde end de nyere versioner. Vi har talt med tre WoW-spillere, der har trænet, omvendt deres døgnrytme og indkøbt sveskegrød for at klare de mange timer i gamerstolen. Det kræver nemlig udholdenhed at være i dette helt særlige fællesskab
Efter stor efterspørgsel i gamingkredse relancerede Blizzard Entertainment den originale version af ’World of Warcraft’, som man ikke officielt har kunnet spille, siden første udvidelse af spillet blev lanceret.
Kommentar
22. juli 2019

Til landets gamere: Overvej nøje livets mening, før I fortaber jer i computerspil

Flere spiller computerspil, og flere særligt unge drømmer om at gøre computerspillet til en levevej. Som for eksempel Gustav Thaarup, der for nylig blev interviewet til Information. Men overdrevent computerspil kan føre til social angst og depression, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
Flere spiller computerspil, og flere særligt unge drømmer om at gøre computerspillet til en levevej. Som for eksempel Gustav Thaarup, der for nylig blev interviewet til Information. Men overdrevent computerspil kan føre til social angst og depression, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
Interview
16. juli 2019

Gustav på 19 vil være professionel gamer. Han har givet sig selv et år til at slå igennem

Et stresspræget gymnasieforløb har fået Gustav Thaarup på 19 år til at forsøge at gøre en karrierevej ud af noget mere lystbetonet: gaming. Efter et halvt års holdspil på e-sportslinjen på Bosei Højskole, er han vendt hjem for at træne sit individuelle niveau. Hvis han ikke kan slå igennem på et år, må han blive nødt til at acceptere, at han simpelthen ikke har talentet
Gustav Thaarup fik en depressionsdiagnose i midten af 2.g. Det er en af årsagerne til, at han nu vil fokusere på noget, han synes er sjovt: computerspillet ’League of Legends’.
Læserbrev
27. juni 2019

Advarsler om børns overdrevne skærmtid handler ikke om at tjene penge

Når børn og unge graver sig ned i virtuelle landskaber isoleret fra fysisk kontakt, kan det være skadeligt. Derfor skal vi som fagpersoner hjælpe dem, der rækker ud efter hjælp, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg

Sider

  • Feature

    Hvornår bliver eSport en disciplin ved De Olympiske Lege?

    Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
    Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
  • Feature
    24. januar 2019

    Tiårig Fortnite-spiller: »Jeg tror bare ikke, de voksne forstår, hvorfor spillet er sjovt«

    Onlinespillet Fortnite er »et isolationsfængsel«, der skaber angst og depression, skrev en psykolog for nylig i Information. Det afviser danske forskere. De frygter omvendt, at snakken om afhængighed skader samtalen mellem børn og forældre. Rasmus på ti år kan heller ikke se problemet – så længe man husker også at komme ud i skolegården
    »Jeg synes bare, det er sjovt. Og jeg elsker følelsen af at stå sidst tilbage og have dræbt en hel masse. Når det sker, går jeg altid op og fejrer det med en kop kakao ... eller nogle pandekager,« siger Rasmus på ti år.
  • Læserbrev
    8. maj 2019

    Vi skal skabe en stærk Esport-kultur med rod i danske værdier

    Regeringen har nedsat et panel, der skal sikre sunde rammer for e-sport i Danmark. Hvis det skal lykkes, skal vi holde børnenes trivsel bag skærmen for øje, men ikke være fordomsfulde, skriver Rasmus Amtoft fra Esport Danmark i dette debatindlæg
  • Ugen på kulturgangen
    24. september 2021

    Kina vil forbyde grimme huse og Grønnegårdsteatret er i fare for at blive smidt ud af deres have

    Kina er træt af grimhed og Designmuseet er blevet trætte af, at Grønnegårdsteatret bruger deres have. Mens Tinder er gået aktivt ind i seksualundervisningen i Indien, er krænkelser og diskrimination stadig et problem i den danske musikbranche
    Kina gør nu en indsats for at grimme bygninger som for eksempel dette hotel i det indre Mongoliet ikke længere vil blive bygget.
  • Interview
    16. juli 2019

    Gustav på 19 vil være professionel gamer. Han har givet sig selv et år til at slå igennem

    Et stresspræget gymnasieforløb har fået Gustav Thaarup på 19 år til at forsøge at gøre en karrierevej ud af noget mere lystbetonet: gaming. Efter et halvt års holdspil på e-sportslinjen på Bosei Højskole, er han vendt hjem for at træne sit individuelle niveau. Hvis han ikke kan slå igennem på et år, må han blive nødt til at acceptere, at han simpelthen ikke har talentet
    Gustav Thaarup fik en depressionsdiagnose i midten af 2.g. Det er en af årsagerne til, at han nu vil fokusere på noget, han synes er sjovt: computerspillet ’League of Legends’.
  • Anmeldelse
    18. september 2017

    Så er det heller ikke koldere på toppen

    Det er et privilegium at have DR3 til at vise, hvordan det er at tilhøre toppen inden for henholdsvis ballet og Counter-Strike, som de gør i to nye dokumentarserier. Selv om der er masser af rivalisering, er det mest påfaldende i begge programmer fællesskabet mellem folk, der elsker det samme
    Med ’I forreste række’ viser DR3, at kanalen for alvor er ved at udvikle et dokumentarisk formsprog, der ikke bare appellerer til seernes nysgerrighed, men også til vores følelser
  • Læserbrev
    23. januar 2019

    'Fortnite' kan stå i vejen for et sundt børneliv

    Problemet ved, at computerspil har fået en så stor plads i børns liv, er, at det sunde og blomstrende børneliv fordufter og kanaliseres ind i en todimensionel verden uden nærhed, omsorg og fysisk kontakt
    I Dabeco bekymrer vi os over, hvor dette kæmpe digitale og sociale eksperiment vil lande. Vores håb er, at forældre lytter til deres sunde fornuft og hjælper deres børn med at få et afbalanceret forhold til deres Fortnite-karakterer.
  • Læserbrev
    27. juni 2019

    Advarsler om børns overdrevne skærmtid handler ikke om at tjene penge

    Når børn og unge graver sig ned i virtuelle landskaber isoleret fra fysisk kontakt, kan det være skadeligt. Derfor skal vi som fagpersoner hjælpe dem, der rækker ud efter hjælp, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg