Emne

gaming

Fatter du heller ikke, hvor alvorlig Fortnite-katastrofen var? Vi har omregnet den til katastrofer, alle kan forstå

Som læser af Information forstår du med al sandsynlighed ikke, hvor apokalyptisk det føltes for børn og unge verden over, da computerspillet Fortnite gik i sort. Derfor har vi omregnet Fortnites nedbrud til nogle enheder, alle kan forstå

Center for Vild Analyse: I computerspil er vi udødelige, men kun inden for spillets rammer

Det store spørgsmål om subjektet er i dag måske ikke, om det er dødeligt eller udødeligt, men snarere hvilken form for udødelighed, det tager på sig

Spillerne har presset på i årevis: Fællesskabet er omsider tilbage i ’World of Warcraft’

Tirsdag nat blev computerspillet ’World of Warcraft’ relanceret i sin oprindelige form. Fans af multiplayerspillet har glædet sig til at spille lige netop den version, der kræver meget mere samarbejde end de nyere versioner. Vi har talt med tre WoW-spillere, der har trænet, omvendt deres døgnrytme og indkøbt sveskegrød for at klare de mange timer i gamerstolen. Det kræver nemlig udholdenhed at være i dette helt særlige fællesskab

Til landets gamere: Overvej nøje livets mening, før I fortaber jer i computerspil

Flere spiller computerspil, og flere særligt unge drømmer om at gøre computerspillet til en levevej. Som for eksempel Gustav Thaarup, der for nylig blev interviewet til Information. Men overdrevent computerspil kan føre til social angst og depression, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
Nutidens unge

Gustav på 19 vil være professionel gamer. Han har givet sig selv et år til at slå igennem

Et stresspræget gymnasieforløb har fået Gustav Thaarup på 19 år til at forsøge at gøre en karrierevej ud af noget mere lystbetonet: gaming. Efter et halvt års holdspil på e-sportslinjen på Bosei Højskole, er han vendt hjem for at træne sit individuelle niveau. Hvis han ikke kan slå igennem på et år, må han blive nødt til at acceptere, at han simpelthen ikke har talentet

Advarsler om børns overdrevne skærmtid handler ikke om at tjene penge

Når børn og unge graver sig ned i virtuelle landskaber isoleret fra fysisk kontakt, kan det være skadeligt. Derfor skal vi som fagpersoner hjælpe dem, der rækker ud efter hjælp, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg

Vi skal skabe en stærk Esport-kultur med rod i danske værdier

Regeringen har nedsat et panel, der skal sikre sunde rammer for e-sport i Danmark. Hvis det skal lykkes, skal vi holde børnenes trivsel bag skærmen for øje, men ikke være fordomsfulde, skriver Rasmus Amtoft fra Esport Danmark i dette debatindlæg

Brevkassen: Min ven har snydt i Football Manager

For en del år siden spillede vi fire venner Football Manager over netværk. Nu har vi talt om at gøre det igen med den nyeste version af spillet. I den forbindelse har vi fundet et gammelt save game frem. En af os var suveræn, vandt mesterskaber og dominerede generelt hver eneste gang. Alt tyder dog på, at han har snydt, så det driver

I vores e-sports-forening er »Fortnite« med til at udvikle børnene som mennesker

Hos Herning eSport mødes de unge over en fælles interesse – præcis som vi kender det fra andre fritidsaktiviteter – og her oplever vi især, at spillet »Fortnite« har en samlende effekt

Tiårig Fortnite-spiller: »Jeg tror bare ikke, de voksne forstår, hvorfor spillet er sjovt«

Onlinespillet Fortnite er »et isolationsfængsel«, der skaber angst og depression, skrev en psykolog for nylig i Information. Det afviser danske forskere. De frygter omvendt, at snakken om afhængighed skader samtalen mellem børn og forældre. Rasmus på ti år kan heller ikke se problemet – så længe man husker også at komme ud i skolegården

Sider