Emne

grafik

Anmeldelse
18. maj 2012

Posthorn og selvafrydning

Grafikeren Ole Søndergaards designarbejde over et halvt århundrede er samlet i en monografi fuld af skilte, symboler og skrifter
Interview
30. december 2011

Grafisk roman udråbt til visuelt mesterværk

Kernen i ’Habibi’ er seksuelle traumer, og historien afspejler en skyldfølelse, som Craig Thompson selv har haft over at være mand i en verden, hvor mænd udnytter kvinder. Amerikanske og britiske anmeldere skamroser bogen
Kernen i ’Habibi’ er seksuelle traumer, og historien afspejler en skyldfølelse, som Craig Thompson selv har haft over at være mand i en verden, hvor mænd udnytter kvinder. Amerikanske og britiske anmeldere skamroser bogen
Baggrund
22. april 2010

Moralens skiltemaler

Billedkunsteren Erik Hagens fylder rundt med retrospektiv udstilling på Arbejdermuseet
Kunstneren Erik Hagens fylder 70 år i dag.
Anmeldelse
5. februar 2009

Den utrættelige Günter Grass

Den tyske forfatter Günter Grass går i to nye bøger igen tæt på og insisterer på fortolkningsretten til eget liv. I 'Die Box' har han lagt beretningen i munden på sine børn, og hans dagbog fra 1990 er fuld af præcise iagttagelser og forudsigelser af konsekvenserne af den tyske genforening
Dagbog. Grass var begejstret over Murens fald men meget vred over den form, genforeningen fik. Han mente, at Østtyskland blev indlemmet, som om det aldrig havde eksisteret, og at østtyskerne dermed aldrig fik mulighed for at overveje deres fremtid. Det fik han meget skæld ud for dengang. Men Grass fik ret i mange af de ting, han skrev efter Murens fald, det kan man læse i dagbogen fra 1990. I dag er selv de mest pessimistiske forudsigelser overgået af virkeligheden.
19. december 2008

Bagger er en dårlig julehistorie

Jeg vil ikke høre et ord mere om Stein Bagger (lad dette blive de sidste). For hele sagen om IT Factory-svindleren er nu vendt så meget på hovedet, at den handler om absolut ingenting - udover hvor tåbeligt medier kan opføre sig
I boksen. Selv blikskuret med bilen, der indeholder den arresterede Stein Bagger er interessant nok til livedækning på alle medieplatforme.
26. november 2008

Paranoia, popfans og panoramabilleder

Piger i englekostumer, itusprængninger af barokke blomsterdekorationer og digitalt manipulerede billeder af efterkrigstidens sønderbombede bylandskaber. Lige nu byder Berlin på en række seværdige udstillinger, der på hver deres måde udfordrer vores syn på hinanden og vores omgivelser
Billederne fra efterkrigstidens Berlin er ikke dokumentariske, men er blevet til ved at Arwed Messmer har manipuleret med de historiske bybilleder. Som f.eks. billedet af Schneller-strasse fra den 30. juli 1951.
9. oktober 2008

Det interaktive album kommer

Apple har annonceret et interaktivt bud på albumcoveret. Det er kærkomment, men det ligner også et markeds-strategisk træk mod anklagerne om iTunes' ansvar for albummets skrantende helbred
Apple har annonceret et interaktivt bud på albumcoveret. Det er kærkomment, men det ligner også et markeds-strategisk træk mod anklagerne om iTunes' ansvar for albummets skrantende helbred
29. august 2008

En moderniseret avis

Information introducerer fra i dag et fornyet layout, en række indholdsmæssige tiltag og forbedrede tv-sider
19. august 2008

Døde skuespillere i nye film

Drømmer man om at se Marlon Brando som førsteelsker over for Keira Knightley eller Marilyn Monroe som den nye Bond-babe, gør ny teknik det nu muligt at se den kemi på biograflærredet
15. august 2008

Drik din OL - og drøm artigt

Vær en god borger, og drik din OL. Så du kan drømme om frihed, lighed og broderskab, imens magthaverne ordner uregerlige småstater og undersåtter
Hygge. Hvem har lyst tili at ødelægge den gode stemning med billeder fra Georgien, når nu OL byder på frihed, lighed, broderskab og flotte ben?

Sider

  • 3. september 2003

    Magt og afmagt

    En række danske dokumentarfilmfolk mødtes forleden i Nordsjælland. Information var flue på væggen til den animerede snak om etik og metode, der fulgte
  • 11. november 1997

    Mellem tradition og fornyelse

    Efterårsudstillingen 1997 forsøger fornyelsen KUNST Traditionelt set er efterårsudstillingen på Charlottenborg kendt som konventionens højborg - en bevidst tilbagetrukket og tilbageskuende oase i tidens genreoverskridende kunst og flimrende mediebillede...
  • 22. januar 1999

    Sheik i et selvskabt harem

    Matisse administrerede overfloden, roen og vellysten og gav os en ny erkendelse af farven og formen i billedkunsten. Nu vælter billederne betragteren i Statens Museum for Kunst UDSTILLING "Vi må lære at håndtere køerne uden for museet," siger Kasper Monrad, museumsinspektør og arrangør...
  • 25. april 2000

    Guldalder på hollandsk

    Rijksmuseet i Amsterdam fylder 200 år og fejrer sig selv med manér Udstilling AMSTERDAM - Hvert land sin Guldalder, og i Holland går betegnelsen på 1600-tallet, men det siger næsten sig selv - eller rettere, hvis ikke man er klar over det, må man hellere se at komme en tur til Amsterdam...
  • 31. marts 2004

    Medaljens bagside

    En Akademiråds-sag som eksempel på besværet med kunst, institution og ytring
  • 14. marts 2008

    Jeg er et hurtigt menneske

    Ida Kvetny går aldrig i stå med sit kunstneriske arbejde – hun har altid idéer og vilje til at realisere dem hurtigt. Efter et længere uddannelsesforløb i England er hun nu aktuel med udstillingen ”Blaze” på Galleri Kirkhoff
    Ida Kvetny går aldrig i stå med sit kunstneriske arbejde – hun har altid idéer og vilje til at realisere dem hurtigt. Efter et længere uddannelsesforløb i England er hun nu aktuel med udstillingen ”Blaze” på Galleri Kirkhoff
  • 25. juni 2007

    Hvorfor Pist Protta?

    Normalt er der 500 indviede, som nyder godt af kunsttidsskriftet Pist Prottas leg med form, tryk og layout. I dag skulle det være anderledes. Værsgo og klip!
  • 1. marts 2000

    Nye syn med humor

    Decembristernes udstilling er lidt tynd i år, men man kan jo aldrig give en samlet kritik af noget så polyfont som en kunstnersammenslutning. Så derfor: Se den! Udstilling Der er nemlig også nogle øjeåbnende og enestående værker, der rykker, fordi de med et poetisk overskud, udtrykt i de mest pauvre materialer, kaster et skrøbelighedens lys hen over vores eksistens...