Emne

grøn omstilling

Kronik

Kloge afgifter skaber klogere omstilling

Hvordan får vi en omkostningseffektiv grøn omstilling? Det er det centrale spørgsmål, der skal besvares, når Folketinget tager hul på forhandlingerne om det kommende energiforlig. Svaret er enkelt: Lad varernes pris afspejle deres miljø- og klimabelastning

EU-Parlamentet vil regulere skibtransportens CO2-udledninger – Danmark er imod

Danmark er i kraft af store shippingvirksomheder som Mærsk blandt de største søfartsnationer i verden. Mens det anslås, at industrien kommer til at øge sine CO2-udledninger, kæmper Danmark og EU’s ministerråd mod at indlemme skibsfarten i EU’s kvotesystem, der regulerer udledningen af drivhusgasser

Det er også de små byers ansvar at kæmpe for, at kloden kun bliver 1,5 grader varmere

Verdens største byer samarbejder og konkurrerer allerede på tværs om grønne indsatser. Men der er også masser af erfaringer at udveksle for Europas mindre og mellemstore byer. Noget af det sværeste for byerne er at omsætte de store klimamål- og planer til konkret handling for dig, mig og alle andre

Hvad med klimaet? Uge 40: Skotland indfører forbud mod fracking

Mens de danske politikere nøler, har den skotske regering vedtaget et endeligt forbud mod fracking. Samtidigt øger den katolske kirke klimaindsatsen. Men i landbruget prutter dyrene mere (og belaster dermed klimaet mere) end ventet

Lastbilerne er omstillingens store smertesbarn

Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter
Kommentar

Vælgerne bekymrer sig ikke om klimaet – kun om forandringerne

Grøn omstilling flytter ikke stemmer, men omstillingen kan mindske nogle af de problemer, som nærer populismen

Hvad med klimaet? Uge 39: Globale CO2-udledninger stagnerer

Selv om udledningen af CO2 ikke længere stiger, men er stagneret, fortsætter ophobningen af drivhusgasser i atmosfæren. Særligt metan bidrager til øget global opvarmning
Leder

Penge, som er taget fra de fattigste, bliver brugt til at hjælpe de mere velstillede med at købe dyre biler

Det ærgerligste ved bilforliget er, at det forsømmer chancen for virkelig at mindske luftforurening og klimaskadelige udslip

Lars Løkke taler gerne klima, når der kan tjenes penge på det

Hvis danske virksomheder også fremadrettet skal være en del af den gode fortælling, så kræver det, at regeringen tager klimaudfordringerne alvorligt på hjemmebane også. Det skylder Lars Løkke både dansk erhvervsliv og alle os andre.

Sider

Mest læste

  1. Det er nemt at sige, at man er grøn i en meningsmåling. Noget sværere er det imidlertid at være det i praksis
  2. Ny klimaaktivisme: Nu skal klimasyndere stilles til regnskab
  3. Fredag præsenterer Alternativet sit bud på, hvordan samfundets fremgang fremover bør måles. I stedet for BNP skal der tages højde for sociale og klimamæssige faktorer såsom drivhusgasudledning, livstilfredshed og fællesskaber, når der udvikles politik i Danmark, mener partiet
  4. Hvor miljø- og klimavenlige er elbilerne egentlig, hvis man ser på hele deres livscyklus? Det spørgsmål optager stadig flere forskere – for ikke at nævne dem, der ser sig truet af alternativet til benzin- og dieselbiler
  5. Det grønne nationalregnskab belyser sammenhængen mellem økonomi og miljø og giver således politikerne og offentligheden indblik i de miljø- og klimamæssige omkostninger ved politiske tiltag. Prisen er 4,5 mio. kr. årligt. Det er forsvindende lidt i finanslovssammenhæng
  6. Det ærgerligste ved bilforliget er, at det forsømmer chancen for virkelig at mindske luftforurening og klimaskadelige udslip
  7. Du bliver ikke bare betragtet som dum, men også som en lidt mistænkelig type, hvis du vælger en dyr og langsom togtur frem for en billig, hurtig flybillet. Det skete for mig forleden på vej til Oslo
  8. Der er ikke afsat penge til driften af det grønne nationalregnskab i regeringens finanslovsudspil. ’Skuffende, men desværre forventeligt,’ siger tidligere EU-kommissær Connie Hedegaard