Emne

grøn teknologi

Læserbrev
24. januar 2022

Plugin-hybriderne er ikke en sort omvej til elbiler, men en vigtig overgangsteknologi

Plugin-hybridbiler oplades oftere, end de får kritik for, og har man allerede en hybridbil, er der dobbelt så stor sandsynlighed for, at ens næste bil kører på ren el. Hybrid-appetitten er en positiv historie, som ikke fortjener flere afgifter, skriver Stina Glavind, Thomas Møller Sørensen og Mads Rørvig i denne replik
Kommentar
12. juni 2021

Brint og Power-to-X kan blive en gevinst for både klima og erhverv. Men det kræver handling

Med Brint og Power-to-X skal Danmark igen gå forrest inden for den grønne omstilling og inspirere andre. Det vil ikke kun hjælpe klimaet, men også vores erhvervsliv, skriver direktør i Brintbranchen Tejs Laustsen Jensen i dette debatindlæg
Danmark har en hovedrolle at spille i den internationale omstilling. 70 procent af den globale produktion af vindenergi stammer fra dansk teknologi, og vi er klar til næste skridt: Brint og PtX, skriver Tejs Laustsen Jensen.
Kronik
31. maj 2021

NATO vil bekæmpe klimaforandringer med grønnere militærteknologi. Den kamp bør Danmark lede

NATO har erklæret, at alliancens forsvar skal være grønt. Her skal Danmark i front ved at investere mere i grønne teknologier som Power-to-X, for det gavner ikke bare Forsvaret, men hele samfundet. Og så kan vi tælle det med i vores NATO-bidrag, skriver De Radikales Martin Lidegaard og Stinus Lindgreen i dette debatindlæg
NATO har erklæret, at alliancens forsvar skal være grønt. Her skal Danmark i front ved at investere mere i grønne teknologier som Power-to-X, for det gavner ikke bare Forsvaret, men hele samfundet. Og så kan vi tælle det med i vores NATO-bidrag, skriver De Radikales Martin Lidegaard og Stinus Lindgreen i dette debatindlæg
Kommentar
11. marts 2021

Nej, Dan Jørgensen. Teknologien kommer ikke til at redde klimaet to minutter i lukketid

Da Klimarådet i forrige uge dømte regeringens klimaindsats utilstrækkelig, gik Dan Jørgensen øjeblikkeligt i gang med at sprede røgslør for sin haltende klimaindsats. Et af dem er, at ny teknologi vil komme og redde os lige inden deadline i 2030, skriver Christian Fromberg fra Den Grønne Studenterbevægelse og Helene Hagel fra Greenpeace
'Regeringen lever ikke op til klimaloven, for den har ikke sansynliggjort, at Danmark er på vej mod det 70 procents reduktionsmål, der står indskrevet i loven,' skriver Christian Fromberg fra Den Grønne Studenterbevægelse og Helene Hagel fra Greenpeace i denne kommentar.
Kommentar
8. december 2020

Danmark ender som skrækeksempel, ikke foregangsland, hvis vi insisterer på 70-procentsmål

Målet om at reducere Danmarks udledning med 70 procent i 2030 bygger på upålidelige energikilder og teknologi, der ikke kan løfte opgaven. Derfor er målet hverken realistisk eller ønskeligt, skriver civilingeniør og forfatter Søren Hansen i dette debatindlæg
Klimarådet vil udbygge solenergien til det femdobbelte og fordoble vindmøllekapaciteten, alt sammen inden 2030. På papiret vil det give en overflod af energi, men man er tilbøjelig til at glemme, hvor upålidelige og variable disse to energikilder er, skriver civilingeniør og forfatter Søren Hansen i dette debatindlæg.
Podcast
8. december 2020

Podcast: CO2-støvsuger kan hjælpe København med at nå klimamål i 2025, siger forsker

CO2-fangst spiller en hovedrolle i regeringens klimaplan. Og måske kan teknologien også hjælpe hovedstaden i mål med sit klimamål. I denne uges afsnit af Informations klimapodcast fortæller lektor Philip Fosbøl fra DTU om den rivende udvikling på området
CO2-fangst spiller en hovedrolle i regeringens klimaplan. Og måske kan teknologien også hjælpe hovedstaden i mål med sit klimamål. I denne uges afsnit af Informations klimapodcast fortæller lektor Philip Fosbøl fra DTU om den rivende udvikling på området
Podcast
12. maj 2020

Elbiler er gode for klima og miljø, så der burde køre flere af dem rundt på de danske veje

En benzin- eller dieseldrevet bil udleder i løbet af sin levetid tre gange så meget CO2 som en elbil i Danmark. Derfor er elbiler afgørende for at gøre persontransporten mere bæredygtig, fortæller prodekan Jakob Stoustrup fra Aalborg Universitet i denne uges afsnit af ’Den grønne løsning’
En benzin- eller dieseldrevet bil udleder i løbet af sin levetid tre gange så meget CO2 som en elbil i Danmark. Derfor er elbiler afgørende for at gøre persontransporten mere bæredygtig, fortæller prodekan Jakob Stoustrup fra Aalborg Universitet i denne uges afsnit af ’Den grønne løsning’
Interview
24. april 2019

Jeremy Grantham tilhører den ene procent, men giver 98 procent af sin formue til klimakampen

Hvis bare regeringerne forstod situationens alvor og handlede derefter, kunne vi bremse klimakatastrofen, for løsningerne findes. Men det går alt for langsomt, og vi kommer til at overskride togradersmålet, siger den 80-årige investeringsstrateg
Milliardæren Jeremy Grantham har valgt at kanalisere sin formue over i kampen for klimaet.