Emne

grønne afgifter

Artikler
Klimapolitik
16. september 2023

Forslag om afgift på forbrug indeholder »en ret stor kattelem« for landbruget

Venstre-folk slår til lyd for en afgift på danskernes forbrug frem for på landbrugets produktion. Det vil ikke bidrage meget til at opfylde Danmarks klimamål, forklarer cheføkonom
En forbrugsbaseret afgift vil føre til højere priser på klimabelastende varer i de danske butikker.
Leder
8. september 2023

Med støtten til en afgift på klimabelastende fødevarer giver Ellemann det rigtige svar på et helt andet spørgsmål

Venstres formand blev i sidste uge spurgt, om man bør lægge afgifter på den klimabelastende produktion i landbruget eller de klimabelastende varer i butikkerne. Hans svar var forkert, hvis man vil lave den mest effektive regulering af landbruget, men det åbner for en helt ny debat om danskernes klimabelastende forbrug
Venstreformanden erkender – måske utilsigtet –  at det forbrug, vi henter ind fra udlandet, også er vores ansvar.
Protester
27. maj 2023

Vognmændenes kamp breder sig: Den grønne omstilling er »ude på et skråplan«

Vognmændene er ikke alene i protesterne mod den kilometerbaserede afgift. Information har talt med en fisker, en landmand og en vognmand, der alle har fået nok af politikernes klimatiltag
Vognmændene er ikke alene i protesterne mod den kilometerbaserede afgift. Information har talt med en fisker, en landmand og en vognmand, der alle har fået nok af politikernes klimatiltag
Læserbrev
1. april 2022

Lige nu er Nordsøolien historisk meget værd. Læg en kriseskat på den, og brug pengene grønt

Efter at Rusland har invaderet Ukraine, er oliepriserne steget verden over. Det påvirker også prisen på Nordsøolien, som står til at generere to milliarder kroner om måneden i ekstraindtægter. Dem skal Danmark indkræve og bruge i den grønne omstilling, skriver generalsekretær i Greenpeace Norden, Mads Flarup Christensen, sekretariatsleder i Klimabevægelsen Danmark, Frederik Roland Sandby, og aktivist i Den Grønne Studenterbevægelse Christian Fromberg i dette debatindlæg
Leder
1. december 2021

Dan Jørgensen siger nej til tilbud, man ikke kan sige nej til

Skal landets eneste kulfyrede store kraftværk udfase kul så hurtigt som muligt? Nej, siger klimaminister Dan Jørgensen. Han vil ikke støtte Nordjyllandsværket med 800 millioner kroner som en vej fremad mod 2025-delmålet om CO2-reduktion
Klimaminister Dan Jørgensen (S) vil ikke støtte Nordjyllandsværket med 800 millioner kroner, så værket kan udfase kullene tre år tidligere end planlagt.
Essay
25. august 2021

Historiker: De Gule Veste hjemsøger europæisk klimapolitik. Sådan behøver det ikke at være

EU-Kommissionen vil indføre afgiftsforhøjelser på benzin og diesel for at lette den grønne omstilling i transportsektoren, men politiske modstandere advarer om, at social masseuro kan blive følgen – er der realitet i skræmmebilledet, spørger Adam Tooze i dette essay
I december 2018 var Paris lammet af sammenstød mellem demonstranter fra De Gule Veste og politiet. En stor del af byens centrum var barrikaderet.
Baggrund
19. maj 2021

Hvis der er vilje, når vi 1,5 gradersmålet, men det er den »største udfordring nogensinde«

Det Internationale Energiagentur offentliggør den angiveligt første køreplan for, hvordan verden kan nå Parisaftalens klimamål. Der er stadig en lille chance, men det forudsætter vilje til en omstilling så radikal, at det nok bliver menneskehedens største udfordring nogensinde, mener agenturet
Det Internationale Energiagentur offentliggør den angiveligt første køreplan for, hvordan verden kan nå Parisaftalens klimamål. Der er stadig en lille chance, men det forudsætter vilje til en omstilling så radikal, at det nok bliver menneskehedens største udfordring nogensinde, mener agenturet
Grøn transport
12. maj 2021

»Absurd«: Staten kan have brugt over en milliard på klimarabat til biler, der ikke er grønne

Som følge af den politiske bilaftale tyder nyt svar fra skatteministeren på, at staten i årets fire første måneder har givet mere end en milliard i afgiftsrabat til pluginhybridbiler, som EU fra 2026 ikke anser for at være grønne. Eksperter ryster på hovedet, og Enhedslisten vil have genåbnet aftalen
Pluginhybrider udleder syv gange så meget CO2 som normale elbiler, viser undersøgelser. De store skatterabatter til pluginhybriderne er derfor »både klimamæssigt og økonomisk en dårlig investering«, mener eksperter.
Leder
7. december 2020

Finansloven, aftaler om Nordsøen, biltrafikken og naturen giver næring til det grønne håb

På få dage har regeringen sammen med folketingsflertal rykket markant på klima- og miljøområdet. Det er et tiltrængt løft til den grønne aktivisme, for forude venter formidable udfordringer
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen under præsentation af aftale om stop for det danske olie- og gaseventyr i Nordsøen i 2050. Også finanslovsaftalen får ros for det grønne fra såvel erhvervslivets store organisationer som fra flere miljøorganisationer.
Nyhed
16. september 2020

De fattigste er langt mere positivt stemt for grønne skatter end de rigeste, viser måling

Regeringen har argumenteret for at holde igen med grønne skatter af hensyn til dem med lavest indtægt. En ny måling fra Concito viser dog, at netop denne gruppe er mere positivt stemt over for grønne afgifter end de fleste andre. Socialdemokraterne henviser til, at der blandt de fattigste findes mange studerende, som ofte er optaget af klima
Mette Frederiksen sagde i en tale hos Dansk Erhverv i sidste uge, at kun teknologien kan redde os, og at afgifter ikke kan løse klimaudfordringen. Ny undersøgelse viser, at mange i den fattigste gruppe af danskere mener, at der skal indføres grønne skatter.

Sider

  • Klimapolitik
    16. september 2023

    Forslag om afgift på forbrug indeholder »en ret stor kattelem« for landbruget

    Venstre-folk slår til lyd for en afgift på danskernes forbrug frem for på landbrugets produktion. Det vil ikke bidrage meget til at opfylde Danmarks klimamål, forklarer cheføkonom
    En forbrugsbaseret afgift vil føre til højere priser på klimabelastende varer i de danske butikker.
  • Leder
    8. september 2023

    Med støtten til en afgift på klimabelastende fødevarer giver Ellemann det rigtige svar på et helt andet spørgsmål

    Venstres formand blev i sidste uge spurgt, om man bør lægge afgifter på den klimabelastende produktion i landbruget eller de klimabelastende varer i butikkerne. Hans svar var forkert, hvis man vil lave den mest effektive regulering af landbruget, men det åbner for en helt ny debat om danskernes klimabelastende forbrug
    Venstreformanden erkender – måske utilsigtet –  at det forbrug, vi henter ind fra udlandet, også er vores ansvar.
  • Leder
    29. november 2008

    Skattelettelser, hvorfor?

    Til februar fremlægger regeringens skattekommission sine forslag. Kommissionen blev nedsat for et år siden, kort tid efter valget, og skal forberede en reform, der bryder med VK-regeringens skattestop fra 2001
  • Læserbrev
    25. juli 2012

    Hvorfor ikke flyafgift, S-SF?

    Vil nogen af de involverede politikere forklare, om der er kommet nye argumenter frem, som de ikke kendte, da de foreslog afgiften?
  • Nyhed
    1. februar 2020

    I 20 år er det grønne skattetryk faldet

    En gennemgang, som Information har foretaget, viser, at provenuet fra det danske skattesystem er blevet mindre og mindre grønt. Det grønne afgiftssystem må genoprettes, siger professor i miljøøkonomi
    »Det grønne afgiftsprovenu er ikke blot faldet som andel af BNP, men også som andel af det samlede afgiftsprovenu. Og selv hvis man ikke taler om procentandele, men måler i kroner og øre, er indtægterne til staten fra grønne afgifter i en del af perioden steget mindre end den almene prisudvikling.« skriver Jørgen Steen Nielsen.
  • Kronik
    19. februar 2020

    Velhavende bliver ramt hårdest, hvis der indføres CO2-afgifter på varer og transport

    Mette Frederiksen er bekymret for, om en grøn skattereform vil få uligheden til at eksplodere. Men de mest velhavende har klart det største CO2-fodaftryk, hvorfor CO2-baseret afgift på forbrug både er klimarigtigt og socialt retfærdigt, skriver forskerne Quentin Gausset, Jens Hoff og Maria Toft Möller-Christensen i dette debatindlæg
    Flyrejser udgør 52 procent af hele CO2-fodaftrykket fra danskernes transportforbrug, og i dag er flytransporten fuldstændig friholdt for afgifter. Det skal der laves om på, mener dagens kronikører - og eftersom det den velhavende del af befolkningen, der flyver langt mest, kan det gøres uden at det øger uligheden, anfører de.
  • Kronik
    13. august 2008

    Det er gratis at indføre gratis kollektiv trafik

    Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
    Hvis regeringen mener det, den siger om at anspore til økonomiske incitamenter, så er gratis kollektiv trafik et oplagt tiltag.
  • Kommentar
    8. november 2018

    Det kræver gode alternativer at begrænse flytrafikken

    Flyafgifter er for alvor kommet på klimadagsordenen. Men hvis vi vil sætte afgifter på danskernes flyrejser, må vi også sørge for bedre alternativer på landjorde
    Flyafgifter er for alvor kommet på klimadagsordenen. Men hvis vi vil sætte afgifter på danskernes flyrejser, må vi også sørge for bedre alternativer på landjorde