Emne

grønne afgifter

Læserbrev
1. april 2022

Lige nu er Nordsøolien historisk meget værd. Læg en kriseskat på den, og brug pengene grønt

Efter at Rusland har invaderet Ukraine, er oliepriserne steget verden over. Det påvirker også prisen på Nordsøolien, som står til at generere to milliarder kroner om måneden i ekstraindtægter. Dem skal Danmark indkræve og bruge i den grønne omstilling, skriver generalsekretær i Greenpeace Norden, Mads Flarup Christensen, sekretariatsleder i Klimabevægelsen Danmark, Frederik Roland Sandby, og aktivist i Den Grønne Studenterbevægelse Christian Fromberg i dette debatindlæg
Leder
1. december 2021

Dan Jørgensen siger nej til tilbud, man ikke kan sige nej til

Skal landets eneste kulfyrede store kraftværk udfase kul så hurtigt som muligt? Nej, siger klimaminister Dan Jørgensen. Han vil ikke støtte Nordjyllandsværket med 800 millioner kroner som en vej fremad mod 2025-delmålet om CO2-reduktion
Klimaminister Dan Jørgensen (S) vil ikke støtte Nordjyllandsværket med 800 millioner kroner, så værket kan udfase kullene tre år tidligere end planlagt.
Essay
25. august 2021

Historiker: De Gule Veste hjemsøger europæisk klimapolitik. Sådan behøver det ikke at være

EU-Kommissionen vil indføre afgiftsforhøjelser på benzin og diesel for at lette den grønne omstilling i transportsektoren, men politiske modstandere advarer om, at social masseuro kan blive følgen – er der realitet i skræmmebilledet, spørger Adam Tooze i dette essay
I december 2018 var Paris lammet af sammenstød mellem demonstranter fra De Gule Veste og politiet. En stor del af byens centrum var barrikaderet.
Baggrund
19. maj 2021

Hvis der er vilje, når vi 1,5 gradersmålet, men det er den »største udfordring nogensinde«

Det Internationale Energiagentur offentliggør den angiveligt første køreplan for, hvordan verden kan nå Parisaftalens klimamål. Der er stadig en lille chance, men det forudsætter vilje til en omstilling så radikal, at det nok bliver menneskehedens største udfordring nogensinde, mener agenturet
Det Internationale Energiagentur offentliggør den angiveligt første køreplan for, hvordan verden kan nå Parisaftalens klimamål. Der er stadig en lille chance, men det forudsætter vilje til en omstilling så radikal, at det nok bliver menneskehedens største udfordring nogensinde, mener agenturet
Grøn transport
12. maj 2021

»Absurd«: Staten kan have brugt over en milliard på klimarabat til biler, der ikke er grønne

Som følge af den politiske bilaftale tyder nyt svar fra skatteministeren på, at staten i årets fire første måneder har givet mere end en milliard i afgiftsrabat til pluginhybridbiler, som EU fra 2026 ikke anser for at være grønne. Eksperter ryster på hovedet, og Enhedslisten vil have genåbnet aftalen
Pluginhybrider udleder syv gange så meget CO2 som normale elbiler, viser undersøgelser. De store skatterabatter til pluginhybriderne er derfor »både klimamæssigt og økonomisk en dårlig investering«, mener eksperter.
Leder
7. december 2020

Finansloven, aftaler om Nordsøen, biltrafikken og naturen giver næring til det grønne håb

På få dage har regeringen sammen med folketingsflertal rykket markant på klima- og miljøområdet. Det er et tiltrængt løft til den grønne aktivisme, for forude venter formidable udfordringer
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen under præsentation af aftale om stop for det danske olie- og gaseventyr i Nordsøen i 2050. Også finanslovsaftalen får ros for det grønne fra såvel erhvervslivets store organisationer som fra flere miljøorganisationer.
Nyhed
16. september 2020

De fattigste er langt mere positivt stemt for grønne skatter end de rigeste, viser måling

Regeringen har argumenteret for at holde igen med grønne skatter af hensyn til dem med lavest indtægt. En ny måling fra Concito viser dog, at netop denne gruppe er mere positivt stemt over for grønne afgifter end de fleste andre. Socialdemokraterne henviser til, at der blandt de fattigste findes mange studerende, som ofte er optaget af klima
Mette Frederiksen sagde i en tale hos Dansk Erhverv i sidste uge, at kun teknologien kan redde os, og at afgifter ikke kan løse klimaudfordringen. Ny undersøgelse viser, at mange i den fattigste gruppe af danskere mener, at der skal indføres grønne skatter.
Kommentar
26. august 2020

Beskat biler efter deres klimaaftryk, ikke deres pris

Vi har brug for mere miljø- og klimavenlig bilkørsel, hvis vi skal indfri Danmarks klimamål. Opladelige og brændstofoptimerede biler er en del af løsningen. Derfor er der brug for en bilafgift baseret på bilernes CO2-aftryk, i stedet for på prisen, skriver Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, i dette debatindlæg
’Vi risikerer, at den positive udvikling med stigende salg af grønne biler i Danmark går i stå, hvis bilafgifterne for næste år først falder på plads fem minutter i lukketid,’ skriver Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, i dette debatindlæg.
Kommentar
18. juli 2020

Selv om jeg er en liberal skatteforskrækket VU’er, støtter jeg en klimaskat

Vor tids vigtigste politiske kamp er at skabe fundamenterne til en grøn verden i morgen på byggestenene af det mulighedsrige og velstående liv, hele verdens befolkning er trådt ind i. Derfor skal vi indføre en global skat på CO2-forurening, skriver August Stengaard i dette debatindlæg
’En virkningsfuld klimaskat skal fremyngle markedsdrevne løsninger uden at begrænse borgernes personlige frihed. Kun sådan sikrer vi en effektiv løsning på klimakrisen uden at køre verdens befolkninger midt over,’ skriver VU’er August Stengaard i denne kommentar.
Interview
10. marts 2020

Dan Jørgensen: Høj CO2-afgift næppe spiselig for regeringen

Det må ikke ramme arbejdspladser eller velfærd, siger klimaminister Dan Jørgensen efter kritik af Klimarådets forslag fra Dansk Industri, Dansk Metal, Landbrug & Fødevarer og Venstre
Der er mange gode tanker i Klimarådets rapport, og vi kommer helt sikkert til at tage mange af dem med i forhandlingerne, men der er også nogle udfordringer, siger klimaminister Dan Jørgensen.

Sider

  • Kronik
    13. august 2008

    Det er gratis at indføre gratis kollektiv trafik

    Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
    Hvis regeringen mener det, den siger om at anspore til økonomiske incitamenter, så er gratis kollektiv trafik et oplagt tiltag.
  • Læserbrev
    1. april 2022

    Lige nu er Nordsøolien historisk meget værd. Læg en kriseskat på den, og brug pengene grønt

    Efter at Rusland har invaderet Ukraine, er oliepriserne steget verden over. Det påvirker også prisen på Nordsøolien, som står til at generere to milliarder kroner om måneden i ekstraindtægter. Dem skal Danmark indkræve og bruge i den grønne omstilling, skriver generalsekretær i Greenpeace Norden, Mads Flarup Christensen, sekretariatsleder i Klimabevægelsen Danmark, Frederik Roland Sandby, og aktivist i Den Grønne Studenterbevægelse Christian Fromberg i dette debatindlæg
  • 4. september 2004

    Fra den grønne gren i Kreuzberg

    En ny undersøgelse viser, at De Grønnes vælgere tjener mest – mere end de selvstændige liberale fra FDP. Nye velstandskvarterer opstår dér, hvor man mindst venter dem
  • Nyhed
    1. oktober 2007

    Kvinder er langt mere miljøbevidste end mænd

    Kvinder handler miljørigtigt og gør hvad de kan for at beskytte miljøet til daglig. Mænd er derimod skeptiske over for effekten af politisk forbrug og undlader derfor ofte at gøre noget som helst
  • Leder
    29. november 2008

    Skattelettelser, hvorfor?

    Til februar fremlægger regeringens skattekommission sine forslag. Kommissionen blev nedsat for et år siden, kort tid efter valget, og skal forberede en reform, der bryder med VK-regeringens skattestop fra 2001
  • 30. januar 1998

    Forventningernes frie fald

    Tiden er fyldt med faldende forventninger. Der er ingen samlende lederfigurer, ingen ideologier, og verdensøkonomien rystes hyppigt af store finanskriser. Men den amerikanske økonom Paul Krugman advarer mod alle dommedagsprofetier - og en ørkenvandring med Euro'en i ØMU'en...
  • 3. januar 1998

    Svinehunden, de udstødte & globaliseringen

    Formændene for DSU, RU, VU og SFU er bekymrede over den sociale udstødning og de politiske proteststemmer, der rykker ud på den yderste højrefløj. Det kan blive endnu værre, hvis ikke velfærdssamfundet reformeres, lyder den skarpe advarsel fra de unge politikere til moderpartierne INTERVIEW Det er cremen af Danmarks politiske ungdom anno 1998...
  • 6. april 2001

    A. Fogh overtager den sociale indignation

    For næsen af SF og direkte vendt mod Socialdemokratiet Frie ord - Nyfattige VENSTRES formand Anders Fogh Rasmussen har åbnet en ny og overraskende angrebsflade mod regeringen og dens parlamentariske grundlag: »Regeringens politik har direkte medført, at der er opstået en ny gruppe i Danmark, som bedst kan betegnes som de nyfattige,« skriver han i et indlæg i Ekstra Bladet i forgårs...