Emne

grønne afgifter

Billige flybilletter er en katastrofe, som kun lovgivning kan redde os fra

Det gør mere for selvopfattelsen end miljøet, når velmenende enkeltpersoner boykotter flytransport. Hvis vi virkelig vil forureningen til livs, er der brug for stram lovgivning og mærkbare afgifter

Ulige grønne afgifter

Det er fortjenstfuldt, at det fordelingsmæssige aspekt af de grønne afgifter får opmærksomhed, men uheldigt, hvis det fører til en afvisning af grønne afgifter som virkemiddel i miljøpolitikken

Grønne afgifter skal kobles med social retfærdighed

Det er ikke sjovt, når det går ud over vores eget forbrug. Men vi er nødt til at diskutere, hvordan vi kan leve mere klimavenligt. Klimarelaterede afgifter kan være et led i at fremme omstillingen til et klimavenligt forbrug på en socialt retfærdig måde

Grønne afgifter styrker grøn omstilling

Læserbrev

Kloge afgifter skaber klogere omstilling

Hvordan får vi en omkostningseffektiv grøn omstilling? Det er det centrale spørgsmål, der skal besvares, når Folketinget tager hul på forhandlingerne om det kommende energiforlig. Svaret er enkelt: Lad varernes pris afspejle deres miljø- og klimabelastning

Grønt set er finansloven sort

De konservative fik ikke sat grønne fingeraftryk. Natur- og miljøorganisationer er uhørt skarpe i deres kritik

Energireform på pause

En reform af afgifter og skatter på energi handler i sidste ende om politisk styring af markederne, og langt mindre om det såkaldte frie marked, som Venstre hele tiden taler om. Det eksisterer nemlig ikke – heller ikke med V ved magten

Regeringen opgiver at omlægge de grønne afgifter

Kritikere mener, at regeringen er løbet fra sine løfter og forudser, at mange grønne investeringer og ikke mindst elbilsalget vil gå i stå på grund af den fortsatte usikkerhed

Sæt energipolitikken på finansloven

Vi bør afskaffe PSO-afgiften og sætte faste rammer for energipolitikken, så uforudsete skatter ikke bliver indført, som vinden blæser

Sider

Mest læste

  1. Det gør mere for selvopfattelsen end miljøet, når velmenende enkeltpersoner boykotter flytransport. Hvis vi virkelig vil forureningen til livs, er der brug for stram lovgivning og mærkbare afgifter
  2. Det er fortjenstfuldt, at det fordelingsmæssige aspekt af de grønne afgifter får opmærksomhed, men uheldigt, hvis det fører til en afvisning af grønne afgifter som virkemiddel i miljøpolitikken
  3. Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
  4. Til februar fremlægger regeringens skattekommission sine forslag. Kommissionen blev nedsat for et år siden, kort tid efter valget, og skal forberede en reform, der bryder med VK-regeringens skattestop fra 2001
  5. Inden for de sidste år har Dansk Folkeparti konsekvent lagt stemmer til initiativer, der øger uligheden i samfundet
  6. Kvinder handler miljørigtigt og gør hvad de kan for at beskytte miljøet til daglig. Mænd er derimod skeptiske over for effekten af politisk forbrug og undlader derfor ofte at gøre noget som helst
  7. Mens regeringen har bebudet, at den vil bruge skattesystemet til at sikre grøn udvikling, så fylder de grønne afgifter en stadig mindre del af samfundsøkonomien. Vi forsøger at finde en mere balanceret løsning, end den vi stillede i udsigt, forklarer Radikales skatteordfører
  8. Hvordan får vi en omkostningseffektiv grøn omstilling? Det er det centrale spørgsmål, der skal besvares, når Folketinget tager hul på forhandlingerne om det kommende energiforlig. Svaret er enkelt: Lad varernes pris afspejle deres miljø- og klimabelastning