Emne

grønne afgifter

»Jeg tror egentlig, danskerne har råd til at betale lidt mere for flybilletterne«

Onsdag præsenterer regeringen sit udspil til finanslov. Et af emnerne i de kommende ugers forhandlinger bliver afgifter på flyrejser, men selv om priserne på flyrejser er faldet markant de seneste år, har Socialdemokratiet indtil for nylig ikke ønsket at lægge afgifter på fly. Klimaordfører Anne Paulin (S) er åben over for at forhandle

Det kræver gode alternativer at begrænse flytrafikken

Flyafgifter er for alvor kommet på klimadagsordenen. Men hvis vi vil sætte afgifter på danskernes flyrejser, må vi også sørge for bedre alternativer på landjorde

Billige flybilletter er en katastrofe, som kun lovgivning kan redde os fra

Det gør mere for selvopfattelsen end miljøet, når velmenende enkeltpersoner boykotter flytransport. Hvis vi virkelig vil forureningen til livs, er der brug for stram lovgivning og mærkbare afgifter

Ulige grønne afgifter

Det er fortjenstfuldt, at det fordelingsmæssige aspekt af de grønne afgifter får opmærksomhed, men uheldigt, hvis det fører til en afvisning af grønne afgifter som virkemiddel i miljøpolitikken

Grønne afgifter skal kobles med social retfærdighed

Det er ikke sjovt, når det går ud over vores eget forbrug. Men vi er nødt til at diskutere, hvordan vi kan leve mere klimavenligt. Klimarelaterede afgifter kan være et led i at fremme omstillingen til et klimavenligt forbrug på en socialt retfærdig måde

Grønne afgifter styrker grøn omstilling

Læserbrev

Kloge afgifter skaber klogere omstilling

Hvordan får vi en omkostningseffektiv grøn omstilling? Det er det centrale spørgsmål, der skal besvares, når Folketinget tager hul på forhandlingerne om det kommende energiforlig. Svaret er enkelt: Lad varernes pris afspejle deres miljø- og klimabelastning

Grønt set er finansloven sort

De konservative fik ikke sat grønne fingeraftryk. Natur- og miljøorganisationer er uhørt skarpe i deres kritik

Energireform på pause

En reform af afgifter og skatter på energi handler i sidste ende om politisk styring af markederne, og langt mindre om det såkaldte frie marked, som Venstre hele tiden taler om. Det eksisterer nemlig ikke – heller ikke med V ved magten

Sider

Mest læste

  1. Flyafgifter er for alvor kommet på klimadagsordenen. Men hvis vi vil sætte afgifter på danskernes flyrejser, må vi også sørge for bedre alternativer på landjorde
  2. Det gør mere for selvopfattelsen end miljøet, når velmenende enkeltpersoner boykotter flytransport. Hvis vi virkelig vil forureningen til livs, er der brug for stram lovgivning og mærkbare afgifter
  3. Til februar fremlægger regeringens skattekommission sine forslag. Kommissionen blev nedsat for et år siden, kort tid efter valget, og skal forberede en reform, der bryder med VK-regeringens skattestop fra 2001
  4. Energiafgifterne er blevet for høje og undergraver konkurrenceevnen, lyder kritikken. DI glemmer vist, at afgiftsstigninger var måden at finansiere lettelser i skatten på arbejde, siger energisektor-talsmand
  5. HVORFOR er dansk politik så kedelig, spørger journalisten og forfatteren Erik Meier Carlsen i bogen Konger uden land, som udkommer i denne uge. Hvor har han dog været henne, kunne man spørge tilbage? For "kedelig" er da vist det sidste ord, man kan tillade sig at bruge...
  6. Onsdag præsenterer regeringen sit udspil til finanslov. Et af emnerne i de kommende ugers forhandlinger bliver afgifter på flyrejser, men selv om priserne på flyrejser er faldet markant de seneste år, har Socialdemokratiet indtil for nylig ikke ønsket at lægge afgifter på fly. Klimaordfører Anne Paulin (S) er åben over for at forhandle
  7. På det sidste har regeringen ændret signaler om miljøet. Men Venstre og de konservative vil ikke tilbage til den miljøpolitik, der blev ført indtil for lidt over tre år siden
  8. Det er fortjenstfuldt, at det fordelingsmæssige aspekt af de grønne afgifter får opmærksomhed, men uheldigt, hvis det fører til en afvisning af grønne afgifter som virkemiddel i miljøpolitikken