Emne

grønne afgifter

Essay
25. august 2021

Historiker: De Gule Veste hjemsøger europæisk klimapolitik. Sådan behøver det ikke at være

EU-Kommissionen vil indføre afgiftsforhøjelser på benzin og diesel for at lette den grønne omstilling i transportsektoren, men politiske modstandere advarer om, at social masseuro kan blive følgen – er der realitet i skræmmebilledet, spørger Adam Tooze i dette essay
I december 2018 var Paris lammet af sammenstød mellem demonstranter fra De Gule Veste og politiet. En stor del af byens centrum var barrikaderet.
Baggrund
19. maj 2021

Hvis der er vilje, når vi 1,5 gradersmålet, men det er den »største udfordring nogensinde«

Det Internationale Energiagentur offentliggør den angiveligt første køreplan for, hvordan verden kan nå Parisaftalens klimamål. Der er stadig en lille chance, men det forudsætter vilje til en omstilling så radikal, at det nok bliver menneskehedens største udfordring nogensinde, mener agenturet
Det Internationale Energiagentur offentliggør den angiveligt første køreplan for, hvordan verden kan nå Parisaftalens klimamål. Der er stadig en lille chance, men det forudsætter vilje til en omstilling så radikal, at det nok bliver menneskehedens største udfordring nogensinde, mener agenturet
Grøn transport
12. maj 2021

»Absurd«: Staten kan have brugt over en milliard på klimarabat til biler, der ikke er grønne

Som følge af den politiske bilaftale tyder nyt svar fra skatteministeren på, at staten i årets fire første måneder har givet mere end en milliard i afgiftsrabat til pluginhybridbiler, som EU fra 2026 ikke anser for at være grønne. Eksperter ryster på hovedet, og Enhedslisten vil have genåbnet aftalen
Pluginhybrider udleder syv gange så meget CO2 som normale elbiler, viser undersøgelser. De store skatterabatter til pluginhybriderne er derfor »både klimamæssigt og økonomisk en dårlig investering«, mener eksperter.
Leder
7. december 2020

Finansloven, aftaler om Nordsøen, biltrafikken og naturen giver næring til det grønne håb

På få dage har regeringen sammen med folketingsflertal rykket markant på klima- og miljøområdet. Det er et tiltrængt løft til den grønne aktivisme, for forude venter formidable udfordringer
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen under præsentation af aftale om stop for det danske olie- og gaseventyr i Nordsøen i 2050. Også finanslovsaftalen får ros for det grønne fra såvel erhvervslivets store organisationer som fra flere miljøorganisationer.
Nyhed
16. september 2020

De fattigste er langt mere positivt stemt for grønne skatter end de rigeste, viser måling

Regeringen har argumenteret for at holde igen med grønne skatter af hensyn til dem med lavest indtægt. En ny måling fra Concito viser dog, at netop denne gruppe er mere positivt stemt over for grønne afgifter end de fleste andre. Socialdemokraterne henviser til, at der blandt de fattigste findes mange studerende, som ofte er optaget af klima
Mette Frederiksen sagde i en tale hos Dansk Erhverv i sidste uge, at kun teknologien kan redde os, og at afgifter ikke kan løse klimaudfordringen. Ny undersøgelse viser, at mange i den fattigste gruppe af danskere mener, at der skal indføres grønne skatter.
Kommentar
26. august 2020

Beskat biler efter deres klimaaftryk, ikke deres pris

Vi har brug for mere miljø- og klimavenlig bilkørsel, hvis vi skal indfri Danmarks klimamål. Opladelige og brændstofoptimerede biler er en del af løsningen. Derfor er der brug for en bilafgift baseret på bilernes CO2-aftryk, i stedet for på prisen, skriver Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, i dette debatindlæg
’Vi risikerer, at den positive udvikling med stigende salg af grønne biler i Danmark går i stå, hvis bilafgifterne for næste år først falder på plads fem minutter i lukketid,’ skriver Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, i dette debatindlæg.
Kommentar
18. juli 2020

Selv om jeg er en liberal skatteforskrækket VU’er, støtter jeg en klimaskat

Vor tids vigtigste politiske kamp er at skabe fundamenterne til en grøn verden i morgen på byggestenene af det mulighedsrige og velstående liv, hele verdens befolkning er trådt ind i. Derfor skal vi indføre en global skat på CO2-forurening, skriver August Stengaard i dette debatindlæg
’En virkningsfuld klimaskat skal fremyngle markedsdrevne løsninger uden at begrænse borgernes personlige frihed. Kun sådan sikrer vi en effektiv løsning på klimakrisen uden at køre verdens befolkninger midt over,’ skriver VU’er August Stengaard i denne kommentar.
Interview
10. marts 2020

Dan Jørgensen: Høj CO2-afgift næppe spiselig for regeringen

Det må ikke ramme arbejdspladser eller velfærd, siger klimaminister Dan Jørgensen efter kritik af Klimarådets forslag fra Dansk Industri, Dansk Metal, Landbrug & Fødevarer og Venstre
Der er mange gode tanker i Klimarådets rapport, og vi kommer helt sikkert til at tage mange af dem med i forhandlingerne, men der er også nogle udfordringer, siger klimaminister Dan Jørgensen.
Kronik
19. februar 2020

Velhavende bliver ramt hårdest, hvis der indføres CO2-afgifter på varer og transport

Mette Frederiksen er bekymret for, om en grøn skattereform vil få uligheden til at eksplodere. Men de mest velhavende har klart det største CO2-fodaftryk, hvorfor CO2-baseret afgift på forbrug både er klimarigtigt og socialt retfærdigt, skriver forskerne Quentin Gausset, Jens Hoff og Maria Toft Möller-Christensen i dette debatindlæg
Flyrejser udgør 52 procent af hele CO2-fodaftrykket fra danskernes transportforbrug, og i dag er flytransporten fuldstændig friholdt for afgifter. Det skal der laves om på, mener dagens kronikører - og eftersom det den velhavende del af befolkningen, der flyver langt mest, kan det gøres uden at det øger uligheden, anfører de.
Podcast
8. februar 2020

Podcast: Kødsovs eller kaos, oscaruddelingen og valg i USA

Ugens Radio Information om afgifter på oksekød, primærvalg i USA og oscaruddeling
Jesse Jacob og Sigrid Nygaard.

Sider

  • 12. juli 2005

    'Jeg ved ikke, hvad far Rudi ville sige i dag'

    25-årige Marek Dutschke forsøger at gå sin egen vej - uden at snuble i faderens - den tyske studenterleder Rudi Dutschke - fodspor
  • Essay
    25. august 2021

    Historiker: De Gule Veste hjemsøger europæisk klimapolitik. Sådan behøver det ikke at være

    EU-Kommissionen vil indføre afgiftsforhøjelser på benzin og diesel for at lette den grønne omstilling i transportsektoren, men politiske modstandere advarer om, at social masseuro kan blive følgen – er der realitet i skræmmebilledet, spørger Adam Tooze i dette essay
    I december 2018 var Paris lammet af sammenstød mellem demonstranter fra De Gule Veste og politiet. En stor del af byens centrum var barrikaderet.
  • Leder
    29. november 2008

    Skattelettelser, hvorfor?

    Til februar fremlægger regeringens skattekommission sine forslag. Kommissionen blev nedsat for et år siden, kort tid efter valget, og skal forberede en reform, der bryder med VK-regeringens skattestop fra 2001
  • Nyhed
    1. november 2007

    Hård dom over regeringens klimapolitik

    Bestyrelsesformand i Grundfos og Formand for Det Økologiske Råd, kritiserer begge VK-regeringen for manglende resultater på klimaområdet
    Billister, der holder i kø på Hillerødmotorvejen, kan kigge på cyklisterne, som overhaler dem. Der skal en kørselsafgift til, hvis udledningen af CO2 skal reduceres i transportsektoren, mener Niels Due Jensen, koncernbestyrelsesformand og tidligere koncernchef i Grundfos
  • Kronik
    1. august 2018

    Billige flybilletter er en katastrofe, som kun lovgivning kan redde os fra

    Det gør mere for selvopfattelsen end miljøet, når velmenende enkeltpersoner boykotter flytransport. Hvis vi virkelig vil forureningen til livs, er der brug for stram lovgivning og mærkbare afgifter
    Det at flyve udstiller paradokset mellem på den ene side at ville være et moderne menneske, der har været i New York, Nigeria og Norge samme år og på den anden side at skulle begrænse timerne i den forurenende maskine, fordi man er bange for at vise skødesløshed over for klimaproblemet.
  • Kommentar
    8. november 2018

    Det kræver gode alternativer at begrænse flytrafikken

    Flyafgifter er for alvor kommet på klimadagsordenen. Men hvis vi vil sætte afgifter på danskernes flyrejser, må vi også sørge for bedre alternativer på landjorde
    Flyafgifter er for alvor kommet på klimadagsordenen. Men hvis vi vil sætte afgifter på danskernes flyrejser, må vi også sørge for bedre alternativer på landjorde
  • 13. marts 1998

    I den hule hånd

    HAN DEMONSTREREDE det allerede på valgnatten, ham præsidenten, landsfaderen eller hvad det nu er, han er avanceret til efter den overraskende valgsejr ved onsdagens folketingsvalg...
  • Kronik
    13. august 2008

    Det er gratis at indføre gratis kollektiv trafik

    Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
    Hvis regeringen mener det, den siger om at anspore til økonomiske incitamenter, så er gratis kollektiv trafik et oplagt tiltag.