Emne

gymnasier

Sidste år blev 3.g’erne prioriteret af politikerne – i år bliver vi glemt

Hvorfor må landets 3.g-elever ikke få lov til at opleve de sidste uger af gymnasietiden på skolen? Vi beder ikke om at få festerne og studieturen tilbage. Vi ønsker bare at have en følelse af faktisk at have gået i gymnasiet i fysisk forstand, skriver gymnasieeleverne Kristin Nielsen og Emilie Lange i dette debatindlæg.

Når kvindelige forfattere ikke får plads i danskundervisningen, hvordan skal de så blive en ligeværdig del af samfundet?

Jeg ville ikke have undværet mit tema om Herman Bang. Jeg vil gerne læse ’Lykke-Per’ og ’Hærværk’. Men kære undervisningsminister, hvordan bliver kvinder en ligeværdig del af samfundet, hvis ikke vi også skal læse kvindelige forfattere? Spørger gymnasieelev Nikoline de Richelieu i dette debatindlæg.

Dansklærer: Det er ikke rigtigt, at vi kun underviser i venstresnoede forfattere

Morten Messerschmidt aner intet om, hvad der bliver undervist i på landets gymnasier. Derfor skal han ikke beskylde gymnasielærere for ikke at kunne varetage vores fælles kulturarv eller følge de bekendtgørelser, som er lovramme for gymnasierne, skriver gymnasielærer Bjarke Fredskild Pedersen i dette debatindlæg

Hård kritik af DF-forslag om mere kristendom i undervisningen

Det bryder med den danske tradition for åndsfrihed at påtvinge elever undervisning i kristendom. Sådan lyder reaktionen fra Københavns biskop på nyt kulturudspil fra Dansk Folkeparti, der også møder kritik fra Skolelederforeningen og Danske Gymnasier

Ungdomsuddannelserne skal belønnes for at optage de rigtige, ikke de mange

Gymnasierne skal optage de rigtige, ikke de mange. Det kræver en ændring i statens tilskudssystem, så optaget ikke er det afgørende for uddannelsernes økonomi, skriver næstformand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Nanna Højlund, i dette debatindlæg

Løsningen på gymnasiers elevfordeling er udskudt. Men skævheden skal løses nu

Undervisningsministeren har udskudt forhandlingerne om nye regler for elevfordeling i gymnasiet. Men det er en risikabel beslutning, som kan føre til lukninger af forstads- og udkantsgymnasier, der i årevis har kæmpet med dalende elevtal og skrantende økonomi

Selvfølgelig kan gymnasieelever gå til eksamen, de skal bare have tillid til deres lærere

Gymnasieeleverne skal stole på, at deres lærere i samarbejde med Undervisningsministeriet sagtens kan finde en fair og faglig løsning på, hvordan man går til eksamen – også efter et år med onlineundervisning, skriver gymnasielærer Michael Bowden i dette debatindlæg

Kære undervisningsminister – lad også 3.g’erne i år gå til færre eksaminer

Lad vores studentereksamen til sommer afspejle, at vi ikke har modtaget rigtig undervisning. Jeg har ikke har lært noget det seneste år foran skærmen, og jeg har følt mig så ensom i mit eget selskab, skriver 3.g gymnasieelev Gustav Lund Kusnitzoff i dette debatindlæg

Kære unge, vi er mange, der ser jeres ofre og samfundssind

Siden antikkens tid har vi hørt om den uduelige ungdom, og med coronakrisen er ungdommen igen blevet syndebuk. Men sandheden er, at dagens ungdom er pligtopfyldende, ansvarsfuld og viser samfundssind. I unge skal vide, at vi er nogle, der ser det, skriver gymnasielærer Martin Winkler Wille i dette debatindlæg

Næsten et år med coronalukkede skoler: »Det er en katastrofe for vores fremtid«

Forhåbentligt vil pandemien snart ebbe ud, men skolelukningerne vil fortsætte med at skabe ravage mange årtier ud i fremtiden. Coronatidens unge kan opleve et tab af viden, øget ulighed og et stort fald i indtægt helt frem til pensionsalderen – ikke mindst i Italien, hvor skolerne har været lukket i længere tid end noget andet sted i Europa

Sider

Mest læste

  1. Siden antikkens tid har vi hørt om den uduelige ungdom, og med coronakrisen er ungdommen igen blevet syndebuk. Men sandheden er, at dagens ungdom er pligtopfyldende, ansvarsfuld og viser samfundssind. I unge skal vide, at vi er nogle, der ser det, skriver gymnasielærer Martin Winkler Wille i dette debatindlæg
  2. Kampen om karakterer er ifølge en ny forskningsrapport medvirkende til at presse gymnasieelever i en sådan grad, at over halvdelen af 2.g-eleverne fra to gymnasier er lige så hårdt ramt af stress som de 20 procent mest stressede i den voksne befolkning. Det går ud over elevernes sociale liv og kan føre til øget frafald og psykisk sygdom
  3. Gymnasieelever er altid blevet bedømt med et tal, men det øgede uddannelsespolitiske fokus på karakterer risikerer at hæmme de unges muligheder for at lære nyt og måske endda at knække dem psykisk. Og det skal der gøres noget ved
  4. 13 mænd og én kvinde. Det er den politisk bestemte kønsfordeling i den kanon af forfattere, som alle gymnasieelever skal igennem. Det vidner om, hvordan undervisningssystemet medvirker til at skrive kvinderne ud af vores fælles historie, skriver student Ditte Marie Stokholm Kær i dette debatindlæg
  5. Jeg ville ikke have undværet mit tema om Herman Bang. Jeg vil gerne læse ’Lykke-Per’ og ’Hærværk’. Men kære undervisningsminister, hvordan bliver kvinder en ligeværdig del af samfundet, hvis ikke vi også skal læse kvindelige forfattere? Spørger gymnasieelev Nikoline de Richelieu i dette debatindlæg.
  6. Det bryder med den danske tradition for åndsfrihed at påtvinge elever undervisning i kristendom. Sådan lyder reaktionen fra Københavns biskop på nyt kulturudspil fra Dansk Folkeparti, der også møder kritik fra Skolelederforeningen og Danske Gymnasier
  7. Morten Messerschmidt aner intet om, hvad der bliver undervist i på landets gymnasier. Derfor skal han ikke beskylde gymnasielærere for ikke at kunne varetage vores fælles kulturarv eller følge de bekendtgørelser, som er lovramme for gymnasierne, skriver gymnasielærer Bjarke Fredskild Pedersen i dette debatindlæg
  8. I min klasse var vi tre, der fik over 11 i gennemsnit. De to andre var drenge, og de blev sjovt nok ikke beskyldt for at have lavt selvværd. Næh, det var ’bare smadder godt gået knægt! Der har sgu altid siddet et godt hoved på dine skuldre’