Emne

gymnasiereformen

Merete Riisager: Det er ikke en ukrænkelig rettighed at møde for sent til undervisning

Der er noget foruroligende over, at gymnasieelever kan blive forargede over et så beskedent krav som det at møde til tiden. Gymnasiet er et privilegium og en gave, som eleverne bør udvise respekt for

Umuligt at realisere gymnasiereform

Læserbrev

Forsker: Karakterkrav vil ændre folkeskolen dramatisk

Gymnasie- og erhvervsskolereformens skærpede karakterkrav vil ifølge uddannelsesforskere føre til mere social udskillelse og flere psykiske problemer blandt unge. S nægter at have indført et karakterkrav på 5,0 for at komme i gymnasiet

Læserbreve

Læserbreve fra dagens avis
Konkurrencestaten

Karakterkrigen er gået online, og den koster mine elever dyrt

Skoven af tilbud om lektiehjælp på nettet er det klareste tegn på, at konkurrencestaten har sejret ad helvede til. Taberne er eleverne. Og jeg føler mig medansvarlig

Optimeret ungdom

At vi næppe får nysgerrige, livsduelige og selvstændige unge ud af et endnu mere karrierefikseret gymnasium, er vores alles problem

’Den almene dannelse handler jo både om kundskab og faglighed’

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby mener, at regeringens udspil til en gymnasiereform giver en stærkere faglighed og dermed også almendannelse

Slut med 150 års almendannelse?

Den almene dannelse i gymnasiet, hvor høj faglighed går hånd i hånd med at skabe livsduelige og engagerede unge, vil blive undergravet af målstyring og øget fokus på anvendelige kompetencer. Det mener uddannelsesforskere, gymnasielærere og -elever

Dannelse

Lad os alle protestere mod at gøre sprog til ren kommunikation og dannelse til karrierekompetence. Nej, vi skal uddanne de unge til selvstændigt tænkende individer

Sider

Mest læste

  1. Hvorfor skal en 17-årig vide, at der var slægtsfejder i oldtiden? Gider nogen læse ’Jeppe på Bjerget’, bare for at konkludere, at Holberg er tilhænger af oplysningstiden? – Om gymnasiets ’perioder’
  2. Der er noget foruroligende over, at gymnasieelever kan blive forargede over et så beskedent krav som det at møde til tiden. Gymnasiet er et privilegium og en gave, som eleverne bør udvise respekt for
  3. Ud med 'hvad synes du selv', ind med kanon. Sådan har regeringens mantra for uddannelsessystemet lydt, lige siden den trådte til i 2001, og sjældent har postmodernismens barn, den subjektive tolkning, været så bandlyst som nu
  4. Tysk, fransk, russisk og italiensk er blevet nedprioritet i de politiske tiltag på uddannelsesområdet, mener sproglærere fra både folkeskole, gymnasier og universiteter
  5. Digital dannelse bør være en del af almendannelsen i den nye gymnasiereform. Det mener formanden for de danske gymnasier. Universiteterne ønsker i stedet klassisk faglighed
  6. Egentlig havde de opgivet at få en uddannelse, men de er blevet studenter på trods af kuldsejlede uddannelsesdrømme, psykiske og sociale problemer. Studenterne på HF Efterslægten springer i disse dage ud, som nogle af de første, der har fået en ungdomsuddannelse i deres familie
  7. Siden skoleårets start har både elever, rektorer, lærere og forældre i det almene gymnasium rejst kritik af gymnasiereformen. Minister og forligspartier har lavet en evalueringsplan...
  8. Gymnasierektorer, elever og lærere danner fælles front mod undervisningsministeren: De vil have flere penge. Mandag var der blokader mange steder og stormøde på Frederiksberg. Og der er flere protester på vej