Emne

gyserfilm

Gys!

Radio Information giver dig denne uge både gyserfilm, talfifleri og hvidvask. Lyt med lige her på siden eller i din podcastafspiller

Når huset er selve gysereffekten

’Hereditary’ indskriver sig i en lang Hollywood-tradition fra ’The Haunting’ til ’The Shining’, der gør dyster og desorienterende arkitektur til virkemiddel for gys og skræk

’Hereditary’ skræmmer én halvt til døde – og sætter så Joni Mitchell på

Amerikanske Ari Aster tager elementer fra gysergenrens klassikere og remixer dem med opfindsomhed og overskud i sin spillefilmdebut, ’Hereditary’, der handler om sorg og skyld og nær skræmte livet af Informations filmredaktør

Man dør, hvis man larmer i gyseren ’A Quiet Place’

’A Quiet Place’ er som en moderne gyserudgave af ’Det lille hus på prærien’, nu uden naboer, men med ekstremt lydfølsomme, blodtørstige monstre, der kommer farende ved den mindste lyd

Jo, den er god nok, heksene kommer, og de stjæler din pik

Forfatter Harald Voetmann har set gyserfilm og læst heksejagtsmanualer og skriver om ondskab

Hvis der findes et efterliv, er det ikke Niels Arden Oplev, der skal instruere det

En gruppe overambitiøse medicinstuderende dræber og genopliver hinanden på skift for at blive klogere på nærdødsoplevelser, men reduceres til tegneseriefigurer i en grim bøh-gyser
Anmeldelse

Nyfilmatisering af Stephen Kings ’It’ er lige lovlig firkantet

Børn gøres fortræd, men slår igen i nyfilmatiseringen af Stephen King ’It’, hvor klovnen Pennywise bliver symbolet på selve det onde og en grundlæggende eksistentiel angst hos de unge hovedpersoner

’Gyserfilm har et eksistentielt lag, hvad enten de vil det eller ej’

Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København

Løb for livet

Jordan Peeles ’Get Out’ er en begavet, overraskende, sorthumoristisk og sine steder temmelig uhyggelig udforskning af fordomme, raceskel og hvid, venstreorienteret selvretfærdighed

Uforløst graviditetsgyser

’Shelley’ er en fortælling om det uhyggelige ved at være overladt til hinanden. Den følger gysergenrens stilskabeloner til punkt og prikke, men det genuine gys udebliver

Sider

Mest læste

  1. Amerikanske Ari Aster tager elementer fra gysergenrens klassikere og remixer dem med opfindsomhed og overskud i sin spillefilmdebut, ’Hereditary’, der handler om sorg og skyld og nær skræmte livet af Informations filmredaktør
  2. Radio Information giver dig denne uge både gyserfilm, talfifleri og hvidvask. Lyt med lige her på siden eller i din podcastafspiller
  3. ’Hereditary’ indskriver sig i en lang Hollywood-tradition fra ’The Haunting’ til ’The Shining’, der gør dyster og desorienterende arkitektur til virkemiddel for gys og skræk
  4. ’The Shining’ er ikke bare en af filmhistoriens mest effektive psykologiske gysere – blandt sine fans har filmens gåder også udløst en syndflod af spekulationer. En ny dokumentarfilm, ’Room 237’, tager nogle af dem under behandling
  5. Børn gøres fortræd, men slår igen i nyfilmatiseringen af Stephen King ’It’, hvor klovnen Pennywise bliver symbolet på selve det onde og en grundlæggende eksistentiel angst hos de unge hovedpersoner
  6. Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
  7. Nicolas Winding Refn leger med både genrerne og sit publikum i den gådefulde og uhørt smukke ’The Neon Demon’
  8. Jordan Peeles ’Get Out’ er en begavet, overraskende, sorthumoristisk og sine steder temmelig uhyggelig udforskning af fordomme, raceskel og hvid, venstreorienteret selvretfærdighed