Emne

helhedsskolen

Eksperter: Helhedsindsats skal bryde negativ social arv

Nye tal viser, at kun lidt over halvdelen af unge med lavtuddannede forældre gennemfører en ungdomsuddannelse. Tallet har været faldende siden 2004. Der skal også fokuseres på andre områder end selve uddannelsespolitikken, vurderer eksperter, mens Undervisnings-ministeriet fastholder fokus på folkeskolen

Vi ønsker vel en hel skole?

I en verden under konstant forandring er nysgerrigheden og evnen til at tilegne sig nyt noget af det vigtigste. Netop derfor er de ikkeboglige fag mindst lige så vigtige som de boglige, da de i højere grad skaber kreativitet og nytænkning – samt ikke mindst forbindelser til andre sider af tilværelsen

Børn lærer også noget i fritteren

Debatten om helhedsskolen handler om, hvilken form for institution der skal varetage elevernes tid, men ikke om, hvorvidt de skal lære noget eller bare passes. Tværtimod skal vi betragte både skole og SFO som læringsrum. De har bare vidt forskellige tilgange

Diskussionen er blevet væk

Selv om der er kommet mange velargumenterede indlæg mod regeringens helhedsskoleplaner, svarer undervisningsminister Antorini (S) kun med stereotype overskrifter

Hjertestop i folkeskolen?

Regeringen har fundet pengene til finansiering af heldagsskolen hos lærerne. Men vi har stadig til gode at se det endelige regnestykke bag skolereformen

Helhedsskole er en rigtig god dårlig idé

Hovedforandringen i regeringens skolereform er flere timer. Men der er ikke evidens for, at flere timer gør alle elever dygtigere eller mindsker betydningen af elevernes sociale baggrund

Statens børn eller børn af staten

Hvad er det for et foreningsliv, som skulle blive ødelagt af helhedsskolen? Der er jo ikke vanvittigt mange, der går til dans kl. 13 eller til fodbold kl 14 ...

Mest læste

  1. Nye tal viser, at kun lidt over halvdelen af unge med lavtuddannede forældre gennemfører en ungdomsuddannelse. Tallet har været faldende siden 2004. Der skal også fokuseres på andre områder end selve uddannelsespolitikken, vurderer eksperter, mens Undervisnings-ministeriet fastholder fokus på folkeskolen
  2. Hovedforandringen i regeringens skolereform er flere timer. Men der er ikke evidens for, at flere timer gør alle elever dygtigere eller mindsker betydningen af elevernes sociale baggrund
  3. Debatten om helhedsskolen handler om, hvilken form for institution der skal varetage elevernes tid, men ikke om, hvorvidt de skal lære noget eller bare passes. Tværtimod skal vi betragte både skole og SFO som læringsrum. De har bare vidt forskellige tilgange