Emne

hjemmeundervisning

Artikler
Interview
12. marts 2021

Organisationer: Voldsudsatte kvinder udnytter ikke tilbud om nødskole til deres børn

Pernille lider af PTSD som følge af psykisk vold fra sin eksmand. Hendes lidelse er blevet forværret under corona, men alligevel bruger hun ikke nødskolen til sin søn. Mødrehjælpen og Danner advarer om, at familier med vold og konflikter i hjemmet lever med skjulte problemer og derfor ikke udnytter tilbud om nødskole
Pernille tør ikke sende sin søn i nødskole, blandt andet fordi hun er bange for, at sønnens far vil bruge det i mod hende.
Læserbrev
18. februar 2021

Smedelærling: Man kan ikke lære at smede gennem onlineundervisning

Onlineundervisning på erhvervsuddannelserne er en katastrofe, da man ikke kan lære fysisk håndværk via en skærm. Hvis vi vil undgå at tabe en hel generation af smede, vvs’ere og sosu’er, skal de foran i genåbningskøen
Skole
17. februar 2021

Ny undersøgelse: Hver fjerde elev i 3. til 9. klasse kan ikke følge med i hjemmeundervisningen

Hjemmeundervisningen er et af de største skoleeksperimenter i nyere tid. Nu begynder den første forskning om vinterens nedlukning af rulle ind. Resultaterne fra en ny undersøgelse fra Syddansk Universitet og Aarhus Universitet peger på, at eleverne har svært ved at følge med og mangler kontakt til læreren
Da skolerne genåbnede efter forårets nedlukning i april sidste år, blev 5.-klasserne her instrueret i nye forholdsregler i klasselokalet.
Hjemmeskole
15. februar 2021

Erhvervsskoleelev: »Vi får et problem, for meget af det, vi skal lære, er praktisk«

Johanne Grønning har kun haft onlineundervisning, siden hun startede på uddannelsen til bygningsstruktør, på grund af corona. Men uden den praktiske undervisning på værksted er det sværere at huske og forstå, det man lærer, mener struktøreleven, der er nervøs for, om hun får lært nok
»Det er jo røvkedeligt at sidde så meget foran computeren,« siger Johanne Grønning.
Nyhed
15. februar 2021

Dansk Industri: Erhvervsskoleeleverne skal prioriteres højt ved genåbning

Erhvervsskoleeleverne kan ikke lære de nødvendige praktiske færdigheder i onlineundervisningen. Derfor er der behov for at genåbne, så eleverne kan komme på skolens værksteder. Alternativt skal uddannelserne forlænges. Det mener erhvervsskolerne og Dansk Industri
Lige nu er det kun erhvervsskoleelever, der skal til at afslutte uddannelsen med en svendeprøve, som må komme på skolerne. Arkivfoto.
Feature
1. februar 2021

Lærer i 3. klasse om fjernundervisning: »Jeg kan da godt blive i tvivl, om jeg har tabt nogen«

Der er skal både holdes styr på teknikken, humøret og egne børn, når dansklærer Annette Wagner Azizi fjernunderviser 3.C på Lergravsparkens Skole i København. Katrine Bergendorff Poulsen, der går i 3.C, kan godt lide, at onlineundervisningen er mere afslappet, men hun synes, det er sværere at forstå undervisningen end normalt
Annette Wagner Azizi jonglerer med to bærbare computere, to Ipads, hovedtelefoner og Josef på tre år, når hun fjernunderviser sine 3.-klasseselever.
Kommentar
28. januar 2021

Lærer: Nødundervisning er ikke skelsættende for, hvordan den enkelte elev klarer sig i skolen

Mange forældre er bekymrede for nødundervisningens faglige og sociale efterslæb. Jeg forstår bekymringen, men nødundervisning er ikke lig med læringstab. For børn gør sig erfaringer og lærer hver dag, særligt i en usædvanlig tid, skriver lærer Mia Lodberg Nielsen i dette debatindlæg
Kommentar
13. januar 2021

Folkeskoleelev: Vi må også tale om, hvordan hjemmeundervisning påvirker den mentale trivsel

Der bliver talt meget i medierne om, at hjemmeundervisning har konsekvenser for elevernes faglighed. Men i stedet bør debatten handle om, hvad det gør for børn og unges mentale helbred at få undervisning gennem en skærm, skriver 8.-klasseselev Liv Stender Damkjær i dette debatindlæg
Baggrund
11. januar 2021

Eksperter: Fjernundervisning går hårdt ud over de mindste elevers læring og trivsel

De yngste skoleelever er nu også sendt hjem foran skærmene, men forskning fra forårets nedlukning viser, at det netop er dem, der har det sværest med fjernundervisning både mentalt og fagligt. Bare et par måneders fjernundervisning kan få store konsekvenser for de mindste elever, mener eksperter
Undersøgelsen ’Nødundervisning under coronakrisen’, der blev lavet under forårets nedlukning, viser, at det er de yngste elever, der har det sværest med fjernundervisningen.
Kommentar
4. november 2020

CBS-studerende: Vi kender knapt nok vores medstuderende, fordi vi kun har onlineundervisning

Man fristes til at tænke, at Copenhagen Business School hellere vil spare penge end prioritere førsteårsstuderendes fysiske undervisning. For ellers er der ingen logik i, at vi på otte uger kun haft seks fysiske lektioner, skriver førsteårsstuderende på CBS Signe Helms i dette debatindlæg
Man fristes til at tænke, at Copenhagen Business School hellere vil spare penge end prioritere førsteårsstuderendes fysiske undervisning. For ellers er der ingen logik i, at vi på otte uger kun haft seks fysiske lektioner, skriver førsteårsstuderende på CBS Signe Helms i dette debatindlæg

Sider

  • Kommentar
    4. november 2020

    CBS-studerende: Vi kender knapt nok vores medstuderende, fordi vi kun har onlineundervisning

    Man fristes til at tænke, at Copenhagen Business School hellere vil spare penge end prioritere førsteårsstuderendes fysiske undervisning. For ellers er der ingen logik i, at vi på otte uger kun haft seks fysiske lektioner, skriver førsteårsstuderende på CBS Signe Helms i dette debatindlæg
    Man fristes til at tænke, at Copenhagen Business School hellere vil spare penge end prioritere førsteårsstuderendes fysiske undervisning. For ellers er der ingen logik i, at vi på otte uger kun haft seks fysiske lektioner, skriver førsteårsstuderende på CBS Signe Helms i dette debatindlæg
  • Skole
    17. februar 2021

    Ny undersøgelse: Hver fjerde elev i 3. til 9. klasse kan ikke følge med i hjemmeundervisningen

    Hjemmeundervisningen er et af de største skoleeksperimenter i nyere tid. Nu begynder den første forskning om vinterens nedlukning af rulle ind. Resultaterne fra en ny undersøgelse fra Syddansk Universitet og Aarhus Universitet peger på, at eleverne har svært ved at følge med og mangler kontakt til læreren
    Da skolerne genåbnede efter forårets nedlukning i april sidste år, blev 5.-klasserne her instrueret i nye forholdsregler i klasselokalet.
  • Baggrund
    2. august 2016

    Forældre vælger det frie børneliv til – og skolen fra

    Skolen fylder mere og mere i vestlige børns liv, og det påvirker deres trivsel i negativ retning, mener amerikansk psykolog. Han har forsket i en læringsform fri for tvang, kaldet ’unschooling’, som flere og flere amerikanske og nu også danske forældre bekender sig til
    Det svensk-amerikanske ægtepar Sarah Jensen og Jens Peter de Pedros ældste datter blev ’unschoolet’ sidste år. Nu går hun i Brooklyn Free School, som bygger på nogle af de samme demokratiske og tvangsfrie elementer som ’unschooling’.
  • Baggrund
    11. januar 2021

    Eksperter: Fjernundervisning går hårdt ud over de mindste elevers læring og trivsel

    De yngste skoleelever er nu også sendt hjem foran skærmene, men forskning fra forårets nedlukning viser, at det netop er dem, der har det sværest med fjernundervisning både mentalt og fagligt. Bare et par måneders fjernundervisning kan få store konsekvenser for de mindste elever, mener eksperter
    Undersøgelsen ’Nødundervisning under coronakrisen’, der blev lavet under forårets nedlukning, viser, at det er de yngste elever, der har det sværest med fjernundervisningen.
  • Interview
    12. marts 2021

    Organisationer: Voldsudsatte kvinder udnytter ikke tilbud om nødskole til deres børn

    Pernille lider af PTSD som følge af psykisk vold fra sin eksmand. Hendes lidelse er blevet forværret under corona, men alligevel bruger hun ikke nødskolen til sin søn. Mødrehjælpen og Danner advarer om, at familier med vold og konflikter i hjemmet lever med skjulte problemer og derfor ikke udnytter tilbud om nødskole
    Pernille tør ikke sende sin søn i nødskole, blandt andet fordi hun er bange for, at sønnens far vil bruge det i mod hende.
  • Kommentar
    10. oktober 2019

    Opholdssteder bør få lov til at lave hjemmeundervisning

    Det er ikke længere muligt for opholdssteder at lave hjemmeundervisning for sårbare unge, og derfor sendes de ud i folkeskolen eller i specialklasser. Det betyder, at nogle af de mest sårbare i øjeblikket bliver tabt, skriver leder af et opholdssted Karin Glad i dette debatindlæg
    Det er ikke længere muligt for opholdssteder at lave hjemmeundervisning for sårbare unge, og derfor sendes de ud i folkeskolen eller i specialklasser. Det betyder, at nogle af de mest sårbare i øjeblikket bliver tabt, skriver leder af et opholdssted Karin Glad i dette debatindlæg
  • Kommentar
    13. januar 2021

    Folkeskoleelev: Vi må også tale om, hvordan hjemmeundervisning påvirker den mentale trivsel

    Der bliver talt meget i medierne om, at hjemmeundervisning har konsekvenser for elevernes faglighed. Men i stedet bør debatten handle om, hvad det gør for børn og unges mentale helbred at få undervisning gennem en skærm, skriver 8.-klasseselev Liv Stender Damkjær i dette debatindlæg
  • Baggrund
    15. april 2020

    Det store pædagogiske eksperiment under nedlukningen af uddannelserne kan forbedre undervisningen

    Skoler og uddannelsesinstitutioner har under nedlukningen været tvunget ud i at afprøve nye pædagogiske metoder med fjern-og onlineundervisning. Det kan have stillet de svageste dårligere, men nu, hvor nogle af eleverne er på vej tilbage i skole, kan det også vise sig, at det har gjort undervisningen mere kreativ og inddragende, mener eksperter og uddannelsesledere
    Den påtvungne onlineundervisning kan på sigt få lærerne til at tænke væk fra tavlen og ud i elevernes hverdag og inddrage og aktivere dem der. Og det kan blive til gavn for de svageste elever.