Emne

højhastighedstog

Kommentar
22. august 2018

Regeringen tager fejl, når den sender højhastighedstog ind på krybesporet

Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje
Der bygges fortsat på Danmarks første højhastighedsbane fra København over Køge til Ringsted. Her arbejdes der på den nye station ved Køge.
Kommentar
9. juni 2011

Kærligheden falder hastigt i værdi

Cost-benefit-analyser af brugen af naturressourcer har den indbyggede brist, at de altid skævvrides til fordel for pengeinteresser
2. januar 2009

Fogh parat til at fremrykke investeringer

Regeringen vil sænke skatten og indskyde kapital i bankerne for at dæmme op for den økonomiske krise, sagde statsminister Anders Fogh Rasmussen i sin nytårstale i aftes
Læserbrev
30. december 2008

Fælles front mod motorveje

For 100 år siden udtalte Henry Ford: "For hver god vej som bygges, vil flere biler blive taget i brug, og jo flere biler der kommer, jo stærkere bliver kravet om nye og bedre veje." Man må sige, han har fået ret. Fordi de regerende politikerne ikke har modarbejdet denne udvikling
Motorvejene bliver flere og flere - og det opfordrer til øget bilisme. Hvis vi skal stoppe denne udvikling, skal jyder, sjællændere og andet godtfolk stå sammen om en bevægelse mod denne udvikling. ARKIV
Læserbrev
29. august 2008

Fremtiden(s) skinner

Efter et langt tilløb melder regeringen nu ud med en investeringsplan for kollektiv trafik. Det bliver markedsført som en storslået satsning, men virkeligheden er mere jordnær
Danmark bliver en ø i slowmotion, fordi Venstre har afvist tanken om et højhastighedstog fra Stockholm via Helsingør til Hamburg.
14. august 2008

Hvem vil købe Alitalia?

For et halvt år siden var det italienske flyselskab Alitalia ved at blive opkøbt af Air France-KLM, men så blev der udskrevet valg. Nu er der pludselig ingen købere, og regningen ender hos de italienske skatteydere
Alitalia giver et voldsomt under-skud, og på trods af løfter fra Berlusconi kniber det øjensynligt med at finde investorer til selskabet. Her har ansatte fra Alitalia smidt et modelfly i Trevi-fontænen efter en demonstration.
19. april 2008

Jorden rundt på 381 dage

Grøn mission. Det kan sagtens lade sig gøre at rejse hele verden rundt uden at flyve - det har to englændere gjort for at vise vejen for bæredygtig rejsekultur og promovere, hvad de kalder for 'langsomhedens dyd'
Grøn rejse. Som slow tourist i et tog oplever man et lands historie, kultur og landskab fare forbi. Og så er det godt for miljøet. Her den transsibiriske jernbane.
30. januar 2007

Begrænsning af overflødige flyrejser frem for aflad

Vidensmedarbejdere rejser meget med fly for at holde møder, som langtfra altid er nødvendige. Det kan man jo se nærmere på, og det gør flere store virksomheder allerede, for SAS-ideen om de 17 kroner i miljøafgift forslår ikke. Flere højhastighedstog er også en mulighed
Note
16. juli 2007

Trafikminister imod højhastighedstog

Står det til transportminister Flemming Hansen (K), kan DSB godt opgive enhver tanke om et højhastighedstog
21. juni 2007

Pendlingens mareridt

"Goddag, det er DSB med en passagermeddelelse. Vi kan oplyse, at vi på grund af varme skinner kører efter en nødkøreplan. Passagerer til Århus bliver en halv time forsinket...

Sider

  • 19. april 2008

    Jorden rundt på 381 dage

    Grøn mission. Det kan sagtens lade sig gøre at rejse hele verden rundt uden at flyve - det har to englændere gjort for at vise vejen for bæredygtig rejsekultur og promovere, hvad de kalder for 'langsomhedens dyd'
    Grøn rejse. Som slow tourist i et tog oplever man et lands historie, kultur og landskab fare forbi. Og så er det godt for miljøet. Her den transsibiriske jernbane.
  • Kronik
    3. august 2001

    Chat med en fremmed

    Den globale storby skaber ikke et nært globalt fællesskab, men sender os ud som kropsløse robotter i det sjælløse rum