Emne

højhastighedstog

Regeringen tager fejl, når den sender højhastighedstog ind på krybesporet

Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje

Kærligheden falder hastigt i værdi

Cost-benefit-analyser af brugen af naturressourcer har den indbyggede brist, at de altid skævvrides til fordel for pengeinteresser

Fogh parat til at fremrykke investeringer

Regeringen vil sænke skatten og indskyde kapital i bankerne for at dæmme op for den økonomiske krise, sagde statsminister Anders Fogh Rasmussen i sin nytårstale i aftes

Fælles front mod motorveje

For 100 år siden udtalte Henry Ford: "For hver god vej som bygges, vil flere biler blive taget i brug, og jo flere biler der kommer, jo stærkere bliver kravet om nye og bedre veje." Man må sige, han har fået ret. Fordi de regerende politikerne ikke har modarbejdet denne udvikling

Fremtiden(s) skinner

Efter et langt tilløb melder regeringen nu ud med en investeringsplan for kollektiv trafik. Det bliver markedsført som en storslået satsning, men virkeligheden er mere jordnær

Hvem vil købe Alitalia?

For et halvt år siden var det italienske flyselskab Alitalia ved at blive opkøbt af Air France-KLM, men så blev der udskrevet valg. Nu er der pludselig ingen købere, og regningen ender hos de italienske skatteydere

Jorden rundt på 381 dage

Grøn mission. Det kan sagtens lade sig gøre at rejse hele verden rundt uden at flyve - det har to englændere gjort for at vise vejen for bæredygtig rejsekultur og promovere, hvad de kalder for 'langsomhedens dyd'

Begrænsning af overflødige flyrejser frem for aflad

Vidensmedarbejdere rejser meget med fly for at holde møder, som langtfra altid er nødvendige. Det kan man jo se nærmere på, og det gør flere store virksomheder allerede, for SAS-ideen om de 17 kroner i miljøafgift forslår ikke. Flere højhastighedstog er også en mulighed

Trafikminister imod højhastighedstog

Står det til transportminister Flemming Hansen (K), kan DSB godt opgive enhver tanke om et højhastighedstog

Pendlingens mareridt

"Goddag, det er DSB med en passagermeddelelse. Vi kan oplyse, at vi på grund af varme skinner kører efter en nødkøreplan. Passagerer til Århus bliver en halv time forsinket...

Sider

Mest læste

  1. Grøn mission. Det kan sagtens lade sig gøre at rejse hele verden rundt uden at flyve - det har to englændere gjort for at vise vejen for bæredygtig rejsekultur og promovere, hvad de kalder for 'langsomhedens dyd'
  2. Kommentar til Claus Bryld 31. MAJ - Både Kirsten & Michala Kiser Lylloff's kronik "Da Danmark var 'nærområde'" (Politiken, 28. maj) og Claus Brylds (CB) kronik "Er fjenden min næste?" (Information, 31, maj) blotlægger med rystende klarhed forhold, som jeg i mange år kun dunkelt har anet, men som kronikørernes kontante oplysninger nu har givet mig smertelig vished for...
  3. Siden magtskiftet for to år siden, har Slovakiet vendt ryggen mod øst og fronten mod medlemskab af EU og introduktion af den forjættede euro Øst for euroen BRATISLAVA – De to mænd i uniformer, hver bevæbnet med pistol og stempel, gør et langt ophold i kupeen ved siden af mig...
  4. Bagsidens medarbejder forsøger at undgå at ironisere over ny, moderniseret bog om takt og tone. Det lykkes (næsten)
  5. EU magter ikke at dæmme op for de transnationale selskabers stigende indflydelse på udviklingen LOBBYISME Et af Ja-fløjens vigtigste argumenter i de sidste mange års debat om øget EU-integration har været, at nationalstaten er blevet en for lille enhed til at klare de udfordringer en stadig stigende globalisering af økonomien har stillet...
  6. For 100 år siden udtalte Henry Ford: "For hver god vej som bygges, vil flere biler blive taget i brug, og jo flere biler der kommer, jo stærkere bliver kravet om nye og bedre veje." Man må sige, han har fået ret. Fordi de regerende politikerne ikke har modarbejdet denne udvikling
  7. Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje