Emne

Horror

Black horror-gyser kapitaliserer på en tidsånd, der hungrer efter komplekse opgør med racisme

Ubehag og klichéfremstillinger af sort lidelse fletter sig om hinanden i et middelmådigt og uinteressant-forvirrende debutantbud på en ellers fascinerende, vred og vigtig genre: black horror

Megasyret horrorfilm udstiller vores narkotiske forhold til mode og forbrug

Den engelske tekstilhorrorfilm ’In Fabric’, der har premiere på streaming, er ikke bare en fortælling, der taler direkte til underbevidstheden. Det er også en undersøgelse af vores narkotiske forhold til mode og forbrug og vores dybe fremmedgørelse i et stadig mere maskinelt samfund

H.P. Lovecrafts forfatterskab er ét langt studie i rædsel og vanvid

H.P. Lovecraft har fået en sen og overvældende anerkendelse for et forfatterskab, der først var usynligt, siden marginaliseret og nu i disse år massivt til stede som inspiration for tv-serier, film og litteratur. Hans komplette fiktionsværk er nu blevet oversat til dansk

Kim Leines ’Dansk Standard’ virker mere som et manuskript til en B-film end en roman

Kim Leine skifter spor med sin nye, groteske horrorroman, der er mere kulørt og overfladisk end pirrende og uhyggelig. Et markant dyk i forfatterskabet

Drilske Gaspar Noé smadrer os atter med grundangst i dansehorrorfilmen ’Climax’

Man har aldrig lyst til at være i en film af fransk films drilske djævleyngel, Gaspar Noé. Heller ikke i arthousehorroreksperimentet ’Climax’, der lader unge dansere selvudslette på LSD en mareridtsk nat, som hverken de – eller publikum – kan slippe væk fra. Det bør man både hade og takke Noé for

Hør ikke Thom Yorkes horrorfilmskompositioner i en mørk skov

Radiohead-frontmanden Thom Yorke forhekser sin lytter med repetitive klaverstykker, dødsrallende hvisken og musikalsk magi på soundtracket til Luca Guadagninos genindspilning af horrorfilmen ’Suspiria’

Irakisk version af Frankenstein er en politisk horrorroman om et sønderlemmet land

Ahmed Saadawi har lavet en irakisk version af Shelleys ’Frankenstein’

Børnelivets horror

Ensomhed, mobning og voldsom død. Det er ikke temaer, vi bryder os om at tænke på i forbindelse med vores børn. Den grafiske roman ’Thornhill’ minder os på formmæssig original vis om, at det findes

Ramt af en forbandelse kastet af en kejtet, sorgfuld 16-årig

Yorgos Lanthimos’ stilrene og stilfærdige horrorfilm ’The Killing of a Sacred Deer’ gør en sorgramt teenagedreng til udgangspunkt for en voldsom destruktiv kraft

Alien bruger intellektuel glidecreme til rå horror

Angsten fra 1979 er svær at genfinde i Ridley Scotts første fuldbyrdede tilbagevenden til Alien-bæstet – siden hans første skelsættende film, ’Alien’ fra 1979. Det er en skidt retur til hans mesterlige fortid. Tynget af mekanisk horror og sågar fjollet action. Og så handler den i øvrigt mest om kunstig intelligens

Sider

Mest læste

  1. Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
  2. Kim Leine skifter spor med sin nye, groteske horrorroman, der er mere kulørt og overfladisk end pirrende og uhyggelig. Et markant dyk i forfatterskabet
  3. Ubehag og klichéfremstillinger af sort lidelse fletter sig om hinanden i et middelmådigt og uinteressant-forvirrende debutantbud på en ellers fascinerende, vred og vigtig genre: black horror
  4. Heksen er en hilsen fra en uregerlig og nådesløs natur i Robert Eggers’ subtile horrordebut, ’The Witch’
  5. H.P. Lovecraft har fået en sen og overvældende anerkendelse for et forfatterskab, der først var usynligt, siden marginaliseret og nu i disse år massivt til stede som inspiration for tv-serier, film og litteratur. Hans komplette fiktionsværk er nu blevet oversat til dansk
  6. Man har aldrig lyst til at være i en film af fransk films drilske djævleyngel, Gaspar Noé. Heller ikke i arthousehorroreksperimentet ’Climax’, der lader unge dansere selvudslette på LSD en mareridtsk nat, som hverken de – eller publikum – kan slippe væk fra. Det bør man både hade og takke Noé for
  7. Yorgos Lanthimos’ stilrene og stilfærdige horrorfilm ’The Killing of a Sacred Deer’ gør en sorgramt teenagedreng til udgangspunkt for en voldsom destruktiv kraft