Emne

humanisme

Gå hjem, Mærsk, du er fuld

En ny reklamefilm for Mærsk som hip og rummelig arbejdsplads indkapsler på kun tre minutter og 48 sekunder, hvor kikset og kynisk det er, når firmaer stiller sig på skuldrene af politiske kampe for at promovere sig selv, skriver kulturjournalist Lone Nikolajsen i denne kommentar

Danmark må tage sig af de 27 afrikanske skibbrudne på tankskibet Mærsk Etienne

Hvis de bestræbelser, som den danske udenrigstjeneste udfolder over for såvel Malta som Tunesien, ikke i en meget nær fremtid bærer frugt, må Danmark tage imod de 27 skibbrudne afrikanere på Maersk Etienne og vurdere, om der er grundlag for at give dem asyl

Humanister blandt de borgerlige i Norge viser vejen i forhold til børn af IS-krigere

Norges borgerlige statsminister Erna Solberg skubbede sit skrøbelige regeringssamarbejde ud over kanten til fordel for et humanistisk princip om, at børn af IS-krigere ikke selv vælger deres forældre

Vores samfund har mistet evnen til at lytte til det menneskelige hjerte

Fra vi er helt små, tages vi væk fra vores forældre og sættes ind i et system, der fokuserer på præstation, arbejde og vækst. Denne kronik er et råb om hjælp og et ønske om, at vores politikere snart vågner op og forstår, at mennesket ikke er en maskine, skriver hjemmegående mor Sofia Rasmussen i dette debatindlæg

Fire EU-lande har taget det måske mest humane skridt, vi har set på flygtningeområdet i årevis

En midlertidig aftale om fordeling af flygtninge og migranter mellem Italien, Malta, Frankrig og Tyskland kan vise vejen mod fælles løsninger på et område, som har splittet EU. Det er en mulighed for at stoppe den uværdige behandling af flygtninge og migranter, som krydser Middelhavet

Racisterne tabte valget, men vil vi sammenholdet, kan vi ikke hvile på laurbærrene

Det var en sejr, at valget kom til at handle så meget om klima. Men vi må ikke glemme alle dem, der stemte for at deportere en hel befolkningsgruppe, skriver medicinstuderende Zainab Nasrati i dette debatindlæg.

Danske børn i Syrien skal ikke straffes for deres forældres forbrydelser

Det er en afskyelig handling at rejse til Syrien og kæmpe for dødskulten Islamisk Stat. Men Danmark må som en civiliseret retsstat besinde sig på at beskytte de børn med dansk statsborgerskab, der er fanget under miserable forhold i lejre for formodede IS-støtter

Efter 23 år i Danmark kæmper jeg stadig for at bevise, at jeg også er et menneske

I udlændingedebatten lyder det nærmest, som om det er kriminelt at søge om asyl. Flygtninge bliver ikke betragtet som ligeværdige mennesker i de lande, hvor de søger beskyttelse, skriver den tidligere flygtning, Mustafa Kemal Topal, i dette debatindlæg

Døde den europæiske humanisme i bestræbelsen på at lukke de ydre grænser?

Antallet af såkaldt ’uregelmæssige ankomster’ til Europa er styrtdykket siden flygtningekrisen i 2015. EU har sat hårdt ind med militære operationer og tvivlsomme aftaler med autoritære regimer. Spørgsmålet er, om prisen for de lukkede grænser har været den europæiske humanisme?

Sider

Mest læste

  1. I denne måned ville den franske filosof Emmanuel Levinas være fyldt hundrede år. Arrangementer verden over vil i årets løb fejre ham som en af det 20. århundredes mest markante tænkere - som også Søren Krarup kunne lære noget af
  2. Den britiske aktivist, socialist og humanist Ken Loach fortæller i sin nye film, ’I, Daniel Blake’, om et socialsystem, der knuser de mennesker, det burde hjælpe
  3. At læse Sartre i dag fører lige ind i de allerstørste spørgsmål om det Gode, det Onde og Frihedens etik I et berømt foredrag om "Gudsbegrebet efter Ausch-witz" (1984) diskuterer den jødiske filosof Hans Jonas, om eksistensen af en almægtig og algod Gud kan være i harmoni med nazisternes forbrydelser i koncentrationslejrene...
  4. Få har som en franske filosof Michel Foucault analyseret samfundets forhold til sine gale og vanvittige. I år er det 50-året for hans filosofiske milepæl ’Galskabens historie’
  5. I anledning af Peter Kemps udlægning af den barmhjertige samaritan
  6. Fra vi er helt små, tages vi væk fra vores forældre og sættes ind i et system, der fokuserer på præstation, arbejde og vækst. Denne kronik er et råb om hjælp og et ønske om, at vores politikere snart vågner op og forstår, at mennesket ikke er en maskine, skriver hjemmegående mor Sofia Rasmussen i dette debatindlæg
  7. Diogenes ledte ved højlys dag efter mennesket med en lygte, Julius Bomholt fandt det for cirka 50 år siden. Dengang talte politikere nemlig om medmennesket på en helt anden måde end i dag, hvor det mest handler om økonomisk snævre kalkuler. Men hvorfor ikke igen se på medmennesket - som en velfærdsdynamo?
  8. Menneskets forhold til at spise dyr gik først i det 20. århundrede så vidt, at selve dyret nærmest forsvandt. Det er kød fra kølemontrer, vi spiser, ikke dyr. Dette ’kød’ er resultatet af en lang historie om den vestlige verdens metafysik, som især to franske filosoffer, Élisabeth de Fontenay og Florence Burgat, har undersøgt og bragt ind i filosofiens abstrakte templer