Emne

IC4-togene

Kronik
2. juli 2020

IC4 – en fejltagelse, der er for god til at gå til spilde

Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik
’IC4 forbliver en skandale, som ikke bør glide over i historiens glemsel. En del af ansvaret var DSB’s, men at for eksempel trafikministre gennemsnitlig kun ’holder’ i 19 måneder, er næppe heller befordrende,’ skriver René Flamsholt Christensen i dagens kronik.
Leder
9. maj 2016

Tog tortur

Hvis en offentlig investering er nødvendig – sådan som den er det i jernbanernes fremtid – er der ingen grund til fondsfiduser
Et IC4-tog står som skrot på Randers banegårdscenter.
Klumme
19. april 2014

Fælles IC4-fiasko

Er der én ting, alle danskere går op i, er det den offentlige transport. Derfor er det befriende, når politikerne er enige om ikke at slå politisk plat på en af de største politiske skandaler nogensinde
Satire
13. juni 2013

Bagsiden: IC4 er ’tvivlsomt’

Statsbanerne tvivler på, at alle de bestilte italienske tog kommer ud at køre i Danmark. Et af dem har Silvio Berlusconi foræret til Gaddafi
Leder
30. november 2011

Frontale påkørsler

Hvem sagde social lighed? I hvert fald ikke transportministeren. Med den ene hånd plukker han passagererne, mens han med anden vil øge honorarerne til DSB’s bestyrelse
Analyse
16. november 2011

DSB overtog aben — til halv pris

Statsbanerne fik 2,25 milliard kr. i prisnedslag på de fejlbehæftede IC4-tog i 2009. Til gengæld blev DSB selv ansvarlig for deres driftsikkerhed
Efter adskillige års forsinkelse kørte de første IC4-tog på danske skinner i 2008. arkiv
Nyhed
24. marts 2010

DSB skiller sig af med topchefen for jernbanesikkerhed

En afgørende brik skal snart på plads i puslespillet om det skandaliserede IC4-projekt, der fortsat kæmper med svære computerproblemer. DSB's sikkerhedschef er kritisk over for togene, men blev sendt hjem med mundkurv på. Ny chef kommer fra Søværnets skoleskibe, hvilket vækker undren
Mens DSB profilerer sig på, at IC4-projektet for alvor er i fremdrift, er sikkerhedschefen ikke længere ombord.
Nyhed
4. juli 2009

IC4-tog er dyre i drift

En rapport fra Trafikstyrelsen viser, at de dieseldrevne IC4-tog bruger langt mere energi pr. kilometer end eltog. Der skal elektrificeres i et langt højere tempo, end det nu er planen, mener en trafikforsker
Baggrund
12. juni 2009

IC4-tog skal på ferie til Italien

Et rigtig IC4-tog nøjes ikke med strækningen fra Århus til København. Forude venter de hjemlige himmelstrøg i Italien atter
Baggrund
2. juni 2009

Venstre: IC4-tog er pest eller kolera

Danskerne vil om knap 10 år kunne køre i el-tog på hovedstrækningerne mellem landsdelene, siger Venstre. I 2020 skal de meget omtalte IC4-tog nemlig køre på regionale strækninger, hvis de kommer. Det er nu DSB's risikable ansvar, påpeger en ekspert

Sider

  • Baggrund
    20. maj 2009

    DSB og AnsaldoBreda indgår forlig i IC4-skandalen

    Togleverandøren AnsaldoBreda har fået vredet armen om. DSB har betalt lidt mere end tre milliarder kr. ud af den samlede pris på fem for de 83 IC4-togsæt. De resterende to milliarder bliver næppe betalt, men de kan snildt få ben at gå på andre steder
    Togleverandøren AnsaldoBreda har fået vredet armen om. DSB har betalt lidt mere end tre milliarder kr. ud af den samlede pris på fem for de 83 IC4-togsæt. De resterende to milliarder bliver næppe betalt, men de kan snildt få ben at gå på andre steder
  • Kronik
    2. juli 2020

    IC4 – en fejltagelse, der er for god til at gå til spilde

    Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik
    ’IC4 forbliver en skandale, som ikke bør glide over i historiens glemsel. En del af ansvaret var DSB’s, men at for eksempel trafikministre gennemsnitlig kun ’holder’ i 19 måneder, er næppe heller befordrende,’ skriver René Flamsholt Christensen i dagens kronik.
  • Baggrund
    12. juni 2009

    IC4-tog skal på ferie til Italien

    Et rigtig IC4-tog nøjes ikke med strækningen fra Århus til København. Forude venter de hjemlige himmelstrøg i Italien atter
  • Nyhed
    3. april 2009

    Kæmpe retssag om IC4-togenes forsinkelse på vej

    DSB's kommende generation af tog forsvinder i horisonten. Scenariet, alle gerne havde undgået, rykker tættere på. Et langvarigt slagsmål i retten om 83 spøgelses-togsæt og over tre mia. kr. for brudte italienske løfter gennem otte år
    DSB arbejder på højtryk med en omfattende nødplan i erkendelse af, at IC4-togene måske aldrig kommer til at køre på skinner. For snart et år siden stillede DSB den italienske producent Ansaldobreda et ultimatum: 14 togsæt skulle være leveret til maj 2009. Der er i dag godt tre uger til.
  • Nyhed
    24. marts 2010

    DSB skiller sig af med topchefen for jernbanesikkerhed

    En afgørende brik skal snart på plads i puslespillet om det skandaliserede IC4-projekt, der fortsat kæmper med svære computerproblemer. DSB's sikkerhedschef er kritisk over for togene, men blev sendt hjem med mundkurv på. Ny chef kommer fra Søværnets skoleskibe, hvilket vækker undren
    Mens DSB profilerer sig på, at IC4-projektet for alvor er i fremdrift, er sikkerhedschefen ikke længere ombord.
  • Analyse
    16. november 2011

    DSB overtog aben — til halv pris

    Statsbanerne fik 2,25 milliard kr. i prisnedslag på de fejlbehæftede IC4-tog i 2009. Til gengæld blev DSB selv ansvarlig for deres driftsikkerhed
    Efter adskillige års forsinkelse kørte de første IC4-tog på danske skinner i 2008. arkiv