Emne

identitet

’Burning’ viser en mystisk verden, hvor der drikkes dyr vin i lugten af kokasser

Den sydkoreanske film ’Burning’ er et stilfærdigt rivravruskende sammenstød mellem ansvar, historie, følelse over for moralsk fordærv, æstetik, kynisme. Og samtidig insisterer den lige til det sidste på, at verden er mystisk

Julekalender: Jeg skammer mig over, at jeg ikke har et mere oprørsk sind

Journalist Lærke Cramon lever et liv uden store følelsesmæssige udsving. Det har sine fordele ikke at føle livet så stærkt, men hun er begyndt at synes, det er slapt af hende, at hun ikke tager større del i verden

»Da du sagde, du ville lave en feministisk historie om kvindefrigørelse ud af ’Aladdin’, tænkte jeg, at det nemt kunne gå galt«

Da Christian Lollike skulle opsætte Oehlenschlägers orientalistiske lystspil ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater, sørgede han for at tilknytte en af de skarpeste kritikere af hans foregående forestilling ’Black Madonna’, Nazila Kivi, til at udfordre hans opfattelse af, hvad det var for en historie, han skulle fortælle. På den anden side af en hård modtagelse og en proces fuld af tvivl fortæller de om de diskussioner, de har haft undervejs

»Begrebet ensomhed er mere præcist end begrebet kvinde eller nationalist eller belgier«

Kunstneres køn, farve, opvækst eller privilegier er ifølge filminstruktør Max Kestner sjældent hverken relevant eller interessant. Det interessante er kunstnerens indlevelsesevne og erfaringer, og erfaringer handler ikke om identitet, men om almenmenneskelige følelser som skuffelse, håb, fryd, ensomhed og kærlighed

’Kapitalisme er Irlands nye religion’

Sally Rooney bliver kaldt en ny generations stemme. Hun er vokset op i et Irland, hvor kirken har mistet sit greb, og folk forarges over mørke og dystre sider af landets katolske fortid. Der, hvor kirken har sluppet, har kapitalismen uforstyrret taget over

Det handler om de andre

Noget tyder på, at de unge aldrig har haft det værre. Men meget af det, vi taler om som psykisk lidelse, er i virkeligheden social lidelse. Vi spejler os i de andre, begærer det, de andre begærer og forsøger at forløse det unikke ved at kopiere

»Jeg kan sætte mig ind i karakterer, der er så langt væk fra vores hverdag, at de nærmest ikke er en del af den«

Den iranskfødte og i Danmark bosiddende filminstruktør Ali Abbasi stiller spændende spørgsmål om klasse og identitet i sin nye film, den opsigtsvækkende fabel ’Grænse’. Information har talt med Ali Abbasi, der selv mener, at han har valgt sin identitet. Han er ikke, hvad andre synes, at han skal være

De, der elsker grillpølser, skal være velkomne på ’Team reducer kødforbruget’

Det er alle os, der gerne vil skære ned på kødet, men som ikke er fuldgyldige medlemmer i veganerklubben, der er brug for, hvis vi skal reducere CO2-aftrykket. Derfor er det håbløst, når debatten bliver til en kamp om identitet

’De Utrolige 2’ er en af de skarpest designede, smukkeste og mest charmerende animationsfilm nogensinde

Brad Birds ’De Utrolige 2’ er en voldsomt morsom og smukt designet animationsfilm om en familie af superhelte, der skal lære at begå sig i forhold til hinanden og verden omkring sig

Tysk venstrepopulistisk initiativ skal vinde AfD-vælgere tilbage

Tysk fløjpolitik er i opbrud: Lederen af venstrefløjspartiet Die Linke, Sarah Wagenknecht, er initiativtager til en ny ’samlebevægelse’, der vil »respektere national identitet« og holde styr på indvandring. Samtidig foreslår det højreradikale AfD højere velfærdsydelser

Sider

Mest læste

  1. Sociale netværkssider som Facebook er en vigtig brik i unges identitetsdannelse. Selvros går ikke an. Det er først, når vennerne skriver flatterende om en, at det rigtigt tæller
  2. Den sydkoreanske film ’Burning’ er et stilfærdigt rivravruskende sammenstød mellem ansvar, historie, følelse over for moralsk fordærv, æstetik, kynisme. Og samtidig insisterer den lige til det sidste på, at verden er mystisk
  3. Da Christian Lollike skulle opsætte Oehlenschlägers orientalistiske lystspil ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater, sørgede han for at tilknytte en af de skarpeste kritikere af hans foregående forestilling ’Black Madonna’, Nazila Kivi, til at udfordre hans opfattelse af, hvad det var for en historie, han skulle fortælle. På den anden side af en hård modtagelse og en proces fuld af tvivl fortæller de om de diskussioner, de har haft undervejs
  4. Journalist Lærke Cramon lever et liv uden store følelsesmæssige udsving. Det har sine fordele ikke at føle livet så stærkt, men hun er begyndt at synes, det er slapt af hende, at hun ikke tager større del i verden
  5. Behovet for anerkendelse er en del af drivkraften i vores brug af sociale medier. Men vi søger alene anerkendelse for de dele af vores personlighed, som vi forestiller os vinder accept i vores omverden. Derfor forbliver anerkendelsen ufuldstændig og vores behov for den umætteligt
  6. Alle samfund er multikulturelle, uanset om der er etniske minoriteter eller ej. Den ideologiske myte om en dansk enhedskultur holder mindre og mindre i en tid, hvor globaliseringen og migrationen for alvor har fået fart på Retfærd & Velfærd Flygtninge og indvandrere fra tredje lande tilhører kategorien etniske minoriteter i Danmark - etniske danskere udgør majoriteten...
  7. ‘Min kone er meget bedre til det sociale’, kan man høre mænd påstå. Problemet kan være, at de selv som mænd og fædre aldrig har forladt sønne-rollen. Dermed afskærer de både sig selv samt deres kone og børn fra mange udviklingsmuligheder
  8. Voldelige computerspil rummer negative påvirkninger på børn og unge. Særligt helt små børn og kontaktsvage børn er påvirkelige. Et fælles træk hos disse er, at de har svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi, så forældre må forholde sig til den forråelse, de kan komme til at indgå i