Emne

identitetspolitik

I Henrik Dahls nye bog tager han kampen op mod identitetspolitikken

Der er ingen mellemvej i Henrik Dahls nye bog ’Den sociale konstruktion af uvirkeligheden’. Enhver tanke bliver tænkt til sin ekstreme ende, og alle de nye rettighedskampe, der pibler frem i disse år, bliver reduceret til »identitetspolitikken«

Forskere og studerende går i rette med Henrik Dahl: At diskutere køn, etnicitet og sprog er ikke farlig identitetspolitik

Identitetspolitikken har inficeret samfundet via forskere og studerende på samfundsvidenskab og humaniora, skriver folketingsmedlem Henrik Dahl (LA) i sin nye bog. Dahl har delvist ret, mener nogle forskere og studerende, mens andre synes, at han ser spøgelser

Maria Damkjær hiver identitetspolitikken ind i undervisningslokalet: »Jeg vil være en allieret«

På universiteterne som i samfundet raser debatten om identitetspolitik og krænkelsesparathed. Men i virkeligheden handler det bare om at tage hensyn til hinanden, mener underviser Maria Damkjær, som har fundet på en pragmatisk og nem måde at gøre netop det på

Ditlev Tamm: »Den store styrke ved at blive ældre er, at der er så meget, man kan være ligeglad med«

Han er dommersøn, juraprofessor og selverklæret konservativ. Men han er også optaget af køn, queer og crossdressing. Modsætningerne mødes i den 74-årige Ditlev Tamm, der som barn fik at vide, at han ikke skulle stikke ud og først sent i livet besluttede sig for alligevel at gøre det

Sørine Gotfredsen læser sin egen nationalkonservatisme ind i historien om Kain og Abel

Historien om Kains mord på Abel kan lige så godt læses som et råb om anerkendelse som en nationalknservativ fortælling, hvilket Sørine Gotfredsen gør i sin kronik i Information. Ligesom Kain vil vi alle sammen gerne høre til, skriver Ann-Claire Olsen i dette debatindlæg

De røde forbedrer ikke minoriteters forhold, de fastholder dem i en selvødelæggende kultur

Den identitetspolitiske venstrefløj fastholder minoriteter i offerrollen, ydmyger dem med medlidenhed og ansporer dem til at reproducere en selvødelæggende kultur. Derfor bør de selvretfærdige røde bekæmpes, skriver Kasper Støvring i kronikserien om, hvad de blå er vrede over

De borgerlige kæmper for at opretholde et samfund, som kun tilgodeser dem selv

Borgerlige og konservative debattører promoverer et forældet verdenssyn ved at kritisere mennesker, som har en anden holdning end den, der tilgodeser dem. Det er ikke bare selvisk, det er også dem, med deres forsnævrede verdenssyn, som er en trussel for samfundet, skriver antropolog Ala Jamal Zareini i dette debatindlæg

Vi har brug for et besindigt ideal i debatten om kønsidentitet

Måske har vi brug for at spørge os selv og hinanden, hvad en idealiseret figur som Jesus ville gøre i forhold til identitetspolitiske debatter som eksempelvis den om transkønnedes ligestillingskamp, skriver psykolog og seniorforsker Heidi Frølund i dette debatindlæg
Jan-Werner Müller

Den antiracistiske bevægelse er ikke identitetspolitik

Black Lives Matter er ikke et udtryk for en hævdelse af ’sort identitet’, men et ønske om reel lighed i et samfund, hvor de grundlæggende universelle rettigheder ikke er universel virkelighed, skriver den tyske professor Jan-Werner Müller i dette debatindlæg

Skal tolerance, forskningsfrihed og fredelig racesameksistens skrottes som venstrefløjsidealer?

Ifølge kritikere som Rolling Stones-redaktøren Matt Taibbi er det, hvad fanatiske kræfter på USA’s nye venstrefløj er i færd med. Har Taibbi ikke opdaget COVID-19, politivolden og den økonomiske nedsmeltning, lyder modsvaret

Sider

Mest læste

  1. Det er vigtigt at skelne mellem krænkelser med vold og krænkelser af identitet. Den ene skal mødes af en retssag, den anden af en undskyldning. Lyt, forstå, sig undskyld og kom videre, foreslår to hvide akademikermænd ved CBS i dette debatindlæg
  2. Et alternativt vokabular er de senere år gledet ind i vores almindelige hverdagssprog. Det rummer nye ord som ’privilegieblindhed’ og ’krænkelseskultur’, og det har gjort spørgsmål om identitet og anerkendelse til en fast del af den offentlige samtale. Identitetspolitik, kalder vi det. Men hvad betyder det egentlig? Vi er taget på en historisk rejse fra bondekultur over borgerrettighedskampe og gennem Mumidalen – for at blive klogere
  3. Der er ingen mellemvej i Henrik Dahls nye bog ’Den sociale konstruktion af uvirkeligheden’. Enhver tanke bliver tænkt til sin ekstreme ende, og alle de nye rettighedskampe, der pibler frem i disse år, bliver reduceret til »identitetspolitikken«
  4. Han er dommersøn, juraprofessor og selverklæret konservativ. Men han er også optaget af køn, queer og crossdressing. Modsætningerne mødes i den 74-årige Ditlev Tamm, der som barn fik at vide, at han ikke skulle stikke ud og først sent i livet besluttede sig for alligevel at gøre det
  5. I et år fuld af identitetspolitik har musiker og debattør Henrik Marstal kritiseret maskulinitetskultur, udklædningsfester og sat spørgsmålstegn ved julemandens køn. Og selv om folk stadig hidser sig op over det, han siger, oplever han, at tidsånden er med ham
  6. Ingen har ret til at blive skærmet for ubehag – hverken feministiske killjoys eller Gyldendals direktør, Morten Hesseldahl. Men konfronteret med ubehagelige synspunkter bliver mange defensive, og så er det svært at lære noget af samtalen, skriver forsker Ditte Marie Munch-Jurisic i dette debatindlæg
  7. Identitetspolitikken har inficeret samfundet via forskere og studerende på samfundsvidenskab og humaniora, skriver folketingsmedlem Henrik Dahl (LA) i sin nye bog. Dahl har delvist ret, mener nogle forskere og studerende, mens andre synes, at han ser spøgelser
  8. Ingen nulevende dansk statsborger eller den nuværende danske stat har haft andel i slavetiden. Indbyggerne i Vestindien har ikke selv været slaver. Derfor giver kravet om, at Danmark skal undskylde for sin kolonifortid ingen mening