Emne

indie

Britisk musikselskab fejrer 40 år, og Informations musikredaktør mindes skråleriet og euforien

Pladeselskabet 4AD var den mystiske loge for folk på flugt fra 80’ernes overfladelir og 90’ernes ironiske dødvande. Musikken lød som ingen anden, og deres pladecovere var en erotisk mystik, som man blev suget ind i. Nu fejrer 4AD sin 40 års-fødselsdag, og Informations musikredaktør ser tilbage på de gyldne år

Codys kompositioner er utroligt rolige og forunderligt uforudsigelige

Danske Cody udfordrer på deres femte album, ’Win Some’, deres egne stemningsmættede klangflader med skrat, opfindsomhed og violiner, der vrider sig

Emily Yacinas hjerte er ikke en tromme – det er en ballon

Emily Yacinas letsindige og luftige vokal får den amerikanske sangerindes kærlighedssange til at lette på albummet ’Remember the Silver’

Ganger formidler den personlige smerte – og gør den til en fællessang

Den danske kvintet Ganger er lyden af en ny generation, der tager sagen i egen hånd. Uden at ryste på den eller gå efter billige highfives. De giver os en sammensat musik, som man kan falde over og slå sig på. Men samtidig også en sangbar og medrivende musik

Shannon Lay er den porøse folkemusiks Pippi Langstrømpe

Den amerikanske singersongwriterske Shannon Lay synger lyst og lyrisk om døden, joints og intetheden. Hendes tredje album gør ikke meget væsen af sig, men det er netop dets styrke

Danske Søn korrigerer deres inspirationskilde Morrisseys fejltagelse

Nogle gange er det efterkommernes opgave at korrigere ophavets fejltagelser. Som når det danske band Søn kritiserer de hvides privilegier, samtidig med at forsangerens inspirationskilde er engelske, højrenationalistiske Morrissey

Indieklaveret er musikkens svar på naturvin

En række musikere har sneget sig ud af finkulturens haller med deres genopdagelse af klaveret. Nogle gør det med stor frihed fra konventionerne, andre er vist bare velopdragne opportunister

To indiepionerer søger nye veje – én ud mod havet, én ind i galskaben

Panda Bear besøger et meditativt bølgende ekkolandskab på sit nye udspil, mens Xiu Xiu raser af sted med et sitrende vanvid på deres ditto. To stramt gennemførte koncepter – og to radikalt modsatrettede anvisninger for indierocken

Sharon Van Etten synger følt, lidende, desperat og forknyt

Amerikanske Sharon Van Etten elsker New York og sin synthesizer. Lyden på hendes femte album, ’Remind Me Tomorrow’, er knitrende i grynede gråtoner med minimalistiske beats. Men hendes alvor er skinnede klar, når hun vemodigt minder os om, at ingen er nemme at elske. Heller ikke hendes 17-årige selv

For ti år siden udkom Merriweather Post Pavilion - det forandrede rockstjernens idealtype

Animal Collectives hovedværk ’Merriweather Post Pavilion’ er en udgivelse, der ikoniserede den bløde og nørdede musikertype, overflødiggjorde elguitaren uden at miste rockæstetikken og beviste, at elektronik også kan lyde organisk. Information har bedt tre danske indiemusikere om at beskrive albummets betydning

Sider

Mest læste

  1. Pladeselskabet 4AD var den mystiske loge for folk på flugt fra 80’ernes overfladelir og 90’ernes ironiske dødvande. Musikken lød som ingen anden, og deres pladecovere var en erotisk mystik, som man blev suget ind i. Nu fejrer 4AD sin 40 års-fødselsdag, og Informations musikredaktør ser tilbage på de gyldne år
  2. Nogle gange er det efterkommernes opgave at korrigere ophavets fejltagelser. Som når det danske band Søn kritiserer de hvides privilegier, samtidig med at forsangerens inspirationskilde er engelske, højrenationalistiske Morrissey
  3. Den danske kvintet Ganger er lyden af en ny generation, der tager sagen i egen hånd. Uden at ryste på den eller gå efter billige highfives. De giver os en sammensat musik, som man kan falde over og slå sig på. Men samtidig også en sangbar og medrivende musik
  4. AdriAnne Lenkers andet soloalbum lyder, som om det er grebet forsigtigt ud af natten, daggryet, skumringen, den menneskelige eksistens, når den er allermest modtagelig for indtryk, stemninger, ideer og, ja, sange
  5. Danske Cody udfordrer på deres femte album, ’Win Some’, deres egne stemningsmættede klangflader med skrat, opfindsomhed og violiner, der vrider sig