Emne

indlæring

Nekrolog
26. februar 2022

Et liv er forbi: For Niels Mors var legen det fineste, der fandtes

Niels Mors ville til enhver tid forsvare børns ret til at lege, eksperimentere og fejle – både som underviser på pædagogseminariet og som far til syv
Niels Mors og barnebarn.
Kommentar
23. februar 2022

Animationsfilm kan være nøglen til at lære børn deres samtids vigtigste færdigheder

Når børn lærer at lave animationsfilm, styrker man flere af de færdigheder, som OECD har udpeget som væsentlige i vores tidsalder. Derfor bør vi overveje at omfavne den læringsform i højere grad end i dag, skriver animator hos The Animation Workshop Hanne Pedersen og psykolog og ph.d. Aase Holmgaard i denne kommentar
Animationsfilmen ’Flugt’ hjælper med at omforme talesprogets metaforer til helt konkrete handlinger. Det samme kan børn lære, hvis de selv får lov at lave animationsfilm.
Klumme
26. januar 2022

Sæt pædagogerne fri, og indfør forberedelsestid til dem

Vi skal have beslutningerne om, hvad børnene skal lære, væk fra ministerierne og forvaltningerne og ud i institutionerne. Det er trods alt os, der er uddannet i børns udvikling, skriver pædagog Mette Skovhus Larsen i denne klumme
Politikerne skal være velkomne til fortsat at mene noget om daginstitutionerne – der er faktisk brug for politiske ambitioner, skriver Mette Skovhus Larsen.
Kommentar
12. januar 2022

Det er en fejl at opstille en modsætning mellem omsorg og læring

Det giver ikke mening at tale om omsorg og læring som modsatrettede aktiviteter. Et aktivt samvær mellem barn og pædagog bidrager til nærvær, omsorg og trivsel, samtidigt med at barnet får mulighed for at tilegne sig kundskaber og færdigheder, skriver forskerne Stig Broström og Ole Henrik Hansen fra DPU
Småbørnspædagogikken har de seneste 20 år teoretisk og praktisk søgt at knytte omsorg og læring sammen, en stræben, man internationalt betegner educare med en sammenskrivning af ’care’ og ’education’.
Læserbrev
12. oktober 2021

Lukkede vinduer og beskidte ventilationsanlæg hindrer eleverne i at lære

Elevers faglighed påvirkes så meget af dårligt indeklima, at der kan være op til et års forskel på deres præstationer set over et helt folkeskoleliv. Det giver unødvendig mistrivsel i alt for mange danske skoler, skriver næstformand for DSU Katrine Evelyn Jensen og formand for Blik og RørUngdom Kasper Jørgensen
Elevers faglighed påvirkes så meget af dårligt indeklima, at der kan være op til et års forskel på deres præstationer set over et helt folkeskoleliv. Det giver unødvendig mistrivsel i alt for mange danske skoler, skriver næstformand for DSU Katrine Evelyn Jensen og formand for Blik og RørUngdom Kasper Jørgensen
Nyhed
11. august 2020

Støttepartier om skæv lærerfordeling: Sæt målrettet ind på skoler med mange udsatte

Flere penge og mere faglig frihed til at håndtere udfordringerne på skoler med mange socialt udsatte elever er en af vejene til at sikre, at de fagligt stærkeste lærere søger hen på de skoler, lyder det fra regeringens støttepartier
Skal de udsatte skoler formå at tiltrække de bedst kvalificerede lærere, skal de have flere ressourcer, mener Jakob Sølvhøj fra Enhedslisten.
Nyhed
10. august 2020

Ny forskning: Ressourcestærke lærere underviser de mest ressourcestærke børn

Nyt studie afdækker hidtil ukendt ulighed i den danske folkeskole, som i dag åbner efter sommerferien. Lærerressourcerne fordeler sig skævt på tværs af skoler, og det er de mest ressourcestærke børn, der får undervisning af de mest ressourcestærke lærere
Børn af forældre med en videregående uddannelse går typisk på skoler med ressourcestærke lærere, viser ny undersøgelse.
Læserbrev
23. marts 2020

Det er akademisk virkelighedsforagt at insistere på, at læring kun sker i daginstitutionerne

Vores børns institutioner er de seneste 15 år blevet underlagt en læringsdiskurs, hvor al fokus er på nyttemaksimering og optimering af børnenes læring. Det er et udtryk for et forarmet samfundssyn, skriver Ib Jensen i dette debatindlæg
Kronik
17. marts 2020

Nej, det skader ikke ghettobørns integration, når vi tvinger dem i vuggestue. Tværtimod

Samfundet svigtede børn fra ghettoen inden loven om obligatoriske læringstilbud. Børn lærer nemlig bedst i vuggestuealderen, og når forældrene ikke taler dansk i hjemmet, er det at starte i vuggestue den korteste vej til dansk sprog, kultur og koder, skriver tidligere lektor Anna K. Andreasen i dette debatindlæg
Også i legens verden vil de fem- til seksårige børn med ringe sprogkundskaber have problemer. Børn i den alder leger regellege og er kritiske over for børn, der ikke følger de regler, normer og værdier, der hersker i samfundet.
Klumme
7. oktober 2019

Selv i 2019 har børn godt af at lære at skrive i hånden

Jeg lærte selv at skrive skråskrift med penneskaft og fjederpen, i dag foregår skoleskrivning næsten kun på tastatur. Men forskere peger på, at den gode gammeldags håndskrift faktisk er bedre, når man skal lære, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme
Jeg lærte selv at skrive skråskrift med penneskaft og fjederpen, i dag foregår skoleskrivning næsten kun på tastatur. Men forskere peger på, at den gode gammeldags håndskrift faktisk er bedre, når man skal lære, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme

Sider

  • 27. oktober 1997

    Intelligens i havet

    Mange mennesker betages af delfiner. Delfiner har haft betydning for mennesket fra de tidligste tider, ikke blot som fangstdyr men også som natursymbol Delfiner Delfinerne, der hører til hvalerne, er sociale dyr med store, højt udviklede hjerner...
  • 17. april 2008

    1968 - og det der fulgte

    Københavns Universitets rektor, Mogens Fog, var en stærk allieret med de studerende. Han gav legitimitet til studenteroprøret, der fra marts 1968 gik indtog landet. Over hele Europa blev universiteterne vækket fra deres Tornerosesøvn
    Midtpunkt. Studenterdemonstration 1968. Ungdomsoprørerne besætter Københavns Universitet. Her ses studenterne sammen med rektor Mogens Fog i med en smøg.
  • Nyhed
    25. marts 2011

    Hierarkiske pigegrupper ødelægger indlæringen

    En britisk professor i pædagogik, har forsket i, hvordan hierarkiske pigegrupper påvirker indlæringen i skolen. Hun er rystet over lærernes manglende blik for udstødte pigers trivselsproblemer
    En britisk professor i pædagogik, har forsket i, hvordan hierarkiske pigegrupper påvirker indlæringen i skolen. Hun er rystet over lærernes manglende blik for udstødte pigers trivselsproblemer
  • 27. marts 2006

    Mobning giver ar for livet

    Ondskaben var en del af den idylliske skole, der var omgivet af marker og skov. De elever, som tog føringen, havde en lang række medløbere, som ikke var onde eller aggressive når de var alene...
  • Kommentar
    12. januar 2022

    Det er en fejl at opstille en modsætning mellem omsorg og læring

    Det giver ikke mening at tale om omsorg og læring som modsatrettede aktiviteter. Et aktivt samvær mellem barn og pædagog bidrager til nærvær, omsorg og trivsel, samtidigt med at barnet får mulighed for at tilegne sig kundskaber og færdigheder, skriver forskerne Stig Broström og Ole Henrik Hansen fra DPU
    Småbørnspædagogikken har de seneste 20 år teoretisk og praktisk søgt at knytte omsorg og læring sammen, en stræben, man internationalt betegner educare med en sammenskrivning af ’care’ og ’education’.
  • Anmeldelse
    24. juni 2003

    Magten, barnet og Luhmann & Foucault

    En antologi om en tysk sociolog og en fransk filosof er både akademisk vedkommende og aktuelt udfordrende
  • 26. marts 2001

    Nye celler i hjernen

    Celledannelse i hjernen er af afgørende betydning for rotters hukommelse
  • Kronik
    20. juni 2014

    I dag var jeg tæt på at dumpe i matematik

    Mit gode snakketøj og min evne til at gennemskue mine lærere har altid skaffet mig gode karakterer. Jeg har ikke for alvor haft grund til at lægge mig i selen rent fagligt. Først ved den endelige eksamen i 10. klasse gik det op for mig, hvor lidt jeg har lært
    Mit gode snakketøj og min evne til at gennemskue mine lærere har altid skaffet mig gode karakterer. Jeg har ikke for alvor haft grund til at lægge mig i selen rent fagligt. Først ved den endelige eksamen i 10. klasse gik det op for mig, hvor lidt jeg har lært