Emne

indlæring

Støttepartier om skæv lærerfordeling: Sæt målrettet ind på skoler med mange udsatte

Flere penge og mere faglig frihed til at håndtere udfordringerne på skoler med mange socialt udsatte elever er en af vejene til at sikre, at de fagligt stærkeste lærere søger hen på de skoler, lyder det fra regeringens støttepartier

Ny forskning: Ressourcestærke lærere underviser de mest ressourcestærke børn

Nyt studie afdækker hidtil ukendt ulighed i den danske folkeskole, som i dag åbner efter sommerferien. Lærerressourcerne fordeler sig skævt på tværs af skoler, og det er de mest ressourcestærke børn, der får undervisning af de mest ressourcestærke lærere

Det er akademisk virkelighedsforagt at insistere på, at læring kun sker i daginstitutionerne

Vores børns institutioner er de seneste 15 år blevet underlagt en læringsdiskurs, hvor al fokus er på nyttemaksimering og optimering af børnenes læring. Det er et udtryk for et forarmet samfundssyn, skriver Ib Jensen i dette debatindlæg

Nej, det skader ikke ghettobørns integration, når vi tvinger dem i vuggestue. Tværtimod

Samfundet svigtede børn fra ghettoen inden loven om obligatoriske læringstilbud. Børn lærer nemlig bedst i vuggestuealderen, og når forældrene ikke taler dansk i hjemmet, er det at starte i vuggestue den korteste vej til dansk sprog, kultur og koder, skriver tidligere lektor Anna K. Andreasen i dette debatindlæg

Selv i 2019 har børn godt af at lære at skrive i hånden

Jeg lærte selv at skrive skråskrift med penneskaft og fjederpen, i dag foregår skoleskrivning næsten kun på tastatur. Men forskere peger på, at den gode gammeldags håndskrift faktisk er bedre, når man skal lære, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme

Fremtidens folkeskole skal kunne mærkes

Vi har et ansvar for at skabe inspirerende læringsrum, der både tilbyder en tryg ramme og bibringer en følelse af at være en del af et større fællesskab. For vores børn – som for alle andre – gælder det nemlig, at de trives og inspireres, når omgivelserne tillader de

Undervisningsministeren mangler forståelse for lærernes udfordringer

Med sine forskellige ekspertråd viser undervisningsminister Merete Riisager, at hun tilsyneladende ikke har forstået, at det afgørende er, hvordan man lærer børnene noget, og ikke hvad man selv ved som lærer

Det ensidige fokus på karakterer står for fald. Nu kommer karakterdannelsen i centrum

Nye krav til samfundet og den enkelte betyder efterspørgsel efter andet end læring i børnehaver og skoler. Hvis vi skal kunne håndtere stress og globale kriser, skal børn opdrages til ansvar og til dedikerede sociale væsner

Skolestart med en læsestart helt ude af trit med tiden

Når de yngste elever møder ind til første skoledag, lærer de at læse som man gjorde, før skriften fik adskillelse mellem ordene for 800 år siden

Læserbreve

Læserbreve fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Mange mennesker betages af delfiner. Delfiner har haft betydning for mennesket fra de tidligste tider, ikke blot som fangstdyr men også som natursymbol Delfiner Delfinerne, der hører til hvalerne, er sociale dyr med store, højt udviklede hjerner...
  2. Nyt studie afdækker hidtil ukendt ulighed i den danske folkeskole, som i dag åbner efter sommerferien. Lærerressourcerne fordeler sig skævt på tværs af skoler, og det er de mest ressourcestærke børn, der får undervisning af de mest ressourcestærke lærere
  3. En britisk professor i pædagogik, har forsket i, hvordan hierarkiske pigegrupper påvirker indlæringen i skolen. Hun er rystet over lærernes manglende blik for udstødte pigers trivselsproblemer
  4. Og 800 sider med historier til billederne, sentenser, 'mannakorn' og skriftsteder, altsammen samlet i almanakken EsbjergEvangeliet. Hvordan finder man på sådan noget? Her forklarer ophavsmændene sig
  5. Ondskaben var en del af den idylliske skole, der var omgivet af marker og skov. De elever, som tog føringen, havde en lang række medløbere, som ikke var onde eller aggressive når de var alene...
  6. Begavede børn er ikke nødvendigvis ressourcestærke, men de har til gengæld et højt indlæringspotentiale. Hvis ikke det bliver forløst, så kan de lige som alle andre ende med at blive urolige og forstyrre undervisningen. Derfor må vi ikke bare tænke, at de skal nok klare sig, når folkeskolereformen skal på plads
  7. Når mange børn har besvær med at koncentrere sig, skyldes det pænhedens pædagogik og travle forældre, mener Mogens Hansen, skolepsykolog gennem 30 år TID ELLER PENGE Selvfølgelig burde forældre arbejde mindre og være mere hjemme hos deres børn...
  8. Danske børn bliver brændemærket for resten af deres liv med et stempel, der fortæller at de er psykisk syge. Flere af lidelserne er hverken videnskabeligt bevist eller godkendt af Sundhedsstyrelsen