Når børn lærer at lave animationsfilm, styrker man flere af de færdigheder, som OECD har udpeget som væsentlige i vores tidsalder. Derfor bør vi overveje at omfavne den læringsform i højere grad end i dag, skriver animator hos The Animation Workshop Hanne Pedersen og psykolog og ph.d. Aase Holmgaard i denne kommentar
Vi skal have beslutningerne om, hvad børnene skal lære, væk fra ministerierne og forvaltningerne og ud i institutionerne. Det er trods alt os, der er uddannet i børns udvikling, skriver pædagog Mette Skovhus Larsen i denne klumme
Det giver ikke mening at tale om omsorg og læring som modsatrettede aktiviteter. Et aktivt samvær mellem barn og pædagog bidrager til nærvær, omsorg og trivsel, samtidigt med at barnet får mulighed for at tilegne sig kundskaber og færdigheder, skriver forskerne Stig Broström og Ole Henrik Hansen fra DPU
Elevers faglighed påvirkes så meget af dårligt indeklima, at der kan være op til et års forskel på deres præstationer set over et helt folkeskoleliv. Det giver unødvendig mistrivsel i alt for mange danske skoler, skriver næstformand for DSU Katrine Evelyn Jensen og formand for Blik og RørUngdom Kasper Jørgensen
Flere penge og mere faglig frihed til at håndtere udfordringerne på skoler med mange socialt udsatte elever er en af vejene til at sikre, at de fagligt stærkeste lærere søger hen på de skoler, lyder det fra regeringens støttepartier
Nyt studie afdækker hidtil ukendt ulighed i den danske folkeskole, som i dag åbner efter sommerferien. Lærerressourcerne fordeler sig skævt på tværs af skoler, og det er de mest ressourcestærke børn, der får undervisning af de mest ressourcestærke lærere
Vores børns institutioner er de seneste 15 år blevet underlagt en læringsdiskurs, hvor al fokus er på nyttemaksimering og optimering af børnenes læring. Det er et udtryk for et forarmet samfundssyn, skriver Ib Jensen i dette debatindlæg
Samfundet svigtede børn fra ghettoen inden loven om obligatoriske læringstilbud. Børn lærer nemlig bedst i vuggestuealderen, og når forældrene ikke taler dansk i hjemmet, er det at starte i vuggestue den korteste vej til dansk sprog, kultur og koder, skriver tidligere lektor Anna K. Andreasen i dette debatindlæg
Jeg lærte selv at skrive skråskrift med penneskaft og fjederpen, i dag foregår skoleskrivning næsten kun på tastatur. Men forskere peger på, at den gode gammeldags håndskrift faktisk er bedre, når man skal lære, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme
Mange mennesker betages af delfiner. Delfiner har haft betydning for mennesket fra de tidligste tider, ikke blot som fangstdyr men også som natursymbol
Delfiner
Delfinerne, der hører til hvalerne, er sociale dyr med store, højt udviklede hjerner...
Københavns Universitets rektor, Mogens Fog, var en stærk allieret med de studerende. Han gav legitimitet til studenteroprøret, der fra marts 1968 gik indtog landet. Over hele Europa blev universiteterne vækket fra deres Tornerosesøvn
En britisk professor i pædagogik, har forsket i, hvordan hierarkiske pigegrupper påvirker indlæringen i skolen. Hun er rystet over lærernes manglende blik for udstødte pigers trivselsproblemer
Ondskaben var en del af den idylliske skole, der var omgivet af marker og skov. De elever, som tog føringen, havde en lang række medløbere, som ikke var onde eller aggressive når de var alene...
Det giver ikke mening at tale om omsorg og læring som modsatrettede aktiviteter. Et aktivt samvær mellem barn og pædagog bidrager til nærvær, omsorg og trivsel, samtidigt med at barnet får mulighed for at tilegne sig kundskaber og færdigheder, skriver forskerne Stig Broström og Ole Henrik Hansen fra DPU
Mit gode snakketøj og min evne til at gennemskue mine lærere har altid skaffet mig gode karakterer. Jeg har ikke for alvor haft grund til at lægge mig i selen rent fagligt. Først ved den endelige eksamen i 10. klasse gik det op for mig, hvor lidt jeg har lært