Emne

indlæring

Artikler
Klumme
21. marts 2023

Uden legende børn mislykkes socialiseringen

Leg fremmer det bedste i børn og er altafgørende for deres menneskelige udvikling. Men vi har fået et samfund og en hverdag, hvor rammerne for at udvikle deres legekompetencer er snævret kritisk ind
Leg fremmer det bedste i børn og er altafgørende for deres menneskelige udvikling. Men vi har fået et samfund og en hverdag, hvor rammerne for at udvikle deres legekompetencer er snævret kritisk ind
Kommentar
6. februar 2023

Regeringen bør investere i indeklima – den får både kernevelfærd og øget arbejdsudbud for pengene

Jeg vil klart anbefale, at regeringen ser mod de store potentialer i en forbedret sundhed i bygninger. Her er der både samfundsøkonomiske gevinster, forbedret levestandard og et signifikant øget arbejdsudbud at hente
Talrige undersøgelser har slået fast, at der er endog meget store udfordringer med dårligt indeklima i Danmark. For eksempel havde mere end halvdelen af de målte skoleklasser i en undersøgelse fra 2021 usund luftkvalitet. Arkivfoto.
Et liv er forbi
26. februar 2022

For Niels Mors var legen det fineste, der fandtes

Niels Mors ville til enhver tid forsvare børns ret til at lege, eksperimentere og fejle – både som underviser på pædagogseminariet og som far til syv
Niels Mors og barnebarn.
Kommentar
23. februar 2022

Animationsfilm kan være nøglen til at lære børn deres samtids vigtigste færdigheder

Når børn lærer at lave animationsfilm, styrker man flere af de færdigheder, som OECD har udpeget som væsentlige i vores tidsalder. Derfor bør vi overveje at omfavne den læringsform i højere grad end i dag, skriver animator hos The Animation Workshop Hanne Pedersen og psykolog og ph.d. Aase Holmgaard i denne kommentar
Animationsfilmen ’Flugt’ hjælper med at omforme talesprogets metaforer til helt konkrete handlinger. Det samme kan børn lære, hvis de selv får lov at lave animationsfilm.
Klumme
26. januar 2022

Sæt pædagogerne fri, og indfør forberedelsestid til dem

Vi skal have beslutningerne om, hvad børnene skal lære, væk fra ministerierne og forvaltningerne og ud i institutionerne. Det er trods alt os, der er uddannet i børns udvikling, skriver pædagog Mette Skovhus Larsen i denne klumme
Politikerne skal være velkomne til fortsat at mene noget om daginstitutionerne – der er faktisk brug for politiske ambitioner, skriver Mette Skovhus Larsen.
Kommentar
12. januar 2022

Det er en fejl at opstille en modsætning mellem omsorg og læring

Det giver ikke mening at tale om omsorg og læring som modsatrettede aktiviteter. Et aktivt samvær mellem barn og pædagog bidrager til nærvær, omsorg og trivsel, samtidigt med at barnet får mulighed for at tilegne sig kundskaber og færdigheder, skriver forskerne Stig Broström og Ole Henrik Hansen fra DPU
Småbørnspædagogikken har de seneste 20 år teoretisk og praktisk søgt at knytte omsorg og læring sammen, en stræben, man internationalt betegner educare med en sammenskrivning af ’care’ og ’education’.
Læserbrev
12. oktober 2021

Lukkede vinduer og beskidte ventilationsanlæg hindrer eleverne i at lære

Elevers faglighed påvirkes så meget af dårligt indeklima, at der kan være op til et års forskel på deres præstationer set over et helt folkeskoleliv. Det giver unødvendig mistrivsel i alt for mange danske skoler, skriver næstformand for DSU Katrine Evelyn Jensen og formand for Blik og RørUngdom Kasper Jørgensen
Elevers faglighed påvirkes så meget af dårligt indeklima, at der kan være op til et års forskel på deres præstationer set over et helt folkeskoleliv. Det giver unødvendig mistrivsel i alt for mange danske skoler, skriver næstformand for DSU Katrine Evelyn Jensen og formand for Blik og RørUngdom Kasper Jørgensen
Nyhed
11. august 2020

Støttepartier om skæv lærerfordeling: Sæt målrettet ind på skoler med mange udsatte

Flere penge og mere faglig frihed til at håndtere udfordringerne på skoler med mange socialt udsatte elever er en af vejene til at sikre, at de fagligt stærkeste lærere søger hen på de skoler, lyder det fra regeringens støttepartier
Skal de udsatte skoler formå at tiltrække de bedst kvalificerede lærere, skal de have flere ressourcer, mener Jakob Sølvhøj fra Enhedslisten.
Nyhed
10. august 2020

Ny forskning: Ressourcestærke lærere underviser de mest ressourcestærke børn

Nyt studie afdækker hidtil ukendt ulighed i den danske folkeskole, som i dag åbner efter sommerferien. Lærerressourcerne fordeler sig skævt på tværs af skoler, og det er de mest ressourcestærke børn, der får undervisning af de mest ressourcestærke lærere
Børn af forældre med en videregående uddannelse går typisk på skoler med ressourcestærke lærere, viser ny undersøgelse.
Læserbrev
23. marts 2020

Det er akademisk virkelighedsforagt at insistere på, at læring kun sker i daginstitutionerne

Vores børns institutioner er de seneste 15 år blevet underlagt en læringsdiskurs, hvor al fokus er på nyttemaksimering og optimering af børnenes læring. Det er et udtryk for et forarmet samfundssyn, skriver Ib Jensen i dette debatindlæg

Sider

  • Klumme
    21. marts 2023

    Uden legende børn mislykkes socialiseringen

    Leg fremmer det bedste i børn og er altafgørende for deres menneskelige udvikling. Men vi har fået et samfund og en hverdag, hvor rammerne for at udvikle deres legekompetencer er snævret kritisk ind
    Leg fremmer det bedste i børn og er altafgørende for deres menneskelige udvikling. Men vi har fået et samfund og en hverdag, hvor rammerne for at udvikle deres legekompetencer er snævret kritisk ind
  • Nyhed
    25. marts 2011

    Hierarkiske pigegrupper ødelægger indlæringen

    En britisk professor i pædagogik, har forsket i, hvordan hierarkiske pigegrupper påvirker indlæringen i skolen. Hun er rystet over lærernes manglende blik for udstødte pigers trivselsproblemer
    En britisk professor i pædagogik, har forsket i, hvordan hierarkiske pigegrupper påvirker indlæringen i skolen. Hun er rystet over lærernes manglende blik for udstødte pigers trivselsproblemer
  • Kommentar
    12. januar 2022

    Det er en fejl at opstille en modsætning mellem omsorg og læring

    Det giver ikke mening at tale om omsorg og læring som modsatrettede aktiviteter. Et aktivt samvær mellem barn og pædagog bidrager til nærvær, omsorg og trivsel, samtidigt med at barnet får mulighed for at tilegne sig kundskaber og færdigheder, skriver forskerne Stig Broström og Ole Henrik Hansen fra DPU
    Småbørnspædagogikken har de seneste 20 år teoretisk og praktisk søgt at knytte omsorg og læring sammen, en stræben, man internationalt betegner educare med en sammenskrivning af ’care’ og ’education’.
  • 27. oktober 1997

    Intelligens i havet

    Mange mennesker betages af delfiner. Delfiner har haft betydning for mennesket fra de tidligste tider, ikke blot som fangstdyr men også som natursymbol Delfiner Delfinerne, der hører til hvalerne, er sociale dyr med store, højt udviklede hjerner...
  • 26. marts 2001

    Nye celler i hjernen

    Celledannelse i hjernen er af afgørende betydning for rotters hukommelse
  • Baggrund
    24. januar 2015

    Professor: Legen må aldrig blive et middel

    Slut med ’krig’ mellem fortalerne for fri leg og tidlig indlæring blandt småbørn, siger professor Dion Sommer. Hans nye studie viser, at børn får ringe udbytte af målstyret læring. Men Sommers studie anklages for at være for ’selektivt’
    Når legen ikke er til for legens skyld, går det galt. Det viser en ny stor undersøgelse, som Dion Sommer, professor i udviklingspsykologi, står bag.
  • 12. september 2008

    Generation Dum

    SMS, MySpace, Facebook, iPod – den digitale overflod stjæler de unges tid, så der ikke bliver plads til fordybelse. Den digitale æras unge er dumme
    Teknologislaveri. Den digitale kommunikation, giver ingen valg. Hvis man ignorerer den, risikerer man at havne uden for fælllesskabet. Det adskiller sig markant fra f.eks. bombardementet af reklamer: Det behøver man ikke at reagere på.
  • 17. april 2008

    1968 - og det der fulgte

    Københavns Universitets rektor, Mogens Fog, var en stærk allieret med de studerende. Han gav legitimitet til studenteroprøret, der fra marts 1968 gik indtog landet. Over hele Europa blev universiteterne vækket fra deres Tornerosesøvn
    Midtpunkt. Studenterdemonstration 1968. Ungdomsoprørerne besætter Københavns Universitet. Her ses studenterne sammen med rektor Mogens Fog i med en smøg.