Emne

influencers

Influencere møder modstand og mistillid fra følgere: »Det er jo bare et trick«

Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen

Lakserytteren, Fie Laursen og andre influencere kan på sigt overhale de traditionelle medier

YouTube-stjernernes magt og publikum vokser eksplosivt. En af de mest indflydelsesrige herhjemme, Lakserytteren, hævder, at han laver public service. Men reelt er der tale om en uansvarlig sammenblanding af journalistisk formidling og reklame, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Internetstjerner tager på betalte badeferier i »meget, meget restriktivt regime«

Tag på badeferie i et land, hvor ytringsfrihed er for de få. Bo på luksushoteller bygget af migrantarbejdere uden rettigheder eller rimelig løn. To danske internetstjerner med hundredtusindvis af følgere har fået betalt deres ferie til De Forenede Arabiske Emirater. Fra diktaturstaten sender de videoer hjem om, hvor »lækkert«, »luksus« og »mega skønt« der er

Mest læste

  1. Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen
  2. Tag på badeferie i et land, hvor ytringsfrihed er for de få. Bo på luksushoteller bygget af migrantarbejdere uden rettigheder eller rimelig løn. To danske internetstjerner med hundredtusindvis af følgere har fået betalt deres ferie til De Forenede Arabiske Emirater. Fra diktaturstaten sender de videoer hjem om, hvor »lækkert«, »luksus« og »mega skønt« der er
  3. YouTube-stjernernes magt og publikum vokser eksplosivt. En af de mest indflydelsesrige herhjemme, Lakserytteren, hævder, at han laver public service. Men reelt er der tale om en uansvarlig sammenblanding af journalistisk formidling og reklame, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg