Emne

influencers

Kommentar
21. december 2021

Det er uhensigtsmæssigt, når legetøjsproducenter vil uddanne vores børn til influencere

Influencerbranchen er langt fra så glamourøs, som det kan se ud på TikTok og Instagram. Den har mange usynlige konsekvenser, og derfor er det bekymrende, når legetøjsproducenter og -forhandlere fremstiller branchen på lige fod med andre job, skriver digital pædagog Eva Fog Noer i dette debatindlæg
Det er forkert, når legetøjsbranchen sælger drømmen om at blive influencer på lige fod med drømmen om et mainstreamjob, skriver digital pædagog Eva Fog Noer i dette debatindlæg.
Interview
26. november 2021

Svensk stjerneforfatter: »Jeg ville have en hovedperson, der løj om den ene ting, en kvinde aldrig må lyve om«

Tone Schunnesson flår i sin seneste roman filteret af Stockholms influencerverden, hvor alt kan betragtes som en vare. Information besøger forfatteren i et mondænt hjørne af byen til en snak om penge, løgn og status på #MeToo
Tone Schunnesson flår i sin seneste roman filteret af Stockholms influencerverden, hvor alt kan betragtes som en vare. Information besøger forfatteren i et mondænt hjørne af byen til en snak om penge, løgn og status på #MeToo
Leder
4. februar 2021

Det er svært, men vigtigt at forsøge at følge Fie Laursen

Fie Laursen er et vigtigt kulturelt fænomen at prøve at forstå. Og det må en dokumentarserie gerne hjælpe os med – så længe den leverer det modsatte af de sociale medier, der er roden til hendes sammenbrud
»Fie Laursen er et gigantisk kulturelt fænomen, et menneske med sin egen komplekse historie, men også et symptom på hastige forandringer i ungdomskulturen,« skriver Katrine Hornstrup Yde.
Portræt
29. januar 2021

Fie Laursen kan ikke lade være med at være Fie Laursen

Hun blev hele Danmarks stakkels mobbeoffer som teenager – indtil hun begyndte at tage stoffer, sælge brugte trusser og reklamere for plastikkirurgi. Men hvorfor bliver Fie Laursen ved med at fascinere – og hvad kan hun fortælle os om internettets evne til at skabe berømtheder? I anledningen af ny DR-dokumentar om stjernen tegner vi et portræt
Fie Laursen startede allerede med at blogge i 2012 som 15-årig. I dag lever hun at være influencer. Hendes følgere er stadig fortrinsvis børn og unge.
Kommentar
30. september 2020

Facebook: Saszeline måtte udelukkes, fordi hendes misinformation udgjorde en sundhedsfare

Facebook står ved, at vi fjerner opslag og lukker profiler, der udgør en sundhedsfare. Det nytter ikke at være overbærende over for misinformation, for så forsømmer vi det ansvar, vi har for at sikre en sund og lødig offentlig debat, skriver kommunikationschef for Facebook i dette debatindlæg
Misinformation, der kan udgøre en sundhedsfare, skal naturligvis fjernes, så snart vi bliver opmærksomme på det. Derfor blev Saszelines profil blokeret, skriver Facebooks kommunikationschef i Norden.
Interview
8. august 2020

Teenager: »Det virker, som om TikTok vælger de videoer, hvor lyset falder bedst på mig« 

Der er 800 millioner aktive TikTok-brugere på verdensplan, og det har indflydelse på måden, vi socialiserer på, underholder hinanden på, leger på og danser på. Her fortæller 16-årige Christine Munck, hvad hun bruger TikTok til
Under corona­karantænen postede Christina Munck tre videoer om dagen for at få flere følgere.
Baggrund
28. marts 2020

Når regeringen kalder, melder både dronningen og Lakserytteren sig til coronatjeneste

På kort tid er det lykkedes regeringen at sammensætte en uensartet koalition af nye og gamle samfundsstøtter – lige fra dronningen over Coop til youtubestjerner – der alle arbejder for at udbrede regeringens budskaber under coronakrisen. Der er tale om den største opvisning af uformel social kontrol siden Anden Verdenskrig, siger historiker, der ser flere ligheder mellem dengang og nu
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har spurgt den populære influencer Rasmus Kolbe om hjælp med at levere coronarelaterede budskaber til de unge. Under sit alias ’Lakserytteren’ har han nemlig tusindvis af unge følgere på sociale medier.
Klumme
10. marts 2020

Selv i en verden hvor Fie Laursen læste Kant, ville folk sugardate og få lavet buttlifts

Det er utroligt, at der ikke er flere, der vender deres moralske domme mod de firmaer, der tjener styrtende med penge på at bruge influenceren Fie Laursen som reklamesøjle for farlige skønhedsindgreb og sugardating, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i dette debatindlæg
»Med de seneste måneders mediedækning er Fie Laursen ved at blive en slags prygelknabe, vi kan slå på, hver gang vi ser unge mennesker bukke under for problematiske kropsidealer eller give sig hen til tvivlsomme økonomiske løsninger,« skriver Mathilde Moestrup. Her ses Fie Laursen med sin daværende kæreste, Daniel Cristino, til årets Reality Awards. 
Folk
6. marts 2020

Fie Laursen tester hele tiden grænserne for, hvor langt man må gå på Instagram

Influenceren Fie Laursen er røget ud i endnu en shitstorm, fordi hun har reklameret for sugardating-hjemmesiden Todayters.dk, hvor unge, smukke kvinder kan stille deres tid og krop til rådighed for ældre mænd, der kvitterer for deres selskab med dyre tasker og fancy middage
Red Barnet kalder det gråzoneprostitution, når influenceren Fie Laursen reklamerer for hjemmesiden Todayters.dk.
Leder
17. januar 2020

Selvfølgelig må Fie Laursen få en ny røv, men hun skal stoppe med at reklamere for den

Influenceren Fie Laursen er kommet i modvind efter, at hun har udloddet et valgfri skønhedskirurgisk indgreb i en konkurrence på sin Instagramprofil. Magnus Heunicke (S) kalder det for »uetisk« og har bedt styrelsen for patientsikkerhed om at undersøge, om der er et hul i loven, som kalder på lovgivning
I en mail til det norske public service-medie NRK svarede Fie Laursen på kritikken: »I Danmark, hvor jeg er fra og bor, er det at poste om plastikkirurgi lige så normalt som at poste et foto af sin frokost«.

Sider