Emne

infrastruktur

Kampen om en motorvej over øen Egholm gør infrastruktur ideologisk

Borgerne på Egholm frygter den firesporede motorvej, der skal gå tværs over deres lille ø, og projektet splitter regeringen og dens støttepartier. Den politiske strid er et tegn på, at infrastrukturen i højere grad er blevet en ideologisk slagmark, mener en ekspert

Det er en skandale, at regeringen lader Østbanen forfalde til fordel for en omfartsvej

Transportminister Benny Engelbrecht taler om, hvor vigtige lokalbanerne er for vores infrastruktur og den grønne omstilling, men i stedet for at vedligeholde Østbanen, bruger han en masse penge på en omfartsvej i området, skriver sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik Leif Kajberg i dette debatindlæg

Hvis vi vil redde københavnsk natur, bør vi droppe Lynetteholmen og ikke rydde Fredens Havn

Hvis Cecilia Lonning-Skovgaards kritik af besætterne på Erdkehlgraven handler om bekymring for naturen, ville hun ikke samtidig støtte Lynetteholmen, der i langt højere grad skader den københavnske natur, skriver Nanna Maria Norlund Handler i dette debatindlæg

Støttepartierne bliver kørt over med ny trafikplan

Regeringens nye infrastrukturplan er en åben invitation til et flerårigt forlig med de borgerlige partier. Endnu en gang har Socialdemokratiet valgt at satse på det brede samarbejde hen over midten – på direkte bekostning af den grønne omstilling og kollektiv transport

Regeringen har udeladt CO2 fra anlægsfasen i sin »klimaneutrale« infrastrukturplan

Regeringen fremstiller sin infrastrukturplan som klimaneutral, men den har ikke medregnet CO2-udledningen fra den planlagte udbygning af veje og jernbaner. Eksperter kritiserer, at udledningerne fra anlægsfasen ikke er regnet med

Regeringens infrastrukturplan kritiseres for manglende CO2-gevinst

Mere asfalt og mere vejtrafik synes at være hovedingredienserne i forslaget til en omfattende infrastrukturplan, som regeringen vil bruge 160 milliarder kroner på frem til år 2035. De mange forslag vil i bedste fald formindske transportsektorens klimabelastning marginalt

Bidens USA skal have ny infrastruktur og grøn økonomi. Pris: 4.000 milliarder dollar

I en tale onsdag i Pittsburgh fremlægger den amerikanske præsident en investeringsplan, der har til hensigt at forbedre og forny USA’s transportnet og lægge fundamentet til en omstilling af landets fossile energisystem. Demokraterne mener, de kan få planen igennem i Kongressen

Jo hurtigere vi bevæger os i højhastighedssamfundet, desto mere spilder vi tiden

I højhastighedssamfundet forsøger vi konstant at bevæge os hurtigere og hurtigere gennem verden. Det ødelægger både vores evne til at fordybe os i ét sted, og det ødelægger vores natur, som vi gennemskærer med stadigt mere infrastruktur, skriver civilingeniør John Holten-Andersen i denne kronik

Hård kritik af kinesiskledet udviklingsbank

Danmark blev medstifter af Den Asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank for at sikre høje standarder i det kinesiske initiativ. Men bankens retningslinjer er så problematiske, at den i stedet risikerer at svække de internationale standarder, advarer miljøorganisationen VedvarendeEnergi. Udviklingsministeren erkender, at der er brug for forbedringer, men vil fortsætte støtten

Indtænk delebilordninger i infrastrukturen, når der bygges nye boliger i byen

Vi skal omstille til en byplanlægning med fokus på bæredygtig transportadfærd. Man bør indtænke delebilordninger, når der bygges ny infrastruktur i byen i stedet for traditionel privatbilisme. Det er bedre for bymiljø, økonomi og klima, skriver bestyrelsesmedlem i Københavns Delebiler Tone Høybye i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. At kalde faget ’kristendom’ for ’religion’ er et fint signal – men også indholdet bør overvejes
  2. Over halvdelen af verdens tøjproduktion vil blive fremstillet i Kina i løbet af få år, spår branchen. Det handler ikke kun om lave lønninger - kineserne er simpelthen de dygtigste
  3. Skal direktørlønningerne i vejret for at skaffe medlemmerne af 3F job, må man selvfølgelig bakke op
  4. Lige lidt til alle – eller en ulige fordeling af mere? Det blev de to linier i Kinas politik gennem halvtreds år – Mao Zedongs og Deng Xiaopings
  5. Fremtiden tegner dyster for tekstilindustrien i en lang række tredje verdens lande, som i løbet af et halvt år spås at tabe stort til Kina, hvor arbejdet kan udføres endnu billigere
  6. Selvtilliden er i top i sambaens land. Økonomien tripper i hælene på Asiens store nye økonomier drevet af et stadigt mere effektivt landbrug. Men bag optimismen lurer utålmodigheden og frygten for rovdrift
  7. I en tale onsdag i Pittsburgh fremlægger den amerikanske præsident en investeringsplan, der har til hensigt at forbedre og forny USA’s transportnet og lægge fundamentet til en omstilling af landets fossile energisystem. Demokraterne mener, de kan få planen igennem i Kongressen
  8. Vietnam 1964. Mens millioner af unge over hele verden protesterer mod USA's bombardementer af Nordvietnam fra midten af 1960'erne, spiser Berlingske Tidende og Jyllands-Posten nærmest af amerikanernes hånd