Emne

infrastruktur

Støttepartierne bliver kørt over med ny trafikplan

Regeringens nye infrastrukturplan er en åben invitation til et flerårigt forlig med de borgerlige partier. Endnu en gang har Socialdemokratiet valgt at satse på det brede samarbejde hen over midten – på direkte bekostning af den grønne omstilling og kollektiv transport

Regeringen har udeladt CO2 fra anlægsfasen i sin »klimaneutrale« infrastrukturplan

Regeringen fremstiller sin infrastrukturplan som klimaneutral, men den har ikke medregnet CO2-udledningen fra den planlagte udbygning af veje og jernbaner. Eksperter kritiserer, at udledningerne fra anlægsfasen ikke er regnet med

Regeringens infrastrukturplan kritiseres for manglende CO2-gevinst

Mere asfalt og mere vejtrafik synes at være hovedingredienserne i forslaget til en omfattende infrastrukturplan, som regeringen vil bruge 160 milliarder kroner på frem til år 2035. De mange forslag vil i bedste fald formindske transportsektorens klimabelastning marginalt

Bidens USA skal have ny infrastruktur og grøn økonomi. Pris: 4.000 milliarder dollar

I en tale onsdag i Pittsburgh fremlægger den amerikanske præsident en investeringsplan, der har til hensigt at forbedre og forny USA’s transportnet og lægge fundamentet til en omstilling af landets fossile energisystem. Demokraterne mener, de kan få planen igennem i Kongressen

Jo hurtigere vi bevæger os i højhastighedssamfundet, desto mere spilder vi tiden

I højhastighedssamfundet forsøger vi konstant at bevæge os hurtigere og hurtigere gennem verden. Det ødelægger både vores evne til at fordybe os i ét sted, og det ødelægger vores natur, som vi gennemskærer med stadigt mere infrastruktur, skriver civilingeniør John Holten-Andersen i denne kronik

Hård kritik af kinesiskledet udviklingsbank

Danmark blev medstifter af Den Asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank for at sikre høje standarder i det kinesiske initiativ. Men bankens retningslinjer er så problematiske, at den i stedet risikerer at svække de internationale standarder, advarer miljøorganisationen VedvarendeEnergi. Udviklingsministeren erkender, at der er brug for forbedringer, men vil fortsætte støtten

Indtænk delebilordninger i infrastrukturen, når der bygges nye boliger i byen

Vi skal omstille til en byplanlægning med fokus på bæredygtig transportadfærd. Man bør indtænke delebilordninger, når der bygges ny infrastruktur i byen i stedet for traditionel privatbilisme. Det er bedre for bymiljø, økonomi og klima, skriver bestyrelsesmedlem i Københavns Delebiler Tone Høybye i dette debatindlæg

Regeringen vil bruge 800 millioner kroner på en gasledning. Det er helt gak

Regeringen vil bruge 800 millioner kroner på en gasledning til Lolland og Falster, som både er en ringe klimaløsning og en samfundsøkonomisk dårlig forretning

Kapitalismen har skabt det perfekte grundlag for coronasmitte: overbefolkede storbyer

Kapitalismen dikterer, at byerne skal vokse, og jo flere vi er, og jo tættere vi bor, desto bedre vilkår for smitte. Der er håb forude, hvis pandemien kan få os til at indse, at overbefolkede byer er farlige for både mennesker og miljø, skriver arkitekt Hanne Schmidt i dette debatindlæg

Regeringen har ikke beregnet de samlede klimakonsekvenser af infrastrukturplan til 112 milliarder kroner

Regeringen og Dansk Folkeparti bliver nu kritiseret for ikke at have beregnet, hvor meget den omfattende infrastrukturplan vil påvirke Danmarks CO2-udledning. Det vil være en meget tidskrævende opgave, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA)

Sider

Mest læste

  1. Mere asfalt og mere vejtrafik synes at være hovedingredienserne i forslaget til en omfattende infrastrukturplan, som regeringen vil bruge 160 milliarder kroner på frem til år 2035. De mange forslag vil i bedste fald formindske transportsektorens klimabelastning marginalt
  2. I en tale onsdag i Pittsburgh fremlægger den amerikanske præsident en investeringsplan, der har til hensigt at forbedre og forny USA’s transportnet og lægge fundamentet til en omstilling af landets fossile energisystem. Demokraterne mener, de kan få planen igennem i Kongressen
  3. Regeringen fremstiller sin infrastrukturplan som klimaneutral, men den har ikke medregnet CO2-udledningen fra den planlagte udbygning af veje og jernbaner. Eksperter kritiserer, at udledningerne fra anlægsfasen ikke er regnet med
  4. Regeringens nye infrastrukturplan er en åben invitation til et flerårigt forlig med de borgerlige partier. Endnu en gang har Socialdemokratiet valgt at satse på det brede samarbejde hen over midten – på direkte bekostning af den grønne omstilling og kollektiv transport
  5. I højhastighedssamfundet forsøger vi konstant at bevæge os hurtigere og hurtigere gennem verden. Det ødelægger både vores evne til at fordybe os i ét sted, og det ødelægger vores natur, som vi gennemskærer med stadigt mere infrastruktur, skriver civilingeniør John Holten-Andersen i denne kronik
  6. Skal direktørlønningerne i vejret for at skaffe medlemmerne af 3F job, må man selvfølgelig bakke op
  7. Allerede Heidegger mente, at naturen er blevet et lager, vi frit kan hente fra. I sidste ende kan det betyde, at teknikken vil beherske menneskekroppen med proteser til "forbedring" af vores organer TRO & FILOSOFI I 1954 holdt den tyske fænomenolog Martin Heidegger en forelæsning med titlen "Spørgsmålet om teknikken"...
  8. Over halvdelen af verdens tøjproduktion vil blive fremstillet i Kina i løbet af få år, spår branchen. Det handler ikke kun om lave lønninger - kineserne er simpelthen de dygtigste