Emne

infrastruktur

Regeringen har ikke beregnet de samlede klimakonsekvenser af infrastrukturplan til 112 milliarder kroner

Regeringen og Dansk Folkeparti bliver nu kritiseret for ikke at have beregnet, hvor meget den omfattende infrastrukturplan vil påvirke Danmarks CO2-udledning. Det vil være en meget tidskrævende opgave, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA)

Regeringen ruller asfalt ud over hele landet som valgflæsk. Bvadr!

Trængsel på motorveje skyldes, at biler er blevet favoriseret. Flere og bredere motorveje vil ikke hjælpe, men går stik imod den klimabevidsthed, som unge over hele verden i dag strejker for

Eksperter: Regeringen og DF favoriserer privatbilismen uden at gøre bilerne grønnere

Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter

SF: Vores modstand mod Huawei handler ikke om at please USA

Vi skal være bange for Huawei, fordi der er tale om et telenetværk, som vil gennemsyre hele vores infrastruktur, og der er en reel mistanke om, at telegiganten spionerer for den kinesiske regering i den vestlige del af verden

Salg af Radius var politisk uspiseligt og behøver ikke rokke ved Ørsteds grønne planer

Ørsteds arbejde i retning af grøn omstilling vil fortsætte, selv om salget af Radius blev forhindret. Ørsteds samlede grønne investeringer lyder på 200 milliarder kroner, og salget af Radius ville kun have bidraget med en beskeden andel til disse planer

I over 100 år har sjællænderne haft kontrol med elforsyningen. Den kan de nu miste

I disse dage skal potentielle købere af elnetselskabet Radius, der har en million kunder på Sjælland, melde sig. Salget har skabt frygt for stigende elpriser, og at vigtig dansk infrastruktur ender på udenlandske hænder

Europa stopper med at se på Kina med naive øjne

EU’s hang til frihandel og åbne markeder har truet med at udvikle sig til en strategisk svaghed, som et investeringslystent Kina har kunnet udnytte til at underminere Europa. Men nu vil EU indføre fælles screeningregler, der i sidste ende kan blokere for kinesiske opkøb af kritisk europæisk infrastruktur

Tirsdagens brokollaps i Genoa understreger på voldsomste vis Italiens enorme problemer med aldrende infrastruktur

Og mens politikerne udnytter katastrofen til at fremme deres politiske mærkesager, anklages det politiske system for at være handlingslammet

Trump vil bruge 200 mia. dollar på at forbedre USA’s mangelfulde infrastruktur

Efter sidste års skattelettelser og et dyrt budgetforlig i sidste uge foreslår præsidenten, at Kongressen bevilger 200 mia. dollar over de næste ti år til at forbedre og forny transport- og kommunikationsnettet. Forslaget lider dog af nogle åbenlyse mangler
Afrika Infrastruktur Fond

Afrika skal gi’ en hånd til de danske pensionister

Danske pensionskasser tager et løvespring ind i Afrika med AP Møller og investerer milliarder i veje, jernbaner, strøm. Forrentningen ventes at være høj. Som risikoen

Sider

Mest læste

  1. Lige lidt til alle – eller en ulige fordeling af mere? Det blev de to linier i Kinas politik gennem halvtreds år – Mao Zedongs og Deng Xiaopings
  2. Over halvdelen af verdens tøjproduktion vil blive fremstillet i Kina i løbet af få år, spår branchen. Det handler ikke kun om lave lønninger - kineserne er simpelthen de dygtigste
  3. Skal direktørlønningerne i vejret for at skaffe medlemmerne af 3F job, må man selvfølgelig bakke op
  4. I takt med at Kinas investeringer i Afrika vokser, stiger kritikken fra Vesten. Kina anklages for at være 'nykolonialistisk', uden hensyntagen til menneskerettigheder og demokratiske reformer.
  5. Fremtiden tegner dyster for tekstilindustrien i en lang række tredje verdens lande, som i løbet af et halvt år spås at tabe stort til Kina, hvor arbejdet kan udføres endnu billigere
  6. Da Athen for seks år siden fik værtsskabet for OL 2004, glædede hele Grækenland sig. Et år før legene åbner, er forsøget på at vinde ny international anseelse ved at blive ødelagt af forbitret kævl, budgetkriser og forsinkelser
  7. Allerede Heidegger mente, at naturen er blevet et lager, vi frit kan hente fra. I sidste ende kan det betyde, at teknikken vil beherske menneskekroppen med proteser til "forbedring" af vores organer TRO & FILOSOFI I 1954 holdt den tyske fænomenolog Martin Heidegger en forelæsning med titlen "Spørgsmålet om teknikken"...
  8. Kinas infrastruktur vækker misundelse, men det bør systemet, som har skabt den, dog ikke