Emne

infrastrukturkommissionen

8. januar 2009

Regeringen vil bygge motorveje ud fra forældede beregninger

Transportminister Lars Barfoed afviser at genoverveje behovet for en række projekterede motorveje, selv om de grønne udmeldinger i regeringens trafikplan vender op og ned på Infrastrukturkommissionens og Vejdirektoratets beregninger. Oppositionen vil have nye tal på bordet
På trods af kritik af, at der bliver brugt for gamle tal, ændrer det ikke på transportminister Lars Barfoeds (K) beslutning om blandt andet at lave en motorvej helt til Frederikssund. »Det er vores vurdering, at der under alle omstændigheder er brug for at investere de steder, hvor trængslen i forvejen er størst,« siger transportministeren.
2. december 2008

Nu skal grønne Fogh Rasmussen stå sin lakmusprøve

Efter lang opvarmning er vi meget tæt på den dag, hvor Anders Fogh Rasmussen er tvunget til at levere varen på klimaområdet. Om få dage barsler regeringen nemlig med sin store plan for investeringer i trafikken
10. november 2008

Mere motorvej vil give mere tidsspild

En ny motorvej i Frederikssundsfingeren vil fange flere mennesker i bilkøer og samlet få dem til at spilde mere tid. Trafikforsker anklager Vejdirektoratet og Infrastrukturkommissionen for systematisk at overvurdere motorvejes evne til at lette trængslen
Nyhed
18. marts 2008

'Cyklismen er i frit fald, mens regeringen slæber på fødderne'

Danskerne kører meget mindre på cykel og mere i bil, end for blot 15 år siden. Det belaster miljøet og folkesundheden. Men regeringen er stærkt tøvende over for fremme af cyklismen
Danskerne kører meget mindre på cykel og mere i bil, end for blot 15 år siden. Det belaster miljøet og folkesundheden. Men regeringen er stærkt tøvende over for fremme af cyklismen
Kommentar
9. februar 2008

Hvilket køn har transporten?

I ligestillingsloven tales der om kønmainstreaming af alle love og statslige initiativer. Alligevel udgør transport fortsat et overset felt i ligestillingspolitikken, selvom transportpolitik er en væsentlig medproducent af (u)ligestilling - ikke mindst i forhold til job- og boligvalg
-Hvem gider i dag at sidde i kollektive transportmidler, som hurtigt og sikkert er ved at udvikle sig til et brand for tabere og tosser?-
Læserbrev
15. januar 2008

Hvad kommissionen overså

Regeringens Infrastrukturkommission (ISK) hævder, at de har haft klima og miljø som et af deres fokusområder. Alligevel kom ISK 10. januar med en række anbefalinger, som vil medføre, at transportens udslip af klimagasser vil stige endnu mere end hidtil
Regeringens Infrastrukturkommission kom med en rapport forleden. Den vil medføre, at transportens udslip af klimagasser vil stige endnu mere end hidtil. Arkiv
Leder
11. januar 2008

Skrotningsklar

Dette handler om Danmarks trafikale infrastruktur. Så lad os starte med et aktuelt citat af FN's generalsekretær Ban Ki-moon:"Vi er alle enige. Klimaforandringerne er reelle, og vi mennesker er hovedårsagen
11. januar 2008

Regeringen lancerer grøn trafikpolitik

Trafikinvesteringer skal nedbringe CO2-forbruget, og den kollektive trafik skal styrkes markant, lyder det fra regeringen i kølvandet på den endelige rapport fra Infrastrukturkommissionen
Infrastrukturkommissionens formand, Birgit Aagaard-Svendsen, da kommissionens rapport i går blev offentliggjort på et pressemøde i Eigtveds Pakhus i København. Nye motorveje og bedre udnyttelse af vejene skal for fremtiden sikre, at danskerne ikke spilder tiden i køer på vejene, fremgår det af rapporten
10. januar 2008

Kommission anbefaler veje, veje og veje

Flere motorveje er Infrastrukturkommissionens bedste bud på at løse problemerne med trængsel og miljøbelastning – bilerne er fredet. Forsker kalder de konkrete forslag for noget uambitiøse
I myldretiden er trængslen på Hillerødmotorvejen i dag så stor, at cyklisterne ofte overhaler bilerne. Infrastrukturkommissionen foreslår det problem løst med større og flere veje.
Nyhed
8. december 2007

Oppositionen kræver større klimahensyn i trafikrapport

Infrastruktur-kommissionens rapport om fremtidens trafik tager slet ikke nok hensyn til klima og miljø, lyder kritikken fra oppositionen på Christiansborg

Sider

  • 1. december 2007

    Københavnerne drukner i trafikpropper

    Venstrefløjen kritiserer regeringen for ikke at ville indføre 'road pricing', som ellers er et af de mest effektive redskaber til at begrænse den voldsomme vækst i privatbilismen
    I 2005 skabte trafikpropper forsinkelser på 130.400 persontimer pr. døgn, og i 2030 vil trafikmængden på de danske veje være steget med mellem 70 og 90 procent. Det er den fremskrivning, infrastrukturkommissionen skal forholde sig til. Men kommissionen kritiseres for ikke at tage tilstrækkeligt hensyn til miljøet.
  • Kommentar
    9. februar 2008

    Hvilket køn har transporten?

    I ligestillingsloven tales der om kønmainstreaming af alle love og statslige initiativer. Alligevel udgør transport fortsat et overset felt i ligestillingspolitikken, selvom transportpolitik er en væsentlig medproducent af (u)ligestilling - ikke mindst i forhold til job- og boligvalg
    -Hvem gider i dag at sidde i kollektive transportmidler, som hurtigt og sikkert er ved at udvikle sig til et brand for tabere og tosser?-