Emne

Inklusion

Vores moralske grammatik skal ikke laves af en multinational techvirksomhed

Det er godt at tænke over, hvilke ord man bruger. Men Microsofts nye sprogfunktion i Word, der skal få folk til at skrive mere inkluderende, er alligevel problematisk. Det er nemlig ikke en stor amerikanskejet virksomhed, der skal formulere reglerne for vores moralske grammatik. Dem bestemmer vi selv. I en fælles forhandling med hinanden

Drop inklusionsloven og hjælp børn med særlige behov, Mette Frederiksen

Folkeskolen kan ikke rumme alle børn med særlige behov, så Mette Frederiksen bør prioritere, at de får hjælp af specialiserede lærere og behandlere, skriver specialskoleleder i dette debatindlæg

Der skal også være plads til min udviklingshæmmede bror i spejderforeningen

Det er ikke nok, at vi siger, at der er plads til alle. Vi skal gøre positiv forskelsbehandling til en naturlig del af vores foreningsfællesskaber, så der rent faktisk bliver plads også til handicappede, skriver spejder Frederikke Nørring Levison i dette debatindlæg

Det er ikke inklusionen, men de mange spareøvelser, der er skurken

At mistrivslen skulle være inklusionens skyld, er i mine øjne en fejlslutning. Det er tværtimod kombinationen af reformer, effektiviseringer og besparelser, der har været den rene gift for folkeskolen

Lærerstuderende: Vi flaskes op med berøringsangst for inklusionen

I offentligheden dominerer fortællingerne om, at inklusionen udsætter lærere for en voldspræget og stressende hverdag. Vi ville ønske, at læreruddannelsen rustede os bedre til at møde inklusionen ude i klasseværelserne

Drop inklusion i folkeskolen – den giver mistrivsel blandt eleverne

Ønsket om at inkludere så mange som muligt i folkeskolen er blandt andet skyld i en voldsom stigning i psykiske diagnoser blandt børn og unge. Løsningen er enkel: Afskaf inklusionen!

Før ekskluderede vi diagnosebørn, nu ekskluderer vi deres lærere

Som lærernes erfaringer viser, er stress og sygdom blandt velfærdsstatens frontsoldater ikke nødvendigvis kun et spørgsmål om øget effektivisering og meningsløse krav om dokumentation

Vi gør børn med autisme til outsidere

Succesfuld udvikling af børn med autisme kræver inklusion gennem effektive pædagogiske metoder. De metoder findes, men bruges ikke i danske dagtilbud og skoler, hvor man har travlt med at tage hensyn til børnenes vanskeligheder

Regeringens skoleudspil vil udgrænse inklusionsbørnene

Med justeringen af skolereformen bevæger folkeskolen sig i retning af en mere traditionel, faglig skole, stik imod ambitionerne bag reformen, der skulle gøre skolen til en skole for alle børn. Forslaget splitter, og inklusionen aflyses

Inklusion: Endnu et år i helvede

Læserbrev

Sider

Mest læste

  1. Succesfuld udvikling af børn med autisme kræver inklusion gennem effektive pædagogiske metoder. De metoder findes, men bruges ikke i danske dagtilbud og skoler, hvor man har travlt med at tage hensyn til børnenes vanskeligheder
  2. Ønsket om at inkludere så mange som muligt i folkeskolen er blandt andet skyld i en voldsom stigning i psykiske diagnoser blandt børn og unge. Løsningen er enkel: Afskaf inklusionen!
  3. Når I møder en som mig, der måske brokker sig meget over sin situation, over samfundet, over uretfærdigheden, så forestil jer, hvordan det er ikke at have nogen at betro sig til, at dele sine sorger og glæder med. Jeg er et produkt af det fællesskab, jeg er blevet udelukket fra
  4. Det er godt at tænke over, hvilke ord man bruger. Men Microsofts nye sprogfunktion i Word, der skal få folk til at skrive mere inkluderende, er alligevel problematisk. Det er nemlig ikke en stor amerikanskejet virksomhed, der skal formulere reglerne for vores moralske grammatik. Dem bestemmer vi selv. I en fælles forhandling med hinanden
  5. Folkeskolen kan ikke rumme alle børn med særlige behov, så Mette Frederiksen bør prioritere, at de får hjælp af specialiserede lærere og behandlere, skriver specialskoleleder i dette debatindlæg
  6. Så snart en elev får prædikatet ADHD, er vi parate til at glide af på alle almindelige krav til social omgang i et fagligt miljø. Grænserne mellem behandling og uddannelse er efterhånden svære at få øje på
  7. Alle børn kan have gavn af, at man inkluderer børn med specialbehov i de almene klasser. Men det kan også være skidt for dem. Modsat hvad Undervisningsministeriet har sagt i tre år, ved vi det faktisk ikke
  8. Ny forskning undersøger for første gang både de udbrændte lærere og dem, der efter gængs opfattelse forpester deres arbejdsliv: de adfærdsvanskelige inklusionsbørn. Vi skal bort fra fejlfinding hos elever og lærere, hvis inklusionen skal lykkes, siger ph.d. Karen-Lis Kristensen