Emne

Inklusion

Regeringens skoleudspil vil udgrænse inklusionsbørnene

Med justeringen af skolereformen bevæger folkeskolen sig i retning af en mere traditionel, faglig skole, stik imod ambitionerne bag reformen, der skulle gøre skolen til en skole for alle børn. Forslaget splitter, og inklusionen aflyses

Inklusion: Endnu et år i helvede

Læserbrev

Ny forskning: Skolers holdning har betydning for om elever får diagnoser

På seks år er antallet af børn med diagnoser steget med 43 pct., viser nye tal. Samtidig peger ny forskning på, at skolers tiltro til diagnoser har stor betydning for tildelingen af dem. Det er et problem, at diagnoser er koblet til ekstra ressourcer i folkeskolen, siger professor

’Vi ser mennesket først.’ Antvorskov Skole har erklæret krig mod diagnoser

På Antvorskov Skole i Slagelse forsøger man at undgå diagnoser til eleverne, og skolen ekskluderer færre elever end mange andre af kommunens skoler. Det handler om menneskesyn og om at satse på, hvad der skal til for at få børn til at lykkes i stedet for at komme af med dem

Reel inklusion og øget diagnosticering kan ikke eksistere side om side

Skolen kan være rigtig svær at møde, når man ikke umiddelbart passer ind i formen. Især når man er så anderledes, at man opleves som en trussel mod selve fællesskabet. Vi siger for tiden, at vi vil inklusion, men vi taler altid om »de inkluderede«. Vi bruger tiltagende meget tid og energi på at pege på dem, der ikke er som os

Inklusion: Hvornår er nok nok?

Læserbrev

Inklusion eller eksklusion

Anbefalingerne fra den såkaldte ekspertgruppe, som kom onsdag, kan være nok så velmenende. Det ændrer ikke på, at børn med mentale og fysiske handicaps har behov for ekstra lærer- og pædagogkræfter og rolige rammer i folkeskolen.

Den ’dygtige’ lærer er en del af problemet

Lærerne lever faktisk op til politikernes forestilling om ’den gode undervisning’, men dermed bliver de en del af problemet og ikke løsningen på folkeskolens inklusionsudfordring

ADHD-unge møder for få krav i skolen

Så snart en elev får prædikatet ADHD, er vi parate til at glide af på alle almindelige krav til social omgang i et fagligt miljø. Grænserne mellem behandling og uddannelse er efterhånden svære at få øje på

Ikke alle børn lader sig ensrette

Inklusion handler om at føle sig som en del af fællesskabet. Men hvad stiller vi op med et barn som Oliver, der på grund af sit handicap føler sig mest tryg, når han er alene?

Sider

Mest læste

  1. Når I møder en som mig, der måske brokker sig meget over sin situation, over samfundet, over uretfærdigheden, så forestil jer, hvordan det er ikke at have nogen at betro sig til, at dele sine sorger og glæder med. Jeg er et produkt af det fællesskab, jeg er blevet udelukket fra
  2. Med justeringen af skolereformen bevæger folkeskolen sig i retning af en mere traditionel, faglig skole, stik imod ambitionerne bag reformen, der skulle gøre skolen til en skole for alle børn. Forslaget splitter, og inklusionen aflyses
  3. Skolen kan være rigtig svær at møde, når man ikke umiddelbart passer ind i formen. Især når man er så anderledes, at man opleves som en trussel mod selve fællesskabet. Jeg har talt med syv forældre til børn med diagnosen ADHD
  4. Ny forskning undersøger for første gang både de udbrændte lærere og dem, der efter gængs opfattelse forpester deres arbejdsliv: de adfærdsvanskelige inklusionsbørn. Vi skal bort fra fejlfinding hos elever og lærere, hvis inklusionen skal lykkes, siger ph.d. Karen-Lis Kristensen
  5. På seks år er antallet af børn med diagnoser steget med 43 pct., viser nye tal. Samtidig peger ny forskning på, at skolers tiltro til diagnoser har stor betydning for tildelingen af dem. Det er et problem, at diagnoser er koblet til ekstra ressourcer i folkeskolen, siger professor
  6. Så snart en elev får prædikatet ADHD, er vi parate til at glide af på alle almindelige krav til social omgang i et fagligt miljø. Grænserne mellem behandling og uddannelse er efterhånden svære at få øje på
  7. Folkeskolereformen og kravet om øget inklusion vil flytte endnu flere børn fra folkeskolen til privatskolerne, og det vil svække folkeskolens rolle som socialt bindemiddel i samfundet. Men selv om hver fjerde barn i hovedstadsområdet nu går på privatskole, har de frie skoler intet ønske om at overtage folkeskolens rolle
  8. Inklusion ikke er en metode. Inklusion er et menneskesyn. Spørgsmålet er, om der er plads til det menneskesyn i konkurrencestaten