Emne

ironi

Artikler
Anmeldelse
15. september 2022

Rossinis ’Askepot’ med svimlende sangkunst og gakkede påfund

Den italienske operakomponist Gioachino Rossini var en begavet ironiker, og det samme er den norske iscenesætter Stefan Herheim. Hans version af ’Askepot’ gennemløber et hvirvlende stafetløb af ironiske pointer, men den modstandsløse orkestermusik og den ophidsende belcantosang står over alt andet
Nordmanden Stefan Herheims iscenesættelse af Rossinis Askepot på Den Kongelige Opera er ikke den vante version af eventyret. Det er flyvende opera.
Anmeldelse
12. august 2022

Madame Nielsen fremstiller sig selv som skriftbesat og selvforherligende fadermorder

Det er bare umuligt at finde ud af, om hun mener det, eller om det igen er fru Metamorfose, der er ude at svinge hr. Ironi
’Min fars død’ går over tre faser, fra barnlig tilbedelse af faren, til udpenslingen af hans dumhed og ynkelighed, især hans ynkelige dødsangst. Og endelig til drømme om nærvær og forsoning.
Anmeldelse
1. april 2022

Man griner sig igennem Ben Lerners fremragende ’Farvel til Atocha’

Ben Lerners debutroman, ’Farvel til Atocha’, foreligger endelig på dansk. Det er en klog og ikke mindst helt utrolig morsom roman om at finde sin vej i verden og i poesien
Ben Lerners debutroman, ’Farvel til Atocha’, foreligger endelig på dansk. Det er en klog og ikke mindst helt utrolig morsom roman om at finde sin vej i verden og i poesien
Baggrund
25. marts 2022

Hos Stendhal er mennesket aldrig bedre end det samfund, der har skabt det

Stendhal (1783-1842) kunne se lige gennem magthaverne, og hans ironisk spydstik er intakte den dag i dag
Stendhal (1783-1842) kunne se lige gennem magthaverne, og hans ironisk spydstik er intakte den dag i dag
Noter fra en pandemi
5. februar 2022

Under pandemien dukkede meningsløsheden op. Det var tiltrængt

Pandemien har begrænset os voldsomt de seneste par år, og vi har kun kunnet se hjælpeløst til, mens vores valgmuligheder svandt ind. Måske var det i virkeligheden en gave
»We are Nihilist. We believe in nothing,« siger de tyske skurke i filmen ’The Big Lebowski’, og måske har vi faktisk fået en bid af 1990’ernes meningsløshed tilbage under pandemien. Det kan vise sig at være en gave – selv om den er lidt underligt pakket i.
Klumme
16. september 2021

Det er en skrøne, at terroristerne fik ram på ironien

Det er nærmest blevet en fast etableret kendsgerning, at ironien døde med 1990’erne. Heldigvis passer det ikke helt
Synspunktet – at ironien er død – er man ofte stødt på i de seneste to årtier. Det startede såmænd allerede den 12. september 2001, hvor den canadiske klummeskribent Andrew Coyne i avisen National Post skrev: »Ironiens tidsalder døde i går.«
Krig
4. september 2021

Center for Vild Analyse: Først som tragedie – så som sjusk

Karl Marx skrev, at historien gentager sig to gange, først som tragedie siden som lumpen farce. Måske er sandheden langt mindre filosofisk
De floder, Vesten har lidt nederlag på gennem historien, minder om hinanden: Congofloden i kolonitiden, Mekongfloden under Vietnamkrigen og senest Helmandfloden i Afghanistan.
Anmeldelse
27. april 2019

Jason Hazeley og Joel Morris skriver brexitironi som herskerteknik

Den ironiske børnebog for voksne, ’The Story of Brexit’, gentager en årtier lang tradition: London-ironikere bruger uddannelseselitens formsprog til at distancere sig fra alle de landsmænd, som rent faktisk synes, at nationen er stolt og uafhængig. Og de aner ikke engang selv, at de gør det
The Story of Brexit er ironisk par excellence, og det er ikke tilfældigt, skriver Christian Bennike.
Interview
1. marts 2019

Anna Juul aka Veronika Katinka Martzen: Der er ingen mission. Det er meget et ikkeprojekt

Den omdiskuterede fiktive digter Veronika Katinka Martzen er både satirisk og ikkesatirisk, inderlig og parodisk. »Hvis man synes, hun er en oprigtig, totalt fed person, som slår et slag for afskaffelsen af patriarkatet, så synes jeg bare, det er fedt. Hvis man synes, hun er verdens største idiot, forstår jeg det også godt,« siger Anna Juul, der er kvinden bag. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
Den omdiskuterede fiktive digter Veronika Katinka Martzen er både satirisk og ikkesatirisk, inderlig og parodisk. »Hvis man synes, hun er en oprigtig, totalt fed person, som slår et slag for afskaffelsen af patriarkatet, så synes jeg bare, det er fedt. Hvis man synes, hun er verdens største idiot, forstår jeg det også godt,« siger Anna Juul, der er kvinden bag. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål

Sider