Emne

ironi

Klumme
16. september 2021

Det er en skrøne, at terroristerne fik ram på ironien

Det er nærmest blevet en fast etableret kendsgerning, at ironien døde med 1990’erne. Heldigvis passer det ikke helt
Synspunktet – at ironien er død – er man ofte stødt på i de seneste to årtier. Det startede såmænd allerede den 12. september 2001, hvor den canadiske klummeskribent Andrew Coyne i avisen National Post skrev: »Ironiens tidsalder døde i går.«
Krig
4. september 2021

Center for Vild Analyse: Først som tragedie – så som sjusk

Karl Marx skrev, at historien gentager sig to gange, først som tragedie siden som lumpen farce. Måske er sandheden langt mindre filosofisk
De floder, Vesten har lidt nederlag på gennem historien, minder om hinanden: Congofloden i kolonitiden, Mekongfloden under Vietnamkrigen og senest Helmandfloden i Afghanistan.
Anmeldelse
27. april 2019

Jason Hazeley og Joel Morris skriver brexitironi som herskerteknik

Den ironiske børnebog for voksne, ’The Story of Brexit’, gentager en årtier lang tradition: London-ironikere bruger uddannelseselitens formsprog til at distancere sig fra alle de landsmænd, som rent faktisk synes, at nationen er stolt og uafhængig. Og de aner ikke engang selv, at de gør det
The Story of Brexit er ironisk par excellence, og det er ikke tilfældigt, skriver Christian Bennike.
Interview
1. marts 2019

Anna Juul aka Veronika Katinka Martzen: Der er ingen mission. Det er meget et ikkeprojekt

Den omdiskuterede fiktive digter Veronika Katinka Martzen er både satirisk og ikkesatirisk, inderlig og parodisk. »Hvis man synes, hun er en oprigtig, totalt fed person, som slår et slag for afskaffelsen af patriarkatet, så synes jeg bare, det er fedt. Hvis man synes, hun er verdens største idiot, forstår jeg det også godt,« siger Anna Juul, der er kvinden bag. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
Den omdiskuterede fiktive digter Veronika Katinka Martzen er både satirisk og ikkesatirisk, inderlig og parodisk. »Hvis man synes, hun er en oprigtig, totalt fed person, som slår et slag for afskaffelsen af patriarkatet, så synes jeg bare, det er fedt. Hvis man synes, hun er verdens største idiot, forstår jeg det også godt,« siger Anna Juul, der er kvinden bag. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
Interview
1. marts 2019

Fiktionsglad musikmanager: »Så stod vi bare og grinede ad publikum omme bag masken«

»Opmærksomhed er opmærksomhed,« siger musikmanageren Christian Skjølstrup, som var med til at udvikle den parodiske popstjernekarakter Gulddreng. Men derfor kan det alligevel være svært at finde ud af, hvad man bruger den til. Det lærte han som trommeslager i den parodiske hiphopgruppe Odense Assholes, hvis tekster var fulde af homofobi og sexisme. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
Figuren Gulddreng med vanlig sans for melodramatik ved Zulu Awards i 2018.
Interview
1. marts 2019

»Da man fandt ud af, at Gulddreng var en karakter, var det bare sådan: ’Nå, okay’«

For gymnasieeleverne Eske Freiesleben, Valdemar Münnicke og Johan Dahlerup er musikalske parodier som Gulddreng noget, man hører til fester og morer sig over i fællesskab. Ikke alene derhjemme og aldrig uden ironisk distance. To af dem har i øvrigt selv forsøgt sig med genren. »Det handlede om, at vi ville overdrive os selv«. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
I følge de tre gymnasieelever Eske Freiesleben (th), Valdemar Münnecke (midten) og Johan Dahlerup (tv) sker det ret hurtigt, at en kunstner, der opfinder en figur, bliver uinteressant, hvis selviscenesættelsen kommer til at fylde for meget. 
Feature
1. marts 2019

De har fået ironien ind med modermælken, nu bruger de den seriøst

Var Kidds drengerøvshiphop for sjov? Var Gulddrengs pophits en parodi? Og gør digterdebutanten Veronika Katinka Martzen grin med tidens digtere, med sig selv eller slet ikke nogen? Fiktive karakterer har bragt ironien tilbage i en ny form, der ikke nødvendigvis står i modsætning til det oprigtige. De nye kunstnere giver ironien et seriøst formål, siger hollandske forskere
Gulddreng lagde sig selv i graven som karakter i 2018. Siden har musikeren Malte Ebert lavet musik under eget navn. Med betydeligt mindre kommerciel succes.
Kommentar
1. marts 2019

Velkommen til en tid, hvor man overdriver sig selv med parodi eller inderlighed

Er vi danskere bundet til ironien og forlegne over inderligheden? Tidens parodier som Gulddreng og Veronika Katinka Martzen virker netop til at ville lidt mere end ren prutterut. Og ligesom dem de parodierer, vinder de genklang gennem overdrivelsen
Mener karakterer som digterparodien Veronika Katinka Martzen det egentlig seriøst?
Kommentar
22. februar 2019

Hvad pokker stiller man op med den fiktive digter Veronika Katinka Martzen?

Veronika Katinka Martzen udstiller, at ironien er tilbage, men i en ny form
Veronika Katinka Martzen udstiller, at ironien er tilbage, men i en ny form
Essay
4. januar 2019

Kunst bliver ædt, fordøjet og skidt ud som ny kunst

Litteratur skal læses med en aggressiv indstilling. Faktisk skal kunst i metaforisk forstand myrdes, kokkereres, ædes og derpå skides ud som lort, der pænt anrettet, serveres som ens eget kunstværk, skriver forfatter Peter Adolphsen i sit essay
Litteratur skal læses med en aggressiv indstilling. Faktisk skal kunst i metaforisk forstand myrdes, kokkereres, ædes og derpå skides ud som lort, der pænt anrettet, serveres som ens eget kunstværk, skriver forfatter Peter Adolphsen i sit essay

Sider

  • Interview
    27. oktober 2009

    90'erne, en historisk parentes

    90’erne er årtiet, der næsten lige er slut, men alligevel er lang tid siden. En ny bog gør nu 90’erne til historie og opsamler tendenser og trends fra perioden, der ofte er blevet skældt ud for ikke at ville noget
    Et voksent publikum stagediver under koncert med med børneprogramvært Poul Kjøller på Café Rust på Nørrebro i det ubekymrede 1994.
  • Kommentar
    22. februar 2019

    Hvad pokker stiller man op med den fiktive digter Veronika Katinka Martzen?

    Veronika Katinka Martzen udstiller, at ironien er tilbage, men i en ny form
    Veronika Katinka Martzen udstiller, at ironien er tilbage, men i en ny form
  • Feature
    1. marts 2019

    De har fået ironien ind med modermælken, nu bruger de den seriøst

    Var Kidds drengerøvshiphop for sjov? Var Gulddrengs pophits en parodi? Og gør digterdebutanten Veronika Katinka Martzen grin med tidens digtere, med sig selv eller slet ikke nogen? Fiktive karakterer har bragt ironien tilbage i en ny form, der ikke nødvendigvis står i modsætning til det oprigtige. De nye kunstnere giver ironien et seriøst formål, siger hollandske forskere
    Gulddreng lagde sig selv i graven som karakter i 2018. Siden har musikeren Malte Ebert lavet musik under eget navn. Med betydeligt mindre kommerciel succes.
  • Interview
    1. marts 2019

    Fiktionsglad musikmanager: »Så stod vi bare og grinede ad publikum omme bag masken«

    »Opmærksomhed er opmærksomhed,« siger musikmanageren Christian Skjølstrup, som var med til at udvikle den parodiske popstjernekarakter Gulddreng. Men derfor kan det alligevel være svært at finde ud af, hvad man bruger den til. Det lærte han som trommeslager i den parodiske hiphopgruppe Odense Assholes, hvis tekster var fulde af homofobi og sexisme. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
    Figuren Gulddreng med vanlig sans for melodramatik ved Zulu Awards i 2018.
  • Interview
    1. marts 2019

    »Da man fandt ud af, at Gulddreng var en karakter, var det bare sådan: ’Nå, okay’«

    For gymnasieeleverne Eske Freiesleben, Valdemar Münnicke og Johan Dahlerup er musikalske parodier som Gulddreng noget, man hører til fester og morer sig over i fællesskab. Ikke alene derhjemme og aldrig uden ironisk distance. To af dem har i øvrigt selv forsøgt sig med genren. »Det handlede om, at vi ville overdrive os selv«. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
    I følge de tre gymnasieelever Eske Freiesleben (th), Valdemar Münnecke (midten) og Johan Dahlerup (tv) sker det ret hurtigt, at en kunstner, der opfinder en figur, bliver uinteressant, hvis selviscenesættelsen kommer til at fylde for meget. 
  • Ironi
    24. januar 2015

    Måske man kun skal være festironiker – sådan på sigt

    Tiden er ikke til ironiske formeksperimenter og fjolleri – den er til ærlighed og klare holdninger. Og det kan i sandhed være en hård erkendelse, når man som jeg er vokset op i de ubekymrede 90’ere – dengang ironien var et skattet og hyppigt anvendt virkemiddel og vel nærmest en livsanskuelse. Det er tid til ironiterapi
    Tiden er ikke til ironiske formeksperimenter og fjolleri – den er til ærlighed og klare holdninger. Og det kan i sandhed være en hård erkendelse, når man som jeg er vokset op i de ubekymrede 90’ere – dengang ironien var et skattet og hyppigt anvendt virkemiddel og vel nærmest en livsanskuelse. Det er tid til ironiterapi
  • Interview
    1. marts 2019

    Anna Juul aka Veronika Katinka Martzen: Der er ingen mission. Det er meget et ikkeprojekt

    Den omdiskuterede fiktive digter Veronika Katinka Martzen er både satirisk og ikkesatirisk, inderlig og parodisk. »Hvis man synes, hun er en oprigtig, totalt fed person, som slår et slag for afskaffelsen af patriarkatet, så synes jeg bare, det er fedt. Hvis man synes, hun er verdens største idiot, forstår jeg det også godt,« siger Anna Juul, der er kvinden bag. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
    Den omdiskuterede fiktive digter Veronika Katinka Martzen er både satirisk og ikkesatirisk, inderlig og parodisk. »Hvis man synes, hun er en oprigtig, totalt fed person, som slår et slag for afskaffelsen af patriarkatet, så synes jeg bare, det er fedt. Hvis man synes, hun er verdens største idiot, forstår jeg det også godt,« siger Anna Juul, der er kvinden bag. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
  • Leder
    5. oktober 2017

    Hvis den frække lillebror skal være voksen og alvorlig, forsvinder eksistensberettigelsen

    Det kan i sig selv lyde som en både ironisk og sarkastisk joke, men den er god nok: Ironi og sarkasme skal være forbudt på P3.
    P3 har givet os programmer som Tæskeholdet, De Sorte Spejdere og Monte Carlo (billedet), som har været elsket af de danskere, der var unge i henholdsvis 1990’erne, 00’erne og 10’erne. Også disse programmer havde stærke og mindre stærke sider, men de har haft reel betydning og været med til at definere humoren i de enkelte generationer.