Emne

ironi

Læst udefra: Brexitironi som herskerteknik

Den ironiske børnebog for voksne, ’The Story of Brexit’, gentager en årtier lang tradition: London-ironikere bruger uddannelseselitens formsprog til at distancere sig fra alle de landsmænd, som rent faktisk synes, at nationen er stolt og uafhængig. Og de aner ikke engang selv, at de gør det

»Da man fandt ud af, at Gulddreng var en karakter, var det bare sådan: ’Nå, okay’«

For gymnasieeleverne Eske Freiesleben, Valdemar Münnicke og Johan Dahlerup er musikalske parodier som Gulddreng noget, man hører til fester og morer sig over i fællesskab. Ikke alene derhjemme og aldrig uden ironisk distance. To af dem har i øvrigt selv forsøgt sig med genren. »Det handlede om, at vi ville overdrive os selv«. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål

Anna Juul aka Veronika Katinka Martzen: Der er ingen mission. Det er meget et ikkeprojekt

Den omdiskuterede fiktive digter Veronika Katinka Martzen er både satirisk og ikkesatirisk, inderlig og parodisk. »Hvis man synes, hun er en oprigtig, totalt fed person, som slår et slag for afskaffelsen af patriarkatet, så synes jeg bare, det er fedt. Hvis man synes, hun er verdens største idiot, forstår jeg det også godt,« siger Anna Juul, der er kvinden bag. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål

Fiktionsglad musikmanager: »Så stod vi bare og grinede ad publikum omme bag masken«

»Opmærksomhed er opmærksomhed,« siger musikmanageren Christian Skjølstrup, som var med til at udvikle den parodiske popstjernekarakter Gulddreng. Men derfor kan det alligevel være svært at finde ud af, hvad man bruger den til. Det lærte han som trommeslager i den parodiske hiphopgruppe Odense Assholes, hvis tekster var fulde af homofobi og sexisme. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål

Velkommen til en tid, hvor man overdriver sig selv med parodi eller inderlighed

Er vi danskere bundet til ironien og forlegne over inderligheden? Tidens parodier som Gulddreng og Veronika Katinka Martzen virker netop til at ville lidt mere end ren prutterut. Og ligesom dem de parodierer, vinder de genklang gennem overdrivelsen

De har fået ironien ind med modermælken, nu bruger de den seriøst

Var Kidds drengerøvshiphop for sjov? Var Gulddrengs pophits en parodi? Og gør digterdebutanten Veronika Katinka Martzen grin med tidens digtere, med sig selv eller slet ikke nogen? Fiktive karakterer har bragt ironien tilbage i en ny form, der ikke nødvendigvis står i modsætning til det oprigtige. De nye kunstnere giver ironien et seriøst formål, siger hollandske forskere

Hvad pokker stiller man op med den fiktive digter Veronika Katinka Martzen?

Veronika Katinka Martzen udstiller, at ironien er tilbage, men i en ny form

Kunst bliver ædt, fordøjet og skidt ud som ny kunst

Litteratur skal læses med en aggressiv indstilling. Faktisk skal kunst i metaforisk forstand myrdes, kokkereres, ædes og derpå skides ud som lort, der pænt anrettet, serveres som ens eget kunstværk, skriver forfatter Peter Adolphsen i sit essay

Instruktør: De farligste mennesker er dem uden humor og selvironi

Armando Iannucci måtte skrue ned for virkelighedens absurditeter for at gøre sin nye, sorthumoristiske film, ’Stalins død’, troværdig. Information har talt med den britiske instruktør og satiriker, der mener, at demokratiet skal passes og plejes, og at de farligste mennesker er dem uden selvironi

Hvis den frække lillebror skal være voksen og alvorlig, forsvinder eksistensberettigelsen

Det kan i sig selv lyde som en både ironisk og sarkastisk joke, men den er god nok: Ironi og sarkasme skal være forbudt på P3.

Sider

Mest læste

  1. Var Kidds drengerøvshiphop for sjov? Var Gulddrengs pophits en parodi? Og gør digterdebutanten Veronika Katinka Martzen grin med tidens digtere, med sig selv eller slet ikke nogen? Fiktive karakterer har bragt ironien tilbage i en ny form, der ikke nødvendigvis står i modsætning til det oprigtige. De nye kunstnere giver ironien et seriøst formål, siger hollandske forskere
  2. 90’erne er årtiet, der næsten lige er slut, men alligevel er lang tid siden. En ny bog gør nu 90’erne til historie og opsamler tendenser og trends fra perioden, der ofte er blevet skældt ud for ikke at ville noget
  3. Den omdiskuterede fiktive digter Veronika Katinka Martzen er både satirisk og ikkesatirisk, inderlig og parodisk. »Hvis man synes, hun er en oprigtig, totalt fed person, som slår et slag for afskaffelsen af patriarkatet, så synes jeg bare, det er fedt. Hvis man synes, hun er verdens største idiot, forstår jeg det også godt,« siger Anna Juul, der er kvinden bag. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
  4. 00’ernes mange kriser og krige har gjort en ironisk tilgang til verden forkert og en alvorlig tilgang rigtig. Ironien er blevet vor tids skurk. Men midt i alle kriserne, hvor fremskridtstroen forliser og løsningerne udebliver, må vi ikke glemme ironiens konstruktive dimension. Ironien kan nemlig være klogere end politiske positioner og faste holdninger
  5. Tiden er ikke til ironiske formeksperimenter og fjolleri – den er til ærlighed og klare holdninger. Og det kan i sandhed være en hård erkendelse, når man som jeg er vokset op i de ubekymrede 90’ere – dengang ironien var et skattet og hyppigt anvendt virkemiddel og vel nærmest en livsanskuelse. Det er tid til ironiterapi
  6. Armando Iannucci måtte skrue ned for virkelighedens absurditeter for at gøre sin nye, sorthumoristiske film, ’Stalins død’, troværdig. Information har talt med den britiske instruktør og satiriker, der mener, at demokratiet skal passes og plejes, og at de farligste mennesker er dem uden selvironi
  7. Veronika Katinka Martzen udstiller, at ironien er tilbage, men i en ny form
  8. Er vi danskere bundet til ironien og forlegne over inderligheden? Tidens parodier som Gulddreng og Veronika Katinka Martzen virker netop til at ville lidt mere end ren prutterut. Og ligesom dem de parodierer, vinder de genklang gennem overdrivelsen