Emne

islam

Boguddrag
Samia blev undertrykt og udsat for social kontrol i sin pakistanske familie i Danmark. Da konflikten kulminerede, blev hun tvunget ud på en genopdragelsesrejse til Pakistan, hvor hun endte med at leve i fangenskab i årevis. Dette er første del af bogen ’Genopdragelsen’, der netop er udkommet på Informations forlag
Samia blev undertrykt og udsat for social kontrol i sin pakistanske familie i Danmark. Da konflikten kulminerede, blev hun tvunget ud på en genopdragelsesrejse til Pakistan, hvor hun endte med at leve i fangenskab i årevis. Dette er første del af bogen ’Genopdragelsen’, der netop er udkommet på Informations forlag

Jeg har mærket sexismen og den seksuelle vold i islam på egen krop

Samtlige imamer i Informations islamserie glemmer at nævne den sociale kontrol og seksuelle vold, som mange kvinder udsættes for i islams navn. Jeg har selv levet i et voldeligt islamisk ægteskab i 17 år og ved, at for mange kvinder er det normalen, skriver Meriam Sejr i dette debatindlæg

Ny forskning bringer nyt til debatten om danske moskéer: Nogle medvirker til integration

Et ny undersøgelse blandt en række danske moskéer peger på, at de religiøse institutioner kan være med til at øge integrationen blandt kvinder. Studiet udelukker dog langtfra, at der også kan være aktiviteter i moskéerne, som gør det modsatte

Vi mangler viden om islam, siger imamerne. Men ansvaret for uvidenheden er også deres

Informations kronikserie Islamskolen har vist, at danske imamer og islamiske autoriteter er uenige om islams syn på helt fundamentale områder som demokrati, ligestilling og en reformation af islam. De mener også, at vi mangler viden om islam – men det er først og fremmest deres ansvar

Islam må ikke holde børn tilbage fra at deltage i det danske foreningsliv

Vi skal gøre op med den sociale kontrol i muslimske miljøer, der afholder børn fra at deltage frit i det danske foreningsliv – blandt andet ved at insistere på, at piger og drenge ikke skal seksualiseres, fordi de dyrker idræt letpåklædt sammen, skriver medlem af Københavns Borgerrepræsentation Karina Bergmann (K) i dette debatindlæg

Hizb ut-Tahrir: Vesten er også skyld i den muslimske verdens forfald

Inden Vesten koloniserede den muslimske verden, eksporterede sin sekularisme og støttede diktaturregimer, var de muslimske lande præget af tolerance og videnskabelig og økonomisk fremgang. Det er disse islamiske idealer, vi gerne vil tilbage til, skriver Hizb ut-Tahrirs frontperson i dette debatindlæg
Interview

Forfatter og professor i islam: »Alle vil have noget forskelligt ud af Muhammad«

Hvem var profeten Muhammad, og hvem tilhører den historiske person, der har grundlagt en verdensreligion, og i hvis navn danske flag blev brændt for 15 år siden? Det har der i tidens løb været ufatteligt mange bud på. Det har professor i islam, Jakob Skovgaard-Petersen, skrevet en bog om

Islam er foranderlig og mangfoldig – men vestlige imamer blokerer for forandringer

Islamiske retslærde, der bryder med traditionelle fortolkninger, har opnået anerkendelse i udlandet. Men herhjemme negligerer imamerne de nye fortolkninger af islam. Blandt årsagerne er sprogbarrierer og udbredt social kontrol, skriver Tessie Jørgensen, der har kandidatgrader i islam fra både København og Qom, i kronikserien Islamskolen

Det er beskæmmende, hvis årsagen til terrorangrebene i Frankrig reduceres til islam

Muslimer er de primære ofre for islamisk ekstremisme og udgør hovedparten af dem, der udkæmper reelle krige mod den. Derfor kan terror ikke reduceres til et spørgsmål om os og dem og islam som religion, skriver antropolog Amin Auossar i dette debatindlæg

Imam: Tørklædet symboliserer, at kvinder er mere end deres udseende

Islam stiller lige store krav til mænd og kvinders kyskhed, men holder fast i, at der er forskelle på mænd og kvinder, og at der derfor ikke er noget galt i, at man udtrykker hengivenhed til hinanden og til islam forskelligt, skriver imam Mohammad Khani i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Samia blev undertrykt og udsat for social kontrol i sin pakistanske familie i Danmark. Da konflikten kulminerede, blev hun tvunget ud på en genopdragelsesrejse til Pakistan, hvor hun endte med at leve i fangenskab i årevis. Dette er første del af bogen ’Genopdragelsen’, der netop er udkommet på Informations forlag
  2. Samtlige imamer i Informations islamserie glemmer at nævne den sociale kontrol og seksuelle vold, som mange kvinder udsættes for i islams navn. Jeg har selv levet i et voldeligt islamisk ægteskab i 17 år og ved, at for mange kvinder er det normalen, skriver Meriam Sejr i dette debatindlæg
  3. Integrationsminister Mattias Tesfaye (S) udøver en slags social kontrol, når han med sin »frihedskrig« vil tvinge muslimer til at gå ind for samleje før ægteskabet. Afholdenhed er ikke et problem, når folk selv har valgt det, skriver statskundskabsstuderende Berfin Kücükköse i dette debatindlæg
  4. Alt for mange herboende muslimer værner om deres forældres kultur. De vil forbyde religionskritik og vægter Koranen over Grundloven. Denne kulturelle bagage forhindrer, at integrationen kan lykkes. Da jeg forlod islam, faldt jeg endelig til i Danmark, skriver Mustafa Sayegh i kronikserien om, hvornår man er velintegreret
  5. Jeg begår mig fantastisk i det danske samfund, mens jeg beder fem gange i døgnet. Jeg deltager aktivt og passer min uddannelse, og det er i høj grad min religion, der har inspireret mig til at blive velintegreret, skriver Mohamad Alnabhan i dette debatindlæg
  6. Det er en mainstreamfortælling i islamiske kredse, at Vesten er moralsk afsporet, og at islam er løsningen. Men islams løsninger er forbud og undertrykkelse. Måske ikke i teorien, men det er sådan, islam manifesterer sig ude i den virkelige verden, skriver Christian Marcussen i denne kronik
  7. Islamiske retslærde, der bryder med traditionelle fortolkninger, har opnået anerkendelse i udlandet. Men herhjemme negligerer imamerne de nye fortolkninger af islam. Blandt årsagerne er sprogbarrierer og udbredt social kontrol, skriver Tessie Jørgensen, der har kandidatgrader i islam fra både København og Qom, i kronikserien Islamskolen
  8. Mange anden- og tredjegenerationsindvandrere tager i stigende grad afstand fra både deres forældres og de etniske danskeres kultur. De er i gang med at oprette deres eget parallelsamfund i Danmark og bliver muslimske i en grad, der falder forældrene for brystet