Emne

jazz

Slagtøjsspiller Marilyn Mazur: »Jo flere trommer du har, jo mere melodi kan du faktisk spille«

Som kvindelig slagtøjsspiller er internationalt feterede Marilyn Mazur en sjældenhed i dansk jazz. Det er vigtigt at få flere slagtøjsstemmer ind i jazzen, mener hun. »Det er ligesom billedkunst; det er dødssygt, hvis der kun er én farve.« I Informations jazzskole er vi nået til musikkens rytmiske rygrad: trommerne

Informations Jazzskole: Cæcilie Norby passede ikke ind og smadrede væggen mellem pop og jazz

Cæcilie Norby var popsanger og jazzfusionssanger, før hun brød internationalt igennem som ’jazzpop’-solist. I Informations Jazzskole er vi kommet til vokalisterne og Norby , som før Norah Jones gjorde jazz til en folkelig, følsom genre

Informations jazzskole: »Hvis jeg bliver døv, vil jeg stadig kunne spille bas. Jeg vil stadig kunne mærke det«

Bassisten Justo Gambula laver i trioen Athletic Progression hiphop. Awardshows, anmeldere og pladebutikker kalder det derimod jazz. I vores jazzskole er vi nået til bassen – og fusionsjazzen

Allison Russell synger om at tilgive sin far for hans overgreb. Det er årets mest hjerteskærende plade

Der er høj musikalsk integritet og bomstærke vokalpræstationer på de tre genremæssigt forskellige, men lige alvorstunge soloalbum med Amythyst Kiah, Rhiannon Giddens og Allison Russell fra banjokvartetten Our Native Daughters. Sidstnævnte har begået årets hidtil mest hjerteskærende plade

Hvad stiller guitaren op, når trompeten svupper og klarinetterne pruster som hvalrosser?

Fredag markerede guitarist Mark Solborg udgivelsen af den tredje plade i hans ambitiøse projekt ’TUNGEMÅL’ på Copenhagen Jazz Festival med en lille filmvisning og en koncert, hvor portugisiske Susana Santos Silva forvandlede sin trompet fra et blæse- til et sugeinstrument

Informations jazzskole: Da Palle mødte Miles

For 40 år siden slog Danmarks største trompetist og verdens største trompetist sig sammen og skabte et mesterværk. I Informations jazzskole stiller vi skarpt på Palle Mikkelborg og Miles Davis’ mestermøde i ønsket om at nærme os jazztrompetistens univers

Ond jazz: På Christiania kan man under jazzfestivalen slubre af jazzens mest syrede heksegryde

Der er både trommetrance, guitarekstase og mørke droner på programmet, når Loppen under årets Copenhagen Jazz Festival udforsker og hylder krydsfeltet mellem jazzen og den tunge rock under titlen Ond Jazz. Information var forbi til åbningsweekenden med blandt andet Mythic Sunship og Gud Er Kvinde

»Når jazz mister sin indre nødvendighed og bare bliver noget slask, kan det være pinligt«

Kathrine Windfeld havde svært ved at koncentrere sig om noderne som barn i et hjem med klaver og meget klassisk musik. I dag trives hun bag klaveret som jazzkomponist og leder af sit eget bigband. Informations jazzskole ser nærmere på klaveret og på, hvad bigbandmusik er i dag

Informations jazzskole: Da Lotte Anker begyndte at improvisere på saxofonen, åbnede en ny verden sig

I dag er Lotte Anker internationalt anerkendt for sine eksperimenterende og improviserede koncerter. Jagten på nye og personlige lyde blev en rejse væk fra den klassiske jazz. I Informations jazzskole begynder vi ved saxofonen

Velkommen til Informations jazzskole: Vi begynder med historie – om rasende nazister og frie unge

I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder

Sider

Mest læste

  1. Som kvindelig slagtøjsspiller er internationalt feterede Marilyn Mazur en sjældenhed i dansk jazz. Det er vigtigt at få flere slagtøjsstemmer ind i jazzen, mener hun. »Det er ligesom billedkunst; det er dødssygt, hvis der kun er én farve.« I Informations jazzskole er vi nået til musikkens rytmiske rygrad: trommerne
  2. For 40 år siden slog Danmarks største trompetist og verdens største trompetist sig sammen og skabte et mesterværk. I Informations jazzskole stiller vi skarpt på Palle Mikkelborg og Miles Davis’ mestermøde i ønsket om at nærme os jazztrompetistens univers
  3. Cæcilie Norby var popsanger og jazzfusionssanger, før hun brød internationalt igennem som ’jazzpop’-solist. I Informations Jazzskole er vi kommet til vokalisterne og Norby , som før Norah Jones gjorde jazz til en folkelig, følsom genre
  4. Der er høj musikalsk integritet og bomstærke vokalpræstationer på de tre genremæssigt forskellige, men lige alvorstunge soloalbum med Amythyst Kiah, Rhiannon Giddens og Allison Russell fra banjokvartetten Our Native Daughters. Sidstnævnte har begået årets hidtil mest hjerteskærende plade
  5. Fredag markerede guitarist Mark Solborg udgivelsen af den tredje plade i hans ambitiøse projekt ’TUNGEMÅL’ på Copenhagen Jazz Festival med en lille filmvisning og en koncert, hvor portugisiske Susana Santos Silva forvandlede sin trompet fra et blæse- til et sugeinstrument
  6. I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
  7. Bassisten Justo Gambula laver i trioen Athletic Progression hiphop. Awardshows, anmeldere og pladebutikker kalder det derimod jazz. I vores jazzskole er vi nået til bassen – og fusionsjazzen
  8. Der er både trommetrance, guitarekstase og mørke droner på programmet, når Loppen under årets Copenhagen Jazz Festival udforsker og hylder krydsfeltet mellem jazzen og den tunge rock under titlen Ond Jazz. Information var forbi til åbningsweekenden med blandt andet Mythic Sunship og Gud Er Kvinde