Emne

jernbane

Eksperter: Regeringen og DF favoriserer privatbilismen uden at gøre bilerne grønnere

Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter

Det første år med Macron har budt på masser af reformer, men ingen revolution

Franske jernbanearbejdere, studerende og offentligt ansatte har igennem foråret protesteret mod Emmanuel Macrons politik. Men på intet tidspunkt har de mange protester nået et niveau, der har fået den franske præsident til at skifte kurs

Principiel sag på vestjysk jord

Et drama med den gode, den onde og den grusomme ruller i disse måneder over scenen i en del af Udkantsdanmark

DSB skiller sig af med topchefen for jernbanesikkerhed

En afgørende brik skal snart på plads i puslespillet om det skandaliserede IC4-projekt, der fortsat kæmper med svære computerproblemer. DSB's sikkerhedschef er kritisk over for togene, men blev sendt hjem med mundkurv på. Ny chef kommer fra Søværnets skoleskibe, hvilket vækker undren

Minedrift skal redde Afghanistan

Gigantisk kinesisk mineprojekt skal kickstarte den afghanske økonomi. Minedrift er Afghanistans store chance for at komme ud af fattigdommen, vurderer eksperter

Halvtomme lastbiler kolliderer med klimamål

Regeringen ønsker gigantlastbiler for miljøets skyld. Men flere halvtomme lastbiler kommer til at forurene mere, påpeger trafikforsker, som foreslår lastbiler belagt med kørselsafgift, der svarer til deres nedslidning af miljø og veje

Bro-modstand er opgivet

Danske broer vækker mindre og mindre modstand. Beslutningen om nye broer træffes over hovedet på befolkningen, der har givet op og vænnet sig til broerne, lyder flere eksperters bud

Infrastruktur og klima - nu også på svensk

I Sverige opfattes Danmark nærmest som en bananrepublik på trafikområdet

Økonomisk boom i Tibet - men ikke for tibetanere

Kinas økonomiske politik i Tibet er en succes - på overfladen. Tibetanerne selv mangler nødvendige forudsætninger for at få del i væksten, men fokus på uddannelse kan forbedre vilkårene, vurderer ngo

60 tons tunge kæmper er på vej med 80 km/t

Gigantlastbilernes indtog på det danske vejnet blev vedtaget i stilhed. Men en trafikforsker betvivler nu miljøfordelen, udenlandske beregninger sætter spørgsmål ved trafiksikkerheden - og flere kommuner ønsker alligevel ikke de store lastvogne til deres havne

Sider

Mest læste

  1. Gigantlastbilernes indtog på det danske vejnet blev vedtaget i stilhed. Men en trafikforsker betvivler nu miljøfordelen, udenlandske beregninger sætter spørgsmål ved trafiksikkerheden - og flere kommuner ønsker alligevel ikke de store lastvogne til deres havne
  2. Tibetanerne og de mange kinesere, der kommer til Tibet for at tage del i den økonomiske vækst, lever i to vidt forskellige verdener. En jernbane, der vil knytte Tibet tættere sammen med Kina, sætter det tibetanske dilemma på spidsen
  3. USA’s førende kasinoby fylder 100 år. Hasardspillets mekka har undergået voldsomme forandringer – nu har stripklubberne indtaget byen igen
  4. Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter
  5. 800 millioner ud af vinduet - der er brug for hurtige regionaltog, ikke snegle-S-tog
  6. Grøn mission. Det kan sagtens lade sig gøre at rejse hele verden rundt uden at flyve - det har to englændere gjort for at vise vejen for bæredygtig rejsekultur og promovere, hvad de kalder for 'langsomhedens dyd'
  7. Lad os fejre åbningen af motorvejen over Storebælt for det, den er: Et udtryk for optimismen og vores tro på fremtiden ESSAY Festivitas ruller over fædrelandet. Motorvejsbroen over Storebælt åbnes...
  8. Københavns socialdemokrater vil lave en ny trafikpolitik for hovedstaden Det er rigtigt nok, siger Socialdemokratiet i København. De vil ikke have flere biler ind i byen. Fra nu af vil de sige nej til en biltunnel under havnen og flere parkeringspladser under jorden...