Emne

karaktergennemsnit

Karakterer
18. oktober 2021

Eksperter: Det er for let at bestå og få topkarakter i matematik i skolen

Danske skoleelever kæmper med matematikken, og afgangsprøven i matematik får kritik af eksperter for at være for nem at bestå og få topkarakter i. Ny ekspertgruppe skal undersøge problemet og komme med løsninger
»Når karaktererne ved afgangsprøverne afviger så meget fra elevernes reelle forståelse af matematik, så mister prøverne deres værdi. Sammen med andre forhold indikerer det et bagvedliggende og mere fundamentalt problem, som handler om, at eleverne gennem deres skolegang ikke får tilstrækkeligt udbytte af undervisningen i skolen,« mener ph.d. i matematikdidaktik Jacob Bahn.
Karakterer
9. oktober 2021

Ph.d.-afhandling: Samme eksamensopgaver bedømmes vidt forskelligt: Én censor gav 12. En anden 4

I folkeskolen er der kun én censor, som bedømmer elevernes eksamensopgaver i dansk. Men skriftlig dansk er ikke en eksakt videnskab, og de samme opgaver vurderes vidt forskelligt, viser ny forskning. Derfor bør eksamenskarakteren ikke – som i dag – bruges som krav for optagelse på ungdomsuddannelser, mener forskere
I sin ph.d.-afhandling peger Solveig Troelsen på de skriftlige afgangsprøvers upålidelighed og deres negative effekt på elevernes læring.
Folkeskolen
27. september 2021

Karakterforskelle mellem drenge og piger er vokset mest blandt elever lidt under middel

Forskellen mellem drenges og pigers karakterer i 9. klasse er blevet større de seneste år. Ny analyse afkræfter myten om, at det skyldes ’stræberpiger’ og ’taberdrenge’. Karakterforskellen er nemlig især øget blandt gruppen af elever, der klarer sig lidt under middel
Forskellen mellem drenges og pigers karakterer i 9. klasse er blevet større de seneste år. Ny analyse afkræfter myten om, at det skyldes ’stræberpiger’ og ’taberdrenge’. Karakterforskellen er nemlig især øget blandt gruppen af elever, der klarer sig lidt under middel
Kronik
28. juli 2021

Vi må hæve kvote 2-optaget til 50 procent på landets videregående uddannelser

Hvis regeringen hæver kvote 2-optaget til 50 procent, viser det unge, at stress og selvmedicinering ikke hører hjemme i vores uddannelsessystem. Derudover vil det øge diversiteten og vise, at der er plads til alle på landets videregående uddannelser, skriver studerende Ane Emme i dette debatindlæg
Mange unge oplever stress eller tager præstationsfremmende midler for at klare sig godt fagligt og komme videre i uddannelsessystemet. Hvis regeringen hæver kvote 2-optaget til 50 procent, vil I vise vores unge, at stress og selvmedicinering ikke hører hjemme i vores uddannelsessystem, og at der er plads til alle på landets videregående uddannelser.
Integration
26. februar 2021

Ny analyse: Ikkevestlige efterkommere haler ind på elever med dansk baggrund i folkeskolen

Efterkommere klarer sig langt bedre i folkeskolen i dag, end de gjorde for otte år siden, lyder det i en ny analyse fra Danmarks Videnscenter for Integration. Eksperter peger på, at det både kan skyldes ændringer i elevgruppen, men også lærernes tilgang til elever med minoritetsbaggrund
»Vi ved godt, at efterkommerpigerne begynder at klare sig meget bedre, men det overrasker mig, at også drengene følger med,« siger stifter af Danmarks Videnscenter for Integration Rasmus Brygger. Arkivfoto.
Leder
10. januar 2020

Tag toppen af karakterræset

SF vil indføre et karakterloft, således at alle uddannelser, der har et adgangskrav på 10 eller derover, skal indføre en optagelsesprøve. Selv om forslaget har sine begrænsninger, er det tiltrængt politisk nytænkning og sender et vigtigt signal om, at karakterer ikke betyder alt
Ambitionen med forslaget er ifølge SF’s uddannelsesordfører, Jacob Mark, at skære toppen af det præstationskrav, som mange unge knækker under. »Det er jo den kultur, hvor man hele tiden skal have 12, som vi oplever presser de unge,« siger han til Jyllands-Posten.
Læserbrev
6. september 2019

De studerende flygter fra elendige professionsuddannelser

Studerende med høje karaktergennemsnit vælger ikke professionsuddannelserne, fordi vilkårene på dem simpelthen er blevet så elendige. Det kan uddannelseslederne ikke løbe fra, skriver Ib Jensen i dette debatindlæg
  • Karakterer
    9. oktober 2021

    Ph.d.-afhandling: Samme eksamensopgaver bedømmes vidt forskelligt: Én censor gav 12. En anden 4

    I folkeskolen er der kun én censor, som bedømmer elevernes eksamensopgaver i dansk. Men skriftlig dansk er ikke en eksakt videnskab, og de samme opgaver vurderes vidt forskelligt, viser ny forskning. Derfor bør eksamenskarakteren ikke – som i dag – bruges som krav for optagelse på ungdomsuddannelser, mener forskere
    I sin ph.d.-afhandling peger Solveig Troelsen på de skriftlige afgangsprøvers upålidelighed og deres negative effekt på elevernes læring.
  • Karakterer
    18. oktober 2021

    Eksperter: Det er for let at bestå og få topkarakter i matematik i skolen

    Danske skoleelever kæmper med matematikken, og afgangsprøven i matematik får kritik af eksperter for at være for nem at bestå og få topkarakter i. Ny ekspertgruppe skal undersøge problemet og komme med løsninger
    »Når karaktererne ved afgangsprøverne afviger så meget fra elevernes reelle forståelse af matematik, så mister prøverne deres værdi. Sammen med andre forhold indikerer det et bagvedliggende og mere fundamentalt problem, som handler om, at eleverne gennem deres skolegang ikke får tilstrækkeligt udbytte af undervisningen i skolen,« mener ph.d. i matematikdidaktik Jacob Bahn.
  • Folkeskolen
    27. september 2021

    Karakterforskelle mellem drenge og piger er vokset mest blandt elever lidt under middel

    Forskellen mellem drenges og pigers karakterer i 9. klasse er blevet større de seneste år. Ny analyse afkræfter myten om, at det skyldes ’stræberpiger’ og ’taberdrenge’. Karakterforskellen er nemlig især øget blandt gruppen af elever, der klarer sig lidt under middel
    Forskellen mellem drenges og pigers karakterer i 9. klasse er blevet større de seneste år. Ny analyse afkræfter myten om, at det skyldes ’stræberpiger’ og ’taberdrenge’. Karakterforskellen er nemlig især øget blandt gruppen af elever, der klarer sig lidt under middel
  • Integration
    26. februar 2021

    Ny analyse: Ikkevestlige efterkommere haler ind på elever med dansk baggrund i folkeskolen

    Efterkommere klarer sig langt bedre i folkeskolen i dag, end de gjorde for otte år siden, lyder det i en ny analyse fra Danmarks Videnscenter for Integration. Eksperter peger på, at det både kan skyldes ændringer i elevgruppen, men også lærernes tilgang til elever med minoritetsbaggrund
    »Vi ved godt, at efterkommerpigerne begynder at klare sig meget bedre, men det overrasker mig, at også drengene følger med,« siger stifter af Danmarks Videnscenter for Integration Rasmus Brygger. Arkivfoto.
  • Kronik
    28. juli 2021

    Vi må hæve kvote 2-optaget til 50 procent på landets videregående uddannelser

    Hvis regeringen hæver kvote 2-optaget til 50 procent, viser det unge, at stress og selvmedicinering ikke hører hjemme i vores uddannelsessystem. Derudover vil det øge diversiteten og vise, at der er plads til alle på landets videregående uddannelser, skriver studerende Ane Emme i dette debatindlæg
    Mange unge oplever stress eller tager præstationsfremmende midler for at klare sig godt fagligt og komme videre i uddannelsessystemet. Hvis regeringen hæver kvote 2-optaget til 50 procent, vil I vise vores unge, at stress og selvmedicinering ikke hører hjemme i vores uddannelsessystem, og at der er plads til alle på landets videregående uddannelser.
  • Leder
    10. januar 2020

    Tag toppen af karakterræset

    SF vil indføre et karakterloft, således at alle uddannelser, der har et adgangskrav på 10 eller derover, skal indføre en optagelsesprøve. Selv om forslaget har sine begrænsninger, er det tiltrængt politisk nytænkning og sender et vigtigt signal om, at karakterer ikke betyder alt
    Ambitionen med forslaget er ifølge SF’s uddannelsesordfører, Jacob Mark, at skære toppen af det præstationskrav, som mange unge knækker under. »Det er jo den kultur, hvor man hele tiden skal have 12, som vi oplever presser de unge,« siger han til Jyllands-Posten.
  • Læserbrev
    6. september 2019

    De studerende flygter fra elendige professionsuddannelser

    Studerende med høje karaktergennemsnit vælger ikke professionsuddannelserne, fordi vilkårene på dem simpelthen er blevet så elendige. Det kan uddannelseslederne ikke løbe fra, skriver Ib Jensen i dette debatindlæg