Emne

karaktergivning

Læserbrev
22. juni 2022

Ingen eksaminer, ingen hue: I år får Danmark ingen rigtige studenter

Dette års studenter syntes ikke selv, de var dygtige nok til at bestå deres afgangsprøver. Og det bør selvfølgelig have konsekvenser for, hvilke uddannelser de kan læse. Hvis de ikke kan tage ansvar for egen læring, skal de ikke på universitetet, skriver bestyrelsesmedlem i Konservative Studerende Steffen Sjørslev i dette debatindlæg
Læserbrev
27. maj 2022

Start ved dumpekarakter: Nyt karaktersystem skal belønne dem, der tør udfordre sig selv

En ny karakterskala skal vendes på hovedet, så man starter fra bunden, hvorefter karakteren stiger, når man som elev viser sine evner. Det skaber det rigtige incitament til at afprøve og udfordre i stedet for frygt for, at det trækker ned at udfordre sig selv, skriver formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever Maria Bøge Blenstrup og Carl Wengel Grauballe fra Venstres Ungdom i dette debatindlæg
Karakterer
18. oktober 2021

Eksperter: Det er for let at bestå og få topkarakter i matematik i skolen

Danske skoleelever kæmper med matematikken, og afgangsprøven i matematik får kritik af eksperter for at være for nem at bestå og få topkarakter i. Ny ekspertgruppe skal undersøge problemet og komme med løsninger
»Når karaktererne ved afgangsprøverne afviger så meget fra elevernes reelle forståelse af matematik, så mister prøverne deres værdi. Sammen med andre forhold indikerer det et bagvedliggende og mere fundamentalt problem, som handler om, at eleverne gennem deres skolegang ikke får tilstrækkeligt udbytte af undervisningen i skolen,« mener ph.d. i matematikdidaktik Jacob Bahn.
Leder
12. oktober 2021

Når karaktererne i folkeskolen er utroværdige, bør de ikke benyttes som adgangskrav

I forbindelse med sin ph.d.-afhandling har forsker Solveig Troelsens vist, hvordan den opgave, som én censor bedømmer til 12, kun bedømmes til fire af en anden
I forbindelse med sin ph.d.-afhandling har forsker Solveig Troelsens vist, hvordan den opgave, som én censor bedømmer til 12, kun bedømmes til fire af en anden
Karakterer
9. oktober 2021

Ph.d.-afhandling: Samme eksamensopgaver bedømmes vidt forskelligt: Én censor gav 12. En anden 4

I folkeskolen er der kun én censor, som bedømmer elevernes eksamensopgaver i dansk. Men skriftlig dansk er ikke en eksakt videnskab, og de samme opgaver vurderes vidt forskelligt, viser ny forskning. Derfor bør eksamenskarakteren ikke – som i dag – bruges som krav for optagelse på ungdomsuddannelser, mener forskere
I sin ph.d.-afhandling peger Solveig Troelsen på de skriftlige afgangsprøvers upålidelighed og deres negative effekt på elevernes læring.
Læserbrev
30. september 2021

Alle børn har godt af bevægelse, fis og ballade i supplement til karakterræset

Det er problematisk, når karakterer bliver eneste parameter for, om børn trives i skolen, skriver pensioneret lektor i pædagogik Anne Lindegaard i dette debatindlæg
Det er problematisk, når karakterer bliver eneste parameter for, om børn trives i skolen, skriver pensioneret lektor i pædagogik Anne Lindegaard i dette debatindlæg
Kommentar
1. september 2021

Hvornår forstår politikerne, at ingen elever ønsker et større fokus på karakterer?

Jeg er en anelse rystet over forslaget om flittighedskarakterer. For hvem i folkeskolen ønsker flere karakterer? Hvem ønsker flere parametre at blive målt og vejet ud fra? Hvem ønsker en hverdag fyldt med endnu flere karakterer? Ingen, skriver gymnasieelev Mathias Zilberberg i dette debatindlæg
Leder
28. august 2021

Flidskarakterer vil øge antallet af karakterer i skolen. Det har ingen elever brug for

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil mener, at flidskarakterer vil lette presset og øge motivationen i skolen. Men forslaget er misforstået, for flere karakterer i skolen kommer hverken de umotiverede eller de pressede elever til gode
Hvis undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil havde været flittig og læst på lektien om, hvordan vi får løst problemerne med manglende motivation og mistrivsel i skolen, så var det nok heller ikke blevet til en fristil om flidskarakterer.
Læserbrev
23. juli 2021

Vi er mere interesserede i karakterer end i, hvad elever lærer og interesserer sig for

Karakterer fylder mere og mere i vores samfund. Efter en stor opgave er folk mere nysgerrige på karakteren end på emnet og skriveprocessen. Dette overdrevne karakterfokus øger præstationspresset på de unge, skriver forfatter Lone Elmstedt Bild i dette debatindlæg
Karakterer fylder mere og mere i vores samfund. Efter en stor opgave er folk mere nysgerrige på karakteren end på emnet og skriveprocessen. Dette overdrevne karakterfokus øger præstationspresset på de unge, skriver forfatter Lone Elmstedt Bild i dette debatindlæg
Læserbrev
26. maj 2020

Gymnasiet er et spil, der handler om at få gode årskarakterer. Og det er spild af tid

Er man dårlig til et fag, handler det om ikke at blive opdaget, mere end det handler om at lære noget – læreren skal jo give årskarakterer. Årskaraktererne kommer i vejen for læringen, fordi man ikke kan stille dumme spørgsmål eller lave fejl i afleveringer, skriver gymnasieelev Nohr Knudsen i dette debatindlæg

Sider

  • Læserbrev
    22. juni 2022

    Ingen eksaminer, ingen hue: I år får Danmark ingen rigtige studenter

    Dette års studenter syntes ikke selv, de var dygtige nok til at bestå deres afgangsprøver. Og det bør selvfølgelig have konsekvenser for, hvilke uddannelser de kan læse. Hvis de ikke kan tage ansvar for egen læring, skal de ikke på universitetet, skriver bestyrelsesmedlem i Konservative Studerende Steffen Sjørslev i dette debatindlæg
  • Læserbrev
    27. maj 2022

    Start ved dumpekarakter: Nyt karaktersystem skal belønne dem, der tør udfordre sig selv

    En ny karakterskala skal vendes på hovedet, så man starter fra bunden, hvorefter karakteren stiger, når man som elev viser sine evner. Det skaber det rigtige incitament til at afprøve og udfordre i stedet for frygt for, at det trækker ned at udfordre sig selv, skriver formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever Maria Bøge Blenstrup og Carl Wengel Grauballe fra Venstres Ungdom i dette debatindlæg
  • Karakterer
    9. oktober 2021

    Ph.d.-afhandling: Samme eksamensopgaver bedømmes vidt forskelligt: Én censor gav 12. En anden 4

    I folkeskolen er der kun én censor, som bedømmer elevernes eksamensopgaver i dansk. Men skriftlig dansk er ikke en eksakt videnskab, og de samme opgaver vurderes vidt forskelligt, viser ny forskning. Derfor bør eksamenskarakteren ikke – som i dag – bruges som krav for optagelse på ungdomsuddannelser, mener forskere
    I sin ph.d.-afhandling peger Solveig Troelsen på de skriftlige afgangsprøvers upålidelighed og deres negative effekt på elevernes læring.
  • Læserbrev
    8. oktober 2019

    Mange gymnasielærere er for farvede af elevers køn og opførsel, når de giver karakterer

    I gymnasiet betyder næsten identiske afleveringer ikke nødvendigvis identiske karakterer, for alt for mange lærere er farvet af deres elevers køn og opførsel. Derfor er det mest retfærdigt at anonymisere alle afleveringer og prøver, skriver gymnasieelev i dette debatindlæg
  • Læserbrev
    12. februar 2020

    Jeg finder aldrig ud af, hvilke fejl jeg lavede i min bacheloropgave

    Mit universitet har sparet feedback på selv bacheloropgaven væk. Det kan ikke være rigtigt, at det er op til min fremtidige arbejdsgiver at informere mig om, hvor mine mangler findes, når jeg gentager de fejl, jeg aldrig fik at vide, jeg lavede, på studiet, skriver studerende Katrine Iven Strømsted i dette debatindlæg
  • Karakterer
    18. oktober 2021

    Eksperter: Det er for let at bestå og få topkarakter i matematik i skolen

    Danske skoleelever kæmper med matematikken, og afgangsprøven i matematik får kritik af eksperter for at være for nem at bestå og få topkarakter i. Ny ekspertgruppe skal undersøge problemet og komme med løsninger
    »Når karaktererne ved afgangsprøverne afviger så meget fra elevernes reelle forståelse af matematik, så mister prøverne deres værdi. Sammen med andre forhold indikerer det et bagvedliggende og mere fundamentalt problem, som handler om, at eleverne gennem deres skolegang ikke får tilstrækkeligt udbytte af undervisningen i skolen,« mener ph.d. i matematikdidaktik Jacob Bahn.
  • Læserbrev
    23. juli 2021

    Vi er mere interesserede i karakterer end i, hvad elever lærer og interesserer sig for

    Karakterer fylder mere og mere i vores samfund. Efter en stor opgave er folk mere nysgerrige på karakteren end på emnet og skriveprocessen. Dette overdrevne karakterfokus øger præstationspresset på de unge, skriver forfatter Lone Elmstedt Bild i dette debatindlæg
    Karakterer fylder mere og mere i vores samfund. Efter en stor opgave er folk mere nysgerrige på karakteren end på emnet og skriveprocessen. Dette overdrevne karakterfokus øger præstationspresset på de unge, skriver forfatter Lone Elmstedt Bild i dette debatindlæg
  • Læserbrev
    26. maj 2020

    Gymnasiet er et spil, der handler om at få gode årskarakterer. Og det er spild af tid

    Er man dårlig til et fag, handler det om ikke at blive opdaget, mere end det handler om at lære noget – læreren skal jo give årskarakterer. Årskaraktererne kommer i vejen for læringen, fordi man ikke kan stille dumme spørgsmål eller lave fejl i afleveringer, skriver gymnasieelev Nohr Knudsen i dette debatindlæg