Emne

karakterkrav

Læserbrev
19. april 2022

Vi kan fjerne karakterkrav, men optagelsesprøver har også en social slagside

Karakterkravet på uddannelser må ikke erstattes af optagelsesprøver. Prøverne er tæt på umulige at komme igennem uden forberedende kurser, og kurserne koster både tid og penge – og det har kun de rigeste råd til, skriver journaliststuderende Kirstine Crenzien Pedersen
Karakterer
9. oktober 2021

Ph.d.-afhandling: Samme eksamensopgaver bedømmes vidt forskelligt: Én censor gav 12. En anden 4

I folkeskolen er der kun én censor, som bedømmer elevernes eksamensopgaver i dansk. Men skriftlig dansk er ikke en eksakt videnskab, og de samme opgaver vurderes vidt forskelligt, viser ny forskning. Derfor bør eksamenskarakteren ikke – som i dag – bruges som krav for optagelse på ungdomsuddannelser, mener forskere
I sin ph.d.-afhandling peger Solveig Troelsen på de skriftlige afgangsprøvers upålidelighed og deres negative effekt på elevernes læring.
Nyhed
23. november 2020

Ny forskning: Adgangskrav til erhvervsskoler førte til mere ungdomskriminalitet

Kriminaliteten steg blandt de drenge, der blev ramt af karakterkravet til erhvervsskolerne i 2015, viser ny forskning. Resultatet er ifølge eksperter ikke overraskende, for vi har i årtier vidst, at skole og uddannelse har en kriminalpræventiv effekt
»Det er frustrerende, at man vedtager lovgivning, der gør, at unge, der i forvejen har en svag uddannelsesmæssig baggrund, får endnu sværere ved at komme ind på en uddannelse, når forskningen viser, at uddannelse har en kriminalpræventiv effekt,« siger Linda Kjær Minke, der er professor mso i kriminologi på Syddansk Universitet.
Kronik
29. januar 2020

Træk lod om studiepladser. Så undgår vi, at de riges børn automatisk kommer forrest i køen

Den sociale skævhed på universiteterne kalder på et radikalt nyt optagesystem: Lodtrækning om studiepladserne blandt kvalificerede ansøgere. Når karakterer bestemmes af de unges sociale baggrund, må de ikke afgøre deres fremtid, skriver videnskabelig assistent Michael Møller Nielsen i dette debatindlæg
Læserbrev
19. september 2019

De relevante karakterer bør vægte mest, når unge søger uddannelse

Den nuværende optagelsesproces på universiteterne medvirker til karakterræs på gymnasierne, og den sikrer ikke et godt match mellem studerende og studie. Optagelse på baggrund af en vægtning af karakterer ud fra studierelevans kan være løsningen, skriver uddannelsesordfører for Radikal Ungdom Andreas Lohmann i dette debatindlæg
Kronik
17. august 2019

Karakterer er det mest retfærdige og effektive at fordele studiepladser efter

Regeringen løser ikke problemer med stressede unge ved at indføre et nyt optagelsessystem for de videregående uddannelser, der lægger mindre vægt på karakterer. I stedet risikerer den at skabe et dyrt, uigennemskueligt system, der favoriserer akademikerbørn, skriver Eric Alexander Bonde i dette debatindlæg
Når uddannelsesministeren siger, at unges fremtid ikke længere skal afhænge af et tal, sælger hun dem derfor en utroværdig illusion om, at det nu bliver nemmere at komme ind på drømmeuddannelsen, skriver dagens kronikør.
Leder
5. august 2019

De nye karakterkrav til gymnasiet er så uforståelige, at de må laves om

Undervisningsministerens lynindgreb i forhold til optag i gymnasiet er endnu et tegn på, at der er noget helt galt med de nye karakterkrav. Reglerne er lige nu så kringlede, at det tenderer lovsjusk. Det skal laves om så hurtigt som muligt
At lave regler, som hverken ministeriet, uddannelsesvejledere og gymnasierne rigtig forstår, er lov- og politisk sjusk. Det skal der ryddes op i hurtigst muligt, uanset hvad en kommende evaluering af de nye krav måtte vise, skriver Lise Richter.
Læserbrev
18. december 2018

Slut med sløseri i gymnasiet – hæv karakterkravet til seks

Der mangler en anerkendelse af, at man ikke længere er gymnasieelev, som går ud og drikker hver weekend, men en som skal passe sit studie
Læserbrev
13. december 2017
Kronik
24. november 2017

Det ensidige fokus på karakterer står for fald. Nu kommer karakterdannelsen i centrum

Nye krav til samfundet og den enkelte betyder efterspørgsel efter andet end læring i børnehaver og skoler. Hvis vi skal kunne håndtere stress og globale kriser, skal børn opdrages til ansvar og til dedikerede sociale væsner
En dagsinstitution i Risskov sætter børns karakterdannelse på programmet i deres læringsplaner. Og i Aarhus Kommune satser man over en bred front på, at alle daginstitutioner skal inddrage robusthed i deres pædagogik. Et pædagogisk 'pendulsving' er i gang rundt om i landet, skriver dagens kronikør.

Sider