Emne

Karakterræs

De relevante karakterer bør vægte mest, når unge søger uddannelse

Den nuværende optagelsesproces på universiteterne medvirker til karakterræs på gymnasierne, og den sikrer ikke et godt match mellem studerende og studie. Optagelse på baggrund af en vægtning af karakterer ud fra studierelevans kan være løsningen, skriver uddannelsesordfører for Radikal Ungdom Andreas Lohmann i dette debatindlæg

Giv os en uddannelsespolitik, der handler om andet og mere end tal

En underviser gav alle sine studerende 12 og blev fyret. Han ville have, at de skulle tænke på at lære i stedet for at tænke på tal. Men det er hele uddannelsessystemet, der trænger til at slippe det ensidige talfokus, skriver journalist Lise Richter i dette debatindlæg

Privat lektiehjælp kan undergrave det offentlige skolesystem

Gymnasiernes fremherskende konkurrencekultur og samfundets overdrevne fokus på karakterer driver velstillede elever til at købe privat lektiehjælp. Det er problematisk
Forsvar for produktionsskolerne

Jeg har fået proppet så mange skolebøger ned i halsen, at jeg snart brækker tal og bogstaver op

Det er dumt at nedlægge produktionsskolerne, for i stedet at presse unge til at tage en uddannelse gennem den Forberedende Grunduddannelse, der lanceres næste år. Man kan nemlig ikke tvinges til at være uddannelsesparat, mener en førsteårselev fra en produktionsskole

Nietzsche kan befri de unge fra deres slavemoral

Den dovne læsning af filosoffen Nietzsche gør ham til kynisk nihilist. Men hans værker kan også læses som selvhjælpsagtige anvisninger, der er tiltrængt i en kultur gennemsyret af mindreværd og utilstrækkelighed

Vi unge kvinder skal lære at sige pyt og blive glade for et 4-tal

Der er en enorm drivkraft i at bevise, at vi kan gøre lige dét, vi sætter os for, men selv om den drivkraft i sig selv er positiv og befriende, er det som om vi ikke helt har lært at styre den

Det er usolidarisk at købe sig til et 12-tal

Læserbrev

Jeg lod mine høje karakterer styre mit uddannelsesvalg – det blev jeg ikke lykkelig af

Sørg for at få høje karakterer, så du har frit valg på alle hylder i uddannelsessystemet, lyder rådet til gymnasieeleverne. Men høje karakterer lukker også døre. Med høje karakterer følger nemlig et enormt pres for at søge en uddannelse med et højt adgangskrav

Jeg nægter at undskylde mine 12-taller

Det er en udbredt fordom, at unge med gode karakterer er kedelige, asociale og bruger hele deres liv på at sidde med næsen nede i bogen frem for at lære af livet. Måske giver det lidt rygstød til dem, der klarede sig knap så godt i skolen. Men det er og bliver en fordom

Sider

Mest læste

  1. Gymnasieelever er altid blevet bedømt med et tal, men det øgede uddannelsespolitiske fokus på karakterer risikerer at hæmme de unges muligheder for at lære nyt og måske endda at knække dem psykisk. Og det skal der gøres noget ved
  2. Jeg er en 12-talspige. Når jeg bliver voksen, risikerer jeg at ende som supermor med karriere, speltboller, yoga-enetimer, pletfrie unger … og stress i det skjulte. For supermødre er bare 12-talspiger, der er blevet ældre. Men ikke spor klogere
  3. Hvor er den evidensbaserede forskning, der siger, at karakterer hjælper børn til at bliver »så dygtige, de kan«? Mange studier viser tværtimod det modsatte
  4. Det kan godt være, at folk synes, jeg er skør, fordi et enkelt 7-tal kan slå mig helt ud. Men sandheden er, at jeg har brug for de gode karakterer. De definerer mig
  5. Kampen om karakterer er ifølge en ny forskningsrapport medvirkende til at presse gymnasieelever i en sådan grad, at over halvdelen af 2.g-eleverne fra to gymnasier er lige så hårdt ramt af stress som de 20 procent mest stressede i den voksne befolkning. Det går ud over elevernes sociale liv og kan føre til øget frafald og psykisk sygdom
  6. Intet tyder på, at karakterer gavner folkeskoleelevers læring. Tværtimod gør de små tal de fleste elever pressede og umotiverede, og en ny undersøgelse peger på, at børn fra karakterfri skoler klarer sig lige så godt som andre elever. Alligevel er karakterer mere i fokus end nogensinde. Information har besøgt en af landets 31 karakterfri skoler
  7. Mangler man som jeg oprigtig motivation til at studere, er karakterer et håndgribeligt pejlemærke i den akademiske tåge. Men de fremmer hverken læreiver eller nysgerrighed. Derfor giver KU’s øgede fokus på karakter-gennemsnit som optagelseskrav ingen mening
  8. Den dovne læsning af filosoffen Nietzsche gør ham til kynisk nihilist. Men hans værker kan også læses som selvhjælpsagtige anvisninger, der er tiltrængt i en kultur gennemsyret af mindreværd og utilstrækkelighed