Emne

klassisk musik

Pianist Alexander McKenzie: »Schubert kan lære os meget om livet og døden«

I Informations serie om klassiske musikere og deres instrumenter, er vi nået til sværvægterklassen. Pianist Alexander McKenzie fortæller her om det, han både kalder en elefant, der får børstet tænder, og et geometrisk vidunderapparat. Nemlig klaveret

Blokfløjten giver Michala Petri jordforbindelse: »Du skal trække vejret, tage verden ind og give tilbage på samme tid«

Kun to oktaver og et par toner kan blokfløjten spille, men det gør den langtfra banal, fortæller Michala Petri. Faktisk er det det instrument, der kommer tættest på sin musiker, siger hun i dette afsnit af Informations Klassiske Musikskole om instrumentet, der kan lyde som en hul træstamme, men hvis grænser hun til stadighed udforsker

Ny biografi er en gedigen og veloplagt introduktion til Beethoven

Peter Dürrfeld markerer Ludwig van Beethovens 250 år med en gedigen og veloplagt introduktion, der har sin force i den biografiske fremstilling

Det er oboisten, der sætter kammertonen: »Vi betragter os selv som orkestrets aristokrati«

Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk

Gustav Mahlers tredje symfoni taler lige ind i en coronatid

Den østrigske komponist skabte en natursymfoni i videste betydning, som en seers indsigt i en altomfattende sammenhæng. Symfonien skulle have været opført flere steder i København i disse uger. Det har pandemien forhindret, men vores anmelder opfordrer læserne til at opsøge symfonien på en anden måde. Her giver han en introduktion

Musik der kan sprænge eller samle dit eget verdensrum

Bent Sørensens koncerter for klaver, klarinet og trompet er nu samlet på et nyt album med tre store nordiske solister, som helt overbevisende har taget ejerskab over musikken. Sørensens særegne klangkunst udfordrer til at lytte i det stille rum med vækkelsen af erindringer, indskydelser, hændelser og impulser

Boris Berezovskijs lette spil er nærmest guddommeligt, hans fysiske styrke er nærmest dyrisk

Boris Berezovskij er virtuos på et niveau, man nogle gange godt kan glemme, rent faktisk eksisterer. Derfor er det så fantastisk, at Louisiana stadig kan lokke klavermastodonten til Humlebæk, så man lige kan blive mindet om det

Maria Badstue: »Når man holder pauser i musikken, modellerer man med stilheden«

For orkesterdirigent Maria Badstue er det svært at tale om pauserne. For i den symfoniske musik er de der hele tiden. Som dirigent, fortæller hun, skal man være dristig og hurtig på aftrækkeren. Men først og fremmest skal man realisere komponistens ønsker

Kammerkoncert på Louisiana tilførte musikken en x-faktor, der viste, at Mendelssohn er en af de største

Søsterparret Baiba og Lauma Skride kom med dygtige musikere og gjorde Mendelssohns ungdomsværker levende for publikum

Et liv er forbi: Børge ville have elsket at fortælle historien om sin egen død

Børge Askholm nåede at være snedker, lærer, taxachauffør, fotograf, slægtsforsker og arkæologistuderende. Det var ikke, fordi han var rastløs, snarere umætteligt nysgerrig

Sider

Mest læste

  1. I Informations serie om klassiske musikere og deres instrumenter, er vi nået til sværvægterklassen. Pianist Alexander McKenzie fortæller her om det, han både kalder en elefant, der får børstet tænder, og et geometrisk vidunderapparat. Nemlig klaveret
  2. Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk
  3. Ny bog fortæller historien om en ungarsk flygtning, som er en myte blandt musikere, men stort set ukendt i resten af Danmark, fordi han undgik at lade sig interviewe til morgen-tv og den slags. Han var helst fri og fri for musiklivets jetset
  4. Kun to oktaver og et par toner kan blokfløjten spille, men det gør den langtfra banal, fortæller Michala Petri. Faktisk er det det instrument, der kommer tættest på sin musiker, siger hun i dette afsnit af Informations Klassiske Musikskole om instrumentet, der kan lyde som en hul træstamme, men hvis grænser hun til stadighed udforsker
  5. Selv om Aarhusgruppen Kliché med Lars Hug i spidsen kun nåede at udsende to lp'er i sin levetid, fremstår de ikke desto mindre som startfirsernes måske vægtigste og mest fremsynede udgivelser
  6. Tvanbefaling: Den Klassiske Musikquiz på DRK insisterer på, at underholdning og dannelse ikke behøver at være hinandens modsætninger. Det er ’old school’, men det føles overraskende forfriskende
  7. Mere end med nogen anden komponist undgår man ikke at diskutere, hvad Sjostakovitj egentlig ville sige med sin musik i forhold til en indespærret eksistens, som han delte med millioner af andre russere
  8. I Tjajkovskijs produktion er der tre felter, hvor hans geni manifesterede sig med allerstørst kraft: opera, ballet og symfonisk musik