Emne

klassisk musik

Artikler
Balletkritik
14. marts 2023

Det klæder den tyngede Kongelige Ballet med Jerome Robbins’ folkelighed og legende glæde

Jerome Robbins’ balletter ’Giant Steps’ passer godt til Den Kongelige Ballet – med ’Glass Pieces’ som den afgørende – fuld af overraskelser og humør og båret af fascinationen af at være i nuet
Jerome Robbins’ balletter ’Giant Steps’ passer godt til Den Kongelige Ballet – med ’Glass Pieces’ som den afgørende – fuld af overraskelser og humør og båret af fascinationen af at være i nuet
Musikkritik
1. marts 2023

To af de bedste danske kammerensembler leverede i fællesskab en mesterklasse

Koncerten med Trio con Brio og Den Danske Strygekvartet levede op til forventningerne. Det var første gang, de satte hinanden i stævne, og at de gav russeren Anton Arenskijs musik så megen plads, viste sig at være en gevinst
Trio con Brio består af pianist Jens Elvekjær, violinist Soo-Jin Hong og cellist Soo-Kyung Hong. De to sidstnævnte er i øvrigt søstre. Arkivfoto.
Filmkritik
23. februar 2023

Cate Blanchett er sublim som den sublime dirigent, der ikke formår at sublimere sin sexlyst

Den fiktive dirigent Lydia Tár er genial til sit arbejde. Hun står over for første gang at dirigere sin elskede komponist Gustav Mahlers femte. Men fortiden hjemsøger hende, og hun kan ikke holde fingrene fra de kvindelige musikere
’Tár’ er et dybt engagerende studie i den klassiske musiks verden og en kvinde spændt ud mellem kunstnerisk disciplin og seksuel frigørelse.
Musikkritik
22. februar 2023

Kristian Bezuidenhout kan åbne for gammel musik, som var det radiostationer fra fortiden

Sydafrikaneren dirigerede i Den Sorte Diamant Concerto Copenhagens musik fra det sene 1700-tal, så man hverken tænkte over, om han var pianist eller dirigent, eller om musikken var fra 1700-tallet eller i dag
Musikken blev gjort så levende, at Kristian Bezuidenhout – her fra en tidligere optræden i København – flere gange i små udbrud røg op fra klaverbænken for at dirigere de øvrige musikere.
Musikkritik
14. februar 2023

Det Svenske Kammerorkester på farten med den rastløse stjerneklarinettist og dirigent Martin Fröst

Det svenske gæstespil i Koncerthuset afprøvede noget nyt med et ommøbleret Mozart-program. Det Svenske Kammerorkesters chefdirigent, Martin Fröst, var ubetinget koncertens magnet. Men hans tolkning af Jupiter-symfonien faldt langt fra i vores anmelders smag
Den franske pianist Lucas Debargues entre var stiv og kejtet, men hans spil ville man gerne lytte til en hel aften.
MUSIKKRITIK
7. februar 2023

Rundt om en klassiker: Schuberts sidste klaversonate kalder på en ekstraordinær lydhørhed

Den er blevet en hjørnesten i klaverlitteraturen, omgærdet af en særlig veneration på grund af den melodiske og harmoniske rigdom og en strømmende lyrisk åre. Valdemar Lønsted lader otte pianister belyse Schuberts B-dur sonate, og han ender med at fremhæve disse to: Svjatoslav Richter og András Schiff
András Schiff – her i DR Koncerthuset – er en af de pianister, som Valdemar Lønsted vil fremhæve for sin fremførsel af Schuberts B-dur sonate.
Musikkritik
25. januar 2023

Eminent cellist udviste forståelse for modsætningerne i Sjostakovitjs menneskelighed

Sjostakovitjs anden cellokoncert og Schuberts store C-dur-symfoni fik opførelser af intensitet og dedikation, da Thomas Dausgaard igen dirigerede Copenhagen Phil efter 25 års pause. Og dertil var Sjostakovitjs koncert begunstiget med en eminent solist
Solist Daniel Müller-Schott fik det fornødne frirum og var synligt bevæget, da det hele var overstået. Her ses han ved en internationale musikfestival i Prag, 2021.
Musikkritik
18. januar 2023

En syngende dirigent og en violinist på et højere kommunikationsniveau

Sidste uges torsdagskoncert var med rette et tilløbsstykke. Den unge norsk-svenske violinist Johan Dalene talte et abstrakt sprog, og dirigenten, russiske Stanislav Kotjanovskij, malede med sine hænder i opførelsen af klassikere fra Debussy, Sibelius og Stravinskij
Johan Dalene holder meningen med musikken i fast greb og fører tanken helt til ende, så hver eneste tone bliver præget af en usædvanlig bevidsthed.
Musikkritik
11. januar 2023

Rundt om en klassiker: Brahms’ symfonier er som en tidevandsbølge mellem to følelsesverdener

I indspilningerne af Brahms’ symfonier er Danmarks Underholdningsorkester og Ádám Fischer kommet med et udfordrende bud på nummer tre. Fischer vender den vedtagne tradition ryggen og lægger strygerbruset i mølposen. Valdemar Lønsted holder den ungarske enegænger op mod flere af fortidens store Brahms-dirigenter
Ádám Fischers energi og fantasi motiverer musikerne til at give os en transformeret Brahms, som især et kammerorkester kan formidle.
Musikkritik
3. januar 2023

Danske kvinder rusker liv i kammermusik, avantgarde, kvindestemmen – og vores kroppe

Fra det musikalske Udkantsdanmark kan vi glæde os over overvældende strygermutationer og moderne ’nordic baroque’. Alt står til forhandling, og nye aftaler skrives nummer for nummer
Jura.

Sider