Emne

klassisk musik

’Kleopatra’ er stærkt dansk erotisk drama hentet ud af glemslen

Den Jyske Operas initiativ med at opdyrke gamle danske operaer giver den danske operascene identitet. August Ennas musik er både lidenskabelig og internationalt klingende, erotikken og netop sanseligheden er operaens stærkeste kort. Sammen med librettisten Einar Christiansen fik de to smedet en ganske liderlig affære sammen

Japanerne har god grund til at glæde sig til besøg fra DR SymfoniOrkestret

Radiosymfonikerne og deres chefdirigent Fabio Luisi er efterhånden blevet et partnerskab af høj kvalitet og er nu på vej til Japan for at give ti koncerter. Torsdagskoncerten gav syn for sagen med bemærkelsesværdige opførelser af Bent Sørensens lille mesterværk ‘Evening Land’ og Tjajkovskijs femte symfoni

Wien drager og ulmer af europæisk musikkultur

Wien er fortsat en af de førende musikhovedstæder. De fleste klassiske musikere rejser dertil for at gøre det særlig godt, og byen er hjemstedet for berømte orkestre og et operahus i topklasse. Valdemar Lønsted tilbragte en uge i den særlige by med blandt andet jubel over Statsoperaens sublime opførelse af ’Tosca’ og et ubehøvlet publikum ved London Symfonikerne

Finske Susanna Mälkki var et pragtfuldt skue i Bartóks klassiker

Der var to slags koncerter på programmet i Koncerthuset. En koncert med Bartóks klassiker og en baviankoncert for fagot. Den første blev en flatterende demonstration af DR SymfoniOrkestrets kompetencer, anført af en af tidens mest bemærkelsesværdige kvindelige dirigenter, og den anden foregik som en performance i en urskov

Trio con Brio åbnede for de ekstremt følelsesmæssige resonanser hos Sjostakovitj

Den dansk-koreanske klavertrio er blevet en institution i vores musikliv og fejrede sine første 20 år med en koncert, der endnu engang udstillede de tre musikeres suveræne sammenspilskunst. På toppen af bjerget stod Sjostakovitj

FOLK

FOLK fra dagens avis

Beethoven og den ægteskabelige kærligheds triumf

Den østrigske dirigent Manfred Honeck var den inspirerende kraft i DR’s koncertopførelse af Beethovens opera ’Fidelio’. Men oplevelsen af dramaet ville have været betydeligt stærkere, hvis man havde sat det i en semiscenisk ramme

Borup-Jørgensens fantasi om havet er et hovedværk i dansk musik

Axel Borup-Jørgensen kunne have sagt med Mahlers ord: Min tid vil komme. For det er sket inden for de seneste år, og samme profeti kunne også gælde den engang så foragtede Rued Langgaard. To markante udgivelser beviser til fulde, hvor store komponister de var

Som lyden af en cyborghval, der synger sørgmodigt til sig selv, usynligt, alene i dybet

Pianisterne Shida Shahabi og Emilie Levienaise-Farrouch er ikke bange for det stillestående. Gennem deres arbejde med lydkunst og –design nærmer de sig på hver deres soloalbum den klassiske musiks urklang af væren alene i naturen. Til gengæld er deres fællesalbum som at lytte til et ’sneak peek’ af lydsiden til fremtidens film og tv-serier

Der er ingen ende på Händels ’Messias’

Den danske tradition med juleopførelser af ’Messias’ er forholdsvis ny. Førhen skete det som regel tidligere på året, før påske, for der er mere død end fødsel i Händels mesterværk. Valdemar Lønsted fortæller om det populære oratorium og fremhæver tre for ham helt særlige højdepunkter

Sider

Mest læste

  1. Pianisterne Shida Shahabi og Emilie Levienaise-Farrouch er ikke bange for det stillestående. Gennem deres arbejde med lydkunst og –design nærmer de sig på hver deres soloalbum den klassiske musiks urklang af væren alene i naturen. Til gengæld er deres fællesalbum som at lytte til et ’sneak peek’ af lydsiden til fremtidens film og tv-serier
  2. Axel Borup-Jørgensen kunne have sagt med Mahlers ord: Min tid vil komme. For det er sket inden for de seneste år, og samme profeti kunne også gælde den engang så foragtede Rued Langgaard. To markante udgivelser beviser til fulde, hvor store komponister de var
  3. Den danske tradition med juleopførelser af ’Messias’ er forholdsvis ny. Førhen skete det som regel tidligere på året, før påske, for der er mere død end fødsel i Händels mesterværk. Valdemar Lønsted fortæller om det populære oratorium og fremhæver tre for ham helt særlige højdepunkter
  4. DR SymfoniOrkestrets æresdirigent Herbert Blomstedt gav en sjældent inspireret torsdagskoncert i Koncerthuset. Den 91-årige svensker er en favorit blandt verdens store orkestre, og hans relation til det danske orkester går helt tilbage til 1955
  5. I slutningen af Første Verdenskrig komponerede Stravinskij musikken til et teaterstykke om en soldat, der vender hjem fra krigen. Det blev et epokegørende opus, som en essens af den rytmisk vitale musik, han kom til at stå for. Valdemar Lønsted fortæller om ’Historien om en soldat’, der har fået en blændende fransk nyindspilning på cd
  6. Den dansk-koreanske klavertrio er blevet en institution i vores musikliv og fejrede sine første 20 år med en koncert, der endnu engang udstillede de tre musikeres suveræne sammenspilskunst. På toppen af bjerget stod Sjostakovitj
  7. Den østrigske dirigent Manfred Honeck var den inspirerende kraft i DR’s koncertopførelse af Beethovens opera ’Fidelio’. Men oplevelsen af dramaet ville have været betydeligt stærkere, hvis man havde sat det i en semiscenisk ramme
  8. Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter