Emne

klimaloven

Det er uansvarligt at rive boliger ned og tvinge folk fra deres hjem - også for klimaet

Ghettoplanens nedrivninger vil have omfattende konsekvenser – både menneskelige og miljømæssige. Det klinger særdeles hult med snakken om et rummeligt og klimaambitiøst Danmark, skriver beboer i Mjølnerparken Lisbeth Saugmann i dette debatindlæg

I Danmark ved vi ikke, hvad en ambitiøs klimalov koster. Det gør de i Skotland

Den danske regering har afvist at udlevere foreløbige beregninger af, hvad det vil koste at leve op til målet i den nye klimalov om 70 procents reduktion af drivhusgasser i 2030. Information har gennemgået beregninger fra Skotland og talt med skotske embedsmænd om landets klimalov for at forsøge at finde ud af, om og i så fald hvordan man kan beregne, hvad det koster at lave en klimalov

Hvis det her er Mette Frederiksens svar på klimakrisen, har vi et problem

Med statsministerens seneste udtalelser om dansk klimapolitik er det svært at se, hvorfor de unge skulle have tiltro til, at politikerne kan løse problemerne

Klimaloven burde medregne indirekte udledning fra import, flyrejser og skibstransport

Det er godt, at regeringen har forpligtet sig på at reducere 70 procent i CO2-udledningen inden 2030, men det er for dårligt, at reduktionsmålet ikke inkluderer alle de indirekte udledninger, vi er ansvarlige for gennem blandt andet import, skriver Anna Bjerre Johansen i dette debatindlæg

Partierne skal overvinde disse 4 stridspunkter. Forstå kampen om klimaloven

I ugevis har regeringen forhandlet om Danmarks nye klimalov. Den forventes at lande inden for kort tid, men først skal politikerne blive enige om, hvor bindende klimaloven egentlig skal være. Og om en omstridt skrivebordsøvelse skal kunne tages i brug eller ej

Ekspert i klimalovgivning: Hold vækst, velfærd og arbejdspladser uden for klimaloven

Hensyn til vækst og velfærd er ifølge Informations oplysninger nu også blevet en central del af de forhandlinger om en ny klimalov, som klimaministeren i disse dage leder. Det vil ikke være klogt, lyder det fra ekspert. Ifølge Klimarådets formand skal loven naturligvis fokusere på klimaet, men han mener godt, at man samtidig kan tage andre hensyn i loven

Staten tjener 914 mio. kroner på klimakvoter, men Finansministeriet vil ikke øremærke pengene til grøn omstilling

Når staten tjener store summer på, at virksomheder kan øge deres CO2-udledning, er det ifølge to miljøorganisationer oplagt, at pengene tilbageføres til grøn omstilling. I EU går pengene netop til klimatiltag, hvilket får ros af blandt andre klimaministeren – men i Danmark afviser Finansministeriet en tilsvarende ordning

Venstre: Nye loves klimakonsekvenser skal vurderes på lige fod med økonomi

Der skal udarbejdes vurderinger af miljø- og klimakonsekvenserne af al ny EU-lovgivning, mener Venstres spidskandidat til EU-parlamentsvalget Morten Løkkegaard

Unge vil have klimaet i centrum af valgkampen – og en klimalov, tak

På Esbjerg Gymnasium synes halvdelen af eleverne, at klimaet er det vigtigste emne. For 3.g’eren Bror Andreassen er det aktuelle borgerforslag om en konkret klimalov en del af vejen frem – det er det også for foreløbig 23.000 andre danskere

SF og EL vil have bindende mål i klimaloven

Løfter om at nedbringe drivhusgasser skal skrives ind i klimaloven, så kommende regeringer ikke uden videre kan løbe fra målene. Det mener to af partierne bag lovforslaget, Enhedslisten og SF. ’Tja,’ lyder det fra klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen

Sider

Mest læste

  1. Ghettoplanens nedrivninger vil have omfattende konsekvenser – både menneskelige og miljømæssige. Det klinger særdeles hult med snakken om et rummeligt og klimaambitiøst Danmark, skriver beboer i Mjølnerparken Lisbeth Saugmann i dette debatindlæg
  2. Den danske regering har afvist at udlevere foreløbige beregninger af, hvad det vil koste at leve op til målet i den nye klimalov om 70 procents reduktion af drivhusgasser i 2030. Information har gennemgået beregninger fra Skotland og talt med skotske embedsmænd om landets klimalov for at forsøge at finde ud af, om og i så fald hvordan man kan beregne, hvad det koster at lave en klimalov
  3. Med statsministerens seneste udtalelser om dansk klimapolitik er det svært at se, hvorfor de unge skulle have tiltro til, at politikerne kan løse problemerne
  4. Når staten tjener store summer på, at virksomheder kan øge deres CO2-udledning, er det ifølge to miljøorganisationer oplagt, at pengene tilbageføres til grøn omstilling. I EU går pengene netop til klimatiltag, hvilket får ros af blandt andre klimaministeren – men i Danmark afviser Finansministeriet en tilsvarende ordning
  5. Det er godt, at regeringen har forpligtet sig på at reducere 70 procent i CO2-udledningen inden 2030, men det er for dårligt, at reduktionsmålet ikke inkluderer alle de indirekte udledninger, vi er ansvarlige for gennem blandt andet import, skriver Anna Bjerre Johansen i dette debatindlæg
  6. I ugevis har regeringen forhandlet om Danmarks nye klimalov. Den forventes at lande inden for kort tid, men først skal politikerne blive enige om, hvor bindende klimaloven egentlig skal være. Og om en omstridt skrivebordsøvelse skal kunne tages i brug eller ej
  7. Hensyn til vækst og velfærd er ifølge Informations oplysninger nu også blevet en central del af de forhandlinger om en ny klimalov, som klimaministeren i disse dage leder. Det vil ikke være klogt, lyder det fra ekspert. Ifølge Klimarådets formand skal loven naturligvis fokusere på klimaet, men han mener godt, at man samtidig kan tage andre hensyn i loven
  8. Klimapolitikken har nu endelig fundet sit fremadrettede ståsted, erklærede klimaministeren efter aftalen om klimaloven. Hans lovudkast imponerer nu ikke de grønne organisationer. Langt fra