Emne

kollektiv trafik

Hovedstadens Letbane spilder vores tid nu og påfører samfundet enorme tab i fremtiden

Rapporterne, der konkluderer, at Hovedstadens Letbane kommer til at koste samfundet dyrt på langt sigt, har ikke engang indregnet de mange gener, der er under hele anlægsfasen. Det er spild af folks tid og penge, skriver specialkonsulent i CEPOS Jonas Herby i dette debatindlæg

Det er billigere at tage en forurenende gammel bus end den nye metro

Cityringen er uden tvivl et løft til hovedstadens kollektive trafik. Men det nye differentierede takstsystem betyder, at det er billigst at bruge de gamle og forurenende transportformer, skriver Søren Hvas i dette debatindlæg

Københavns nye metrolinje åbner: »I dag står der ’Velkommen’ alle steder«

Efter otte års byggeri åbnede Københavns nye metrolinje, Cityringen, søndag. Information tog med på en af de første ture, hvor begejstringen var stor

Hurra for den nye metro

Det har ikke været en nem fødsel. Men nu er den nye metro her endelig, borgerne får deres by tilbage i en bedre version, og alle forsinkelserne og skandalerne er glemt for en stund

Sundhedsreform kan koste busruter til Udkantsdanmark

Nedlæggelsen af regionerne kan betyde, at flere af de busruter, der i dag dækker landets udkantskommuner kan ende med at blive lukket

Bilfri zoner og borgerindragelse er svaret på trafikkens klimaproblemer

De fleste mennesker ønsker bedre offentlig transport og færre biler på vejene. Men udviklingen går den stik modsatte vej. Trafikområdet skriger på mere borgerindragelse, og bilfri zoner er en oplagt og bæredygtig løsning på problemet

Gør Storebæltsbroen billigere for togene

Læserbrev

I køen er vi alle lige

Vi slog blikket ned. De stående havde ventet lige så længe som os, men nu gjaldt det om at holde lav profil. Nu ingen idealistiske udbrud.

Regeringens togplan får kun lille klimaeffekt

27,5 mia. kroner fra regeringens togfond vil give den kollektive togtrafik et markant løft. Det er alle enige om. Men hvis man for alvor skal flytte danskerne fra bil til tog, er det ikke nok at gøre togene bedre, mener kritikere

V-modstand mod forslag om grøn togtrafik for oliepenge

Det er en dårlig idé at øge beskatningen af statens eget olieselskab, som man netop har besluttet at hjælpe med ny kapital, siger Lars Løkke Rasmussen. Venstre vil også have nye veje for oliepengene

Sider

Mest læste

  1. Det har ikke været en nem fødsel. Men nu er den nye metro her endelig, borgerne får deres by tilbage i en bedre version, og alle forsinkelserne og skandalerne er glemt for en stund
  2. Rapporterne, der konkluderer, at Hovedstadens Letbane kommer til at koste samfundet dyrt på langt sigt, har ikke engang indregnet de mange gener, der er under hele anlægsfasen. Det er spild af folks tid og penge, skriver specialkonsulent i CEPOS Jonas Herby i dette debatindlæg
  3. Sangbogen 'De små synger' må fjernes fra alle offentlige institutioner, og den må forsynes med advarselsetiketter, hvis den skal ligge i private hjem
  4. Der går en lige linje fra globalisering til marginalisering og ghettoisering
  5. De fleste mennesker ønsker bedre offentlig transport og færre biler på vejene. Men udviklingen går den stik modsatte vej. Trafikområdet skriger på mere borgerindragelse, og bilfri zoner er en oplagt og bæredygtig løsning på problemet
  6. Efter otte års byggeri åbnede Københavns nye metrolinje, Cityringen, søndag. Information tog med på en af de første ture, hvor begejstringen var stor
  7. Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
  8. Byplanlæggeren David Sims har begået et læseværdigt værk om Afrikas største by, som i virkeligheden er ukendt af de fleste