Emne

kollektiv trafik

Læserbrev
8. februar 2022

Politikerne hader ikke personbilen. Det er busser, tog og cykler, der mangler kærlighed

Når politikerne vedtager en infrastrukturplan, som bygger veje og broer for 64 milliarder kroner, er det absurd at anklage dem for at være bilfobiske. Men tænk, hvis de faktisk var det, så vi kunne få prioriteret den kollektive trafik og cyklismen, skriver journaliststuderende Emil Hee Senstrup i denne replik
Læserbrev
29. september 2021

Transportministeren mener, at infrastrukturplanen er god for klimaet. Det er ikke tilfældet

Det er rigtigt, at der er afsat mange midler til kollektiv trafik i den nye infrastrukturplan. Men det gør bestemt ikke aftalen grøn – CO2-reduktionen gennem planen er forsvindende lille i forhold til målet om en 70-procents reduktion i 2030, skriver klimaaktivist Jan Søndergaard i dette debatindlæg
Det er rigtigt, at der er afsat mange midler til kollektiv trafik i den nye infrastrukturplan. Men det gør bestemt ikke aftalen grøn – CO2-reduktionen gennem planen er forsvindende lille i forhold til målet om en 70-procents reduktion i 2030, skriver klimaaktivist Jan Søndergaard i dette debatindlæg
Læserbrev
24. september 2021

Kære transportminister: Uden flere busser tvinges folk til at komme for sent på arbejde

Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg
Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg
Læserbrev
23. september 2021

Trods endestation for restriktioner i den offentlige transport står håndspritten ikke af

Restriktionerne er væk i den offentlige transport, men der vil fortsat være håndsprit – ligesom andre steder, hvor vi er tæt sammen. Det handler ikke om at skabe frygt, men om sund fornuft, skriver transportminister Benny Engelbrecht i dette debatindlæg
Restriktionerne er væk i den offentlige transport, men der vil fortsat være håndsprit – ligesom andre steder, hvor vi er tæt sammen. Det handler ikke om at skabe frygt, men om sund fornuft, skriver transportminister Benny Engelbrecht i dette debatindlæg
Kronik
22. september 2021

Corona skræmte os væk fra bus og tog. Nu har klimaet brug for, at vi kommer tilbage

Der er ingen restriktioner tilbage i den kollektive trafik, men Sundhedsstyrelsen opfordrer os stadig til at holde afstand. Det skaber utryghed om, hvorvidt bus og tog er et ansvarligt valg, og det er ærgerligt, når klimaet har brug for passagererne, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back
Vi skal selvfølgelig alle gøre, hvad vi kan for at reducere smitte, men er det den rigtige måde at gøre det på? Kan den individualistiske diskurs stå alene? Ansvarsfralæggelsen kan bidrage til større utryghed ved at bruge den kollektive trafik, fordi man ikke længere kan regne med, at folk holder afstand, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i denne kronik.
Kronik
29. oktober 2020

Benny Engelbrecht: Grønne kommunale transportløsninger er en vigtig del af omstillingen

Ti kommuner har indgået en klimasamarbejdsaftale om grønnere kollektiv trafik. Regionerne og de resterende 88 kommuner bør gøre det samme, så landets busser bliver CO2-neutrale, og transportsektorens samlede CO2-udslip mindskes, skriver transportminister Benny Engelbrecht (S) i denne kronik
Cirka 3.000 rutebusser kører i dag på diesel. Hvis de bliver erstattet af elbusser, vil det svare til, at 65.000 benzin- eller dieselbiler bliver skiftet ud med elbiler, skriver transportminister Benny Engelbrecht i denne kronik. Her er en af de nye elbusser i Aarhus ved at blive genopladt.
Læserbrev
1. juli 2020

Gør rejsepasset til et permanent sommertilbud for unge, så vi kan udforske Danmark

Rejsepasset åbner for, at unge som mig kan få råd til at gå på opdagelse i Danmarks natur i stedet for at flyve til udlandet – og færre flyrejser er til gavn for miljøet. Derfor bør det gøres til et permanent sommertilbud, skriver studerende i dette debatindlæg
»Kloden brænder, og en af de allerstørste syndere er flytrafikken. Alligevel er det – også efter corona – billigere at hoppe på et fly til Østrig, end at køre fra Aarhus til Skagen med tog,« skriver studerende Tøger Lautrup Knøss, som ønsker, at det såkaldte rejsepas, der giver billig adgang til offentlig transport i otte dage, bliver permanent for unge.
Kronik
11. januar 2020

I Schweiz prioriterer man den kollektive trafik

I Danmark er udbygningen af kollektiv transport stærkt politiseret med rivaliserende lokale og regionale interesser, ad hoc-løsninger og detailstyring fra politikernes side. Vi bør lære af succeshistorien Schweiz, hvor der er national konsensus om udbygningen af den kollektive trafik. Det er en nødvendighed, hvis vi vil nå vores klimamål, skriver Niels Brønholt, Leif Kajberg og Kjeld A. Larsen (formand) fra Rådet for Bæredygtig Trafik i dette debatindlæg
I Schweiz nedlægger og skrotter man ikke jernbanenet og togdrift. I modsætning til Danmark vedligeholder, udbygger og moderniserer Schweiz. Og resultatet er derefter: Man har 2.439 antal km pr. person pr. år mod Danmarks 1.140.
Læserbrev
7. oktober 2019

Hovedstadens Letbane spilder vores tid nu og påfører samfundet enorme tab i fremtiden

Rapporterne, der konkluderer, at Hovedstadens Letbane kommer til at koste samfundet dyrt på langt sigt, har ikke engang indregnet de mange gener, der er under hele anlægsfasen. Det er spild af folks tid og penge, skriver specialkonsulent i CEPOS Jonas Herby i dette debatindlæg
Læserbrev
30. september 2019

Det er billigere at tage en forurenende gammel bus end den nye metro

Cityringen er uden tvivl et løft til hovedstadens kollektive trafik. Men det nye differentierede takstsystem betyder, at det er billigst at bruge de gamle og forurenende transportformer, skriver Søren Hvas i dette debatindlæg
Cityringen er uden tvivl et løft til hovedstadens kollektive trafik. Men det nye differentierede takstsystem betyder, at det er billigst at bruge de gamle og forurenende transportformer, skriver Søren Hvas i dette debatindlæg

Sider

  • Kommentar
    12. marts 2008

    De små synger - om død, vold og lemlæstelse

    Sangbogen 'De små synger' må fjernes fra alle offentlige institutioner, og den må forsynes med advarselsetiketter, hvis den skal ligge i private hjem
  • 17. november 2008

    For Fogh er fremtiden grøn

    Statsminister Anders Fogh Rasmussen sprang ud som miljøforkæmper og beklagede fortidens synder. Meget andet nyt var der ikke at komme efter til Venstres landsmøde. Næsten halvdelen af Foghs åbningstale på mødet var direkte kopieret fra tidligere taler
    Anders Fogh sprang ud som klimaforkæmper på Venstres landsmøde. Men bortset fra det, var der ikke meget nyt at hente på landsmødet.
  • Anmeldelse
    13. august 2011

    Kairo – en by ude af kontrol

    Byplanlæggeren David Sims har begået et læseværdigt værk om Afrikas største by, som i virkeligheden er ukendt af de fleste
    Byplanlæggeren David Sims har begået et læseværdigt værk om Afrikas største by, som i virkeligheden er ukendt af de fleste
  • Kronik
    11. januar 2020

    I Schweiz prioriterer man den kollektive trafik

    I Danmark er udbygningen af kollektiv transport stærkt politiseret med rivaliserende lokale og regionale interesser, ad hoc-løsninger og detailstyring fra politikernes side. Vi bør lære af succeshistorien Schweiz, hvor der er national konsensus om udbygningen af den kollektive trafik. Det er en nødvendighed, hvis vi vil nå vores klimamål, skriver Niels Brønholt, Leif Kajberg og Kjeld A. Larsen (formand) fra Rådet for Bæredygtig Trafik i dette debatindlæg
    I Schweiz nedlægger og skrotter man ikke jernbanenet og togdrift. I modsætning til Danmark vedligeholder, udbygger og moderniserer Schweiz. Og resultatet er derefter: Man har 2.439 antal km pr. person pr. år mod Danmarks 1.140.
  • 19. november 2004

    Globalisering giver ulighed

    Der går en lige linje fra globalisering til marginalisering og ghettoisering
  • 30. januar 2009

    Moderne sporvogne til Danmark

    'To tredjedele grønt og en tredjedel sort'. 94 milliarder kroner skal investeres i motorveje og den kollektive trafik frem til 2020. Letbaner er på vej til Danmark
    Med trafikforliget er der afsat to milliarder kroner til, at Århus og København kan få såkaldte letbaner - måske som i Strasbourg i Frankrig.
  • 25. marts 2002

    USA’s terrorkrig er fedtet ind i olie

    USA’s militære tilstedeværelse i visse regioner kan tilskrives supermagtens interesse i at sikre uhindret adgang til olie, mener Michael Klare, professor i freds- og sikkerhedsstudier
  • 27. september 2003

    LÆSERDEBAT

    Nu svimler det *Når jeg hører fru Pia Kjærsgaard når som helst og hvor som helst beundrer jeg iscenesættelsen. Når jeg nu hører Ulla Dahlerup på Dansk Folkepartis årsmøde bliver jeg svimmel...