Emne

kollektiv trafik

Benny Engelbrecht: Grønne kommunale transportløsninger er en vigtig del af omstillingen

Ti kommuner har indgået en klimasamarbejdsaftale om grønnere kollektiv trafik. Regionerne og de resterende 88 kommuner bør gøre det samme, så landets busser bliver CO2-neutrale, og transportsektorens samlede CO2-udslip mindskes, skriver transportminister Benny Engelbrecht (S) i denne kronik

Gør rejsepasset til et permanent sommertilbud for unge, så vi kan udforske Danmark

Rejsepasset åbner for, at unge som mig kan få råd til at gå på opdagelse i Danmarks natur i stedet for at flyve til udlandet – og færre flyrejser er til gavn for miljøet. Derfor bør det gøres til et permanent sommertilbud, skriver studerende i dette debatindlæg

I Schweiz prioriterer man den kollektive trafik

I Danmark er udbygningen af kollektiv transport stærkt politiseret med rivaliserende lokale og regionale interesser, ad hoc-løsninger og detailstyring fra politikernes side. Vi bør lære af succeshistorien Schweiz, hvor der er national konsensus om udbygningen af den kollektive trafik. Det er en nødvendighed, hvis vi vil nå vores klimamål, skriver Niels Brønholt, Leif Kajberg og Kjeld A. Larsen (formand) fra Rådet for Bæredygtig Trafik i dette debatindlæg

Hovedstadens Letbane spilder vores tid nu og påfører samfundet enorme tab i fremtiden

Rapporterne, der konkluderer, at Hovedstadens Letbane kommer til at koste samfundet dyrt på langt sigt, har ikke engang indregnet de mange gener, der er under hele anlægsfasen. Det er spild af folks tid og penge, skriver specialkonsulent i CEPOS Jonas Herby i dette debatindlæg

Det er billigere at tage en forurenende gammel bus end den nye metro

Cityringen er uden tvivl et løft til hovedstadens kollektive trafik. Men det nye differentierede takstsystem betyder, at det er billigst at bruge de gamle og forurenende transportformer, skriver Søren Hvas i dette debatindlæg

Københavns nye metrolinje åbner: »I dag står der ’Velkommen’ alle steder«

Efter otte års byggeri åbnede Københavns nye metrolinje, Cityringen, søndag. Information tog med på en af de første ture, hvor begejstringen var stor

Hurra for den nye metro

Det har ikke været en nem fødsel. Men nu er den nye metro her endelig, borgerne får deres by tilbage i en bedre version, og alle forsinkelserne og skandalerne er glemt for en stund

Sundhedsreform kan koste busruter til Udkantsdanmark

Nedlæggelsen af regionerne kan betyde, at flere af de busruter, der i dag dækker landets udkantskommuner kan ende med at blive lukket

Bilfri zoner og borgerindragelse er svaret på trafikkens klimaproblemer

De fleste mennesker ønsker bedre offentlig transport og færre biler på vejene. Men udviklingen går den stik modsatte vej. Trafikområdet skriger på mere borgerindragelse, og bilfri zoner er en oplagt og bæredygtig løsning på problemet

Gør Storebæltsbroen billigere for togene

Læserbrev

Sider

Mest læste

  1. Der går en lige linje fra globalisering til marginalisering og ghettoisering
  2. Sangbogen 'De små synger' må fjernes fra alle offentlige institutioner, og den må forsynes med advarselsetiketter, hvis den skal ligge i private hjem
  3. Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
  4. VK havde intet bebudet om kommunalreformen, før den pludselig var blevet uundgåelig
  5. De fleste mennesker ønsker bedre offentlig transport og færre biler på vejene. Men udviklingen går den stik modsatte vej. Trafikområdet skriger på mere borgerindragelse, og bilfri zoner er en oplagt og bæredygtig løsning på problemet
  6. Statsminister Anders Fogh Rasmussen sprang ud som miljøforkæmper og beklagede fortidens synder. Meget andet nyt var der ikke at komme efter til Venstres landsmøde. Næsten halvdelen af Foghs åbningstale på mødet var direkte kopieret fra tidligere taler
  7. Debat fra dagens avis
  8. Passagerernes glæde over at køre i IC4-tog har lange udsigter. Der går længe, inden togene kommer til at spille en nævneværdig rolle i kollektiv trafik. Få af de tog, der er her, er i drift. De andre er smækfyldt med fejl, siger DSB