Emne

kolonialisme

»Europa var noget, jeg ville forlade, familiemaskinen, jeg ville væk fra«

I en tid hvor EU slår sprækker, sætter vi fokus på forfatternes Europa. For det er i litteraturen, vi skal finde sandheden om det europæiske menneske. Her reflekterer Thomas Boberg over, hvad Europa betyder for ham

Kollektive kræfter skal grave os ud af det koloniale rod

CAMP’s poetiske og agiterende udstilling ’At Dekolonisere Fremtræden’ forbinder mennesker og livsvilkår på tværs af koloniale historier og tider, og motiverer os til kollektivt at tage livtag med migrationens udfordringer

Indien gør op med kolonitidens syn på homoseksualitet

Højesteret i Indien har ophævet et 157 år gammelt forbud mod sex mellem to personer af samme køn. I medierne og store dele af samfundet bliver det hyldet som en sejr for diversitet og ligestilling. Den hindunationale regeringsledelse forholder sig tavs

Pia Kjærsgaard: Det lugter af islandske mindreværdskomplekser, når Thorsson anklager mig for fortidens koloniale synder

Jeg var endnu ikke født, da Island var en dansk koloni. Alligevel anklager Guðmundur Andri Thorsson mig for at opføre mig som en hoven, dansk koloniherre. Dermed kaster han sig ud i den velkendte fortælling om, at nulevende generationer bærer et ansvar for alle fortidens koloniale synder. Det bidrager ikke til andet end yderligere splittelse

Fordøm kommunismens historiske masseforbrydelser, men glem ikke kapitalismens

I årtier har højrefløjen med held sat lighedstegn mellem kommunisme og snesevis af millioner dræbt. Og intet andet. Kapitalismen derimod fremstilles som en overvejende fredelig motor for menneskelig velstand

Første arabiske forår

Med sine rejser til den tredje verden, og med sin kritik af såvel USA som Sovjetunionen, blev Sartre den første globale intellektuelle, læst i sin samtid over hele kloden, og en international ledestjerne i den nye friheds- og solidaritetsbevægelse

Dengang Sartre var Mellemøstens frihedshelt

Den franske filosof Jean-Paul Sartre var i 1950’erne og 60’erne en ledestjerne for arabiske intellektuelle og deres tro på, at de arabiske lande nu skulle styre sig selv. Det hele kulminerede med hans rejse til Mellemøsten i februar 1967. Et halvt år senere var Sartres æra omme, og islamisterne overtog hans vokabular. Ny bog fortæller den oversete historie om Sartres store indflydelse på de arabiske intellektuelle

Erindringer fra en undersåt, der blev forfatter

Den kenyanske forfatter Ngũgĩ wa Thiong’o væver i sit tredje erindringsbind kolonimagtens myrderier og overgreb tæt sammen med sin egen fødsel som forfatter. Et vigtigt spørgsmål, som han godt kunne have givet et længere svar

Måske kan hvide mennesker bare ikke lave kunst om kolonialisme – uden at få det til at handle om sig selv

Det er prisværdigt, at nogen fortsætter med at reflektere over Danmarks koloniale fortid i kunstnerisk form, selv om 100-året for afhændelsen af Dansk Vestindien er passeret. Men den historisk selvbevidste teaterforestilling ’Hvid uskyld’ rejser også spørgsmålet om, hvor interessant det egentlig er at se hvide mennesker karikere sig selv som ekskolonialister

Kunstneren har et privilegium, der forpligter

Den enkelte skal ikke slå sig selv i hovedet over at være rædselsfuld, men kunstneren derimod har et ansvar for at konfrontere fællesskabet med vanens grimhed. Kunstneren skal mønstre at bære det pres, som individet ikke er »klar« til.

Sider

Mest læste

  1. ’I Am Queen Mary’ bliver det første danske mindesmærke over Danmarks kolonihistorie og vil stå som en vigtig påmindelse om, hvordan Danmark koloniserede dele af verden og igennem flere århundreder tjente formuer på slavebundne menneskers arbejde
  2. Vi forsøger indædt at opretholde myten om Danmark som Grønlands gode og civiliserende storebror. Men vores fortid som kolonial overherre på øen er en historie om utallige overgreb. Og det hele bliver kun værre, når vi ikke kan finde ud af at sige ordentligt undskyld og bede om tilgivelse
  3. Fordums racestereotyper trives på vores dagligvarers emballage, og enhver kritik affejes som politisk korrekt hysteri. Mens mange lande har forladt kolonitidens billedkultur, dyrkes nostalgien i Danmark, hvor erindringen om tiden som slavenation er stort set ikkeeksisterende, siger forsker
  4. Højesteret i Indien har ophævet et 157 år gammelt forbud mod sex mellem to personer af samme køn. I medierne og store dele af samfundet bliver det hyldet som en sejr for diversitet og ligestilling. Den hindunationale regeringsledelse forholder sig tavs
  5. Jeg var endnu ikke født, da Island var en dansk koloni. Alligevel anklager Guðmundur Andri Thorsson mig for at opføre mig som en hoven, dansk koloniherre. Dermed kaster han sig ud i den velkendte fortælling om, at nulevende generationer bærer et ansvar for alle fortidens koloniale synder. Det bidrager ikke til andet end yderligere splittelse
  6. Ingen nulevende dansk statsborger eller den nuværende danske stat har haft andel i slavetiden. Indbyggerne i Vestindien har ikke selv været slaver. Derfor giver kravet om, at Danmark skal undskylde for sin kolonifortid ingen mening
  7. Originalen: ’Tintin i Congo’, måske verdens mest kontroversielle tegneserie, udkommer nu på dansk i en version, der ligger så tæt som muligt op ad den originale, som den så ud i 1930’erne
  8. Store dele af København er bygget af familier, hvis formuer blandt andet kom fra slavehandel og sukkerplantager. Men vores kollektive erindring om tiden, Danmark var verdens syvende største slavehandler-nation blandt de nationer, der deltog i den transatlantiske slavehandel, er mangelfuld. Måske er det ikke så mærkeligt, for vi kan ikke se den nogen steder