Emne

kreativitet

Vi elever bliver ikke dygtige af at blive skræmt til at præstere

Det er først og fremmest frygt, der motiverer skole- og gymnasieelever. Frygt for at dumpe eksamenen og blive fejlslagne voksne. Og det fører ikke bare til stressede og ulykkelige unge. Det skaber også mindre selvstændige og nysgerrige elever

Der er brug for alle talenter

Læserbrev

Er rod nødvendigvis et problem?

Vores kultur ophøjer det organiserede menneske, og allerede i børneværelset lærer vi at føle skam over rod. Men hvor er beviset for, at orden gør os til mere produktive mennesker? Kan det faktisk ligefrem være spild af energi at rydde op? En sjuskedorte roder rundt efter et svar, mens hun lettere desperat klynger sig til Benjamin Franklins frakkeskøder

Computere som kreative fødselshjælpere

Kunstig intelligens kan i dag tænke kreativt og selvstændigt. Dermed kan computere i samarbejde med mennesker være med til at finde helt nye løsninger på verdens store udfordringer, mener lektor fra IT Universitetet Sebastian Risi, der forsker i samarbejdet mellem menneske og maskine

Kina vil have kreativitet i skolerne

Mens vi i Danmark kigger beundrende på Kinas PISA-resultater og tester danske skolebørn mere og mere, så kæmper kinesiske fagfolk og eksperter for at få plads til børnenes individualitet og kreative udfoldelser. Fra børnehaver til videregående uddannelser bobler ønsket om forandring

Børn skal da lege med skrammel

Moderne nysprog understreger, at vi ikke skal fokusere på forhindringer og begrænsninger, men kaste blikket på udfordringerne. Hvis Københavns Kommune gør alvor af planerne om at nedlægge Skrammellegepladsen i Emdrup, lukker man endnu et rum, hvor den slags færdigheder for alvor kan opøves

Den kreative (skole)klasse

Vi skal på barrikaderne for at kræve en undervisning, der tilgodeser både hånd og ånd. Til gavn for de socialt udfordrede. Men allermest for fremtidens stærke vidensarbejdere

Vi ønsker vel en hel skole?

I en verden under konstant forandring er nysgerrigheden og evnen til at tilegne sig nyt noget af det vigtigste. Netop derfor er de ikkeboglige fag mindst lige så vigtige som de boglige, da de i højere grad skaber kreativitet og nytænkning – samt ikke mindst forbindelser til andre sider af tilværelsen

Kreative fag skal opprioriteres i folkeskolen

De kreative fag kan styrke eleverne i de teoretiske fag, mener undervisningsminister Christine Antorini (S). Men på fredagens konference om kunst i folkeskolen måtte kreativiteten underordne sig reglerne på Christiansborg

Sider

Mest læste

  1. Kedsomhed kan motivere mennesker til at engagere sig socialt og anspore til mere uegennyttig, kreativ og meningsfuld adfærd
  2. Folkeskolen er en politisk kampplads; friskolen er mere kreativ; vores barn var utilpas i en klasse med alt for mange elever og at lavt fagligt niveau. Tre forældre forklarer deres valg af privatskole
  3. Opløftende bog om de mælkebøttebørn, der er blevet svigtet og forsømt, men alligevel er blevet hele og glade mennesker NY BOG Mælkebøttebørn er mønsterbrydere. Det er mennesker, der er blevet forsømt som børn...
  4. Overførsel eller kopiering mellem teater- og filmmediet er ikke en ny strategi, og den kreative forstyrrelse eller blokering af den traditionelle medievirkelighed er vigtig for både teater og film
  5. Succeshistorier i medierne fylder godt i unges fremtidsdrømme, viser forskning. Men daghøjskoler sporer mange ind på en realistisk fremtid, påpeger leder af designskole i Københavns kommune
  6. Skabte 1968 grobund for en gylden tidsalder, hvor et demokratisk velfærdssamfund erstattede falske autoriteter? Eller indledte 1968 en æra af forfald, hvor utopi og meningstyranni erstattede 50’ernes idyl? To sejlivede myter om 1968 har i mere end tre årtier kæmpet om overtaget på erindringens slagmark. To unge historikere rejser tvivl om myterne
  7. Japanerne klager over, at deres skolesystem er for ensrettet, og at det går ud over kreativiteten. Men japanske børn får fremragende færdigheder og stor ansvarsbevidsthed Skolen på kloden Klokken ringer, og eleverne på Takihara-skolen løber i fuldt firspring fra den græsklædte legeplads, hvor de har tilbragt frokostpausen, til deres klasseværelser - bevæbnede med koste og svabere og klude...
  8. Børn leger ikke kun for sjov, men for at udvikle deres tænkning, sprog og sociale færdigheder. Derfor bekymrer det legeforsker, at flere og flere børn ikke leger på egne præmisser