Emne

krigsfilm

Mesterinstruktørs vigtige film om 1940’ernes Østrig lever desværre ikke op til sine forgængere

Lidelseshistorien ’A Hidden Life’ er mesteren Terrence Malicks knap så mesterlige undersøgelse af det mest nedrige og det mest noble i mennesket. Den får anmelderen til at undre sig over, om den mon ville have været bedre, hvis det var den første Malick-film, man oplevede

Podcast: Christian Monggaard og Rune Lykkeberg har optur over ’Apocalypse Now’

’Apocalypse Now’ har været det helt store på avisen denne uge. Den har haft repremiere og både filmredaktør Christian Monggaard og chefredaktør Rune Lykkeberg kommer i Radio Information med optur. Men Ulrik Dahlin kommer også forbi med en vigtig historie om ’Julie’ på 16 år, der tog sit eget liv

Rune Lykkeberg: ’Apocalypse Now’ viser den scene, som fortæller USA’s syndefald

Der er en særlig scene i Francis Ford Coppolas ’Apocalypse Now’, som mange hader, fordi den bryder med hele filmens æstetisk. Rune Lykkeberg elsker den, fordi den fuldbyrder filmen. I anledning af ’Apocalypse Now: Final Cut’ er der igen grund til at minde om Coppolas hovedværk
Krigsfilm

Det første slag i USA’s krig i Afghanistan gik faktisk super

Den udpræget amerikanske (men dog dansk-instruerede) krigsfilm ’12 Strong’ fortæller en hidtil klausuleret historie om de første amerikanske specialstyrker i Afghanistan efter 9/11. Kort sagt handler den om, hvor usandsynligt gode de var

’Dunkirk’ skal opleves, mærkes og høres i biografen

Christopher Nolan skildrer ikke bare den store evakuering af britiske soldater fra den franske badeby Dunkerque i begyndelsen af Anden Verdenskrig i sin nye film, ’Dunkirk’. Han placerer publikum lige midt i kaosset og fortæller en på én gang barsk og opløftende historie om mod og uselviskhed

’Zabadani ligner noget fra en krigsfilm’

At trænge ind i Homs er umuligt for udenlandske journalister, men den syriske revolution har andre bastioner: Også i Zabadani har hæren genvundet kontrollen efter hårde kampe, men byens indbyggere lader sig ikke kue

En fortælling om krigen og menneskene og syndefaldet

Baggrunden for 'Armadillo' er både ønsket om en mere nuanceret debat om krigen i Afghanistan og en større fortælling om liv og død, fortæller instruktøren, Janus Metz

Generation Libanon er træt af at kæmpe

Israel er i en række krigsfilm begyndt at gøre op med sin blodige fortid - og nutid. Samuel Maoz' 'Libanon' er den seneste film, der beskæftiger sig med krigen i Libanon i 1982 fra soldaternes synsvinkel og viser et yngre Israel, der bliver mere og mere træt af at slås

Krigsfilm giver krig et menneskeligt ansigt

Den empatiske identifikation med almindelige soldaters pinsler og trængsler i krig som i den Oscar-vindende The Hurt Locker lægger et røgslør ud, som skal hindre os i at stille det politiske spørgsmål: Hvad i alverden er det, de foretager sig der?

Krigens trykkoger

Kathryn Bigelows 'The Hurt Locker' er hendes hidtil bedste film, fordi hun enkelt og effektivt får fortalt en gribnede historie om menneskilig pervertering

Sider

Mest læste

  1. Der er en særlig scene i Francis Ford Coppolas ’Apocalypse Now’, som mange hader, fordi den bryder med hele filmens æstetisk. Rune Lykkeberg elsker den, fordi den fuldbyrder filmen. I anledning af ’Apocalypse Now: Final Cut’ er der igen grund til at minde om Coppolas hovedværk
  2. Christopher Nolan skildrer ikke bare den store evakuering af britiske soldater fra den franske badeby Dunkerque i begyndelsen af Anden Verdenskrig i sin nye film, ’Dunkirk’. Han placerer publikum lige midt i kaosset og fortæller en på én gang barsk og opløftende historie om mod og uselviskhed
  3. Den udpræget amerikanske (men dog dansk-instruerede) krigsfilm ’12 Strong’ fortæller en hidtil klausuleret historie om de første amerikanske specialstyrker i Afghanistan efter 9/11. Kort sagt handler den om, hvor usandsynligt gode de var
  4. Flertallet af Informations læsere klarede med bravur de to mest drilagtige spørgsmål i nytårsquizzen 2007, skønt disse havde givet Profetbestyreren røde ører
  5. Med Tom Cruise i rollen som oberst Claus von Stauffenberg i storfilmen 'Valkyrie' indvarsler Hollywood en ny bølge af film om Anden Verdenskrig. Filmene henvender sig til en ny generation, der ikke føler sig personligt berørt af krigens stadig fjernere fortid
  6. Den empatiske identifikation med almindelige soldaters pinsler og trængsler i krig som i den Oscar-vindende The Hurt Locker lægger et røgslør ud, som skal hindre os i at stille det politiske spørgsmål: Hvad i alverden er det, de foretager sig der?
  7. Engang fik vi alle de krigskritiske film fra USA. Nu får vi patriotiske og moralske film. Hvad er det for et Amerika, vi ser i amerikanske film, og hvad er det for et Amerika, vi ikke ser? Første gang man kommer til USA, føles det ikke som første gang...
  8. Lidelseshistorien ’A Hidden Life’ er mesteren Terrence Malicks knap så mesterlige undersøgelse af det mest nedrige og det mest noble i mennesket. Den får anmelderen til at undre sig over, om den mon ville have været bedre, hvis det var den første Malick-film, man oplevede