Emne

krigsfilm

Anmeldelse
13. februar 2020

Mesterinstruktørs vigtige film om 1940’ernes Østrig lever desværre ikke op til sine forgængere

Lidelseshistorien ’A Hidden Life’ er mesteren Terrence Malicks knap så mesterlige undersøgelse af det mest nedrige og det mest noble i mennesket. Den får anmelderen til at undre sig over, om den mon ville have været bedre, hvis det var den første Malick-film, man oplevede
’A Hidden Life’ handler om den østrigske Franz Jägerstätter, der nægter at kæmpe for nazisterne under Anden Verdenskrig.
Podcast
29. november 2019

Podcast: Christian Monggaard og Rune Lykkeberg har optur over ’Apocalypse Now’

’Apocalypse Now’ har været det helt store på avisen denne uge. Den har haft repremiere og både filmredaktør Christian Monggaard og chefredaktør Rune Lykkeberg kommer i Radio Information med optur. Men Ulrik Dahlin kommer også forbi med en vigtig historie om ’Julie’ på 16 år, der tog sit eget liv
Mia Mottelson og Ritzau/Scanpix
Kommentar
29. november 2019

Rune Lykkeberg: ’Apocalypse Now’ viser den scene, som fortæller USA’s syndefald

Der er en særlig scene i Francis Ford Coppolas ’Apocalypse Now’, som mange hader, fordi den bryder med hele filmens æstetisk. Rune Lykkeberg elsker den, fordi den fuldbyrder filmen. I anledning af ’Apocalypse Now: Final Cut’ er der igen grund til at minde om Coppolas hovedværk
Mange hader seancen med de franske kolonialister, som ikke var med i den oprindelige udgave af Apocalypse Now, men blev klippet ind i den meget lange Redux-version, Coppola senere lavede. Men jeg elsker den, fordi den tilføjer et mytologisk moment i fortællingen, binder USA sammen med den koloniale historie og folder det civiliserede vanvid ud i et formidabelt dekadent interiør, skriver Rune Lykkeberg.
Anmeldelse
9. februar 2018

Det første slag i USA’s krig i Afghanistan gik faktisk super

Den udpræget amerikanske (men dog dansk-instruerede) krigsfilm ’12 Strong’ fortæller en hidtil klausuleret historie om de første amerikanske specialstyrker i Afghanistan efter 9/11. Kort sagt handler den om, hvor usandsynligt gode de var
Det danske instruktør- og filmfotografpar rammer krigsfilmgenren helt rent med mange stort orkestrerede, blodige sammenstød mellem de gode og de onde i ’12 Strong’.
Anmeldelse
20. juli 2017

’Dunkirk’ skal opleves, mærkes og høres i biografen

Christopher Nolan skildrer ikke bare den store evakuering af britiske soldater fra den franske badeby Dunkerque i begyndelsen af Anden Verdenskrig i sin nye film, ’Dunkirk’. Han placerer publikum lige midt i kaosset og fortæller en på én gang barsk og opløftende historie om mod og uselviskhed
Kenneth Branagh spiller søofficer, der har til opgave at evakuere 400.000 britiske soldater fra en strand i Frankrig i Christopher Nolans nye film, ’Dunkirk’. Foto: Warner Bros. Pictures
Nyhed
16. marts 2012

’Zabadani ligner noget fra en krigsfilm’

At trænge ind i Homs er umuligt for udenlandske journalister, men den syriske revolution har andre bastioner: Også i Zabadani har hæren genvundet kontrollen efter hårde kampe, men byens indbyggere lader sig ikke kue
En soldat fra regeringsstyrken peger sit gevær mod gaden i Homs under en offensiv mod Den Frie Syriske Armé. Billedet er taget med en mobiltelefon af en anden regeringssoldat og er siden blevet lækket.
Baggrund
17. maj 2010

En fortælling om krigen og menneskene og syndefaldet

Baggrunden for 'Armadillo' er både ønsket om en mere nuanceret debat om krigen i Afghanistan og en større fortælling om liv og død, fortæller instruktøren, Janus Metz
Baggrunden for 'Armadillo' er både ønsket om en mere nuanceret debat om krigen i Afghanistan og en større fortælling om liv og død, fortæller instruktøren, Janus Metz
Interview
5. maj 2010

Generation Libanon er træt af at kæmpe

Israel er i en række krigsfilm begyndt at gøre op med sin blodige fortid - og nutid. Samuel Maoz' 'Libanon' er den seneste film, der beskæftiger sig med krigen i Libanon i 1982 fra soldaternes synsvinkel og viser et yngre Israel, der bliver mere og mere træt af at slås
Israel er i en række krigsfilm begyndt at gøre op med sin blodige fortid - og nutid. Samuel Maoz' 'Libanon' er den seneste film, der beskæftiger sig med krigen i Libanon i 1982 fra soldaternes synsvinkel og viser et yngre Israel, der bliver mere og mere træt af at slås
Baggrund
3. april 2010

Krigsfilm giver krig et menneskeligt ansigt

Den empatiske identifikation med almindelige soldaters pinsler og trængsler i krig som i den Oscar-vindende The Hurt Locker lægger et røgslør ud, som skal hindre os i at stille det politiske spørgsmål: Hvad i alverden er det, de foretager sig der?
En følelse. En række nyere krigsfilm, som eksempelvis den oscarvindende 'The Hurt Locker' (billedet) har det formål, at de ikke er film, der skal give dig oplevelsen af, at 'jeg har lige været i biografen'. Det er en film, der skal give dig oplevelsen af, at 'jeg har lige været i krig.
Anmeldelse
4. september 2009

Krigens trykkoger

Kathryn Bigelows 'The Hurt Locker' er hendes hidtil bedste film, fordi hun enkelt og effektivt får fortalt en gribnede historie om menneskilig pervertering
Bag facaden. Måske er  det netop, fordi instruktøren er kvinde, at hun har så godt et blik for mænd og deres måde at agere på, for at der under den hårde og visuelt ofte spejlblanke overflade findes stor sårbarhed og usikkerhed.

Sider

  • Anmeldelse
    9. februar 2018

    Det første slag i USA’s krig i Afghanistan gik faktisk super

    Den udpræget amerikanske (men dog dansk-instruerede) krigsfilm ’12 Strong’ fortæller en hidtil klausuleret historie om de første amerikanske specialstyrker i Afghanistan efter 9/11. Kort sagt handler den om, hvor usandsynligt gode de var
    Det danske instruktør- og filmfotografpar rammer krigsfilmgenren helt rent med mange stort orkestrerede, blodige sammenstød mellem de gode og de onde i ’12 Strong’.
  • 7. oktober 2008

    To danske film om krigen i Afghanistan

    Om et års tid indledes optagelserne til den første af to danske spillefilm om krigen i Afghanistan. Instruktørerne Ole Christian Madsen og Per Fly er i fuld gang med forberedelserne til projektet og skal hver instruere én af filmene
  • 3. maj 2005

    Generationsmøde 60 år efter

    Fritz Bistrup var aktiv modstandsmand under den tyske besættelse, men har aldrig fortalt sin søn og sit barnebarn om det, han gennemlevede. 60 år efter Danmarks befrielse mødtes de tre generationer i en samtale, der pegede bagud - og fremad
  • Kommentar
    29. november 2019

    Rune Lykkeberg: ’Apocalypse Now’ viser den scene, som fortæller USA’s syndefald

    Der er en særlig scene i Francis Ford Coppolas ’Apocalypse Now’, som mange hader, fordi den bryder med hele filmens æstetisk. Rune Lykkeberg elsker den, fordi den fuldbyrder filmen. I anledning af ’Apocalypse Now: Final Cut’ er der igen grund til at minde om Coppolas hovedværk
    Mange hader seancen med de franske kolonialister, som ikke var med i den oprindelige udgave af Apocalypse Now, men blev klippet ind i den meget lange Redux-version, Coppola senere lavede. Men jeg elsker den, fordi den tilføjer et mytologisk moment i fortællingen, binder USA sammen med den koloniale historie og folder det civiliserede vanvid ud i et formidabelt dekadent interiør, skriver Rune Lykkeberg.
  • Anmeldelse
    13. februar 2020

    Mesterinstruktørs vigtige film om 1940’ernes Østrig lever desværre ikke op til sine forgængere

    Lidelseshistorien ’A Hidden Life’ er mesteren Terrence Malicks knap så mesterlige undersøgelse af det mest nedrige og det mest noble i mennesket. Den får anmelderen til at undre sig over, om den mon ville have været bedre, hvis det var den første Malick-film, man oplevede
    ’A Hidden Life’ handler om den østrigske Franz Jägerstätter, der nægter at kæmpe for nazisterne under Anden Verdenskrig.
  • 15. juni 2007

    Kun de døde har set enden på krig

    Konfronteret med det ultimative offer, døden, kan danske soldater fremstå som fredstropper uddannet i en kulturradikal børnehave med Genéve-konventionshumanisme, løst krudt og krigsstop efter kl. 16 og i weekenderne. Måske skulle man i tilspidsede konflikter i stedet bruge professionelle specialtropper
    Konfronteret med det ultimative offer, døden, kan danske soldater fremstå som fredstropper uddannet i en kulturradikal børnehave med Genéve-konventionshumanisme, løst krudt og krigsstop efter kl. 16 og i weekenderne. Måske skulle man i tilspidsede konflikter i stedet bruge professionelle specialtropper
  • 18. november 2005

    God dårlig smag

    Først gjorde han det fremmede kendt. Nu gør han det kendte fremmed. Tag til 'Planet X' med Jakob Stegelmann – og få en oplevelse man skulle tro var løgn For mange af os, den sidste generation af børn, der voksede op under DR-monopolet i 80'erne, var Jakob Stegelmann ugens tv-højdepunkt, når han trofast uge efter uge viste os Så er der tegnefilm og Så er der forfilm...
  • Anmeldelse
    20. juli 2017

    ’Dunkirk’ skal opleves, mærkes og høres i biografen

    Christopher Nolan skildrer ikke bare den store evakuering af britiske soldater fra den franske badeby Dunkerque i begyndelsen af Anden Verdenskrig i sin nye film, ’Dunkirk’. Han placerer publikum lige midt i kaosset og fortæller en på én gang barsk og opløftende historie om mod og uselviskhed
    Kenneth Branagh spiller søofficer, der har til opgave at evakuere 400.000 britiske soldater fra en strand i Frankrig i Christopher Nolans nye film, ’Dunkirk’. Foto: Warner Bros. Pictures