Emne

kriminalromaner

En rigtig kultkommissær læser Adorno og hører Mahler

Godt garneret med finkultur, uhyrlige mængder regn og tortur af farlige kvinder kommer ’Cirklen’ i mål inden for subgenren ’lærerinde myrdet i lokalsamfund’. Og ja, den myrdede var om sig

Han ville ønske, han havde skrevet en krimi

For Jørgen Leth er kriminalromanen den ypperste litterære genre. Ligesom cykelløbet er krimien en stram kombination af scener, mytologi og rituel orden, som kun kan orkestreres af sande mestre, siger han. Flere gange har han været tæt på, men det er ikke lykkedes ham at lave en kriminalroman eller -film

Britisk kritik af blodig og kvindefjendsk nordisk krimi

Bestsellerforfatteren Ann Cleeves fordømmer de grusomme scener og den udpenslede seksuelle vold mod kvinder i skandinaviske bog- og tv-krimier

Uden socialrealistiske svinkeærinder

Bortset fra gadenavnene og vintervejret genkendes ikke meget fra virkelighedens Skandinavien i ’Sandmanden’. Og pyt med det

At strikke baglæns

Sissel-Jo Gazan har skrevet en ny rå, flot og indviklet videnskabskrimi. ’Svalens graf’ sammenfletter videnskabelige og politimæssige metoder i opklaringen af et makabert mord på Københavns Universitets Biologiske Institut

’Sydafrika er bedre ledet end det halve Europa’

Deon Meyer er sit lands førende krimiforfatter, og på et kort besøg i København erklærer han, at opfattelsen af Sydafrika som et voldssamfund efter hans mening er overdrevet, men at hudfarve stadig er et følsomt spørgsmål

Et hipt ægtepar set fra den mørke side

Gillian Flynn har med ’Kvinden der forsvandt’ skrevet et giftigt generationsportræt og en superb psykologisk thriller fra et USA i krise. En litterær superstjerne er født

Når luksusfælden klapper, sprøjter blodet

Luksusfælden møder Hitchcocks sæbnefortællinger i ny irsk krimi. Tana French’ Gensyn med Broken Harbour er en begavet pageturner med strejf af sort satire.

Hovsa, Dicte!

I den syvende bog om kriminalreporter Dicte Svendsen får den journalistiske blodhund sin egen medicin. Men så sker noget helt andet. Og tredje. Og fjerde. Egholms ’Eget ansvar’ er for ufokuseret

Rædselskabinet for feminister

Lene Kaaberbøls nye kriminalroman har lidt for meget karakter af rædselskabinet for feminister, men det kommer man over, for ’Det levende kød’ er også charmerende, velskrevet og herligt gruopvækkende.

Sider