Emne

kultursponsorering

De rige fonde og sponsorers penge er kunstverdenens ømme punkt

Hvor kommer pengene fra? Mange af de midler, der finansierer kunst- og kulturlivet stammer fra firmaer, der har død og lidelse på samvittigheden. Det vigtige er, at tale åbent om det

Hvornår bliver en designudstilling reklame?

Sammen med reklamebannere for produktet indtager bObles tre ud af ti rum på udstillingen ’Barnets Århundrede’ på Designmuseum Danmark. Men ifølge museumsdirektør Anne-Louise Sommer truer det ikke udstillingens troværdighed

Betalt kulturformidling

Det sponsorerede program ’Kina Ekspressen’ fortsætter på fjerde år, men det var en fejl at skjule sponseringen, siger Jesper Jürgensen, informationschef i SBS Media. Fremover vil det være tydeligt, at SBS får betaling for at bringe det, lover han

The Voice og Nova FM kritiseres for lovbrud

The Voice og NOVA FM kritiseres af jurister for at sende et kinesisk kulturprogram, som de får penge for at bringe. Udover at det ulovligt, udstiller sagen radiostationernes problematiske forhold til kildekritik, lyder det fra eksperter

De to største kommercielle radiostationer bryder loven

The Voice og NOVA FM bryder tv- og radioloven, når de ikke annoncerer, at visse udsendelser er sponserede, siger jurister. SBS Media, som ejer kanalerne, erkender fejlen

Virksomheder skyder hvert år 600 mio. kr. i kulturen

Flere og flere private virksomheder bruger deres sponsorkroner til kulturen offensivt for at pleje deres medarbejdere og kunder. Sponsoraterne skal styrke lokalsamfundets kulturliv men i lige så høj grad virksomhedens image

Den glade gris

NU SKAL MAN jo ikke blive hellig, vel? Alligevel kan det give et gib i en, når man erfarer, at det koreanske elektronikfirma Samsung i en periode har fået et lokale frit til rådighed på Charlottenborg for at vise sin nye kollektion af fladskærms-tv