Emne

kulturstøtte

Leder
21. juli 2022

Værdien af kulturel tilstedeværelse kan ikke gøres op i kroner og øre

Når en kommunalbestyrelse kan fjerne 75 procent af støtten til lokalt kunstmuseum, udstiller det både en række problematiske kommunale processer og en geografisk ulighed i adgangen til kunst- og kulturtilbud
Kultur- og fritidsudvalget i Frederikshavn Kommune vil reducere støtten til Frederikshavn Kunstmuseum med hele 75 procent.
Feature
1. august 2019

Kulturchef i Nordea-fonden: »Selvfølgelig har kunsten en værdi i sig selv. Men den bør også bruges aktivt til noget andet«

De private fondes indflydelse på kulturen bliver større og større. En af dem, som har formuleret et helt tydeligt formål med sine støttekroner, er Nordea-fonden. Her giver man penge til kunst og kultur, som gør noget godt for os mennesker. Der er nemlig en masse andre steder, man kan få støtte til »kolde udstillinger inden for samtidskunst«, lyder det fra kulturchefen
Kulturchef i Nordea-fonden, Niels Olsen mener ikke, at man i Nordea-fonden driver kulturpolitik. »Vi har folkevalgte kulturpolitikere, som gør det,« siger han.
Nyhed
23. juli 2019

Enhedslisten efterlyser mere kontrol med private kulturfonde: »De driver udviklingen uden demokratisk debat«

De private fonde får større og større indflydelse på kulturlivet. Det er i sig selv ikke problematisk, lyder det samstemmende fra kulturordførerne på Christiansborg, som dog er uenige om, hvorvidt der er behov for mere kontrol med dem. Enhedslisten foreslår, at fondene gennem lov pålægges krav om mere gennemsigtighed
Museet for Søfart i Helsingør blev støttet af A.P. Møller Fonden.
Kommentar
13. juni 2019

CEPOS: Vi opnår ikke alle større åndrighed ved at læse skønlitteratur

CEPOS får kritik for at have smadret den borgerlige ånd med individualisme og skattelettelser, men økonomen bidrager også til et meningsfuldt og åndrigt samfund, skriver direktør i CEPOS, Martin Ågerup, i dette debatindlæg
Martin Ågerup, direktør for CEPOS.
Feature
3. maj 2019

Fiskeskib fra DDR blev et legendarisk sted for undergrundskultur. Nu har det lagt til havn i Hamborg

MS Stubnitz har siden 1990’erne spredt eksperimenterende musik og fest i hele Nordeuropa, ikke mindst i Danmark, men nu har det gamle DDR-fiskeskib fundet et mere fast leje i Hamborgs 830 år gamle havn. Informations Tysklandskorrespondent er gået om bord på det legendariske kulturskib, hvor blandt andre hans egen svoger og et dusin ildsjæle bor og kæmper for at holde kultskuden oven vande
Der er langt fra MS Stubnitz’ fortid som en del af DDR’s fiskeriflåde til dets nuværende funktion som kultur- og koncertsted, men den industrielle stemning er bevaret. Det rustikke skib og den moderne byudviklede havn i Hamborg supplerer hinanden godt. Det passer som en knytnæve på øjet, som Blo så blodigt beskriver det.
Baggrund
28. oktober 2017

I Norge uddeler de stipendier og legater til kritikerne

I løbet af tre år uddeler en norsk fond 30 kritikerstipendier til en samlet værdi af seks millioner norske kroner. Stipendierne går til kulturkritikere og skal øge kvaliteten af den professionelle kulturkritik i trykte, elektroniske og digitale medier, og de er bare en del af en række offentlige og private legater, kritikere kan søge. Sådanne stipendier drømmer danske kritikere om. Statens Kunstfond mener, at den i forvejen støtter kritik
I løbet af tre år uddeler en norsk fond 30 kritikerstipendier til en samlet værdi af seks millioner norske kroner. Stipendierne går til kulturkritikere og skal øge kvaliteten af den professionelle kulturkritik i trykte, elektroniske og digitale medier, og de er bare en del af en række offentlige og private legater, kritikere kan søge. Sådanne stipendier drømmer danske kritikere om. Statens Kunstfond mener, at den i forvejen støtter kritik
Klumme
22. juli 2017

Måske var det markedslogikken, der fik van Gogh til at skære sit øre af

Jeg kan ikke leve af min forfattergerning. Om natten ligger jeg vågen og spekulerer over hullet i kassen. De fleste mener, at jeg bare skal finde mig et rigtigt arbejde. Men samfundet bliver fattigt, hvis kun det, der kan klare sig på markedets præmisser, er arbejde
Leder
19. april 2017

Store kunstmuseers væsentlige opgave er ikke at tiltrække det største publikum, men at fremvise den største kunst

I de store kunstmuseers iver efter at styrke deres legitimitet er det lykkedes dem at svække den.
14. januar 2017

I Tyskland bruger de stadig flere milliarder på kultureksport

Det er ikke nationalstatens egenrådighed, men globalt samarbejde og gensidig forståelse, der skal tilvejebringe grundlaget for et fredeligt 21. århundrede. Men det forudsætter kulturel udveksling, mener generaldirektør Andreas Görgen fra Tysklands udenrigsministerium. For mens Danmark skærer på kulturbistanden, står Görgen i spidsen for tyskernes milliardstore kultursatsning frem mod 2020, der søger at sikre menneskers ret til at udtrykke sig, kreativt og kunstnerisk
Tysklands kunst- og kulturstøtte går blandt andet til at forbedre livskvaliteten i flygtningelejre som den i Nusaybin, Tyrkiet, hvor indbyggerne går på stylter som del af en ’traumeterapeutisk workshop’.
	Foto: Enis Yücel / Goethe-Institut Istanbul
Feature

Var dette billede blevet taget uden dansk støtte?

Majka Elan vandt World Press Photo for sin tabubrydende serie om homoseksualitet i Vietnam. Danmark støttede hendes arbejde. Nu dropper regeringen støtten til kultur i udviklingslande
Majka Elan vandt World Press Photo for sin tabubrydende serie om homoseksualitet i Vietnam. Danmark støttede hendes arbejde. Nu dropper regeringen støtten til kultur i udviklingslande

Sider

  • Leder
    21. juli 2022

    Værdien af kulturel tilstedeværelse kan ikke gøres op i kroner og øre

    Når en kommunalbestyrelse kan fjerne 75 procent af støtten til lokalt kunstmuseum, udstiller det både en række problematiske kommunale processer og en geografisk ulighed i adgangen til kunst- og kulturtilbud
    Kultur- og fritidsudvalget i Frederikshavn Kommune vil reducere støtten til Frederikshavn Kunstmuseum med hele 75 procent.
  • Kronik
    11. august 2001

    Penge til Arnoldi

    Aldrig før har statsstøtten til kunst og kunstnere været så betydningsfuld. Men behøver man virkelig hjælpe kunstnere, der tjener udmærket på det de laver?
  • 14. januar 2017

    I Tyskland bruger de stadig flere milliarder på kultureksport

    Det er ikke nationalstatens egenrådighed, men globalt samarbejde og gensidig forståelse, der skal tilvejebringe grundlaget for et fredeligt 21. århundrede. Men det forudsætter kulturel udveksling, mener generaldirektør Andreas Görgen fra Tysklands udenrigsministerium. For mens Danmark skærer på kulturbistanden, står Görgen i spidsen for tyskernes milliardstore kultursatsning frem mod 2020, der søger at sikre menneskers ret til at udtrykke sig, kreativt og kunstnerisk
    Tysklands kunst- og kulturstøtte går blandt andet til at forbedre livskvaliteten i flygtningelejre som den i Nusaybin, Tyrkiet, hvor indbyggerne går på stylter som del af en ’traumeterapeutisk workshop’.
	Foto: Enis Yücel / Goethe-Institut Istanbul
  • 8. oktober 1996

    Pessimismen er død

    JENS OKKING tog sig et godt glas whisky. Han sad ved lejrbålet med en kanin på spid og fortalte til tv-manden, journalisten Peter Øvig Knudsen om sit liv og sine synspunkter, mens natten faldt på...
  • 22. september 2008

    Blå mænd satser alt

    Uden erfaring og en eneste krone i tilskud fra Det Danske Filminstitut valgte tre spillefilmdebutanter at lave 'Blå mænd'. De satsede alt, og filmen er blevet en stor succes
    Her er foto fra optagelserne af -Blå mænd-, hvor Rasmus Heide instruerer Thure Lindhardt, der spiller en succesfuld rig ung yuppie, der efter en dom ender i samfundstjeneste på en genbrugsstation
  • Feature
    3. maj 2019

    Fiskeskib fra DDR blev et legendarisk sted for undergrundskultur. Nu har det lagt til havn i Hamborg

    MS Stubnitz har siden 1990’erne spredt eksperimenterende musik og fest i hele Nordeuropa, ikke mindst i Danmark, men nu har det gamle DDR-fiskeskib fundet et mere fast leje i Hamborgs 830 år gamle havn. Informations Tysklandskorrespondent er gået om bord på det legendariske kulturskib, hvor blandt andre hans egen svoger og et dusin ildsjæle bor og kæmper for at holde kultskuden oven vande
    Der er langt fra MS Stubnitz’ fortid som en del af DDR’s fiskeriflåde til dets nuværende funktion som kultur- og koncertsted, men den industrielle stemning er bevaret. Det rustikke skib og den moderne byudviklede havn i Hamborg supplerer hinanden godt. Det passer som en knytnæve på øjet, som Blo så blodigt beskriver det.
  • Anmeldelse
    26. juni 2008

    Gamle gris og Big Mama

    68-generationen er måske Vestens første udødelige generation. Og hvordan er det så for denne generation at opdage, at den alligevel skal dø?
    Ole Grünbaum er hysterisk plaprende om sig selv, mens Lone Kühlmann (billdet) er cool. Hun interesserer sig tydeligvis for menneskene, både dem hun taler om, og dem hun taler til.